Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Liikennevalojen vaihejako Liikennevalosuunnittelu luova vaihe

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Liikennevalojen vaihejako Liikennevalosuunnittelu luova vaihe"— Esityksen transkriptio:

1 Liikennevalojen vaihejako Liikennevalosuunnittelu luova vaihe
Kari Sane

2 Vaihejako Ydinkysymys – miten ohjataan vasemmalle ?
Isoissa risteyksissä vasemmalle kääntyvän liikenteen ohjaus on ”10 kertaa turvallisempaa” Kolme vaihtoehtoa: Täydellinen nuoliohjaus (oma vaihe) Osittainen nuoliohjaus (jälkivihreä, etuvihreä) Suojattu ohjaus (jaettu vaihe) Muista myös vasemmalle kääntymisen kieltäminen (Kehä I syndrooma Vallikalliossa) Suomessa käytetään olennaisesti enemmän nuoliohjausta Keski-Eurooppaan verrattuna

3 Vaihejako Liikennevalojen suunnittelun luova vaihe
Liikennevalojen yleissuunnittelun työvaihe Turvallisuus >=< Sujuvuus Aina erotellaan ristikkäiset kulkusuunnat Ristikkäiset ajosuunnat Jalankulkijat ja suoraan ajavat autot Vihreän nuolen kulkusuuntaa risteävä liikenne Lähtökohta on kaksivaiheohjaus SEKAVAIHE Huono vasemmalle kääntyvän liikenteen turvallisuus Hyvä sujuvuus - paitsi vasemmalle kääntyvillä, jos >2 autoa/kierto

4 Vaihejako Nuolivaihe vasemmalle
Nuolivaihe edellyttää omaa kaistaa tai omia kaistoja Käytettävä jos nopeusrajoitus 60 tai 70 km/h kääntyviä kaistoja > 1 kääntyvä liikenne > 200 a/h liikenneturvallisuus vaatii Yleensä kannattaa käyttää pääkaduilla liikenne > a/h yhteenkytketyissä valoissa, jos sopii hyvin aaltoon välityskyky antaa myöten Huono sujuvuus Hyvä turvallisuus

5 Vaihejako Jälkivihreä (yksiaukkoinen)
Käännytään aluksi vastasuuntaa väistäen ja lopuksi suojattuna ei edellytä välttämättä omaa kaistaa sopii käyttöön, jos vain toisessa ajosuunnassa on runsaasti vasemmalle kääntyvää liikennettä (esimerkiksi T-risteykset) edellyttää erityistä ilmaisinsijoittelua (läsnäolopyyntö) Voi olla huono turvallisuus Hyvä sujuvuus

6 Vaihejako Jaettu vaihe
Kääntyminen koko tulosuuntaa ohjaavalla pallo-opastimella Ei tarvita omaa kaistaa Sopii erityisen hyvin käyttöön jos vasemmalle kääntyvän liikenteen lisäkaista on ”liian” lyhyt kääntyvän liikenteen ja suoraan ajavan liikenteen määrä samaa suuruusluokkaa (sivusuunnat) ahtaisiin tulosuuntiin, joissa nuolivaiheiden käyttö on hankalaa Huono sujuvuus Hyvä turvallisuus

7 Vasemmalle kääntyvän ohjaus Yhteenveto
Sekavaihe Vasemmalle kääntyminen nuolivaiheella Jälkivihreä (sekavaihe + nuolivaihe) Jaettu vaihe

8 Vaihejako Oikealle kääntyminen nuoliopastimella
3-aukkoinen nuoliopastin on turvallisuustekijä viivytykset yleensä lisääntyvät oma kaista välttämätön käyttömahdollisuudet Loiva kääntyminen Useita kääntymiskaistoja Kääntyvä liikenne hyvin vilkasta 1- ja 2-aukkoinen nuoliopastin on sujuvuustekijä viivytykset vähenevät oma kaista suotava käyttö lisäopastimena Finnish RTOR = Right-Turn-on-Red (after stop) Esimerkkejä lisäopastimien käytöstä

9 Lisäopastimet Yksiaukkoinen etuvihreä
Huom. Vihreää nuolta ei saa sammuttaa punaisen valon aikana Haagan tori Huom. Risteyksen vaihajako poikkeaa esimerkistä

