Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Akateemiset työmarkkinat Jatko-opinnot pääkaupunkiseudulla – kurssi Tikkurilan lukio 11.10.2006 Helsingin yliopiston ura- ja rekrytointipalvelut Merja.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Akateemiset työmarkkinat Jatko-opinnot pääkaupunkiseudulla – kurssi Tikkurilan lukio 11.10.2006 Helsingin yliopiston ura- ja rekrytointipalvelut Merja."— Esityksen transkriptio:

1 Akateemiset työmarkkinat Jatko-opinnot pääkaupunkiseudulla – kurssi Tikkurilan lukio 11.10.2006 Helsingin yliopiston ura- ja rekrytointipalvelut Merja Enkovaara-Pälvi

2 Ura- ja rekrytointipalvelut -työllistymispalvelut opiskelijoille Ydintoiminta-ajatus: ”Tukea opiskelijoiden laadukasta sijoittumista työelämään”. Palvelut opiskelijoille: työnhaku ja uraopastus, harjoittelu, työelämään sijoittuminen, pro gradu toimeksiannot, ohjaus- ja neuvontapalvelut ajanvarauksella, koulutus- ja työelämätilaisuudet, verkkopalvelut Yhteystiedot: Fabianinkatu 33 (yliopiston päärakennus, 2. krs.) PL 3, 00014 Helsingin yliopisto puh. (09) 191 22125, s-posti rekrytointi@helsinki.firekrytointi@helsinki.fi Internet: www.helsinki.fi/rekry

3 Sisältö Työllisyystilanteen tarkastelua – kannattaako koulutus? Mitä valmistumisen jälkeen Helsingin yliopiston näkökulmasta Työllistymiseen vaikuttavat tekijät Miten edistää omaa työllistymistään

4 Työllisyystilanteen tarkastelua Tilastokeskus/Työvoimatutkimus 2005 ja suluissa viimeisin kuukausitieto 8/2006 -Väestö 5 246 000 -15-74 –vuotias väestö 3 948 000 -Työvoima 2 621 000 (2 691 000 henkeä 8/2006) -Työlliset 2 401 000 (2 506 000 henkeä 8/2006) -Työttömät 220 000 (188 000 henkeä 8/2006) -Työttömyysaste 8,4% (6,9% 8/2006, ) Opiskelijamäärät ja tutkinnot v. 2005 OPM/KOTA -Yliopisto-opiskelijoita ( läsnä olevat) 160 100 (HY 35 331) -Yliopistotutkintoja 17 750 (HY 4 289) Työttömyys koulutusasteen mukaan 6/2006 – KOULUTUS KANNATTAA

5

6 Työttömät ilman lomautettuja: Lähde Työministeriön työttömyystilastot 30.6.2006

7

8 Helsingin yliopistosta tutkinnon suorittaneiden sijoittuminen työelämään Tilastokeskuksen Sijoittumispalvelun aineistoa (viim. tieto v. 2000-2004 tutkinnon suorittaneiden pääasiallisesta toiminnasta v. 2004, tiedot päivitetty 3/2006) Manninen, J. & Luukannel, S. (2006) Maisterit ja kandidaatit työmarkkinoilla - Vuonna 2000 Helsingin yliopistossa alemman tai ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneiden sijoittuminen työmarkkinoille viisi vuotta tutkinnon suorittamisen jälkeen Manninen, J. & Luukannel, S. (2006) Tohtorit ja lisensiaatit työmarkkinoilla – Vuonna 2002 Helsingin yliopistossa valmistuneiden lisensiaattien ja tohtoreiden sijoittuminen työmarkkinoille kolme vuotta tutkinnon suorittamisen jälkeen

9 Mari Pulkkisen tutkimus: Helsingin yliopistossa vuonna 1997 tutkinnon suorittaneiden sijoittuminen työelämään syksyllä 2000 Opinto- ja työelämäpalaute, Helsingin yliopistossa vuonna 2005 tutkinnon suorittaneet (ei ulkoisilla sivuilla) 16.11.2006 julkistetaan yhdeksän yliopiston v. 2005 uraseurantahankkeen aineistosta koulutusalakohtainen raportti http://www.aarresaari.net/uraseuranta/index.htmhttp://www.aarresaari.net/uraseuranta/index.htm Sijoittumistietoa löytyy: http://www.helsinki.fi/rekry/opiskelijat/tyoelamaan_sjo ittuminen.htm

10 Helsingin yliopistossa tutkinnon suorittaneiden työttömyys vuosina 2000-2004 Lähde: Tilastokeskus, Sijoittumispalvelu (aineistot 2/2002, 2/2003, 2/2004, 2/2005, 3/2006

