Markkinoinnin perusteet

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Huonekalujen valmistus Lahti  TOL 310 Huonekalujen valmistus • Konttori ja myymäläkalusteiden valmistus (TOL 3101) • Keittiökalusteiden valmistus.
Advertisements

Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Tunne lääkkeesi Katse oman lääkehoidon onnistumiseen
Vaatimukset ja testaus
Markkinoinnin perusteet
Turvallisuusluvan ja luvan muutosten hakeminen Säteilyturvakeskuksesta Hakemuslomakkeet Säteilyn käyttö teollisuudessa, tutkimuksessa, opetuksessa, tuote-
Ilkka Nieminen PIENET- JA KESKISUURET TAVARANTOIMITTAJAT KAUPAN YHTEISTYÖKUMPPANEINA KALAVIIKKO 2008 JOHTAJA ILKKA NIEMINEN PÄIVITTÄISTAVARAKAUPPA.
Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry
Tehtävä: Tiimiakatemian markkinointiprosessien kehittäminen
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valintojen toteuttamisen sääntöjä
Markkinoinnin perusteet
Case: UNIC-Services Oy. UNIC-Services Oy  Perustettu 1993, perustaja Saara Remes- Ulkunniemi  Yritys tarjoaa koulutuspaveluita eri puolilla Suomea 
Sinikka Hiidenmaa KHT Mikkelin Tilitoimisto Oy
Kaupankäynnin eri muotoja
Alustava liiketoimintasuunnitelma
Markkinointi ja myynti 1. työpajapäivä
Markkinoinnin perusteet
4H-Yrityksen liiketoimintasuunnitelma
Asiakkuudet luovalla alalla
Näkökulmia luomun kannattavuuteen
VAIHTO-OMAISUUDEN HANKINTAMENON JAKSOTTAMINEN TILINPÄÄTÖKSESSÄ
Saatavuus kilpailukeinona
Hitech Business Breakfast Perjantai Kimmo Paajanen.
Rohkaisusanoja naiselta naiselle
EU-vaikuttaminen Suomessa
Stratox Oy / HN / Oct 01 / for SiX1 määr arvi tavo kilp toim resu toim Strategia on yhteinen näkemys yrityksen suunnasta ja toimien yhteensovittaminen.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Säännöt Onko hakukohde mukana sijoittelussa Minkä valinnan vaiheen tulos yhdistetään sijoitteluun Voiko valinnan tuloksen siirtää automaattisesti osaksi.
Pienet ja keskisuuret tavarantoimittajat kaupan yhteistyökumppaneina - HoReCa-tukkukaupan näkökulma Järjestöpäällikkö Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa.
Tiedon esittäminen.
Tampereen kaupunkiseudun ilmastostrategia Mikä on elinkeinostrategian merkitys ja rooli ilmastostrategian valmistelussa ja toteutuksessa.
Lionismin perusteet. Istunnon tavoitteet Tunnistaa tärkeitä tapahtumia Toteuttaa tehtävälausuntoa, tarkoituksia ja periaatteita Tunnistaa rakenne Kuvailla.
Selainkäyttöliittymän tuotantoprosessi Klikkaamalla pääotsikoista tietosi karttuu. Sininen mökki toimii paluupainikkeena. Selainkäyttöliittymän tuotantoprosessi.
Yhteistoimintalaki ja Yt:n organisointi
Visuaalisen ammattilaisen esitys Verkkokurssi Tiedosto 1 Kurssin rakenne.
Miksi tämä on vaikeaa? Ilman minkäänlaisia rajoitteita ongelmat ei ole vaikeita ratkaista. Siihen löytyy jopa valmis ”kaava”. Valitettavasti jokaisessa.
Asiallinen aamiainen Vauhtia myyntiin sähköä markkinointiin Tornio – Kemi Paula Aikio-Tallgren, puheenjohtaja Länsipohjan Yrittäjät.
#CMAX.gg Messuprojekti. Strategia #CMAX.gg ja strategia: toimii internet pelipalvelinten kauppapaikkana johtava pelipalvelinpörssi, josta asiakkaat haluavat.
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
Markkinoinnin perusteet
Kuinka paita ja peppu olettekaan! Pariskuntien välistä leikkimielistä kisailua siitä, kuka tunteekaan kumppaninsa paremmin. Toteutetaan kyselemällä tavalla.
Puhelintyöskentely.
O PETUSMINISTERIÖ //1. KULTTUURIVIENTIOSAAMISEN KEHITTÄMINEN SUOMESSA Kulttuuriviennin valmisteluryhmän puheenjohtaja Johan Storgård, teaterchef Svenska.
@ Leena Lahtinen Toistorakenne Ohjelmassa toistetaan tiettyjä toimenpiteitä monta kertaa peräkkäin Toisto noudattaa sille kuuluvia tarkkoja standardoituja.
T YÖNETSINTÄ JA TYÖNANTAJAPAKETIT Paltamon Työtä Kaikille –hankkeen loppuseminaari Paltamossa.
Vastaväitteet ja niiden käsittely
Markkinoinnin kilpailukeinot Jakelu, vai Saatavuus ? Asiakaslähtöisyys. Vaikuttaako ajattelu toimintaan, ja vaikuttaako muutos ajat- telussa.
Liikeidean esittelyohje
Tunne lääkkeesi Katse oman lääkehoidon onnistumiseen
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
Kilpailijan starttikurssi
Toimintaohjeet opelle
TEKNOPLUS-TOIMINTAMALLI. 1) PK-yritysten kehittämiseen tarkoitettu koulutusmalli.
Ostoskärryverkoston 2 –viikon kampanjan tavoittavuus.
VARMUUSKOPIOINTI Näin tehdään Varmuuskopiointi Mac OS X 10.5 Leopard Serverillä, mutta varmuuskopiointi tehdään samalla tavalla myös muissa Mac OS X- käyttöjärjestelmissä,
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
14 Markkinointi houkuttelee kuluttamaan s
BUSINESS MODEL CANVAS KUMPPANIT YDINTOIMINNOT ARVOLUPAUS ASIAKASSUHDE
HISTORIA Perustettu vuonna 1967
22 Valtiontalous tarvitsee veroja s
Turvallisuusluvan ja luvan muutosten hakeminen Säteilyturvakeskuksesta Hakemuslomakkeet Säteilyn käyttö teollisuudessa, tutkimuksessa, opetuksessa, tuote-
15 Laki suojelee kuluttajaa s Tuntidiat Tehtävien vastaukset.
15 Laki suojelee kuluttajaa s
Markkinoinnin perusteet
Saatavuus kilpailukeinona
Yrityskuva ja viestintä
Kynnys ry osatoteuttajana
Markkinointisuunnitelma
CRM esiselvitys Hankkeen esittely
Esityksen transkriptio:

Markkinoinnin perusteet 10.2 jakelutie eli -kanava Lähde: ”Markkinoinnin perusteet” Lahtinen-Isoviita, 2004 Avaintulos Oy

Jakelutie eli jakelukanava Jakelukanava on reitti, jota pitkin tuotteet markkinoidaan tuottajilta loppukäyttäjille loppukäyttäjiä voivat olla kuluttajataloudet, yritykset, julkistaloudet ja järjestöt Jakelutiehen kuuluvat kaikki ne … tukku- ja vähittäiskauppayksiköt, valmistajat ja tuotteen loppukäyttäjät, … joille tuotteen omistusoikeus jakeluketjun jossain vaiheessa siirtyy Tuotteen yksittäinen varastointipaikka ja tavaroiden kuljetusreitti eivät tämän määrittelyn mukaan ole osa jakelutietä 7.1 Käsite ja merkitys Suhdeverkostot ovat yksi markkinoinnin kilpailukeino. Yritys luo ja kehittää suhteita kaikkiin keskeisiin sidosryhmiinsä. Suhdeverkostot ovat yrityksen toiminnan kannalta välttämättömiä. Kukin yhteistyökumppani ymmärretään samalla yrityksen asiakkaaksi. Yhteistyökumppanit toimivat omien taustayhteisöjensä kautta asettaen yrityksen toiminnalle puitteita ja joskus myös rajoitteita: lainsäädäntö, jakelukanavat, yritysten ja toimialan sopimukset sekä toimintaympäristön normisto (asemakaava, ympäristöluvat) 28.9.2009 LTPT 0710 - markkinoinnin perusteet

