Elämänlaatua ja parempaa arkea Sosiaali- ja terveysministeriön iäkkäiden palvelujen kehittämistoimet Vanhustyön vastuunkantajat –kongressi 13.-14.10.2011.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hyvinvointikuvaus käytäntönä – tukea terveyden edistämisen suunnitteluun.
Advertisements

Asiakasmaksulainsäädännön mukaiset kuntoutushoidon asiakasmaksut Lakimies Mari Laurén.
kuntayhtymänjohtaja Timo Tolppanen
SUOSITUKSET • viisi ministeriötä - sosiaali- ja terveysministeriö - opetus- ja kulttuuriministeriö - ympäristöministeriö - liikenne- ja viestintäministeriö.
Laki ikääntyneen toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden
Vanhuspalvelulaki voimaan
EETUn puheenjohtaja Hannes Manninen VANHUSPALVELULAKI – MITÄ SE SISÄLTÄÄ Hämeen liiton vanhuspalveluseminaari Forssa
Henkilökohtaisen avun keskus Kaakkois-Suomeen Oma koti – oma elämä –seminaari
Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
Kyläfoorumi Valtimolla
Terveyden edistämisen politiikkaohjelma Kulttuurin hyvinvointivaikutusten toimintaohjelman asiantuntijaryhmä
Terveyden edistämisen määrärahat 2009
Asiakkuuden muuttunut rooli, Case Hämeenlinnan terveyspalvelut
Palveluohjaus ja palvelutarpeenarviointi työryhmän I kokous klo –
Ankkuri -malli ja sen levittäminen
Vammaispalvelulain muutokset - vaikeavammaisten oikeus henkilökohtaiseen apuun vahvistuu Lakimies Jaana Huhta, STM
Keskustelutilaisuus hedelmöityshoitotoiminnasta Jussi Holmalahti, FaT Johtaja Valvira.
Hyvinvoinnin edistäminen uudessa hallitusohjelmassa TerPs -hankkeen loppuseminaari Oulu Neuvotteleva virkamies Kerttu Perttilä Sosiaali- ja.
Uudistuva sosiaalihuoltolaki ja työelämäosallisuus
Lupamenettelyt ja valvonta/ erityisryhmien asuminen Aluehallintoviraston toiminnan kannalta Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto, Aila.
Ikälaki vanhusten hyvinvoinnin tukena
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen uudessa terveydenhuoltolaissa ja kuntien ja sairaanhoitopiirien yhteistyössä – sisäistetäänkö salutogeneettinen.
Kehitysvammahuollon valtakunnallinen valvonta
Uusi sosiaalihuoltolaki Kokkola
Yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon lakien uudistaminen
Itä-Suomen yliopisto, yhteiskuntatieteiden laitos/ Kuopion kampus
Yhteisvoimin kotona – ikääntyneiden kotiin annettavien palveluiden ja kuntoutuksen kehittäminen Satakunnan vanhusneuvosto
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
Työelämäosallisuuden lisääminen on YHTEINEN ASIA Asiantuntijaryhmän ehdotukset heikossa työmarkkina-asemassa olevien henkilöiden työelämäosallisuuden lisäämiseksi.
Etelä-Karjalan hyvinvointistrategia 2010 Terveyden ja sairaanhoidon kehittämisalue.
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