11 Tilastokeskuksen aineisto 2000-2004 tutkinnon suorittaneiden työttömyys v. 2004 Maan kaikissa yliopistoissa tutkinnon suorittaneista työttöminä oli 4,3 % ja Helsingin yliopistossa 3,3 % 14 yliopistolla oli suurempi ja viidellä pienempi työttömyysprosentti kuin HY:lla Maan kaikissa yliopistoissa ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneista työttöminä oli 4,7 % ja HY:ssa 3,7 % Maan kaikissa yliopistoissa tohtorin tutkinnon suorittaneista työttöminä oli 2,4 % ja HY:ssa 2,7 % Lähde: Tilastokeskus, Sijoittumispalvelu, aineisto 3/2006

12 Uraseurantatutkimukset Helsingin yliopistossa v. 2005. Tekijöinä: Manninen & Luukannel 2000 valmistuneet alemman ja ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneet kandidaatit maisterit hammas- ja eläinlääketieteen ja lääketieteen lisensiaatit vastaajia 1483 vastausprosentti 54,8 % Yhteistyössä 9 muun yliopiston kanssa 2002 valmistuneet jatkotutkinnon suorittaneet lisensiaatit tohtorit vastaajia 261 vastausprosentti 58 % Oma tilaustutkimus

13 Vastausaktiivisuus tiedekunnittain (maisterit ja kandidaatit tutkimus)

14

15 ”Muuta kautta”: - jatkaa samassa työpaikassa, jossa on ollut jo opiskeluaikana - ammattiliittojen, ainejärjestöjen ja laitosten sähköpostilistat ja ilmoitustaulut.

16 Työnantajataho

17 Työn koulutusta vastaavuus?

18 Vaaditaanko työssä kk-tutkinto?

19 Työtehtävien ja koulutusalan vastaavuus?

20

21 Muita syitä… tietoinen valinta (parempi palkka, mielenkiintoinen työ, sopii elämäntilanteeseen) ajautunut kyseiseen työhön (sattumalta tai muuta ei ole ollut tarjolla) tai ”jämähtänyt” vanhoihin tehtäviinsä entisen työnantajan palvelukseen mieltää esim. aineenopettajana toimimisen koulutusalaa (esim. geologia) vastaamattomaksi työksi oman alan esimiestehtäviin siirtyneet kokevat myös tehtävänsä koulutusta vastaamattomiksi, koska koulutus ei valmentanut esimiesasemaan laaja-alaisten ja yleissivistävien tutkintojen osalta vaikea hahmottaa, mikä olisi koulutusta vastaavaa työtä: En tiedä mikä työ vastaisi täysin filosofian alaa. Pk-yrityksiin sijoittuneet joustavat tarpeen mukaan myös tehtäviensä suhteen: Pieni organisaatio, jossa työnjakoa ei voida riittävästi toteuttaa: tehtävä rutiinitöitä myös.

22 Työpaikkojen laatuluokittelu Ryhmä A: Oman alan akateemiset ammatit korkeakoulututkintoa vaativa, omaa koulutusalaa vastaava työ Ryhmä B: Muut akateemiset ammatit korkeakoulututkintoa vaativa, mutta koulutusalaa vastaamaton työ Ryhmä C: Oman alan uudet työmarkkinat ei vaadi korkeakoulututkintoa, omaa koulutusalaa vastaava työ Ryhmä D: Koulutusta vastaamattomat työt ei vaadi korkeakoulututkintoa, koulutusalaa vastaamaton työ.

23

24

25 Työn laatuluokat tiedekunnittain

26 Palkat Opiskelu kannattaa - keskipalkat olivat 2258 € (päättyvät kandit) 2422 € (jatkavat kandit) 2741 € (maisterit) 3203 € (lisensiaatit) 3483 € (tohtorit) Mutta työn laatu ei korreloi palkan kanssa: B (2894 €) A (2776 €) C (2726 €) D (2328 €, mutta myös suurin hajonta)

27

28

29 Tietotaito-osa-alueiden merkitys työssä ja kehitys yliopisto-opiskelussa

30 Opintojen kesto ja työllistymisen laatu?

31 Työttömyyskokemukset Työttömänä seurantahetkellä 1,6 % (3,0 %) Vastaajista 26 % eli 364 henkilöä on jossakin vaiheessa valmistumisen jälkeen ollut työttömänä 59 % heistä oli selvinnyt yhdellä työttömyysjaksolla viiden vuoden aikana 67 %:lla työttömyysjakson kesto max 6 kk Toistuvaistyöttömiä n. 5 % työttömyyden kokeneista yleisimmät työttömyyden syyt määräaikaisten tehtävien väliin jäävät katkot sekä alan ja alueen heikko työllisyystilanne

