Helsingin yliopistosta valmistuvien työllistyminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lapin yliopisto Osatutkimus D: –vuotiaiden kokemuksellinen hyvinvointi Paltamo Marika Kunnari & Asko Suikkanen.
Advertisements

HumanistiURA Tutkinnon tuhannet mahdollisuudet Humanistitutkimuksen tuloksia Akavan Erityisalat Humanistitutkimus 2013.
Palautetta ekonomikoulutuksesta ja tietoa ekonomikunnan sijoittumisesta Ajankohtaista, kevät 2010.
LAL Vuonna 2009 valmistuneet työmarkkinoilla 1 Vastavalmistuneiden opintohistoria, työmarkkinoille sijoittuminen ja palkkataso vuonna 2010 Luonnontieteiden.
Opiskelijat työmarkkinoilla vuonna 2011 Ympäristöasiantuntijoiden Keskusliitto Lokakuu 2011 Real Stats Oy.
Yhdessä työkyvyn tukena – TELAn koulutuskiertue
Uraohjaus Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskuksessa
Työhönvalmennuksella työelämään
Työrukkaset heilumaan ja nuorisotyöttömyys kuriin.
 VARSINAIS-SUOMEN AIKUIS- JA  AMMATILLISEN KOULUTUKSEN KEHITTÄMISPIKNIK   Kehittämispäällikkö Martti Rantala  Koulutusjaoston puheenjohtaja,
Yli 50-vuotiaiden työllistyminen Osatutkimus C THL - Riitta-Liisa Kokko.
OSA-AIKATYÖ PALVELUALOILLA
Tulevaisuuden työelämäyhteistyö Nuoret ja muuttuva työelämä -seminaari Oulu ke Opetusneuvos Seija Rasku
Nuorten yhteiskuntatakuu Sture Fjäder Puheenjohtaja
Ajatuksia Lapin yliopistosta – Helka Urponen Tutkintotavoitteista koulutusta neljässä tiedekunnassa Lisäksi Arktisessa keskuksessa, kv- maisteriohjelmia.
Hallitusohjelmatavoitteiden viestintä Taustatietoa Akavan koulutuspoliittisille tavoitteille Rahaa koulutukseen – Suomi kukoistukseen.
Elsa Savolainen T Johdatus opiskeluun tietotekniikan tutkinto-ohjelmassa.
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Määräaikaiset työsuhteet Työvoiman työssäolo iän mukaan 2011 Lähde: Tilastokeskus, Työvoimatutkimuksen 2011 aineisto Akavalaiset.
*) Työttömät ilman lomautettuja Lähde: Työ- ja elinkeinoministeriön työttömyystilastot Työttömät* työnhakijat 1994–2014, syyskuu Yleisimmät.
Ann Selin Parempi Suomi-seminaari Työntekijän asema tulevaisuuden työelämässä Puheenjohtaja Ann Selin.
Reimari 2 Työvoimahallinnon toimenpiteet
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
Satakunnan ammattikorkeakoulun Liiketalous Rauman henkilöstön ja Rauman talousalueen yritysten yhteistyön selvittäminen ja kehittäminen Enni Karvinen.
Anna tutki: Naisen asema työelämässä.
Uudistunut aluehallinto ja TYKE-tehtävä
Opiskelijan kannustaminen työssäoppimiseen ja näyttöihin Kotityö- ja puhdistuspalvelujen perustutkinnossa Nakkila Pirkko
Akavan Erityisalat Yksityissektorin työmarkkinatutkimus 2009.
Kannattaako Suomeen tulla opiskelemaan? Kansainvälisen liikkuvuuden uudet muodot Irma Garam Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus.
Yliopistojen uusi rahoitusmalli TEKin näkemyksiä
Sijoittumisseuranta 2013 Vuonna 2012 maisteriksi valmistuneiden tilanne ja mielipiteet vuoden 2013 lopulla Jyväskylän yliopisto - koko aineisto Jari Penttilä.
Ylermi Perusteluja Uusien toimintatapojen ja uusien tuotteiden luomiseen.
Psykologian koulutuksen abi-info 2012
VÄLIVUOSI.  Välivuosi voi osua omalle kohdalle joko suunnitellusti tai vahingossa, jos ei saakaan ensimmäisellä hakukerralla opiskelupaikkaa.  Välivuosi.
