Verkkoviestintä Kuvallinen viestintä Anjala

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
Advertisements

Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Lillbacka – alustava tarjous Arjen Sankareita Finlandiatalolla.
Korjaa lauseet. Alex on myyjä
Tässä on Saku. Hänellä ei ole tänään mitään tekemistä.
Innostavan esityksen muistavat kaikki. Ideasta käytäntöön NY 12h –leirin esitys2008.
LinkedIn - verkostoitumispalveluna Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Historia • Blogger-palvelun perusti pieni sanfranciscolainen yritys nimeltään Pyra Labs jo vuoden 1999 elokuussa • Bloggerin kehittivät kolme kaveria,
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
Sosiaalista mediaa yrittäjille Tarja Vainionpää Kotipalveluyritykset.
Sosiaalisen median koulutus
Hannu Keränen & Tiitus Lahti
DOKUMENTAATIO JA TIEDONMUODOSTUS
Sosiaalisen median hyödyntäminen nuorten parissa tehtävässä työssä
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
SearchIM Search Mikko Ketola Regional Manager (Finland, Ireland, Baltic States) Helsinki Nuorten yhteisöt netissä – miten kommunikoin ja viestin.
KUHINAA KYLIIN! Hanke- ja kyläviestintä Lappeenranta • Imatra Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh.
NALLE PUH.
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
Tietoyhteiskunnan kehittämisen tavoitteet ja edellytykset Turku
TTL Sosiaalisessa mediassa
tee-se-itse: KYLÄSUUNNITELMA
Työssä kirjoittaminen
 Kirjoita harkiten keskusteluryhmiin Jos kirjoitat viestejä julkisiin keskusteluryhmiin varmista, että viestisi liittyy ryhmän aiheeseen. Älä lähetä.
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
Miten kirjoitan verkkoon? Vammaispalvelujen käsikirja sosiaaliportti.fi Hanna Heikkonen.
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Vinkkejä koko koulun ASPnet- profiilin kirkastamiseksi ml. toimintakulttuuri Työpaja 3.
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Sosiaalisen median suihku Mistä on kyse?. Miten ja missä viestit?
1 Viesti perille Selko-opas kunnille Toimittanut Ari Sainio KAKS - Kunnallisalan kehittämissäätiö 2013.
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sosiaalinen media matkailumarkkinoinnissa Teemu Hakolahti.
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
Eläinaiheisen Power Point esityksen tekeminen
Yritysviestintä, hankeviestintä, projektiviestintä
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
Sisäinen viestintä Eelis Aaltonen.
Puhu parin kanssa! Mitä sinä teit viikonloppuna?
ruudulla pieni, kirjoita iso näppäimistöltä
Tiedottajan ABC-4 *Mitä kannattaa, mistä pitää tiedottaa?
Hanke- ja kyläviestintä Kehittämisyhdistys Sepra ry, Hamina
LUOKAN PELISÄÄNNÖT Millainen on luokka, jossa on hyvä opiskella ja missä on hyvä luokkahenki ? Jokainen kirjoittaa paperille aiheesta 4-6 asiaa. Jaetaan.
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
SF 2007 (T.Hopeavuoren materiaali & Tekniikan viestintä) TYÖELÄMÄN ARKIVIESTINTÄ Vastaanottaja- ja tilanneanalyysi.
TIEDOTE Kauppinen – Nummi – Savola. Tekniikan viestintä.
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Kansalaisjournalismi on vapaaehtoistyötä, uuden oppimista ja tunnetta siitä, että on osa suurempaa yhteisöä Sampsa Kiianmaa Vehmas Assembly CC.
Viestintäkoulutus PDG Maija-Liisa Heikkilä.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
Sosiaalinen media työelämän viestintäkanavana
Jarkko Muhonen TeamProg
Wiion lait Viestintä yleensä epäonnistuu - paitsi sattumalta.
Vinkkejä sähköiseen viestintään
Työelämän tekstejä sähköposti.
Sadusta uutiseksi Kirsi Hautamäki.
Artikkelin rakenne Miettikää ryhmissä:
Mitä väliä? Ketä kiinnostaa?
Oman alan kirja Käy lainaamassa Myllytullin kirjastosta oman alan kirja. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee uusi artikkeli nimeltään ”Oman alan kirja”) ylös.
Mielipiteen, kannanoton, vastineen kirjoittamisesta
Vertaisvinkkejä hankkeiden hyvään viestintään
Miten ammatillisen koulutuksen brändi paranee?
Kokeile uutta Celianetiä testiympäristössä
Vuosikertakamaa – Asiaa & viihdettä jo vuodesta 1938!
Wiion lait Viestintä yleensä epäonnistuu - paitsi sattumalta.
Esityksen transkriptio:

Verkkoviestintä Kuvallinen viestintä Anjala 14.3.2013 VIPINÄÄ VERKKOON! Verkkoviestintä Kuvallinen viestintä Anjala 14.3.2013 Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh Kuka? Ulla Maria Hoikkala Tiedottaja,Kaakkois-Suomen viestintähanke Kaakkois-Suomen Leader-toimintaryhmien työrukkanen Toimittaja, valokuvaaja Viestintäalan yrittäjänä yli 20 vuotta Viestinnän ja viestinnän välineiden kouluttajana Haaga-Helia Ammattikorkeakoulussa Helsingissä Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh MITÄ ON VIESTINTÄ? Viestintä ei ole sitä, mitä luulet sanovasi. Viestintä on sitä, mitä ihmiset ottavat sinulta vastaan ja ymmärtävät. Mitä? Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

Viestintää vai tiedottamista? Mitä? Viestintää vai tiedottamista? Hyvin suunniteltua, tekevän tahon ja vastaanottajan välistä kommunikointia Kohdennettua ja oikea-aikaista Vuorovaikutteista => kaksisuuntainen katu Selkeää Positiivista ja johdonmukaista Painottaa sisältöä, ei välineitä Tukee tavoitteiden saavuttamista Yksisuuntaista Passiivista Tekevän tahon määrittämää Molempia tarvitaan – sisältö ratkaisee. Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh Mitä? VIESTINNÄN MUUTTUVAT VÄLINEET ! Ennen paperi • kynä • kirjoituskone • lankapuhelin Nyt mm. Kännykkä • Sähköposti • Facebook • LinkedIn Wikipedia • YouTube • Twitter Blogger • Messenger • Skype Yahoo • Google . . . ja välineitä tulee koko ajan lisää… Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh MUUTOS VIESTINTÄILMAPIIRISSÄ! Ennen Hidas elämänmeno. Puskaradio kulki kylän raittia. Sosiaalisuus oli pehmeitä arvoja. Istuttiin nokakkain ja juotiin kahvit. Mitä? Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh MUUTOS VIESTINTÄILMAPIIRISSÄ! Nyt Kiire ja valtava tietoähky. Sosiaalisuus on virtuaalista. Puskaradio on siirtynyt nettiin. Jos kaipaat tietoa – Googleta! Hae Wikipediasta! NÄILLÄ PELIMERKEILLÄ SIIS PELATAAN! Mitä? Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

Mitä? VIESTINTÄ VERKOSSA Toimijoiden on oltava siellä, missä ihmiset ovat – VERKOSSA. Ihmiset on saatava asian puolelle ja valjastettava sanansaattajiksi. Verkossa toimiminen on vuorovaikutteista – anna jotain, niin saat jotain. On hyväksyttävä myös kritiikki - se on useimmiten rakentavaa. Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh MITÄ ON VIESTINTÄ VERKOSSA? • tiedonhakua • julkaisua • nopeaa vaikuttamista • ilmaisua kuvin ja tekstein  vuorovaikutteisuutta Hienot kotisivut eivät enää riitä. Mitä? Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh VIESTINTÄ VERKOSSA Houkuttelet : • ajattelemaan, hankkimaan tietoa eri lähteistä, keskustelemaan • toimimaan - myyt, kauppaat, lupaat, opetat • kyseenalaistamaan - blogit, keskustelupalstat . Mitä? Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