32 Työttömyyden muita koettuja syitä Kitkatyöttömyys: kesän alusta opettajia ei palkata; suostuin pitämään tauon työsuhteiden välillä; työpaikan vaihdos; työ alkoi vasta 2kk valmistumisen jälkeen; ulkomailla asuminen, ulkomaille muutto, ulkomailta Suomeen palaamiseen liittyvä hapuilu, muutto ulkomaille ja takaisin. Oma valinta: oma valinta/opiskelut/vapaaehtoistyö, kesä, oma halu pitää lomaa; tein samalla past. tutkintoa, en aktiivisesti etsinyt töitä. Taloudelliset syyt: työnantajan talouden tasapainottamisohjelma; työpaikkojen puute; työsuhteen jatkumisen rahoitus lopahti yllättäen; vaikeus saada rahoitusta jatko-tutkimukselle. Osaamisen puute: bristande språkskunskaper. Henkilökohtaiset ominaisuudet: ikä, ikäsyrjintä; sukupuoli nainen. Työssä jaksamattomuus: irtisanoutui burn-outin vuoksi, henkinen kuormittavuus.

33 Työmarkkinoiden osaamisvaatimuksista - asiantuntijoiden arvio rekrytointiin vaikuttavista tekijöistä (Rouhelo, Anne, 2001. Akateemisten työllistyminen. TuY, kasv. Tdk:n julkaisuja A:197) Alakohtainen työkokemus Persoonallisuus Kielitaito Osaamisen markkinointi Yleinen työkokemus Suhteet Kansainvälinen työkokemus Korkeakoulututkinto Suositukset Täydennyskoulutus Pääaine Ikä Vähintään kaksi tutkintoa (ylikouluttautuminen?!) Tohtorin tutkinto Eri kulttuurien tuntemus Hyvät arvosanat Ammatti- ja korkeakoulututkinto Lisensiaattitutkinto Tutkielman aihe

34 Tehtävässä pärjäämiseen vaikuttavat tekijät Rouhelo, 2001 Tiedon soveltamiskyky Kommunikointikyky Tiedonhankintataidot Spesifi tieto Ihmissuhdetaidot Epävarmuudessa toimimiskyky Tiedon arviointi & kriittisyys Oppimiskyky Muutoksiin sopeutuminen Kokonaisuuksien hallinta Teknologian hallinta Tiimityöskentelyvalmiudet Yleinen tieto Tulevaisuuteen suuntautuminen Laaja kielitaito Eettisyys Tieteellinen osaaminen Yrittäjätaidot Erilaisuuden hyväksyntä Ekologisuus

35 Työllistymiseen vaikuttavat tekijät Ensimmäinen työpaikan saantiin vaikuttava tekijä on alan yleinen työllisyystilanne Työnhakijan tausta ja henkilökohtaiset ominaisuudet Työkokemus, sosiaaliset taidot, koulutus, persoonallisuus Henkilökohtaiset suhteet työnantajiin tai heihin yhteydessä oleviin henkilöihin Oma aktiivisuus Oman osaamisen markkinointi Yleinen työnhakutietous: Mistä tietoa työpaikoista Työnhakutavat Miten hyvä työhakemus laaditaan Miten esiintyä haastattelussa

36 Miten edistää omaa työllistymistään Kiinnitä huomio tutkintoosi kokonaisuutena Tutki tarkoin muiden tiedekuntien tarjoamia mahdollisuuksia Muiden yliopistojen tarjoamia mahdollisuuksia kotimaassa ja ulkomailla Tutkielman aiheen valinta - luo suhteet työelämään Kielitaitoa arvostetaan huom! Hyvää kotimaisen kielen kirjallista hallintaa!!! esiintymistaitoa, kokous- ja neuvottelutaitoa, hallinnollista ja organisatorista kykyä, yhteistyötaitoja, tvt-taitoja, tiimityöskentelyä…… Kansainvälinen harjoittelu ja opiskelijavaihto hyödyllistä Työkokemuksen hankkiminen etuna pakollinen harjoittelu Pyri kesätöihin mahdollisimman lähelle omaa alaa (sopivaan organisaatioon tai hallinnon alaan)


Lataa ppt "Akateemiset työmarkkinat Jatko-opinnot pääkaupunkiseudulla – kurssi Tikkurilan lukio 11.10.2006 Helsingin yliopiston ura- ja rekrytointipalvelut Merja."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google