VALTIOVARAINMINISTERIÖ Kansantalousosasto/HK1 Ohjauksen järjestämistä koskeva päätöksenteko työllistymisen ja talouskasvun näkökulmasta Neuvotteleva.
Suomen koulutusjärjestelmä
Psykiatrian toimintasuunnitelmasta johtuvien henkilöstövaikutusten ratkaiseminen Henkilöstötoimikunta
Työelämää ja opintoja -iltapäivä Tampere Palaute puhuu - seuranta-aineistojen hyödyntäminen laitoksilla Leena Ahrio Reeta Eloranta.
Akateemiset työmarkkinat Jatko-opinnot pääkaupunkiseudulla – kurssi Tikkurilan lukio Helsingin yliopiston ura- ja rekrytointipalvelut Merja.
Insinööri Tradenomi Filosofian.
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
University of Joensuu Dept. of Computer Science P.O. Box 111 FIN Joensuu Tel fax Tietojenkäsittelytieteen.
Porin kaupunki, kirjasto / PK KOULUTUS JA REKRYTOINTI KIRJASTOALAN KORKEAKOULUTUTKINNOT YLEISISSÄ KIRJASTOISSA Paula Kauppila.
1 Työvoiman työssäolo 2009 Kokoaikatyössä olevat palkansaajat Lähde: Tilastokeskus, Työvoimatutkimuksen 2009 aineisto
University of Joensuu Dept. of Computer Science P.O. Box 111 FIN Joensuu Tel fax Tietojenkäsittelytieteen.
Tohtorien uraseurannan satoa ja tuloksia Työelämää ja opintoja –iltapäivä Jukka Mäkinen, TaY | U&R.
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
Valmistuneiden näkökulmia työelämätaitojen kehittymiseen Reeta Eloranta / U&R.
Toimintaympäristö Koulutus ja tutkimus Ilkka Valjus.
Toimintaympäristö Muuttajien taustatiedot Leena Salminen Muuttajien taustatiedot julkaistaan verotuksen valmistumisesta johtuen yli kahden.
Lapin yliopistosta v valmistuneiden taustatietoja Kyselyyn vastasi 173 Lapin yliopistosta valmistunutta, vastausaste 59 % Naisia 72 % Ikä valmistuessa.
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS Microkatu 1 (A-osa) Kuopio Asiakaspalvelu p klo 9.00 – etunimi.sukunimi(at)sakky.fi.
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius On yksi Suomen kuudesta yliopistokeskuksesta. Kokkolan yliopistokeskuksessa yhteistyötä tekevät Jyväskylän, Oulun ja.
ONKO SUKUPUOLELLA MERKITYSTÄ TYÖELÄMÄSSÄ? Korkeakoulututkinnon suorittaneiden naisten ja miesten työelämään sijoittuminen Päivi Vuorinen AMK-tutkimuspäivät.
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
Miten kerron koulutuksestani ja työkokemuksestani suomeksi?
Työelämän varjoja ja valoa työllistymistietoa ja ennakointia Työelämäpäivä Tapio Anttonen JY rekrytointipalvelut.
OPISKELIJAKSI KASVATUSTIETEIDEN TIEDEKUNTAAN. Opiskelu Kasvatustieteen kandidaatti –3 vuotta –180 op Kasvatustieteen maisteri –2 vuotta –120 op.
Work Research Centre University of Tampere Toisen asteen koulutuksen läpäisy ja keskeyttäminen: valikoituja tuloksia Simo Aho Ari Mäkiaho.
Infoa uusille opiskelijoille, syksy 2014 Opinto- ja opetuspalvelut Ura- ja ohjauspalvelut.
Koulutusyhteistyöpäivä Henkilöstöjohtaja Timo Tammilehto.
SYKSY 2016 Päivi Pakkanen.
Joensuun yliopisto Yhteiskuntatieteiden tiedekunnasta vv valmistuneiden -työnantajasektoreita -ammattinimikkeitä ja -palkkatietoja, viisi vuotta.
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS
Kauhavan lukion vanhempainilta Opinto-ohjaaja Henna Teikari
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Ammatinkuvaus Etunimi Sukunimi.
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Opiskelu Oulun yliopistossa
Esityksen transkriptio:

Helsingin yliopistosta valmistuvien työllistyminen 22.5.2006 Helsingin yliopistosta valmistuvien työllistyminen Helsingin yliopistosta vuonna 2000 valmistuneiden kandien ja maistereiden sekä vuonna 2002 valmistuneiden tohtoreiden ja lisensiaattien uraseuranta KT, Dos. Jyri Manninen Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia Helsingin yliopisto

Uraseurantatutkimukset Helsingin yliopistossa 2000 valmistuneet alemman ja ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneet kandidaatit maisterit hammas- ja eläinlääketieteen ja lääketieteen lisensiaatit vastaajia 1483 vastausprosentti 54,8 % Yhteistyössä 9 muun yliopiston kanssa 2002 valmistuneet jatkotutkinnon suorittaneet lisensiaatit tohtorit vastaajia 261 vastausprosentti 58 % Oma tilaustutkimus

Tavoitteena tutkia miten sijoituttu työelämään viisi / kolme vuotta valmistumisen jälkeen työtilanne työpaikkojen laatu opintoja koskeva palaute, opintojen työelämärelevanssi muu palaute yliopistolle

Kokonaiskuva Vuonna 2000 Helsingin yliopistossa tutkinnon suorittaneiden pääasiallinen toiminta vuonna 2004 Tilastokeskuksen sijoittumispalveluaineiston mukaan (Suomessa asuvat)

Alemman tai ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneet Kandidaatit, maisterit, hammas- ja eläinlääketieteen sekä lääketieteen lisensiaatit

Analyysit ryhmittäin ns. Päättyvä kandidaattitutkinto ns. vanhat alemmat tutkinnot antaa pätevyyden tiettyihin tehtäviin esim. lastentarhanopettaja, farmaseutti ns. Jatkava kandidaattitutkinto alempi kk-tutkinto, joka ei varsinaisesti pätevöitä tiettyihin tehtäviin esim. valtiotieteiden kandi, filosofian kandi Ylempi korkeakoulututkinto maisterit, lääketieteen ja eläin/ hammaslääketieteen lisensiaatit

Vastausaktiivisuus tiedekunnittain

”Muuta kautta”: - jatkaa samassa työpaikassa, jossa on ollut jo opiskeluaikana - ammattiliittojen, ainejärjestöjen ja laitosten sähköpostilistat ja ilmoitustaulut.

Työnantajataho

Työn koulutusta vastaavuus?

Vaaditaanko työssä kk-tutkinto?

Työtehtävien ja koulutusalan vastaavuus?

Muita syitä… tietoinen valinta (parempi palkka, mielenkiintoinen työ, sopii elämäntilanteeseen) ajautunut kyseiseen työhön (sattumalta tai muuta ei ole ollut tarjolla) tai ”jämähtänyt” vanhoihin tehtäviinsä entisen työnantajan palvelukseen mieltää esim. aineenopettajana toimimisen koulutusalaa (esim. geologia) vastaamattomaksi työksi oman alan esimiestehtäviin siirtyneet kokevat myös tehtävänsä koulutusta vastaamattomiksi, koska koulutus ei valmentanut esimiesasemaan laaja-alaisten ja yleissivistävien tutkintojen osalta vaikea hahmottaa, mikä olisi koulutusta vastaavaa työtä: En tiedä mikä työ vastaisi täysin filosofian alaa. Pk-yrityksiin sijoittuneet joustavat tarpeen mukaan myös tehtäviensä suhteen: Pieni organisaatio, jossa työnjakoa ei voida riittävästi toteuttaa: tehtävä rutiinitöitä myös.

Työpaikkojen laatuluokittelu Ryhmä A: Oman alan akateemiset ammatit korkeakoulututkintoa vaativa, omaa koulutusalaa vastaava työ Ryhmä B: Muut akateemiset ammatit korkeakoulututkintoa vaativa, mutta koulutusalaa vastaamaton työ Ryhmä C: Oman alan uudet työmarkkinat ei vaadi korkeakoulututkintoa, omaa koulutusalaa vastaava työ Ryhmä D: Koulutusta vastaamattomat työt ei vaadi korkeakoulututkintoa, koulutusalaa vastaamaton työ.

Työn laatuluokat tiedekunnittain

Palkat Opiskelu kannattaa - keskipalkat olivat 2258 € (päättyvät kandit) 2422 € (jatkavat kandit) 2741 € (maisterit) 3203 € (lisensiaatit) 3483 € (tohtorit) Mutta työn laatu ei korreloi palkan kanssa: B (2894 €) A (2776 €) C (2726 €) D (2328 €, mutta myös suurin hajonta)

Tiedekuntakohtaiset tuloerot

Mihin ollut erityisesti tyytyväinen?

Mihin ollut tyytymätön?

