Innovatiiviset opetuskäytänteet ja opetusteknologian pedagogiset haasteet Juho Norrena projektitutkija Agora Center 6.10.2011.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Advertisements

Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja Anne Laajaniemi Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta.
KTL:n nykytila ja tulevaisuus Ryhmätyöskentely Ryhmä 5 Koulutuksen tutkimuslaitos - Finnish Institute for Educational Research.
LAIVA 2025 LEHDISTÖTILAISUUS
– Koulusolu innostavana ja oppimista tukevana pedagogisena tilana
Aineenopettajan-koulutuksen opinnäytteet
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Suomalainen tietoyhteiskunta ja opetusteknologia • Tämän päivän suomalainen koulu  Innovatiivinen  Antaa mahdollisuuksia sekä opettajalle että oppilaalle.
Etäopetuksen tutkimushanke - ensituloksia Oppimistutkimuksen keskus Erikoistutkija, KT Minna Nummenmaa.
Opetuksen ja oppimisen kansainvälinen tutkimus TALIS 2013
Teknologia nyky-yhteiskunnassa Eveliina ja Ellimaija.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Tieto- ja viestintätekniikka suomalaisen huippukoulutuksen vahvuutena
Hyvinvointia koulun liikunnalla Etätehtävä Tavoite: Opiskelija soveltaa kurssin ” Hyvinvointia koulun liikunnalla” tietoja omaa koulua kehittävän projektin.
Turun perusopetuksessa
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
Slideshare koonti Mervi Isola.
9.Lk Biologian laborointikurssi
Visio tulevaisuuden koulusta Challenges in Schools Kansainvälisyys- ja osallisuushanke kouluille 2008/09.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog LUKION PÄÄTTÄNEIDEN KYSELYN TULOKSET Kokkola
Yhteistyö lukion ja elinkeinoelämän välillä. Vesijärvi-kurssi §Lahden valvonta- ja ympäristökeskus l asiantuntijat l materiaalia l laitteistoapua.
Kokemuksia sosiaalisen median oppimiskäytöstä Anne Rongas
Kympit – Kymenlaakson maahanmuuttajien paremman integraation tueksi Teemafoorumi Höyrypanimo, Kotka Metallialan osaamiskartoitus Riitta.
VIRTA-hanke Antti Huttunen. VIRTA-hanke Alkanut 2008 Rahoittajina Opetushallitus ja Turun opetuspalvelukeskus Alakoulun uudet oppimisympäristöt Pienryhmäiset.
Luento 1: mediakasvatuksesta kohti monilukutaitoa
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
Sairaalakoulu osana Kellokosken nuorisopsykiatrista hoitopolkua
Ammatillisen opettajan dynaaminen tulevaisuuden työnkuva Yksintekijästä – työyhteisölliseksi osaajaksi Työssäoppimisen ohjaajasta - koulutuksen ja työelämän.
Miira Suomi, Jenna Sangi ja Matilda Ristola LO-11c
1 © 3/28/2015 Koulumestarin koulu - Espoo ITK
Tytöt teknologian taitajiksi
KUHA: TIETOKANTAPOHJAINEN WWW-SOVELLUS OPINTO- OHJAUKSEEN Kati Mäki-Kuutti Tietotekniikan graduseminaari
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA. Mikä vaikuttaa oppimiseen? O Fyysinen oppimisympäristö ja opetusmateriaali O Motivaatio O Emootiot O Opettajan pedagogiset valinnat.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Vieraskielisen opetuksen politiikkatasot -seminaari Kielikoulutuspolitiikan verkosto Soveltavan kielentutkimuksen keskus.
Markus Talvio Quest-kouluttaja, tutkija, luokanopettaja Lions Quest tunne- ja vuorovaikutustaitojen ohjelmien laatukriteerien valossa
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
Tutkiva & kehittävä yhteistoiminnallinen oppiminen 1. 6
TAHTO-hankkeen Tanskan matka. Amager Faelled Skole, luokat 0-9 IT-strategian tavoitteena tietoyhteiskunnan aktiiviseksi jäseneksi kasvaminen Kolmea oppilasta.
Tieto- ja viestintätekniikka eri oppiaineiden opetuksessa AO-koulutuksen perusharjoitteluinfo Olli Vesterinen, Sokla Mediakasvatuskeskus.
Raila Pirinen Helsingin normaalilyseo. Kankaanranta, M & Puhakka, E (2008): Kohti innovatiivista tietotekniikan opetuskäyttöä
Ennakkotietämys esiin! Fysiikan ja kemian pedagogiikan perusteeet (mat/fys/kem suunt.) Syksy 2014 Kari Sormunen.
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus Leena Hiltunen Yliassistentti (OPE)
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
LUMA-viikko Kuitinmäen koulussa LUMA-viikon aiheita Lumaviikolla tehtiin demoja fysiikkaan ja kemiaan liittyen, toiminnallisia matematiikan.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Ongelmaperustainen oppiminen peruskoulussa Kemian opetuksen päivät Jyväskylässä Helena Muilu FL Kemian ja fysiikan lehtori Yläkoulun rehtori,
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
PurisProjekti TAVOITTEENA PAREMMAT OPPIMISTULOKSET JA VIIHTYISÄMPI KOULU.
Tutoropettajien koulutus ja toiminta
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Kokemuksia yhteistoiminnallisesta kemian opetuksesta lukiossa.
Kohtaamisia pelimaailmassa
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Mitä Yhteispeli tarjoaa koululle?
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Ammatinkuvaus Etunimi Sukunimi.
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Yhdessä opettaen -PIENTEN LASTEN KOULU TERVETULOA KOULUTUKSEEN!
“Kemiaa kaikille” Joensuun Tiedeseura ry Itä-Suomen yliopisto
Oppilaiden omiin laitteisiin Antti Karvonen
Opettajankoulutus muutoksessa
Esityksen transkriptio:

Innovatiiviset opetuskäytänteet ja opetusteknologian pedagogiset haasteet Juho Norrena projektitutkija Agora Center 6.10.2011

Mikä voisi olla tuleva ammattisi? -oppilaiden vastauksia 2010

ratsastuksen ohjaaja Eläintenhoitaja kirjailija Hammaslääkäri tulkki Kampaaja yrittäjä Kosmetologi opettaja rakennusmies eläinlääkäri CSI tutkija ydinfyysikko asianajaja lääkäri poliisi myyjä sairaanhoitaja

Millaisia taitoja tulevassa ammatissasi tarvittaisiin? -oppilaiden vastauksia 2010

rakennustaitoo kielitaitoa Terveystietoutta pörssi taidot valehtelutaitoja vähän Huolellisuutta kuvaamistaitoja lakitieto biologiaa bisnes pitää olla täsmällinen neuvottelu taitoja matikkaa fysiikkaa ja kemiaa vastuu eläimistä Yrittäjän taidot Kotitaloutta. ATK taidot

Mitä ovat tulevaisuuden taidot? 320 asiantuntijaa yrityksistä, yliopistoista, kouluista jne.

ITL-tutkimus ITL = Innovative Teaching and Learning Kansainvälinen tutkimushanke alkoi syksyllä 2009 Mukana tällä hetkellä 8 maata Koordinoijana Stanford Research Institute, USA Yhteistyökumppanina Opetushallitus Rahoittajana Microsoft

Mitä innovatiiviset opetuskäytänteet ovat? Oppilaslähtöinen pedagogiikka Oppimisen laajentaminen luokkahuoneen ulkopuolelle Tietotekniikan käyttö opetuksessa ja oppimisessa ITL-malli:

http://www.vimeo.com/30091723

Koulu, paitsi opettaa, myös asettaa rajoja oppimiselle Kattoefekti!

Opetusteknologian paradokseja tietotekniikan lisääminen ei automaattisesti lisää oppimista tietomäärän laajuus voi jopa rajoittaa ajattelua liika muutos saattaa johtaa vanhan palaamiseen ja tulevaisuusajattelu johtaa yleensä menneeseen liika vapaus käytänteissä johtaa oppimisen yksipuolisuuteen Lähde: Goodson, I., Knobel, M., Lankshear, C. and Mangan, J.M. 2002. Cyber Spaces/Social Spaces: Culture Clash in Computerized Classrooms. Palgrave McMillan.

Opetusteknologia rehtoreiden silmin: ” Olen yrittänyt sanoa opettajille, etteivät ottaisi liikaa paineita. Opetustyö, tekeepä sitä sitten teknologisilla välineillä tai ei, se on se pointti.” -rehtori ” Mediakasvatusta ja mediakriittisyyttä, oivaltamista ja sen realismin hyväksymistä, että oppilaat saavat tällä hetkellä tietoa niin paljon ja helposti, että opettajien tiedon jakaminen ei riitä pelkästään. Tietoa on niin helppo löytää.” ” Yhtenä esteenä on, että ei ole tarpeeksi laadukasta koneen käyttöä.” -rehtori

ITL 2011: Teknologian saatavuus… …opettajille koulussa: Internet-yhteys Kosketustaulu Dataprojektori 88 % 30 % 62 % …oppilaille ja opettajille luokkahuoneessa: Pöytäkone Kannettava tietokone Tietokone Opettajan käytössä 76 % 45 % 92 % Oppilaan käytössä 57 % 38 % 70 %

Teknologia ja innovatiivisuus Teknologian käytöllä ON yhteys opetuksen innovatiivisuuteen Teknologia on epätasaisesti saatavilla

Kiitos! juho-matti.norrena@jyu.fi