Liikennevalot - 4. LIIKENNEVALOJEN AJOITUKSEN PERIAATTEET 1. YLEISTÄ Liikennevalojen asettamisen perusteet – koska liikennevaloja tarvitaan ja koska ei Liikennevalojen vaikutukset – turvallisuus, sujuvuus, muut vaikutukset Liikennevalot ja lainsäädäntö 2. LIIKENNEVALOJEN OHJAUSTAVAT Kolmiväriohjaus / Keltavilkkuohjaus Liikenneohjauksisuus / Aikaohjauksisuus Erillinen / Kytketty / Linkitetty / Alueellinen -ohjaus Liikennevalojen keskusohjaus Joukkoliikenne-etuudet 3. LIIKENNEVALOJEN TOIMINNAN KULMAKIVET Vaihejako ja sen vaihtoehdot vasemmalle kääntyminen oikeaan kääntyminen yksi- ja kaksiaukko-opastimet Opastimet, niiden käyttö ja sijoitus Ajoneuvo-opastimet Jalankulkuopastimet Polkupyöräopastimet Ääniopastimet Ilmaisimet, niiden käyttö ja sijoitus Kelailmaisimet Muut ilmaisimet 4. LIIKENNEVALOJEN AJOITUKSEN PERIAATTEET Suoja-ajat Ajoituskaavio Yhteenkytkentäkaavio 5. LIIKENNEVALOJEN LIIKENTEELLINEN TOIMIVUUS Optimaalinen liikennevalojen ajoitus -periaate Liikennevalojen käyttösuhde Periaate ja käyttötapa Käytännön laskentaesimerkki 6. LIIKENNEVALOSUUNNITTELUN VAIHEET JA TEHTÄVÄT Yleissuunnittelu Ohjaussuunnittelu Rakennussuunnittelu 7. ERITYISKYSYMYKSIÄ OIVA JOKERI SYVARI Lasten pitkä vihreä
Liikennevalot - koska liikennevaloja tarvitaan - valo-ohjauksen vaikutukset - lainsäädännön perusteet 23.3.2011 Kari Sane
Koska liikennevaloja tarvitaan Risteyksen käyttösuhde Liikennevalojen asettamisen perusteet < 0.6 liikennevalot, jos turvallisuus-näkökohdat puoltavat niiden asettamista 0.6 – 0.75 harkitaan sujuvuus- ja turvallisuustekijöiden perusteella > 0.75 sujuvuuden varmistaminen edellyttää yleensä valo-ohjausta Liikennemäärät 12 000 a/d jos vähemmän, ei pelkästään liikenteen vilkkauden takia Jalankulkijat pääkadun ylitys on hankalaa ei mahdu välikoroketta Tapahtuneet onnettomuudet Safety first Tyyppionnettomuudet Paikalliset olosuhteet Liikenneympäristö Muu ympäristö Koulut Vanhainkodit
Liikennevalot ja liikenneturvallisuus Vähentävät risteämisonnettomuuksia ja vakavia onnettomuuksia. Peräänajo-onnettomuudet voivat lisääntyä Jalankulkuonnettomuuksien osalta tilanne on ristiriitainen: useimmiten ne kyllä vähentyvät, mutta joskus taas lisääntyvät punaisen valon noudattamattomuuden takia Monimutkaiset risteykset ovat huonoja myös turvallisuuden kannalta
Liikenneonnettomuudet (1) Vaikutuksia 1980-1990 luvuilta
Liikenneonnettomuudet Tyyppionnettomuudet Helsingissä (2000-2008) Lähde: Johanna Nyberg Valo-ohjauksen vaikutus liikenne- onnettomuuksiin Helsingissä
Liikenneonnettomuudet Ennen – jälkeen -tilastoa Helsingistä
Liikenneonnettomuudet Esimerkkejä mustista pisteistä http://www.hel2.fi/liikenteenohjaus/mustatpisteet_2006.asp
Paikalliset olosuhteet Lähtökohdat ja turvallisuushypoteesi Mitä suurempi on väylän nopeusrajoitus, sitä parempia rakenteellisesti ja toiminnallisesti - liikennevalojen tulee olla A: 70 pääväylät (kevyt liikenne risteää eritasossa/sivuteillä tasossa) B: 60-50 pääväylät (kevyt liikenne omilla väylillään, risteää tasossa) C: 40-50 keskustakadut ERILAINEN YMPÄRISTÖ TARVITSEE ERILAISIA LIIKENNEVALOJA Liittyminen pääkadulle hankalaa Huonot näkemäolosuhteet Ylämäki Pääkadun nopeusrajoitus 70 km/h tai Pääkadun 2+2 -kaistaisuus Taajamien ulkopuolinen liikenneympäristö … Huomaa, että taajamien ulkopuoliset valot koetaan yllätyksenä kun taas taajaman sisällä valo-ohjausta pidetään osana normaalia liikennejärjestelmää