Jakelutie -kuva Jokaisessa näistä vaiheesta tapahtuu ”tuotteen omistajan vaihdos” 28.9.2009 LTPT 0710 - markkinoinnin perusteet

Jakelukanavapäätökset Jakelukanavan valinta tarkoittaa päätöstä siitä, mitkä kanavatyypit ja yksittäiset jakelijat valitaan tuotteen jälleenmyyjiksi aikaisemmin saattoi käydä niin, että tuotteen valmistaja ei voinut vaikuttaa jälleenmyyjien valintaan juuri mitenkään 28.9.2009 LTPT 0710 - markkinoinnin perusteet

Jakelukanavan tehtävistä Jakelukanavalla on useita tehtäviä informaation hankinta eli toimintaympäristöä koskevan markkinatutkimustiedon keruu ja jakelu myynnin tukeminen ja asiakaskontaktiverkoston luominen tarjousten laatiminen ja neuvottelutuloksen aikaansaaminen hinnoista ja muista kaupan ehdoista Logistiikka (tuotteen fyysinen jakelu) ja siihen liittyvä asiakaspalvelu ja rahoitustehtävä kuuluvat usein jakelukanavien tehtäviin 28.9.2009 LTPT 0710 - markkinoinnin perusteet

Valmistaja - loppukäyttäjä Olisi mahdotonta toimia, jos valmistaja olisi yhteydessä kaikkiin loppukäyttäjiinsä! kontaktien määrä nousisi mahdottomiin lukemiin Siksi käytetään tukku- ja vähittäiskauppaporrasta näin asiakaskontaktien määrä pysyy hallittavana 28.9.2009 LTPT 0710 - markkinoinnin perusteet

Jakelukanavan valinta Jakelukanavan selektiivisyys (valikoivuus) kuinka monelle ja millaisille yrityksille tuotteen edustus annetaan tai yritetään saada? Jakeluun käytettävät väliportaat erikoisliikkeet, yleismyymälät, suoramarkkinointi, alennusmyymälät, tavaratalot, verkostomarkkinointi ja omat myymälät? Rinnakkaisten jakelukanavien määrä voiko olla mahdollista käyttää useita jakelukanavia samanaikaisesti esim. niin, että tuotteesta tehdään erillinen tavaratalo- ja erikoismyymäläversio? Mitkä yksittäiset yritykset valitaan jälleenmyyjiksi valinta on aina tuote- tai tilannekohtainen 28.9.2009 LTPT 0710 - markkinoinnin perusteet

LTPT 0710 - markkinoinnin perusteet Jakelun tyypit Intensiivinen jakelu kaikki halukkaat diilerit pääsevät jakelijoiksi tavoitteena on saada maksimaalinen myymäläpeitto ja myynti käytetään päivittäistavarakaupassa ja verkostomarkkinoinnissa Selektiivinen jakelu jakeluoikeus annetaan harvoille, tarkasti valituille yrityksille oltava yrityskuvaltaan sopivia, koska valmistajan tavoitteena on luoda tuotteelle korkeatasoinen imago erikoistavarat, esim. kodin- ja tietokoneet ja ohjelmistot sekä vaatteet Yksinmyynti jälleenmyyntioikeus alueella annetaan vain yhdelle jakelijalle erityisesti erikoistavaroiden kauppa (autot, sairaalateknologia, design –tuotteet, vaatteet) 28.9.2009 LTPT 0710 - markkinoinnin perusteet

Yhteistyö ja työnjako … Millä tavalla yritysten välinen yhteistyö saadaan sujumaan ja millainen työnjako onnistuu parhaiten? Jakeluun sisältyy myös: kampanjayhteistyö, kuljetusten järjestäminen, varastointi, tietoyhteistyö, rahoitus, jakelijoiden motivointi ja kumppaneilta saatava myynninedistämisapu 28.9.2009 LTPT 0710 - markkinoinnin perusteet