Header: Relation Diplomityöseminaari / Kalle Muhonen 19.02.2008 Internal/Identier/File name 2004-02-04 Itsepalvelu ja automaattinen provisiointi laajakaistaisissa IP-pohjaisissa monipalveluverkoissa Diplomityöseminaari / Kalle Muhonen 19.02.2008
Agenda Työn esittely Johdanto Tutkimusaihe ja työn tavoitteet Käsitteitä Itsepalvelu ja automaattinen provisiointi Maailmalla Edut / Haitat Toteutus kuitu-, kaapelidata ja ADSL-verkoissa Tärkeimmät komponentit Yhteenveto 19.02.2008 Diplomityöseminaari / Kalle Muhonen
Työn esittely Diplomityö on tehty Helsingissä TeliaSonera Finland Oyj:lle Työn ohjaaja: DI Lasse Mäki, TSF Työn valvoja: Prof. Jorma Virtamo, TKK 19.02.2008 Diplomityöseminaari / Kalle Muhonen
Johdanto Vielä tänä päivänäkin laajakaistaliittymien avaamisessa ja niiden hallinnoimisessa tehdään erittäin paljon käsityötä. Tämä on sekä hidasta että taloudellisesti kannattamatonta. Asiakas voi joutua odottamaan liittymänsä aukeamista jopa useita viikkoja, kyllästymiseen asti. 19.02.2008 Diplomityöseminaari / Kalle Muhonen
Tutkimusaihe ja työn tavoitteet Työn tarkoituksena on tutkia ja selvittää automaattisen provisioinnin ja itsepalvelun toteuttamista laajakaistaisissa IP-pohjaisissa monipalveluverkoissa, sekä tutkia näiden etuja ja haittoja. Työn keskeisimmät kysymykset ovat: Kuinka automaattinen provisiointi ja itsepalvelu toteutetaan laajakaistaisissa IP-pohjaisissa monipalveluverkoissa? Mitä hyötyä itsepalvelusta ja automaattisesta provisioinnista on palveluntarjoajalle ja asiakkaalle? 19.02.2008 Diplomityöseminaari / Kalle Muhonen
Käsitteitä Itsepalvelu Automaattinen provisiointi Itsepalvelulla tarkoitetaan sitä, että asiakas voi itse palvella itseään ilman, että ottaisi yhteyttä asiakaspalveluun. Asiakas palvelee itseään ottamalla yhteyden verkkosivuille, jolla hänellä on mahdollisuus muokata liittymänsä ominaisuuksia. Automaattinen provisiointi Automaattisella provisioinnilla tarkoitetaan tilaaja- tai palvelutietojen luomista, muuttamista tai poistamista viestintäverkon laitteista automaattisesti 19.02.2008 Diplomityöseminaari / Kalle Muhonen
Itsepalvelu ja automaattinen provisiointi maailmalla Itsepalvelua ja automaattista provisiointia on saatavilla monelta eri yritykseltä jo valmiina tuotekokonaisuutena Muutamia esimerkkejä: http://www.supportsoft.com http://www.netadmin.se http://www.juniper.net 19.02.2008 Diplomityöseminaari / Kalle Muhonen
Itsepalvelun ja automaattisen provisioinnin edut ja haitat Palveluntarjoajalle: Palveluntarjoajalle itsepalvelusta ja automaattisesta provisioinnista on hyötyä ennen kaikkea taloudellisesti Kun asiakas tilaa liittymänsä itse, voidaan välttää jälleenmyyjille maksettavat myyntipalkkiot Asiakaspalvelun työtakka pienenee Asennuskustannusket pienenee Liittymän avaamisessa tulee automatisoinnin myötä vähemmän virheitä Asiakkaan vahva autentikointi TUPAS-järjestelmällä tuo luotettavuutta järjestelmään Asiakkaalle: Asiakkaalle itsepalvelu ja automaattinen provisiointi näkyy ennen kaikkea liittymän avaamisnopeudessa ja helppoudessa Asiakas saa myös automatisoinnin myötä tietää aina liittymänsä tilan heti 19.02.2008 Diplomityöseminaari / Kalle Muhonen
Toteutus kuitu-, kaapelidata ja ADSL-verkoissa Kuituverkoissa: Tekniikka sen verran uutta, että verkot ovat lähes tulkoon uusia Käytännössä rakennetaan aina uutta verkko voidaan suoraan rakentaa vaatimusten mukaiseksi Vaatii kuitenkin itsepalvelun ja automaattisen provisioinnin toteuttamisen järjestelmiin Kaapelisataverkoissa: Yksinkertaisin toteuttaa, koska provisioinitirakenne yksinkertaisin ADSL-verkoissa: Suurin ongelman aiheuttaja johdonvuokrausvelvoite sekä se että johtoja on vuokrattu toiselta operaattorilta että se että johtoja on vuokrattu toiselle operaattorille ADSL-runkoverkkojen vanhuus aiheuttaa myös ongelmia ATM-tekniikkaa käytetätään monissa paikoissa edelleen Toisistaan poikkeavat verkkototeutukset vaatisi verkon yhtenäistämisen 19.02.2008 Diplomityöseminaari / Kalle Muhonen
Tärkeimmät järjestelmäkomponentit Asiakastietohallintajärjestelmä (CRM, Customer Relationship Manger) Tärkein komponentti koko järjestelmässä on asiakastietohallintajärjestelmä CRM hallinnoi ja ylläpitää kaikkia asiakastietoja ja toimii koko järjestelmän aivoina Itsepalvelukanava (SSA, Self Service Activator) Toinen tärkeä komponentti on itsepalvelukanava SSA huolehtii asiakkaan tunnistamisesta, asiakkaan tilauksen vastaanottamisesta ja tilauksen välittämisestä CRM:lle DHCP optio82 Ei ole varsinaisesti järjestelmä komponentti mutta toimii tärkeässä roolissa asiakkaan tunnistamisessa Kenttään kirjoitetaan asiakkaan identiteettitieto jolla asiakas voidaan tunnistaa 19.02.2008 Diplomityöseminaari / Kalle Muhonen
Yhteenveto Tulevaisuudessa ainoa tapa palveluntarjoajalle tarjota palvelua kustannustehokkaampi Parempi ARPU (Average Revenue Per User) Itsepalvelusta ja automaattisesta provisioinnista hyötyy sekä asiakas että palveluntarjoaja Asiakaspalvelua tullaan kuitenkin aina tarvitsemaan taustalla tukena sekä selvittämään ongelmatilanteita 19.02.2008 Diplomityöseminaari / Kalle Muhonen
Header: Relation Internal/Identier/File name 2004-02-04 … Kiitos!