Ympäristövastuullinen matkailuyritys - kestävän matkailun haasteet pk- yrityksille Mari Mero MMM (ympäristönsuojelu) matkailuyrittäjä, Avara Maailma puheenjohtaja, Reilun matkailun yhdistys ry
Mari Mero 2 Helsingin ympäristökeskus Sisältö Matkailun merkityksestä Matkailualan erityispiirteitä Massamatkailun ongelmia Eko-, kestävää vai reilua matkailua? Omistajien, henkilökunnan, alihankkijoiden ja asiakkaiden motivointi ympäristövastuuseen Miten tiedottaa ympäristövastuusta? Matkailun ilmastovaikutusten hallinta
Mari Mero 3 Helsingin ympäristökeskus Matkailun merkityksestä Suurin maailmantalouden sektori, n. 10 % BKT:sta ja 230 miljoonaa työpaikkaa ongelmana rajanveto: tilastojen luotettavuus? 924 miljoonaa ulkomaanmatkaa v (kasvua 2% edellisvuoteen) (vuonna miljoonaa matkaa) Kotimaanmatkailun ja liikematkailun suuri merkitys!
Mari Mero 4 Helsingin ympäristökeskus Matkailun merkityksestä (2) Merkittävimmät matkailumaat yhä Ranska, Espanja, Italia Kasvu viime vuosina nopeinta Lähi-idässä, Aasiassa ja Afrikassa (mutta osuudet yhä pieniä) Valtaosa matkailuyrityksistä pieniä, alle 15 hengen omistajavetoisia yrityksiä
Mari Mero 5 Helsingin ympäristökeskus Matkailualan erityispiirteitä Isot alkuinvestoinnit Kysynnän räjähdysmäinen kasvu ja muutokset halpalentoyhtiöt, Internet, vaurastuminen, ikääntyvä väestö, uudet markkinat enemmän, lyhytkestoisempia matkoja entistä pidemmälle Jatkuva laajentuminen uusille kohdealueille Kova kilpailu, pienet katemarginaalit pienentää halukkuutta lisäinvestointeihin
Mari Mero 6 Helsingin ympäristökeskus Matkailualan erityispiirteitä (2) Tuotekehitys- ja markkinointipäätökset tehdään usein jopa vuotta ennen sesonkia Mielikuvien (turvallisuus, ilmasto, maisemat, ihmiset, hintataso) merkitys korostunut uusien tuotteiden, kohteiden, yritysten pääsy markkinoille hidastuu Konservatiiviset toimintatavat dynaamisella alalla, muutosvastarinta
Mari Mero 7 Helsingin ympäristökeskus Matkailualan palveluketju Luonnonvarat, maisema, paikalliskulttuuri > matkakohteen vetovoima Kuljetuspalvelut Majoituspalvelut Ravitsemuspalvelut Ohjelmapalvelut Matkamuistot ja muu kauppa
Mari Mero 8 Helsingin ympäristökeskus Kestävyys – mitä se on? Heikko kestävyys (Weak sustainability): Menetetty luonnonvara voidaan korvata vastaavan arvoisella keinotekoisella hyödykkeellä tai palvelulla - useimmiten matkailun kestävyydellä viitataan tähän Vahva kestävyys (Strong sustainability): Resursseja käytetään niin, että niiden varannot eivät pääse ehtymään - matkailualalla vielä kaukainen haave
Mari Mero 9 Helsingin ympäristökeskus Kestävää matkailua? Taustaa: yleinen ympäristötietoisuuden herääminen massamatkailun suosion nopea kasvu öljykriisi > tietoisuus resurssien rajallisuudesta huoli matkakohteiden (tai niitä ympäröivän luonnon) pilaantumisesta
Mari Mero 10 Helsingin ympäristökeskus Massamatkailun ongelmia Resurssien käyttö ylittää niiden uusiutumisvauhdin Suuri sesonkivaihtelu: palvelut vajaakäytössä valtaosan vuotta Huippusesonki usein kuivalla, kuumalla kaudella Matkailijoiden kulutustottumukset poikkeavat paikallisväestöstä