Tietotaito-osa-alueiden merkitys työssä ja kehitys yliopisto-opiskelussa

Opintojen kesto ja työllistymisen laatu?

Työttömyyskokemukset Työttömänä seurantahetkellä 1,6 % (3,0 %) Vastaajista 26 % eli 364 henkilöä on jossakin vaiheessa valmistumisen jälkeen ollut työttömänä 59 % heistä oli selvinnyt yhdellä työttömyysjaksolla viiden vuoden aikana 67 %:lla työttömyysjakson kesto max 6 kk Toistuvaistyöttömiä n. 5 % työttömyyden kokeneista yleisimmät työttömyyden syyt määräaikaisten tehtävien väliin jäävät katkot sekä alan ja alueen heikko työllisyystilanne

Työttömyyden muita koettuja syitä Kitkatyöttömyys: kesän alusta opettajia ei palkata; suostuin pitämään tauon työsuhteiden välillä; työpaikan vaihdos; työ alkoi vasta 2kk valmistumisen jälkeen; ulkomailla asuminen, ulkomaille muutto, ulkomailta Suomeen palaamiseen liittyvä hapuilu, muutto ulkomaille ja takaisin. Oma valinta: oma valinta/opiskelut/vapaaehtoistyö, kesä, oma halu pitää lomaa; tein samalla past. tutkintoa, en aktiivisesti etsinyt töitä. Taloudelliset syyt: työnantajan talouden tasapainottamisohjelma; työpaikkojen puute; työsuhteen jatkumisen rahoitus lopahti yllättäen; vaikeus saada rahoitusta jatko-tutkimukselle. Osaamisen puute: bristande språkskunskaper. Henkilökohtaiset ominaisuudet: ikä, ikäsyrjintä; sukupuoli nainen. Työssä jaksamattomuus: irtisanoutui burn-outin vuoksi, henkinen kuormittavuus.

Jatkotutkinnon suorittaneiden uraseuranta Vuonna 2002 valmistuneet lisensiaatit ja tohtorit

Palautusprosentit

Maisterintutkintojen suoritusvuodet ja jatko-opintojen aloitusvuodet ikäryhmittäin nuorimmat: jatko-opintojen aloitus heti perustutkinnon jälkeen, jatko-opintojen kesto 4 vuotta iän myötä: maisterintutkinnon ja jatko-opintojen aloituksen väli kasvaa, jatko-opintojen kesto tuplaantuu, yksilöllinen vaihtelu lisääntyy

Jatko-opintojen aloittamisen motiivit?

Avoimia vastauksia: Tehokas rekrytointi laitoksen puolesta. Jatko-opiskelu tuntui helpommalta kuin töihinlähtö kun perheessä oli pieni lapsi. [140] Virkaan vaadittava pätevöitymisedellytys. [222] Helppo vaihtoehto. [224] Päätin jo 11-vuotiaana tulevani tohtoriksi. [244] Työllisyystilanne tutk. aloitus. Tilanne koheni pian mutta kun tuli aloitettua, niin piti viedä loppuun asti. [252] Alallani on tavallista tehdä tohtorin tutkinto. [283]

Tilanne seurantahetkellä Muut: eläkkeellä, yrittäjä, apurahakirjoittaja, freelancer…

Työnantajatahot

Työnsuhteen luonne

Keskipalkkoja ryhmittäin Humanistit 2601 € Matemaattis-luonnontieteilijät 3064 € Lääketieteen tohtorit 4234 € Oikeustieteen tohtorit 4357 € Yliopistotyönantaja 3182 € Kuntatyönantaja 4165 € Yritystyönantaja 4276 €

Työtehtävien luonne

Työn koulutusta vastaavuus?

Voiko hyödyntää yliopistossa oppimaansa työssä?

Tarvitaanko työssä tutkinto?

Työn laatuluokat

Työpaikkojen laatuluokat (tohtorit) KYLLÄ B 25 (14,1%) A 96 (54,2%) yliopettaja yo-lehtori erikoistutkija professori osastopäällikkö tiet.koordinaattori tohtoriassistentti yliopettaja Vaaditaanko jatjotutkinto? D 26 (14,7%) C 30 (16,9%) software engineer ylitarkastaja pastori tuotepäällikkö Amanuenssi Rikoskemisti Proviisori tuotekehitysjohtaja EI EI KYLLÄ Voiko hyödyntää yliopistossa oppimaansa?