10 Lisäopastimet Kaksiaukkoinen jälkivihreä
Hämeentie / Viikintie Sen sijaan tämä on epäselvää.. Vihreä pallo sallii, mutta keltainen nuoli kieltää ajon oikeaan Haagan tori Huom. Risteyksen vaihajako poikkeaa esimerkistä

11 Lisäopastimet Kaksiaukkoinen lisävihreä
Lisävihreän tavoite on pysäyttää kääntyvä autoliikenne ennen vihreää pallo-opastinta, jonka aikana kääntyvän auton on väistettävä jalankulkua Mannerheimintie / Kaivokatu Huom. Risteyksen vaihajako poikkeaa esimerkistä

12 Oikealle kääntyvän ohjaus Yhteenveto
Samanaikainen jalankulku Eriaikainen jalankulku Oikealle kääntyvän liikenteen lisävihreä Vapaa oikea Koska tulee RTOR?

13 Vaihejako Suositellut vaihejaot – aloita näistä
Erillisesti toimivat valot Pienet risteykset Yleensä Iso risteys T-risteys (kaistat ja suojatie vaikuttavat enemmän…) Kannattaako rakentaa valoja? Tee ympýrä!

14 Vaihejako Suositellut vaihejaot – aloita näistä
Kytketyt valot Yleensä pääkadun suunnalla tarvitaan nuoliopastimet, jotta vihreä aalto saadaan ”oikeaoppiseksi” – ei synny ”etuvihreä”-tilanteita Sivusuunnat yhdessä vaiheessa (kaistat) ja suojatie samassa vaiheessa (tarvittaessa ennakkovihreä) -> pääkadun vihreän aallon sovitukselle on tilaa -> vihreä aalto onnistuu (jopa molempiin suuntiin) Etuvihreän vaara Luonnollinen jälkivihreä

15 Vaihejärjestys Keskeiset periaatteet
Vaihejärjestyksen valinnan tavoite: Pullonkaularisteyksissä pienimmät hukka-ajat Kytketyiden valojen väliristeyksissä vihreän aallon katkeamattomuus Erillisesti toimivissa valoissa ”ylimääräinen vihreä pääkadulle” Eri vaihejärjestys eri ajoituksissa… Älä käytä ellei siitä ole suurta hyötyä (?) Joukkoliikenne-etuudet tulevat lisäämään ”eri vaihejärjestyksiä”

16 Vaihejärjestys Pullonkaularisteykset
Vaiheet pyörivät myötäpäivään Hukka- aika = 16s (20%) 16 4 16 4 16 4 16 4 VIHREÄ SUOJA-AIKA 13 7 13 7 13 7 13 7 Hukka- aika = 28 s (35%) Vaiheet pyörivät vastapäivään 16 sekuntia merkitsee 360 autoa eli noin 2 km jonoa tunnissa

17 Vaihejärjestys Vihreän aallon ajoitus
4 4 3 3 2 2 1 1 Vaihejärjestys on sovitettu vihreän aallon ajoitukseen => Aalto kulke yhtenäisenä molempiin ajosuuntiin Vastakkainen vaihejärjestys aiheuttaa vihreän aallon katkeamisen molemmissa ajosuunnissa – noin kolmannes aallosta katkeaa

18 Vaihejärjestys Pääväylä saa ylimääräisen vihreän
Oletus: liikenne länteen (suoraan ja vasemmalle) voimakkaampaa kuin itään Sinisellä merkitylle suunnalle kertyy ylimääräistä vihreää Vaihejärjestys kannattaa valita siten, että tärkeät suunnat tulevat vaihejakson (punainen viiva) loppuun

19 Vaihejärjestys Nuolivaihe eri vaihejärjestyksellä
Erilliset valot: A) Sivusuunta pääsuunnan jälkeen Lähtökohta (kjs) Tuotaa pienimmät viivytykset Turvallinen jalankululle Edellyttää riittävän pitkiä vasemmalle kääntymiskaistoja B) Sivusuunta ennen pääsuuntaa Ei hyvä, jos jalankulkua pääkadun ylitse Kytketyt valot C1) Yhteenkytketyt valot (aloittava nuolivaihe) C2) Yhteenkytketyt valot (lopettava nuolivaihe) Valinta riippuvainen pääkadun vihreiden aaltojen ajoituksesta Myös vaihejärjestys A (ja B) käytettävissä


Lataa ppt "Liikennevalojen vaihejako Liikennevalosuunnittelu luova vaihe"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google