Mari Mero 11 Helsingin ympäristökeskus Massamatkailun ongelmia (2) Jätehuollon kapasiteetti ei riitä Sosiaaliset lieveilmiöt Taloudellisten hyötyjen jakautuminen kohteessa epätasaista Suoranainen haitta paikallisväestölle elinkeinon harjoittaminen estyy hintataso nousee toimeentuloturva heikkenee
Mari Mero 12 Helsingin ympäristökeskus Matkailun ympäristöongelmat Maankäytön muutokset vaikutukset maisemaan, muihin elinkeinoihin, asutukseen Vesivarojen ehtyminen, likaantuminen Jäteongelmat maa, ilma, vesi erityisesti ongelmajätteet Ilmastonmuutos kuljetusten keskeinen rooli > nojaa vielä fossiilisiin polttoaineisiin
Mari Mero 13 Helsingin ympäristökeskus Matkailun ympäristöhyödyt Suojelualueiden perustaminen ja ylläpito joissain tapauksissa jopa pelastanut lajeja sukupuutolta Vuorovaikutuksen, tietoisuuden ja ymmärryksen lisääntyminen Koulutus ja työskentelymahdollisuudet ulkomailla > tietotaitoa ympäristönhoitoon Joskus myös matkakohteen ympäristön tilan parantuminen sanitaatio, jätehuolto, maisemointi
Mari Mero 14 Helsingin ympäristökeskus Eko-, kestävää vai reilua matkailua? Ekoturismi "Responsible travel to natural areas that conserves the environment and improves the well-being of local people." (TIES, 1990) Kestävä matkailu Vastuullinen matkailu Reilu matkailu
Mari Mero 15 Helsingin ympäristökeskus Ongelmana uskottavuus Mikään taho ei valvo kestävyys, eko- tai reiluusväittämiä Monenkirjavien merkkien, sertifikaattien ja luokitusten viidakko Kuluttajien luottamus ja kiinnostus laskenut ilmastonmuutoksen vaikutus asenteisiin ja käyttäytymiseen?
Mari Mero 16 Helsingin ympäristökeskus Keskeisiä kysymyksiä Voidaanko matkailualan ympäristöhaittoja pienentää kannattavasti? Voidaanko väistämättömät ympäristöhaitat 'oikeuttaa' muiden sektoreiden (sosiaaliset, taloudelliset) hyödyillä? Kenen tehtävä on muuttaa matkailualaa kestävämmäksi?
Mari Mero 17 Helsingin ympäristökeskus Viherpiiperrystä vai todellisia ekotekoja? Useimmiten keskitytään kokonaisuuden kannalta vähämerkityksisiin osa-alueisiin sähköiset esitteet, 1 euron ilmastomaksut, kertakäyttöpakkauksista luopuminen... Keskeisimmät ympäristövaikutukset jäävät vähälle huomiolle kuljetusten keskeinen rooli: tuotteiden ja raaka-aineiden tuotantoketju ja asiakkaiden matkustustapa
Mari Mero 18 Helsingin ympäristökeskus Mikä on olennaista? Mistä toiminnoista aiheutuvat suurimmat ympäristövaikutukset? kuljetukset, energiankäyttö, vedenkäyttö, jätteet, kemikaalit Näiden vähentämiseen pätevät samat säännöt kuin muillakin toimialoilla Mitä toimintoja on mahdollista muuttaa ilman, että kilpailukyky vaarantuu? Voiko jonkun toimintatavan muutos tuoda kilpailuhyötyä?
Mari Mero 19 Helsingin ympäristökeskus Puhtaaksi viherpesulla? Ei muuteta mitään omassa toiminnassa Tuetaan hyväntekeväisyyshankkeita, korostetaan 'yritysvastuuta' Yleistä, mutta kuluttajien skeptisyys lisääntyy koko ajan Myös media vahtii ylilyöntejä 'Lahjoitamme prosentin luonnonsuojeluun', 'tuemme paikallista ympäristökasvatusta', 'sentti eurosta pandan hyväksi', 'euron ilmastomaksu, toinen euro yritykseltä'...
