Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Virtuaaliympäristöt Virtuaalitodellisuuden hyödyt

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Virtuaaliympäristöt Virtuaalitodellisuuden hyödyt"— Esityksen transkriptio:

1 Virtuaaliympäristöt Virtuaalitodellisuuden hyödyt
3D grafiikan perusteita - Inhimillisistä tekijöistä

2 Virtuaalitodellisuuden hyötyjä
Lääketiede Suunnittelu Huvit Simulaatiot Tutustuminen Elokuvat Pelit

3 Lääketiede

4 Suunnittelu

5

6

7

8 Huvit

9 Simulaatiot

10

11 Tutustuminen

12

13 Pelit

14 3D visualisointi Navigaatio Uppoutuminen työpöytä navigointi (pelit) Vuorovaikutus Fyysinen simulointi Virtuaali ympäristöt (ennen iso tila kamera lensi lentosimussa ei liikettä esim autot ei ajellut kaikki paikallaan) Valmiit komponentti kirjastot

15 Virtuaali ympäristön hyödyt verrattuna fyysiseen ympäristöön
Ei tarvita tilaa Voivat olla erittäin tarkkoja ja todentuntuisia Voidaan animoida mitä tahansa Valaistuksen säätö (eri vuorokauden ajat) Voidaan jakaa ja kopioda samaa tuotetta Voidaan navigoida ja vuorovaikuttaa maailmaan.

16 Immersive VR Head Mounted Device (HMD) VR Glove Force Feedback:llä

17

18

19 3D - hiiriä

20 Voidaan luoda suunnitella ja simuloida turvallisesti
vaarallisissa tai kalliissa olosuhteissa tapahtuvia asioita

21 3D tietokone grafiikka

22 Kohteen mallintaminen
Yksinkertaisin käytetty mallintamis elementti on polygon Suorakulmaiseen laatikkoon tarvitaan 6 polygonia

23 Tietokoneelle tallentaminen
Kolmio taulu Nimi kulmat abc a b c cbd d adb y b d a c Kulma taulu Nimi x y z a 1 b c d x z

24 Polygoneja ja kolmioita on helppo muokata
Helppo ja nopea lisätä värejä Litteät tasaiset pinnat Pursotus Akselin ympäri pyöräytys Monimutkaisemmat muodot kaarevista osista Renderöinti ajat voi olla pitkiä Virtuaali ympäristössä liian hidasta illuusio särkyy Jokainen piste tarvitsee 3 koordinaattia

25 Rajoituksia ja muuta huomioitavaa
Toimisto tuoli pyörii jalkansa ympäri Ovet aukeaa Laatikko avataan Törmäykset Takana edessä näkyvyys Läpinäkyvyys Varjot ja heijastukset

26 Monimutkaiset päällystetyt pinnat, joissa valolla on suunta ja käytetään varjoja ja heijastuksia vaatii pitkän renderöinti ajan ja paljon konetehoja. Varsinkin liikkuvan kuvan renderöintiin kuluu aikaa. Ydinräjähdys tuhojen simulointi videon tekemiseen käytettävä supertietokone laskee 360 triljoonaa laskutoimitusta sekunnissa, silti valmis video on vasta 2-4 kk. Kymmenen vuotta sitten olisi mennyt vuotta.

27

28

29

30

31 Inhimilliset tekijät

32 Ihmisen aistit Perusaistit Näkö Kuulo Haju Maku Tasapaino
Somaattiset aistit Tunto Asento Kuuma Kylmä Kipu

33

34 Väri reseptorit Syvyysnäkö Stereonäkö Kuvan muodostus Välkyntä

35 Äänen suunta ja voimakkuus vaikuttaa mielikuvan syntyyn

36 Näkö ja kuuloaistien lisäksi tärkeitä aisteja virtuaali maailmassa on tunto- ja tasapainoaistit.
Kehon tulisi reagoida virtuaali maailman tapahtumiin Eläytyminen onnistuu paremmin jos esineitä pystyy Koskettamaan Siirtämään Tuntemaan niiden paino

37 Ihmisiä on monenlaisia, käytössä tulisi huomioida
Helppo käytettävyys Sopivuus erikokoisille ihmisille Ei aiheuta väsymystä Pahoinvointia Ei vaadi pitkää mukautumisaikaa Turvallista käyttää On tiedettävä mikä on todellisuutta ja mikä ei


Lataa ppt "Virtuaaliympäristöt Virtuaalitodellisuuden hyödyt"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google