”Olen saanut vakinaisen paikan + olen saanut luennointi/asiantuntijatehtäviä” ”Vaikeampi työllistyä kun on "ylikoulutettu" ja pelkkä tutkijan tausta” ”Kateutta”

Tohtorintutkinnon tarjoama hyöty työnhaussa

Tohtorintutkinnon koetut haitat työmarkkinoilla?

Epilogi Korkeakoulutuksen retoriikkaa – ylituotanto, tulva, hukkakoulutus… vai investointia osaamiseen, kehitykseen ja sivistykseen?

Kilpailevat diskurssit ”Tohtoreita koulutetaan aivan liikaa ja turhaan työttömiksi” ”Tohtoritulva!” ”Sisäänottomääriä pienennettävä!” Työttömiä alle 3 %, selvästi muita koulutusryhmiä vähemmän Työllistyminen hyvää tasoa sekä määrällisesti että laadullisesti Kyseessä enemmänkin ”tohtorikaste”

Kilpailevat diskurssit (2) ”Koulutus ei vastaa työelämän tarpeisiin” ”Suomessa ei tarvita noin paljon xxxx:siä” ”Ylikoulutus on turhaa” 34 % sijoittuu uusiin työpaikkoihin, 23 % nostaa työvoiman osaamistasoa ”työelämän tarpeet” hyvin sumea ja häilyvä ilmiö (Korkea)koulutuksella myös muita tehtäviä kuin kapea nykyisiin työpaikkoihin kouluttaminen

Koulutuksen suhde muutokseen MUUTOSTA TUOTTAVA KOULUTUS tavoitteena innovaatioiden ja osaamisen kehittäminen minkälainen osaaminen tuottaa uusia työpaikkoja? yleinen osaamistason nosto innovatiivinen, uutta luova lähestymistapa ENNAKOIVA KOULUTUS pohjautuu ennakoituihin tarpeisiin minkälaista osaamista tarvitaan tulevaisuudessa? miten monta lääkäriä tarvitaan 2010? proaktiivinen, ennakoiva lähestymistapa SOPEUTTAVA KOULUTUS hätäapua akuutteja tarpeita tyydyttämään paikkaillaan ongelmia, sopeutetaan työvoimaa reaktiivinen, sopeuttava lähestymistapa

Lisää luettavaa aiheesta: Manninen, J. 1993. Akateemiset työttömät työnhakijat - elämäntilanne ja työvoimakoulutus. Helsingin yliopisto, kasvatustieteen laitos, tutkimuksia 137. Manninen, J. 1996. Kadonneen aarteen metsästäjät? Akateemisille työnhakijoille tarkoitettujen yksilöllisten täydennyskoulutusohjelmien vaikuttavuus. Helsinki: Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus. Lindqvist, J. & Manninen, J. 1998. Asiantuntijat tulevaisuuden tekijöinä. Asiantuntijapalveluyritysten tulevaisuuskuvat. Helsingin yliopiston Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus, raportteja ja selvityksiä no. 29. Manninen, J. 1998 (toim.) Aikuiskoulutus modernin murroksessa. Näkökulmia työllistymistä edistävän koulutuksen ja ohjauksen merkityksiin ja vaikuttavuuteen. Helsingin yliopiston kasvatustieteen laitoksen tutkimuksia 158. Manninen, J, 1998. Labour market training strategies in a late modern society. In: Walther, A. & Stauber, B. (eds.) Lifelong learning in Europe / Lebenslanges lernen in Europa, Vol. 1, Options for the integration of living, learning and working. Tubingen: Neulig Verlag.

Lisää luettavaa aiheesta: Manninen, J. & Hobrough, J. 2000. Skill gaps and overflows? A European perspective of graduate skills and employment in SME’s. Industry and Higher Education, February 2000. Manninen. J. 2000. Työllistyminen yliopistojen tuloksellisuuskriteerinä. Keskustelupaperi. OPM. Manninen, J. & Luukannel, S. 2002. Humanistit työelämäpoluilla. Helsingin yliopistosta valmistuvien humanistien työelämäorientaatio, osaaminen ja työllistyminen. Helsingin yliopisto, humanistinen tiedekunta: Julkaisuja 1/2002. Niska, T. & Manninen, J. & Rentola-Hemmi, P. 1998. Onko Akateemisista Iloa Pk-sektorilla? Teoksessa Ulos ja Tulos. Korkeakoulupoliittisia kestoahdistuksia. Helsingin Yliopiston Ylioppilaskunta.