Vaikutukset pähkinänkuoressa Liikennevalot eivät koskaan lisää sujuvuutta kokonaisuudessaan Mutta… Sivukadulta pääsee helpommin mukaan Jalankulkija pääsee kadun ylitse Ruuhka-aikana valo-ohjaus selkeyttää toimintaa
Haittoja voidaan vähentää Suunnitelmallisesti toteutettu valo-ohjaus isoissa risteyksissä ruuhka-aikoina parantaa liikenteen sujuvuutta kokonaisuudessaan Liikennevalojen oikealla vaihejaolla ja joustavalla ohjaustavalla valoista aiheutuvia viivytyksiä voidaan merkittävästi vähentää => suunnittelu ja ajoitus ovat tärkeitä
Muita vaikutuksia Autoilijat voidaan saada käyttämään haluttuja reittejä säätämällä vihreän pituutta ja valitsemalla vihreiden aaltojen pysäytyskohdat sopivasti … mutta liikennevalojen rakentaminen voi siirtää osan liikenteestä vähemmän toivotuille reiteille. Nopeusrajoitus on enintään 70 km/h Hidastavat joukkoliikenteen sujuvuutta joten joukkoliikenteen etuudet tarpeen Liikennevalopylväät huonontavat kaupunkikuvaa …mutta haittoja voi vähentää valaisin- ja liikennemerkkipylväitä yhdistämällä. Liikennevalojen rakentaminen risteykseen 60 000 – 100 000 € suojatievalot 20 000 – 30 000 € Vuotuiset ylläpitokustannukset ovat 1500 – 2500 €.
Liikennevalojen lainsäädäntö Tieliikenneasetus Kaikille tienkäyttäjille tarkoitetut määräykset liikennevaloista kuten pysähtyminen punaisen valon kohdalle ja nuoliopastimien merkitys TÄMÄN OPIT JO AUTOKOULUSSA Liikenne- ja viestintäministeriön asetus liikennevaloista (liikennevaloasetus) 15.11.2001/101 Viranomaisille tarkoitetut ohjeet liikennevalojen sijoittamisesta ja käytöstä sekä määräykset erityisliikennevaloista TÄTÄ TARVITAAN JATKUVASTI
Liikennevaloasetus Yleiset määräykset Risteysliikennevalot nopeusrajoitus enintään 70 km/h sijoitettava niin, että ne ovat hyvin havaittavissa ja suunnittain ymmärrettävissä Näkövammaisille lausuntomahdollisuus Risteysliikennevalot ohjattavat suunnat valo-opasteet ja niiden järjestys opastimien sijoitus, nuoliopastimet Muut liikennevalot Vuorovalot, vaihtuvasuuntaiset kaistat, rautatien tasoristeykset, paloasemavalot yms Muut liikennevalot (ratikat) Yhteiset määräykset Ajoituksen turvallisuus, vihreän nuolen merkitys, etuvihreä,opastimien koko, opastinvalvonta ja liikennevalojen ylläpito
Liikennevalot Suomessa (Jalankulkijan) huomiovalot Pysäköintilaitosvalot Tulliasemavalot Raitovaunuvalot Paloasemavalot Nostosiltavalot Rautatien tasoristeysvalot Vaihtuva- suuntaisten kaistojen valot Ajoneuvo- valot Ratikka- valot Polku- pyörä- valot Jalankulku- valot
Liikennevalojen kattavuus LÄHTÖKOHTA 6§ Risteyksen jokainen ajosuunta ja suojatie on ohjattava liikennevaloilla POIKKEUKSET Vapaa oikealle kääntyminen kolmiokorokkeen takaa Vähäliikenteinen tulosuunta Erillinen suojatie risteyksessä Pyörätie jalkakäytävän tasossa
Vähäliikenteinen tulosuunta Mechelininkatu / Rajasaarentie Vähäliikenteinen suunta voidaan jättää valo-ohjauksen ulkopuolelle Reunakivi Kärkikolmio Ei suojatietä
Jalankulkuvalot risteyksessä Risteys valo-ohjaamaton - vain suojatiellä valot Kuusmiehentie / Torpparinmäentie PORTTIVAIKUTUS Koroke Kaista suuntaansa Auton mitta Sivusuunta vähäliikenteinen Kaupintie / Laurinniityntie 1998
Liikennevalojen lähellä olevan Suojatien valo-ohjaus Ei tarvita valoja Ei tarvita valoja Ei tarvita valoja Ei tarvita valoja