Ikääntyneiden palvelut 2010 – Kuntakyselyn osaraportti Riikka Väyrynen.
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Kehittämispäällikkö Päivi Voutilainen
Sote -uudistus – missä mennään, miten & millä eteenpäin?
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
VANHUSTEN ELÄMÄNHALLINNAN TUKEMINEN PALVELUOHJAUKSELLA
Päivi Voutilainen, Sosiaali- ja terveyspalveluosasto Ikäihmisten palvelujen LAATUSUOSITUS.
KAIKENIKÄISTEN DEMOKRATIAA DEMOKRATIAPÄIVÄ 2014 – Kuntatalo YTL Pirkko Karjalainen.
Terveys kansanterveysohjelma
Sosiaalihuoltolaki.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto PÄIHDEPALVELUT 2006 Nykytila ja haasteet Kari Haavisto, STM.
Konkreettiset tehtävät kunnassa ja alueella Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen – vastuut ja tehtävät uusissa rakenteissa, TERVE-SOS 2015,
Kansallisella kehittämisohjelmalla laatua ikäihmisten suun terveydenhuoltoon Lääkintöneuvos Anne Nordblad STM
Sosiaali- ja terveydenhuollon toimintajärjestelmä
LAKI POTILAAN ASEMASTA JA OIKEUKSITA Potilaan keskeiset oikeudet Oikeus hyvään terveyden- ja sairaanhoitoon ja siihen liittyvään kohteluun Pääsy hoitoon.
Ikääntyvä Suomi ja yhteistyö iäkkäiden kuntoutuksessa EIJA SORVARI säätiönjohtaja MIINA SILLANPÄÄN SÄÄTIÖ REHABILITATION FINLAND (RIFI) RY:N SEMINAARI.
Ravitsemushoidolla vaikutuksia kansantalouteen Ravitsemishoidon strategiaseminaari FinnMedi 5 Tampereen yliopistollinen sairaala Timo Keistinen,
1 Vammaislakien yhdistäminen Keijo Kaskiaho Kouvolan Vammaisneuvosto Keijo Kaskiaho.
Vanhuspalvelulaki & laatusuositus Anne Nordblad Sosiaali- ja terveysministeriö.
Seminaarin kokoava puheenvuoro LasSe –hankkeen päätösseminaari Kehittämispäällikkö Arja Hastrup.
Hoidon saatavuuden ja yhtenäisten hoidon perusteiden uudistaminen Työryhmä L-M Voipio-Pulkki Työseminaari
Kehitysvammahuollon valtakunnallinen valvonta
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Kunta- ja sote -uudistus hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä
Uudistuva vammaislainsäädäntö
VAMMAISLAINSÄÄDÄNNÖN UUDISTAMINEN
Uudistuva vammaislainsäädäntö
ILMOITUKSENVARAISTEN PALVELUJEN REKISTERÖINTI
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020 ja sen toimeenpano - Kori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen.
Sote-uudistus ja Porin kaupunki
Järjestöpäivä Matara Ikäihmiset –työpaja klo 10-12
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Valvira Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto
Uudistuva vammaispalvelulainsäädäntö
Mitä sote-uudistus tarkoittaa minulle
Sote-uudistuksen toimeenpano
Osatyökykyisille tie työelämään
Sosiaalihuoltolain uudistushanke – Mikä muuttuu?
Vammaislainsäädännön uudistaminen-
Esityksen transkriptio:

Elämänlaatua ja parempaa arkea Sosiaali- ja terveysministeriön iäkkäiden palvelujen kehittämistoimet Vanhustyön vastuunkantajat –kongressi 13.-14.10.2011 Sosiaalineuvos Päivi Voutilainen

TAVOITTEINA 2

Enemmän elämänlaatua, parempaa arkea Kehittämisen kärkiä Yhdenvertaisuus, ikätasa-arvo Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen Oikeus kotiin ja arkeen Ympärivuorokautisen hoidon/hoivan uudistaminen Suuriin palvelutarpeita aiheuttaviin tekijöihin varautuminen huolella Osallisuuden turvaaminen Toteutus & sen tuki Ohjaus: Informaatio-ohjaus Valvonta Resurssiohjaus Lainsäädäntö Toimeenpanon tueksi INNOKYLÄ Palveluvaaka jne. 3

TAVOITTEENA TOIMIVAT OHJAUSKOMBINAATIOT Informaatio-ohjaus Ikäihmisten palvelujen laatusuositus 2008 Ikäneuvo -työryhmän ehdotukset 2009 Ikähoiva -työryhmän ehdotukset 2010 Kansallinen muistiohjelma -työryhmän ehdotukset 2011 Normi-ohjaus Terveydenhuoltolaki 1326/2010 Uudistuva sosiaalihuollon lainsäädäntö  työryhmän väliraportti 2010 Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämistä, kehittämistä ja valvontaa koskevan lainsäädännön kehittäminen  työryhmän raportti 17.4.2011 Laki iäkkään henkilön sosiaali- ja terveyspalvelujen saannin turvaamisesta Valvonta Ennakoiva valvonta Jälkikäteisvalvonta (esim. kantelut) Suunnitelmiin perustuva valvonta (Valvontasuunnitelmat) Ympärivuorokautinen hoito Kotihoito Resurssi-ohjaus Valtionavustukset Kaste -ohjelman valtionavustukset Terveyden edistämisen määrärahat 4

KANNATTAVA INVESTOINTI TERVE IKÄÄNTYMINEN: KANNATTAVA INVESTOINTI Ikäneuvo -työryhmän ehdotukset vuonna 2009: neuvontapalvelut & hyvinvointia edistävät kotikäynnit kuntien palveluvalikoimaan Terveydenhuoltolaki (HE 90/2010) 20 § Iäkkäiden neuvontapalvelut: Kunnan on järjestettävä alueellaan asuville vanhuuseläkettä saaville henkilöille hyvinvointia, terveyttä ja toimintakykyä edistäviä neuvontapalveluja. Neuvontapalveluihin sisältyvät: 1) terveellisten elintapojen edistämiseen sekä sairauksien ja tapaturmien ehkäisyyn tähtäävä neuvonta; 2) iäkkään kuntalaisen terveyden ja toimintakyvyn heikkenemisestä aiheutuvien terveydellisten ongelmien tunnistaminen ja niihin liittyvä varhainen tuki; 3) sairaanhoitoa ja turvallista lääkehoitoa koskeva ohjaus. Kunta voi lisäksi järjestää iäkkäille asukkailleen terveyttä edistäviä terveystarkastuksia ja hyvinvointia edistäviä kotikäyntejä kunnassa erikseen sovitulla tavalla. Kunnan perusterveydenhuollon on järjestäessään iäkkäiden neuvontapalveluja ja hyvinvointia edistäviä kotikäyntejä toimittava yhteistyössä sosiaalihuollon kanssa. Uudistuva sosiaalihuollon lainsäädäntö: sosiaalihuollon lainsäädäntöä uudistavan työryhmän väliraportti julkaistiin 2010: Ennaltaehkäisyn periaate Ikähoiva –työryhmän ehdotukset vuonna 2011: Ympärivuorokautisen hoidon tarvetta on ehkäistävä ennalta ja vähennettävä Kansallinen muistiohjelma: aivoterveyden edistäminen ja muistisairauksien ennaltaehkäisy 5

OIKEUS KOTIIN JA ARKEEN MEILLE KAIKILLE Palvelurakenteen uusintamista laitoshoitoa vähentäen sekä kotiin annettavia ja asumispalveluita lisäten koskevia suosituksia perusteluineen on esitetty useissa kotimaisissa ja kansainvälissä tutkimuksissa ja suosituksissa. Palvelurakenteen muutoksen ohella on tavoitteena oltava myös ajattelutavan muutos: kodin käsitteen laajentuminen. Koti on joko yksityiskoti tai ihmisen avun tarpeen arvioinnin perusteella valittu ryhmä- tai vastaava koti. Tavoitteena oleva muutos korostaa ikäihmisen oikeutta toiminnalliseen arkeen ja itsemääräämiseen kodinomaisessa ympäristössä riippumatta hänen toimintakyvystään ja avun tarpeestaan. Tuki ja palvelut vaihtelevat asukkaiden tarpeiden mukaan niin, että palvelut liikkuvat, ei asukas. Kotiutuminen on iäkkäälle ihmiselle paitsi sopeutumista fyysiseen tilaan, myös vaiheittain etenevä prosessi, jonka pituus on yksilöllinen. 6