Kenelle? Miksi? VIESTI VERKOSSA Ihmiset, yritykset ja yhteisöt mukana yhä useammissa yhteisöissä. Esitteet, esitykset verkossa. Myynti, kauppa verkossa. On luotava sisältöä, joka tavoittaa kohderyhmän. Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

MIKSI? KENELLE? MITÄ? => millaisin seurauksin? Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

KALISTELLAAN SANOJEN SÄILÄÄ Miten? KALISTELLAAN SANOJEN SÄILÄÄ 4-vuotias lapsi hallitsee 5 000 sanaa. Aikuinen hallitsee 40 000 – 50 000 sanaa. Koulutettu käyttää jopa 100 000 sanan varastoa. Nykysuomen sanakirjan yksinkertaistettu versio sisältää noin 200 000 sanaa. Kaikkine vivahteineen suomen kielessä on noin miljoona sanaa. KIRJOITTAMINEN ON SANOJEN VALITSEMISTA! Jokaisella oma todellisuutensa. Sitä määrittävät infoähky, jatkuva kiire,arjen pirstaloituminen. Mielikuva – meillä on kaikilla oma tyylimme – ”imagomme”, Sen, jonka haluamme välittää muille. Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh Koukuta lukija! Miten? Silmäiltävyys = koukutus Luettavuus = lukijaystävällisyys Käytettävyys = opaskartta Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh Mistä ideat! Miten? Kylän historiasta, persoonista, nähtävyyksistä, kylähulluista, nuorista Kylän tapahtumista Kerro tarinoita Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

Verkkotekstin rakenne Miten? Paperiteksti lineaarinen – alku ja loppu Verkkoteksti epälineaarinen – voidaan hyppiä osiosta toiseen ==> hyvän rakenteen merkitys korostuu Sisältö silmäillään nopeasti Sisältö ei sidottu järjestykseen Lukija etsii, valitsee ja kokoaa haluamansa Jokainen sivu itsenäinen kokonaisuus Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh HERKUTELLAAN VIESTINNÄLLÄ! Otsikoi kiinnostavasti. Luo koukuttavaa sisältöä. Käytä kuvia luovasti. Käytä kiinnostavaa kieltä, mutta vältä ylilyöntejä. Miten? Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

SUUNNITTELUN MERKITYS  Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Miten? ? SUUNNITTELUN MERKITYS  Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. ? ? Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh Miten? OLE LUOVA! OLE AVOIN! Mitä haluat sanoa? Kenelle sen kohdennat? Mitkä ovat viestinnän tavoitteesi? Kaiva itsestäsi luovuus ja mieti asia uusiksi. Pura sanottavasi osiksi ja rakenna paloista uusi kokonaisuus. Tee asiat eri tavalla kuin ennen – pudota puolet pois. Ajattele sanottavasti aina vastaanottajan, älä itsesi näkökulmasta – karsi siis vielä 1/3 tekstistä. Vain sinä ymmärrät itsestäänselvyydet. Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh VARO! Miten? Yksityisyyttä Loukkaamasta ketään Jakamasta liikaa tietoa Kuvien vääränlaista käyttöä Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

Kohderyhmäkohtaista viestintää Kenelle? Sisäinen viestintä eli omat joukot: Epävirallinen viestintätyyli - nokat vastakkain, sähköposteja, tekstiviestejä, kylän raitilla tapaamisia, some – facebook yms. Rahoittajat: Virallinen viestintätyyli – ohjausryhmät, pöytäkirjat, muistiot, raportit Suuri yleisö, yhteistyökumppanit: Media kehiin - lehtijutut, tiedotteet, seminaarit, työpajat, messutapahtumat, verkkosivut, some Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