Mari Mero 20 Helsingin ympäristökeskus 'Helpot' ekohankkeet matkailussa Ei lisäkustannuksia yritykselle, vaan merkittäviäkin säästöjä Sähkön, lämmön, veden käyttö: toimintatapojen tarkistus kertakäyttöpakkauksista luopuminen, kemikaalien vaihto ympäristömerkittyihin Jätteenkäsittely Vastuu asiakkaille pyyhkeiden/ lakanoiden pesetys Veden- ja sähkönsäästö jätteiden lajittelu
Mari Mero 21 Helsingin ympäristökeskus 'Keskiraskaan sarjan' muutokset Palveluiden, toimintojen rajoittaminen, keskittyminen ydintuotteeseen esim. pesulapalvelujen siirto alihankkijoille Käyttörajoitukset, lisämaksut, hintaporrastus kulutuksen mukaan vielä vähän käytetty, paljon mahdollisuuksia Uusiutuvat energianlähteet Investoinnit ekotehokkaisiin laitteisiin, rakenteisiin, rakennuksiin ilmalämpöpumput, vettä säästävät hanat, valoautomatiikka..
Mari Mero 22 Helsingin ympäristökeskus 'Vahva' kestävyys Määrätietoinen markkinointi lähialueille Matkustuksen ympäristöhaitat pienenevät Matkatuotteiden kehittäminen vähäenergisiksi Moottoroitujen ohjelmapalvelujen vähentäminen, mitä tilalle? Julkisen liikenteen hyödyntäminen raideliikenne Lähiruoka, paikalliskulttuuri, hyvinvointi ja yhdessäolo
Mari Mero 23 Helsingin ympäristökeskus Omistajien motivointi Taloudelliset seikat Suoranaiset säästöt energia-, jäte- ja vesimaksuissa Kuluttajien odotukset Parhaat säästöideat, eniten 'pudottanut' osasto... Henkilökunnan odotukset Varsinkin nuorempi polvi tottunut odottamaan kierrätystä, energiansäästöä 'Ajan henki'
Mari Mero 24 Helsingin ympäristökeskus Henkilökunnan motivointi Vetoaminen ympäristövastuuseen ('lastemme tulevaisuus') Nuoret ja naiset otollinen kohderyhmä Vanha kaarti kritisoi 'lisävaivaa' Kilpailut, ideariihet Parhaat säästöideat, eniten 'pudottanut' osasto... Tilanteen kartoitus, seuranta tärkeää
Mari Mero 25 Helsingin ympäristökeskus Yhteistyöverkostot ja alihankkijat Matkailualalla keskeisiä, harva tuote yhden yrityksen yksin tuottama Koko ketjun toiminta mielletään myyjän toiminnaksi Ympäristöasiat näkyvät suoraan asiakkaalle erityisesti ohjelmapalveluissa Kuluttajat jakavat tietoa kokemuksistaan vertaisverkoissa Huonot kokemukset kerrotaan varmasti
Mari Mero 26 Helsingin ympäristökeskus Miten motivoida alihankkijoita? Alihankkijoiden kilpailuttamisessa otetaan huomioon hinnan ja toimitusehtojen lisäksi myös ympäristövastuu Ympäristökartoitus tehty, olemassa suunnitelma haittojen pienentämiseksi Imagohyödyn saavuttamiseksi ympäristötyöstä tulee kertoa asiakkaille Suomessa mielletään usein hankalaksi Asiallinen tieto lisää tuotteen uskottavuutta (Esim. Scandic, Joutsenmerkki)
Mari Mero 27 Helsingin ympäristökeskus Asiakkaiden motivointi Vetoaminen ympäristövastuuseen Tehoaa niihin, jotka muutenkin tiedostavia Eniten kuluttava 5% tuskin kiinnittää huomiota Herättää myös epäluuloja viherpesusta Lisämaksut, maksuporrastus käytön mukaan Tällä hetkellä sisältyy korkeampaan hintaan paremmin varustelluissa palveluissa Ekomerkit, luokitukset, sertifikaatit Ulkopuolisen tahon myöntämä luotettavampi Kriteerien oltava julkisia, jos luokitus oma