Palveluprofiili / 75+ väestö (%) Laitospaikkoja ei vähennetä ilman, että samanaikaisesti kehitetään hyvinvointia ja terveyttä edistävien toimien ja palveluiden, kuntoutuksen sekä kotihoidon ja asumisen sisältävien palveluiden määrää ja laatua. Palvelurakennetta on aina tarkasteltava kokonaisuutena. Lisäksi erityistä huomiota on nopeasti ikääntyvässä yhteiskunnassa kiinnitettävä asumisen vaihtoehtojen kehittämiseen. Laitosten korvaajiksi ei kehitetä laitosmaisia vaihtoehtoja. Palvelujen käyttäjiä ja heidän läheisiään kuullaan kaikissa prosessin vaiheissa eikä palveluiden käyttäjiä tarpeettomasti siirretä paikasta toiseen. Henkilöstön käyttöä ja osaamista monipuolistetaan Yhteiseen päämäärään sitoutumista edistetään (henkilöstö, virkamies- ja luottamushenkilöjohto) Prosessin aikana otetaan käyttöön laatujärjestelmä, joka tukee palveluja hakevien ja käyttävien ihmisten sekä heidän läheistensä valintojen tekoa. 7

Ympärivuorokautisen hoidon muutostrendit (75+ väestöön suhteutettuna) 8

Ympärivuorokautisen hoidon uudistamisen muutosajureita Uusi rakenne aikansa eläneen tilalle – joko nyt? Laitoskeskeisyydestä ihmiskeskeisyyteen - yhdenvertaisuus turvattava Täsmätietoa on käytettävä Ongelmista on päästävä eroon Pirstaleisuus Katkeilevat palveluketjut Laatuongelmat Monenkirjavat asiakasmaksut Hyviä käytäntöjä on levitettävä 9

1+10 IKÄHOIVA 3.4.2017

Työryhmän ehdotus: Ympärivuorokautisen hoidon rakennemuutos Asumisen ja palvelut sisältävä kokonaisuus ~ KOTI 3.4.2017 11

Työryhmän ehdotus: Erityishuomio asumiseen! Tavallinen vs. senioriasunto 12

Rakennemuutoksessa huomioon otettava Laitospaikkoja ei vähennetä ilman, että samanaikaisesti kehitetään hyvinvointia ja terveyttä edistävien toimien ja palveluiden, kuntoutuksen sekä kotihoidon ja asumisen sisältävien palveluiden määrää ja laatua. Palvelurakennetta on aina tarkasteltava kokonaisuutena. Lisäksi erityistä huomiota on nopeasti ikääntyvässä yhteiskunnassa kiinnitettävä asumisen vaihtoehtojen kehittämiseen. Laitosten korvaajiksi ei kehitetä laitosmaisia vaihtoehtoja. Palvelujen käyttäjiä ja heidän läheisiään kuullaan kaikissa prosessin vaiheissa eikä palveluiden käyttäjiä tarpeettomasti siirretä paikasta toiseen. Henkilöstön käyttöä ja osaamista monipuolistetaan Yhteiseen päämäärään sitoutumista edistetään (henkilöstö, virkamies- ja luottamushenkilöjohto) Prosessin aikana otetaan käyttöön laatujärjestelmä, joka tukee palveluja hakevien ja käyttävien ihmisten sekä heidän läheistensä valintojen tekoa. 13

3.4.2017

HALLITUSOHJELMA & IKÄHOIVA -TYÖRYHMÄN EHDOTUSTEN EDISTÄMINEN …Ikäihmisiä arvostetaan ja heidän itsemääräämisoikeutensa turvataan. Tavoitteena on itsenäisen asumisen ja kotiin vietävien palvelujen kehittäminen. Ikäihmisille järjestetään tarpeen mukaisia asumisvaihtoehtoja ja kuntouttavia palveluja Ikähoivatyöryhmän ehdotusten pohjalta. Laaditaan poikkihallinnollinen ikääntyneiden asumisen kehittämisohjelma. Huolehditaan myös laitoshoidon tarpeen mukaisesta saatavuudesta… …Palveluasumisen maksuja uudistetaan sosiaali- ja terveysministeriön työryhmän ehdotusten pohjalta siten, että kunnan järjestämisvastuulla oleviin asumispalveluihin säädetään valtakunnallisesti yhdenmukaiset asiakasmaksujen määräytymisperusteet. Yhtenäistetään tehostetun palveluasumisen maksut ja säädetään niin sanottu vähimmäiskäyttövara… 3.4.2017