Liikennevalo-opastimet Taustalevyjä on yleensä käytettävä ajoradan yläpuolisissa opastimissa ja pääsuunnan opastimissa, jos nopeusrajoitus on 60 tai 70 km/h Opastimen koko ( mm) Ajoneuvo-opastin Ratikkaopastin Jalankulkuopastin Polkupyöräopastin Pikkutoisto-opastin Pysäköintilaitosopastin 200, 300 200 200 80 80 200, 80 Erityistapauksessa liikennevalo- opastin voi olla myös poikittain
Liikennevalojen vapaa oikea (1) Perusteet vapaan oikean käytölle Vanha tieliikenneasetus Punainen valo osoittaa, että ajoneuvo ei saa sivuuttaa ensimmäistä sen ajosuunnalle tarkoitettua opastinta (pääopastinta) Uusi tieliikenneasetus Punainen valo osoittaa, ettei ajoneuvo saa sivuuttaa [..] pääopastinta eikä pysäytysviivaa. Pääopastin on ennen risteystä ensimmäinen opastin oikealla puolella tai asianomaisen ajoradan osan yläpuolella ... Vanhan tieliikenne-asetuksen epäselvyys: Onko korokkeella oleva valo-opastin tarkoitettu oikeaan kääntyville autoille? Uusi asetus vastaa Ruotsissa käytettyä määrittelyä - Ruotsissa vapaa oikea on ollut käytössä jo vuosikausia
Liikennevalojen vapaa oikea (2) Liikennevalojen ohittaminen korokkeen takaa OK - Kääntyvälle varattu oma kaista OK - Kääntyvälle ei vastaantulevaa EI KÄY - Vastaan tuleva kääntyy samalle kaistalle ja liian "lähellä" (samassa risteyksessä) OK - Vastaan tuleva kääntyy eri kaistalle OK - Vastaan tuleva kääntyy samalle kaistalle "kaukana"
Liikennevalojen vapaa oikea (3) Vapaan oikean ajosuunta risteää suojatien Vapaan oikean suunnan ylittävä suojatie on noin 45o kulmassa muihin suojateihin nähden ja kulkumatka korokkeella on 6 m Vapaan oikean suunnan ylittävä suojatie ja sen jatkeella oleva suojatie on porrastettu vähintään suojatien leveyden verran Huomaa jalankulkuopastimien sijoitus - jalankulkija ei saa erehtyä opastimista
Liikennevalojen kunnossapito Liikennevalolaitteille on järjestettävä asianmukainen tekninen ja liikennetekninen kunnossapito Lyhyen tilapäisen syyn tai teknisen vian takia liikennevalot on kytkettävä keltavilkulle Pitempään pois käytöstä olevat valot on osoitettava valkoisella ristillä, keltavilkulla tai ne on peitettävä
Liikennevalosuunnittelun ohjeita (1) Liikenne- ja väylät 2007- Liikennevalot tiivistelmä, pääpaino yleissuunnittelussa LIVASU – liikennevalojen suunnittelu Tiehallinnon suunnitteluohje – esimerkiksi liittymän mitoitus, liikennevalolaitteet ja valojen toiminnan ja ajoituksen suunnittelu Ei ota riittävästi huomioon kaupunkiliikenteen erityisolosuhteita Peräisin vuodelta 1995, pieniä korjauksia vuonna 2005 2009 InfraRYL osa 2 – Liikennevalot Liikennevalojen urakoinnin työselitykset Määritelmiä liikennevalojen ohjauskojeista, opastimista, pylväistä yms laitteista
Liikennevalosuunnittelun ohjeita (2) Vägar och gators utformning – Trafiksignaler 2004 http://www.vv.se/filer/publikationer/TRAFIKSIGNALER.pdf ruotsalainen liikennevalojen suunnitteluohje Signalhandboken - Utformning och drift av signalanläggningar TFK rapport 1982:3 Stockholm vanhempi ruotsalainen suunnitteluohje – erinomaisen hyviä kuvia ja piirroksia Bussiliikenteen infrakortti 9-200X Suomen Paikallisliikenneliitto http://www.paikallisliikenneliitto.com/liitteet/kortti_9.pdf perusteet joukkoliikenteen liikennevaloetuuksista Släpp fram kollektivtrafiken http://www.movea.se/Bussar.pdf kattava esitys joukkoliikenteen liikennevaloetuuksista Joukkoliikenteen valoetuuksien toteuttaminen SYVARI-ohjauksella http://alliohjelma.info/?action=file&id=80&file=80.pdf erinomainen suomalainen ohjekirja joukkoliikenteen liikennevaloetuuksista