Havaintomotoriset taidot pelinluvun perustana Vierumäki 24.5.2013 Sami Kalaja
Urheilun tärkeät kognitiiviset taidot Tärkeitä kognitiivisia taitoja Ennakointi Päätöksen teko Ongelman ratkaisu Muisti Mallien tunnistaminen Tarkkaavaisuus Keskittyminen Vierumäki 24.5.2013 Sami Kalaja
Informaation prosessoinnin malli ÄRSYKE HAVAINTO PÄÄTÖKSENTEKO TOIMINTA SUORITUS PALAUTEJÄRJESTELMÄ Vierumäki 24.5.2013 Sami Kalaja
Pelaaja vastaanottaa informaatiota useista eri lähteistä Näköaisti Kuuloaisti Tuntoaisti Tasapainoaisti Lihas- ja jänneaisti Sensorinen integraatio Vierumäki 24.5.2013 Sami Kalaja
Näköaisti Kaksi näköaistia: tarkka näkö & liike- ja sijaintinäkö (eri aivojen osat) Näkö on usein ensisijainen tiedon lähde Näkö dominoi myös muita aisteja (esim junan lähteminen viereiseltä raiteelta) Vierumäki 24.5.2013 Sami Kalaja
Kuuloaisti Usein yllättävän merkityksellinen Kuulon merkitys korostuu paikannusta vaativissa tehtävissä – kyky paikantaa äänen suunta on tärkeä Horisontaalinen ja vertikaalinen paikantaminen Kuuloa hyödynnetään suoritusten ajoittamisessa ja palautteen saamisessa ”Ääni rikkoo ennakoinnin” Vierumäki 24.5.2013 Sami Kalaja
Tuntoaisti Tuntoaistin avulla kontrolloidaan liikkeitä Tietoa mm. paineesta, lämpötilasta, muodoista, teksteistä värinästä Vierumäki 24.5.2013 Sami Kalaja
Tasapainoaisti Sisäkorvan tasapainoelin aistii kehon liikkeitä ja asentoa Kaarikäytävät ja karvareseptorit Tasapainoon vaikuttavat myös näkö- ja tuntoaistit Vierumäki 24.5.2013 Sami Kalaja
Proprioseptiikka ja kinestiikka Proprioseptiikka antaa tietoa kehon jäsenten asennoista (esim kuinka monta sormea koukussa selän takana) Vierumäki 24.5.2013 Sami Kalaja
Kinestetiikka Kinestetiikka liittyy kehon osien liikkeisiin, mihin suuntaan ja millä nopeudella kehon osat liikkuvat Vierumäki 24.5.2013 Sami Kalaja
Sensorinen integraatio Eri aistien tuottamat aistimukset jäsentyvät yhdeksi tarkoituksenmukaiseksi kokonaisuudeksi Tehokas taitovalmennus herkistää eri aisteja mm joidenkin aistien poissulkemisen avulla (esim silmät kiinni tekeminen) Vierumäki 24.5.2013 Sami Kalaja
Liikkeiden kontrollointi Nopeat liikkeet perustuvat ennakkosuunnitteluun – niitä ei ehditä korjaamaan suorituksen aikana, esim lyönnit Hitaat liikkeet voidaan korjata suorituksen aikana, aistien avulla hankittuun informaatioon perustuen Ihminen kykenee tekemään enintään kolme korjausta sekunnissa! Vierumäki 24.5.2013 Sami Kalaja
Motorisen systeemin malli Vierumäki 24.5.2013 Sami Kalaja
Informaation prosessointi Vierumäki 24.5.2013 Sami Kalaja
Rinnakkaiset ja sarjamaiset prosessit Informaation vastaanottaminen aisteilla tapahtuu rinnakkaisesti Liikkeen tuottaminen on sarjamainen prosessi Vierumäki 24.5.2013 Sami Kalaja
Liikkeet tuotetaan sarjassa Vierumäki 24.5.2013 Sami Kalaja
Enintään kolme liikevastetta sekunnissa Vierumäki 24.5.2013 Sami Kalaja
Muisti Sensorinen puskurimuisti Työmuisti Pitkäkestoinen muisti Kesto alle 1 sek (250 msek) Informaation käsittely rinnan ”kirjaimellinen” Työmuisti 1-60 sek Abstraktimpi muoto Kapasiteetti 7 +- 2 tapahtumaa Pitkäkestoinen muisti Kesto rajaton Hyvin abstrakti Kapasiteetti rajaton Liikemuisti aivojen tiedostamattomalla alueella Vierumäki 24.5.2013 Sami Kalaja
Informaation niputtaminen Ekspertti pystyy sisällyttämään yhteen muistiyksikköön noviisia enemmän informaatiota Pelinluvussa on pitkälti kyse tästä informaation niputtamisesta Vierumäki 24.5.2013 Sami Kalaja
Keinoja nopeuttaa informaation prosessointiaikaa Ekspertit oppivat niputtamaan informaatiota, kun noviisit tarkastelevat ympäristön jokaista yksityiskohtaa erikseen Vasteen valinnalla on suurin merkitys reaktioaikaan Relevanttien vihjeiden löytäminen (sulkapallon pelaajan kyynärpään putoaminen) Vierumäki 24.5.2013 Sami Kalaja
Tarkkavaisuuden kohde vaikuttaa liikkeen sujuvuuteen Ulkoinen kohde: liikkeiden säätely automaatiotasolla; refleksiomainen, sujuva ja tarkka Sisäinen kohde: liikesäätely kiertää tietoisen aivokuoren kautta; hidas, kömpelö ja epätarkka ”paralysis by analysis” Vierumäki 24.5.2013 Sami Kalaja
Informaation prosessoinnin nopeuttaminen Ärsykkeen tunnistaminen Vasteen valinta Vasteen ohjelmointi Vierumäki 24.5.2013 Sami Kalaja
Kiitos mielenkiinnosta Vierumäki 24.5.2013 Sami Kalaja