Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Advertisements

Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
eVarikko - veturina ja tukena arjessa Tampereen seudulla
ISOverstaan kouskuttamispäivä
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTON AVOIN YLIOPISTO Aikuiskoulutuksen laatuyliopisto IKÄÄNTYVIEN YLIOPISTON VALTAKUNNALLINEN KEHITTÄMISHANKE, osa II ”Oikeus.
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
Inno- opettajat ja pääkaupunkiseudun teknologiapolku
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Mitä valtakunnallinen TVT-strategia kertoo meille? Kaisa Vähähyyppä
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
Ohjaajakouluttajat Työryhmässä 15 jäsentä, paikalla 10. Lisäksi 5 työryhmän ulkopuolista.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
PAOK/PIRKO Kehittämisprojekti kevät 2010 Moodle-verkkokurssit Anna-Kaija Yli-Orvola.
TVT ja verkko-opetus ENORSSI-SEMINAARI JOENSUU
JOENSUU OHJAAJAKOULUTTAJA- TYÖRYHMÄ. 1.1 OHJAAJAKOULUTUKSET A koulukohtaisesti: moduuli 1 B yksiköiden välisessä yhteistyössä: moduuli 2 (Jyväskylä,
Turun perusopetuksessa
Turun perusopetuksessa
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
ASPnet-koulujen keskinäinen yhteistyö ja verkostoituminen Työpaja UNESCO-koulujen seminaarissa Opetushallitus Vetäjä: Tiina Sarisalmi.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi LÖYTÖRETKI TOISEEN MAAILMAAN V Konnevesi Opetushallituksen tervehdys.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Opiskelijoiden henkilökohtaisen ohjauksen kehittämisohjelma / Ohjausryhmä Eveliina Ojala Ohjausryhmä,
Sairaalaopetuksen kehittäminen Helsingissä 2010 Saireke-seminaari Auroran koulussa
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
EWorking, eLearning käytännöt TKI:n ja opetuksen integroinnissa Leena Vainio, HAMK
Opiskelijoiden henkilökohtaisen ohjauksen kehittämisohjelma / Ohjausryhmä Eveliina Ojala Tilaisuus, Paikka päiväys.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
OPPIVA OPS –prosessi Turun perusopetuksessa 2014 – 2015 OPPIVA OPS /VÄNNI Palvelun tuottajat: PRO koulutus ja konsultointi sekä Rondo Training.
EUTRAIN Comenius 2.1 Projekti Fysiikan ja kemian opettajakoulutuksen yhtenäistäminen Euroopassa.
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Projektin toiminta 1. Koordinaatiohankkeen laajentuminen - Vierailu uusiin hankkeisiin kevään 2012 aikana -”Vanhojen hankkeiden” tilanteiden koordinointi.
Ops seminaari Askola.
Projektin toiminta 1. Koordinaatiohankkeen laajentuminen - Vierailu uusiin hankkeisiin kevään 2013 aikana -Raahe, Akaa/Valkeakoski, Proficom -”Vanhojen.
Verkkokurssit tuunattuina mobiileiksi Lauri Pirkkalainen Konneveden lukio
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Verkkokurssit tuunattuina mobiileiksi Lauri Pirkkalainen Konneveden lukio
VIIKIN ENORSSI-SEMINAARI OHJAAJAKOULUTTAJAT
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
TVT- ja verkko-opetuksen työryhmä - Työryhmätyöskentely
TERVETULOA! Opiskeluhuollon oppimisverkosto Marke Hietanen-Peltola Johanna Jahnukainen.
SEMINAARI Eija Kumpulainen Oulun normaalikoulun lukio.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Tutoropettajien koulutus ja toiminta
eNorssin syysseminaari 2016, Jyväskylä
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Tiimijaksolla Turun Lyseon lukiossa
Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon?
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
TVT ja verkko-opetuksen ryhmän muistio
Turun perusopetuksen opetussuunnitelmatyö 2016 kuntatasolla
Turun perusopetuksen opetussuunnitelmatyö 2016 kuntatasolla
Kehittämisen jatkoyhteistyöstä sopiminen
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Kehittämisen jatkoyhteistyöstä sopiminen
Esityksen transkriptio:

Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke LUTO Tulevaisuuden lukion avoin toimintakulttuuri - kohti uutta arviointia ja opetussuunnitelmauudistusta. Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke http://luto.wikispaces.com