Mari Mero 28 Helsingin ympäristökeskus Miten tiedottaa ympäristövastuusta? Vältä epämääräisiä ilmaisuja 'Vihreä', 'eko', 'kestävä'... eivät tarkoita mitään, jos niitä ei perustella Hyödynnä merkkijärjestelmät omissa markkinointimateriaaleissa Käytä ympäristömerkittyjä tuotteita ja kerro siitä Osallistu alan kehittämistyöhön Julistukset, sitoumukset, Best Practices
Mari Mero 29 Helsingin ympäristökeskus Matkailun ilmastovaikutuksista Maailmanlaajuisesti C02-päästöistä n. 5 % matkailusta (IPCC 2007) Kuljetukset merkittävin päästölähde (60-95%) Vaikka teknologia parantuu, matkailun volyymi kasvaa nopeammin Lentoliikenne + 5 % / vuosi, päästöt + 3 % Maantieliikennekin merkittävä kulkumuoto Valtaosa kaikista ajomatkoista lyhyitä
Mari Mero 30 Helsingin ympäristökeskus Realiteetit EU sitoutunut merkittäviin päästövähennyksiin lähitulevaisuudessa Vähennystavoitteet tulevat osumaan myös matkailualaan Alan kannattaa aktiivisesti etsiä tehostamiskohteita Erityisesti ekotehokkuuden lisäämisen mahdollisuudet merkittäviä Rakennukset, liikenne, jätehuolto
Mari Mero 31 Helsingin ympäristökeskus Ilmastomaksut Vapaaehtoisia lisämaksuja, joilla pyritään vähentämään matkailun ilmastovaikutuksia Ilmastotietoisuutta nostamalla Päästöjä vähentämällä Ilmastonmuutoksen vaikutuksiin sopeutumalla Kustannukset ja laskutapa vaihtelevat Huomioidaanko CO2, kaikki päästöt vai RF Mahdollisuus kompensoida kaikki tai osa päästöistä Hyväksyykö kuluttaja lisäkustannuksen?
Mari Mero 32 Helsingin ympäristökeskus Päästökauppa EU:ssa kaikki lentoliikenne 2012 alkaen Tietty määrä päästöoikeuksia ilmaiseksi Loppujen hinta määräytyy markkinoilla Päästöoikeuksia voi ostaa/myyd Päästötonnin hinta viime vuosina E Kilpailua vääristävä vaikutus? Imagohyöty?
Mari Mero 33 Helsingin ympäristökeskus 'Hiilineutraalit' matkakohteet Maa, matkakohde, kaupunki tai yritys voi julistautua 'hiilineutraaliksi' Perustuu päästöjen kompensointiin, yleensä hiilinielujen avulla Teoriassa mahdollista Ongelmana luotettavuus, saavutettu ilmastohyöty kyseenalainen Kuluttajien tietoisuus ja ymmärrys vielä vähäistä Ei valvovaa tahoa
Mari Mero 34 Helsingin ympäristökeskus Kuluttajien ilmastoasenteet Tietoisuus matkailun ilmastohaitoista yleistä Kyselyissä halukkuutta muuttaa matkailutottumuksia Käytännössä muut vaikuttimet tärkeämpiä Epäluulo yritysten ilmastoväittämiä kohtaan Vapaaehtoisten ilmastomaksujen tilittäminen vielä harvinaista Mahdollisuus kehittää uusia tuotteita! Raideliikenne, pyöräily, patikointi
Mari Mero 35 Helsingin ympäristökeskus Hyödyllisiä linkkejä Kansainvälisiä matkailujärjestöjä Maailman matkailujärjestö UN-WTO ( Matkailualan yritysten järjestö World Travel and Tourism Council ( Kansainvälinen ekoturismijärjestö International Ecotourism Society ( Matkailualan kansalaisjärjestöjä Tourism Concern ( Reilun matkailun yhdistys (
Mari Mero 36 Helsingin ympäristökeskus KIITOS! Lisätietoja: Mari Mero Avara Maailma