VIESTINTÄSUUNNITELMA Miten? Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh NUORET MUKAAN Kenelle? Selvitä, mitä kieltä nuoret puhuvat? Some-kieltä! Missä he viettävät aikaansa? Somessa! Mistä he ovat kiinnostuneita? Somesta! Käytä samoja keinoja. Mene sinne, missä hekin ovat. SOMEEN! Tietotekniikka Anna heille vastuuta – he ovat syntyneet känny kädessä ja näppäimistö suussa. He ovat oivallisia yhteistyökumppaneita. Anna heidän suunnitella, mitä voisivat tehdä. Anna heidän kokeilla – mutta pidä huoli rajoista. Vastuu kasvattaa vastuuta. Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

TARVITAAN NUORIA – TARJOTAAN KOKEMUSTA Miten? TARVITAAN NUORIA – TARJOTAAN KOKEMUSTA Nuoria tarvitaan mukaan toimintaan. Nuoret tarvitsevat kokemusta ja vastuuta. Tarjotaan sitä heille! Houkuttele hyvällä lisällä ansioluetteloon! Se kertoo yhteistyökyvystä työnantajalle ja opiskelupaikalle. Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

KOOTUT SELITYKSET eli kun homma ei luista Miten? KOOTUT SELITYKSET eli kun homma ei luista Kyllähän kaikki tän tietää. Ei kai me rahaa tähän laiteta? No pannaan seurapalstalle pieni mainos. Mie kirjotan käsin, tekstaan nätisti. Minul on kopiokone kotona. Otetaan sillä. Viedään kaupan seinälle ilmoitus. Jokaisella oma todellisuutensa. Sitä määrittävät infoähky, jatkuva kiire,arjen pirstaloituminen. Mielikuva – meillä on kaikilla oma tyylimme – ”imagomme”, Sen, jonka haluamme välittää muille. Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh Miten? KUN HOMMA EI LUISTA! Asenteet, arvomaailma ja yksilölliset tarpeet vaikuttavat viestin tulkintaan Naamakerroin Kitkaa muualla Vikaan menneet projektit Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

PIELEEN MENI, MUTTA MENKÖÖN! Miten? PIELEEN MENI, MUTTA MENKÖÖN! Puhumme epäselvästi. Kuuntelemme huonosti. Kirjoitamme sekavasti. Luemme huolimattomasti. Osoitamme ilmeillämme muuta kuin sanoillamme. Ymmärrämme väärin. Ja sitten vielä ihmettelemme, kun homma ei luista! Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

LUISTELLAANKO YHDESSÄ SOMEEN? Kiitos! Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh SUOSITELTAVAA LUKEMISTA Alasilta, Anja: Verkkoajan viestintä. Kauppakaari 2000. Alasilta, Anja: Verkkokirjoittajan käsikirja. Inforviestintä 2002. Alasilta, Anja: Näin kirjoitat tietoverkkoon. Inforviestintä Oy 1998. Aula, Pekka, Matikainen, Janne, Villi, Mikko (toim.): Verkkoviestintäkirja. 2.p. Gaudeamus, Palmenia-sarja 2008. Iisa, Katariina – Kankaanpää, Salli – Piehl, Aino: Tekstintekijän käsikirja. Yrityskirjat Oy 1997. Kauhanen-Simanainen, Anne: Sisältöä verkkoon - mitä sisällöntuottajan pitää hallita. IHR konsultointi 2001. Kauppinen, Anneli - Nummi, Jyrki - Savola, Tea - Hänninen, Marja: Tekniikan viestintä. Kirjoittamisen ja puhumisen käsikirja. Edita 2000. Luukkonen, Marsa: Tekstiä tekemään! Kirjoittajan opas. WSOY 2004. Pohjanoksa, Kuokkanen, Raaska: Viesti verkossa - Digitaalisen viestinnän käsikirja. Infor 2007. Tietotekniikan termitalkoot. Suomenkieliset suositukset tietotekniikan termeihin. http://www.tsk.fi . Miten? Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh