Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuHelena Lahtinen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Virtuaaliympäristöt Virtuaalitodellisuuden hyödyt
3D grafiikan perusteita - Inhimillisistä tekijöistä
2
Virtuaalitodellisuuden hyötyjä
Lääketiede Suunnittelu Huvit Simulaatiot Tutustuminen Elokuvat Pelit
3
Lääketiede
4
Suunnittelu
8
Huvit
9
Simulaatiot
11
Tutustuminen
13
Pelit
14
3D visualisointi Navigaatio Uppoutuminen työpöytä navigointi (pelit) Vuorovaikutus Fyysinen simulointi Virtuaali ympäristöt (ennen iso tila kamera lensi lentosimussa ei liikettä esim autot ei ajellut kaikki paikallaan) Valmiit komponentti kirjastot
15
Virtuaali ympäristön hyödyt verrattuna fyysiseen ympäristöön
Ei tarvita tilaa Voivat olla erittäin tarkkoja ja todentuntuisia Voidaan animoida mitä tahansa Valaistuksen säätö (eri vuorokauden ajat) Voidaan jakaa ja kopioda samaa tuotetta Voidaan navigoida ja vuorovaikuttaa maailmaan.
16
Immersive VR Head Mounted Device (HMD) VR Glove Force Feedback:llä
19
3D - hiiriä
20
Voidaan luoda suunnitella ja simuloida turvallisesti
vaarallisissa tai kalliissa olosuhteissa tapahtuvia asioita
21
3D tietokone grafiikka
22
Kohteen mallintaminen
Yksinkertaisin käytetty mallintamis elementti on polygon Suorakulmaiseen laatikkoon tarvitaan 6 polygonia
23
Tietokoneelle tallentaminen
Kolmio taulu Nimi kulmat abc a b c cbd d adb y b d a c Kulma taulu Nimi x y z a 1 b c d x z
24
Polygoneja ja kolmioita on helppo muokata
Helppo ja nopea lisätä värejä Litteät tasaiset pinnat Pursotus Akselin ympäri pyöräytys Monimutkaisemmat muodot kaarevista osista Renderöinti ajat voi olla pitkiä Virtuaali ympäristössä liian hidasta illuusio särkyy Jokainen piste tarvitsee 3 koordinaattia
25
Rajoituksia ja muuta huomioitavaa
Toimisto tuoli pyörii jalkansa ympäri Ovet aukeaa Laatikko avataan Törmäykset Takana edessä näkyvyys Läpinäkyvyys Varjot ja heijastukset
26
Monimutkaiset päällystetyt pinnat, joissa valolla on suunta ja käytetään varjoja ja heijastuksia vaatii pitkän renderöinti ajan ja paljon konetehoja. Varsinkin liikkuvan kuvan renderöintiin kuluu aikaa. Ydinräjähdys tuhojen simulointi videon tekemiseen käytettävä supertietokone laskee 360 triljoonaa laskutoimitusta sekunnissa, silti valmis video on vasta 2-4 kk. Kymmenen vuotta sitten olisi mennyt vuotta.
31
Inhimilliset tekijät
32
Ihmisen aistit Perusaistit Näkö Kuulo Haju Maku Tasapaino
Somaattiset aistit Tunto Asento Kuuma Kylmä Kipu
34
Väri reseptorit Syvyysnäkö Stereonäkö Kuvan muodostus Välkyntä
35
Äänen suunta ja voimakkuus vaikuttaa mielikuvan syntyyn
36
Näkö ja kuuloaistien lisäksi tärkeitä aisteja virtuaali maailmassa on tunto- ja tasapainoaistit.
Kehon tulisi reagoida virtuaali maailman tapahtumiin Eläytyminen onnistuu paremmin jos esineitä pystyy Koskettamaan Siirtämään Tuntemaan niiden paino
37
Ihmisiä on monenlaisia, käytössä tulisi huomioida
Helppo käytettävyys Sopivuus erikokoisille ihmisille Ei aiheuta väsymystä Pahoinvointia Ei vaadi pitkää mukautumisaikaa Turvallista käyttää On tiedettävä mikä on todellisuutta ja mikä ei
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.