Konkreettiset tavoitteet 1 Tavoitteen mukaisessa toimintakulttuurissa korostuu niin lukiolaisilla kuin opettajilla yhteisöllinen tekeminen ja oman asiantuntijuuden ja osaamisen jakaminen, vertaistuki ja kuratointi. Hankkeessa luodaan fyysinen ja tekninen ympäristö tukemaan oppimista ja sosiaalista kanssakäymistä. Toimintakulttuurin ja -ympäristön muutoksella tuetaan myös perusopetuksessa alkanutta oppilaan aktiivisen roolin vahvistamista ja vuorovaikutteisten pedagogisten käytäntöjen kehittämistä uuden teknologian avulla. (OPS2016-luonnos, pohjana kohta Tieto- ja viestintätekniikan osaaminen). Avoimien ja suljettujen, maksuttomien ja maksullisten oppimisalustojen, eri digitaalisten välineiden sekä e-oppimateriaalien arviointi, kehittäminen ja tuottaminen, myös yritysyhteistyössä. Kehitetään joustava ja monimuotoinen opinto-ohjauksen ja opiskelijahuollon malli tieto- ja viestintätekniikan avulla.

Konkreettiset tavoitteet 2 Löydetään ratkaisuja joustavaan kurssien suorittamiseen tai oman osaamisen osoittamiseen ajasta ja paikasta riippumatta. Kokeillaan sähköistä koeakvaariota yhteistyössä yliopistojen kanssa. Luodaan uusia arviointimuotoja lukion kursseihin. Tavoitteena on prosessinaikaisen arvioinnin vahvistaminen ja arvioitavien elementtien määritteleminen, testaaminen ja kirjaaminen uuden opetussuunnitelman kehittämistä varten. Tuotetaan ja testataan vaativuustasoiltaan erilaisia digitaalisia kokeita eri oppiaineisiin. Itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin kehittäminen sähköisessä ympäristössä opiskelijan metaprosessien tukemiseksi. Uusi lukio-opetuksen opetussuunnitelma tulee ohjaamaan lukiot toimimaan uudella tavalla. Hankkeen tavoitteinen avoin toimintakulttuuri, sen moderni fyysinen oppimisympäristö, digitaalisen teknologian soveltaminen ja kehittäminen, prosessiaikainen kurssien monipuolinen arviointi ja sähköiset kokeet ovat tärkeitä lukion uutta opetussuunnitelmaa luotaessa. Näiden kehittäminen antaa opetussuunnitelman laadintaan arvokasta tietoa.

Hankkeessa toimimisen muotoja Hankkeen toimijat työskentelevät verkostona. Turun normaalikoulun lukio toimii hankkeen koordinaattorina. Jokaisessa talossa toimii hankevastaava, joka kokoaa itselleen hanketyöryhmän ohjaamaan toimintaa. Valtakunnallisesti toimitaan aineryhmäverkostoina, yli oppiainerajat ylittävinä ryhminä, ainekohtaisina pienempinä ryhminä ja rehtoriryhmänä sekä ohjausryhmänä. Verkosto kokoontuu eri kokoonpanoilla yhteisiin seminaareihin. Se pitää online-kokouksia ja webinaareja, tuottaa materiaaleja tai ajatustenvaihtoa eri alustoilla ja kuulee myös asiantuntijoita hankkeen teemoihin liittyen. Verkoston jäsenet työskentelevät yhteisesti sovittavan suunnitelman mukaan. Hankkeen ohjausryhmä seuraa tuloksia ja hankkeen etenemistä. Hankkeen avoimilla verkkosivuilla kerrotaan suunnitelmista ja jaetaan kokemuksia heti alusta alkaen.

Verkosto ja koordinaattorit Hankkeen ohjaustyöryhmä Marjut Kleemola, Turun normaalikoulu Kirsti Koski, Jyväskylän normaalikoulu Jani Kiviharju, Helsingin normaalilyseo Mikko Horila, eNorssin projektivastaava, Tampereen normaalikoulu Jari Sjölund, Turun normaalikoulu Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu, luto-koordinaattori Verkosto ja koulukohtaiset koordinaattorit Oulun normaalikoulu, Katja Leinonen Vasa övningsskola, Andreas Sundstedt Joensuun normaalikoulu, Leena Semi Tampereen normaalikoulu, Heidi Äijälä Helsingin normaalilyseo, Jani Kiviharju Helsingin Viikin normaalikoulu, Anna-Mari Ojala Jyväskylän normaalikoulu Turun normaalikoulu, Katrina Vartiainen Lisäksi valitaan vielä ainekohtaiset kokoonkutsujat, jotta ainekohtainen yhteistyö normaalikoulujen lukioiden välillä mahdollistuu

Hyvät käytänteet kiertoon! Opetushallituksen hyvät käytännöt-portaali https://hyvatkaytannot.oph.fi TAI: tehdään ensin oma hyvien käytänteiden pankki OPH:n mallin mukaisesti ja sieltä tarjotaan käytännekuvauksia OPH:n sivustolle. ITK-päivät: tarjotaanko esitystä? Konferenssin pääteema on Pedagogiikka palaa! Esitysten jättöaika 23.9.-31.10.2013 .