LAKI IÄKKÄÄN HENKILÖN SOSIAALI- JA TERVEYSPALVELUJEN SAANNIN TURVAAMISESTA 16

Valmistelun taustalla Välikysymysvastaus Sosiaalihuollon lainsäädännön uudistamistyöryhmän linjaus Ikäfoorumi 3.4.2017

Maaliskuu 2011

LAKILUONNOS PÄHKINÄNKUORESSA 19

Lakiluonnoksen soveltamisala Kunnan järjestämä iäkkäiden henkilöiden sosiaali- ja terveydenhuolto, tietyin osin myös yksityinen toiminta Iäkkäänä pidettäisiin lähtökohtaisesti 75 vuotta täyttänyttä henkilöä Hyvinvoinnin edistämistä koskeva sääntely myös vanhuuseläkettä saavia henkilöitä koskevaa 3.4.2017

Palvelutarpeeseen vastaaminen Oikeus sosiaalipalvelujen ja terveyden- ja sairaanhoidon tarpeen arviointiin määräajoissa Yksilöllinen, moniammatillinen sosiaalipalvelujen tarpeen selvittäminen Kattava palvelu-/hoitosuunnitelma Hoivasta ja kuntoutuksesta päätös määräajassa palvelusuunnitelman perusteella ja palvelut määräajassa päätöksen perusteella Terveydenhuollossa hoitotakuu Vastuutyöntekijä iäkkään henkilön tukena 3.4.2017

Toiminnan laatu & ilmoitusvelvollisuus Palvelujen toteuttamista ohjaavat periaatteet Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstöllä ilmoitusvelvollisuus epäkohdista ja niiden uhista omalle toimintayksilölle ja kunnalle Vakavasta epäkohdasta aluehallintovirastolle 3.4.2017

Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen & osallisuus Kunnan suunnitelmat Yhteistyö Neuvonta ja ohjaus Osallisuus palveluissa ja palvelujen kehittäjänä Vanhusneuvostot 3.4.2017

Mitä laki muuttaisi? Laki parantaisi iäkkäiden ihmisten asemaa Iäkkäällä ihmisellä olisi oikeus palvelussuunnitelmassa määriteltyyn hoivaan ja kuntoutukseen sosiaalipalveluissa silloin, kun hänen palvelutarpeensa on monipuolisesti arvioitu ja tarpeet kirjattu palvelusuunnitelmaan. Lisäksi lakiluonnoksessa esitetty vastuutyöntekijä toimisi iäkkään ihmisen tukena sosiaali- ja terveyspalveluiden toteutumista koordinoidessaan. Vanhusneuvostoilla olisi nykyistä jämäkämpi asema välittää iäkkäiden ihmisten ääni kaikkeen sellaiseen päätöksentekoon, joka koskee iäkkäitä ihmisiä. Laki helpottaisi iäkkäiden ihmisten palveluja johtavien ja kehittävien henkilöiden työtä Lakiin olisi koottu keskeiset iäkkään kuntalaisen hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen sekä sosiaali- ja terveyspalveluiden saantiin liittyvät säännökset. Laki antaisi uuden välineen valvontaviranomaisen käyttöön

LAUSUNNOT 25

Lausuntokierros lakiluonnoksen julkistamisen jälkeen Lausuntoja pyydettiin 94 taholta: ministeriöt puolueet valvontaviranomaiset kunnat & kuntayhtymät vanhus- & vammaisjärjestöt iäkkäitä ihmisiä edustavat tahot (kuten vanhusneuvostot) yksityiset palveluntuottajat etujärjestöt tutkimus-, kehitys- & koulutustahot muut Lausuntoja saatiin yhteensä 127 kpl, koska lausuntokierroksen alkaessa STM:n verkkosivuille laitettiin tiedote & annettiin kiinnostuneille mahdollisuus kommentoida lakiluonnosta 8.6.2011 Päivi Voutilainen STM/STO

Lausuntopalaute (1) Pääosin myönteinen kannanotto tyyliin: ”luonnos on hyvä pohja jatkotyölle” tai ”luonnos sisältää monia iäkkäiden ihmisten asemaa parantavia säännöksiä” (47 % lausunnonantajista) Lakia nimenomaisesti erillislakina kannatti 28 % lausunnonantajista (36), mm. kaikki puolueet, osa kunnista sekä enemmistö järjestöistä ja vanhusneuvostoista Neljännes (31) lausunnonantajista esitti kommentteja henkilöstömitoituksesta, mm. osa vanhusneuvostoista ja –järjestöistä, ammattijärjestöistä, kunnista, valvontaviranomaisista ja puolueista. 11 prosenttia lausunnonantajista (14) korosti, että on lainvalmistelu on sovitettava yhteen meneillään olevien lainsäädäntöhankkeiden, erityisesti sosiaalihuoltolain valmistelun kanssa 8.6.2011 Päivi Voutilainen STM/STO

Lausuntopalaute (2) Määritelmiä esitettiin täsmennettäviksi (esim. hoiva), samoin ikärajoja 75 vuoden ikärajaa pidettiin tarkoituksenmukaisena, mutta myös liian matalana ja korkeana Tarpeellisina pidettiin säännöksiä hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisestä säännöstä vastuutyöntekijän nimeämistä iäkkäiden ihmisten oikeuksien toteutumisen kannalta säännöstä palvelutarpeen monipuolista selvittämisestä Lausunnoissa otettiin kantaa hoito- ja palvelusuunnitelman oikeudelliseen luonteeseen ja sitovuuteen Vanhusneuvostojen lakisääteistämistä kannatettiin laajasti Henkilökunnan ilmoitusvelvollisuutta havaitsemistaan epäkohdista pidettiin tärkeänä 3.4.2017

Syyskuu 2011 3.4.2017

Jatkovalmistelu lakiluonnoksen ja lausuntopalautteen pohjalta … Voimaan vuoden 2013 aikana 3.4.2017

vaikuttavuudella varmistajansa laadulla on tekijänsä vaikuttavuudella varmistajansa 8.6.2011 Päivi Voutilainen STM/STO

3.4.2017

SUMMA SUMMARUM Palvelurakenteen uusintamista laitoshoitoa vähentäen sekä kotiin annettavia ja asumispalveluita lisäten koskevia suosituksia perusteluineen on esitetty useissa kotimaisissa ja kansainvälissä tutkimuksissa ja suosituksissa. Palvelurakenteen muutoksen ohella on tavoitteena oltava myös ajattelutavan muutos: kodin käsitteen laajentuminen. Koti on joko yksityiskoti tai ihmisen avun tarpeen arvioinnin perusteella valittu ryhmä- tai vastaava koti. Tavoitteena oleva muutos korostaa ikäihmisen oikeutta toiminnalliseen arkeen ja itsemääräämiseen kodinomaisessa ympäristössä riippumatta hänen toimintakyvystään ja avun tarpeestaan. Tuki ja palvelut vaihtelevat asukkaiden tarpeiden mukaan niin, että palvelut liikkuvat, ei asukas. Kotiutuminen on iäkkäälle ihmiselle paitsi sopeutumista fyysiseen tilaan, myös vaiheittain etenevä prosessi, jonka pituus on yksilöllinen. 33

Enemmän elämänlaatua, parempaa arkea - ’Ageing in Place’ Asumisvaihtoehtoja & asuinympäristöjä kehittämällä ’Täsmätuella & -palveluilla’ Itsemääräämistä kunnioittaen Osallisuutta tukien Toimijuutta tukien Yhdenvertaisuutta lisäten Turvallisuus taaten

Iäkkäiden asialla - yhdessä!