Kansainvälinen toiminta OAMK:ssa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KANSAINVÄLINEN TOIMINTA JYVÄSKYLÄN KOULUTUSKUNTAYHTYMÄSSÄ Kansainvälisten asioiden päällikkö Aino Malin Puh
Advertisements

MITÄ KV-YHTEISTYÖ EDELLYTTÄÄ KOULUTUSOHJELMILTA JA OPETUSSUUNNITELMILTA? Ammattikorkeakoulutuksen kokonaisvaltainen kansainvälistyminen ja tuloksellinen.
Mitä Nordplus-ohjelmalla on tarjota opiskelijalle? Opiskelijoiden liikkuvuus Pohjoismaissa –seminaari Kuopio Merja Kuokkanen/Kansainväliset opiskelijapalvelut,
2/2009 Ohjelmaesittely: Leonardo da Vinci We Mean Business! Kansainvälinen harjoittelija Erasmus - tai Leonardo da Vinci -ohjelman avulla Katriina.
Avoin ammattikorkeakouluopetus. AVOIN AMMATTIKORKEAKOULUOPETUS  Opinnot ovat avoimia kaikille kiinnostuneille koulutustaustasta,
osaava harjoittelija kilpailukyvyksi •Kaksi mahdollisuutta kv-harjoittelussa •Ottaa kansainvälinen harjoittelija –Kansainvälistyminen kotimaassa –Erityistä.
05/20071 Erasmus Korkeakoulujen kv.kevätpäivät Seinäjoki 2007 Anne Siltala, CIMO Hankeyhteistyö työelämän kanssa - Erasmus-ohjelman tukimuodot.
11/20061 Erasmus Uusi Erasmus-ohjelma – osa Elinikäisen oppimisen ohjelmaa (LLP)
2/2009 CIMOn palvelut ohjaajille Hanna Isoranta
Kansainvälisyyttä korkeakoulujen henkilökunnalle
Juhani Pihkala 2005 Opiskelijoiden ohjaus- ja tukitoimien kehittäminen.
Erilaiset konstit kansainvälistyä kotona Bolognan vanavedessä –seminaari Turku Arja Majakulma, Laurea-ammattikorkeakoulu.
FUAS-liittouma – maan suurin ammattikorkeakoulukokonaisuus July 2,
Vieraskielisten koulutusohjelmien kehittämispäivät ”Ulkomaalaisten opiskelijoiden integrointi ja työllistyminen”
Eurooppalainen kielisalkku ammattikorkeakoulussa
2/2009 Kansainvälisten hankkeiden strateginen ohjaus Myötätuulessa-laivaseminaari, Mika Saarinen, yksikön päällikkö, Ammatillinen koulutus, CIMO.
Osaamisen ja sivistyksen asialla KANSAINVÄLISTYMINEN EUROOPPALAISEN KORKEAKOULUTUKSEN HAASTEENA JA TAVOITTEENA Kansainvälistyvä opetussuunnitelma Tampere.
PIRAMK University of Applied Sciences Erasmus-henkilökuntavaihdon mahdollisuudet Kv-hallinnon kevätpäivät 12. – Irja Saarikorpi Camilla Kalevo.
AVOIN AMMATTIKORKEAKOULU Ammattikorkeakoulun koulutusmuoto, joka n parantaa opiskeluun osallistumismahdollisuuksia n parantaa työelämässä mukana olevien.
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
SYL:n tiede- ja yliopistopoliittiset kärkitavoitteet tulevalle hallituskaudelle.
KANSAINVÄLINEN HARJOITTELU OSANA OPINTOJA Bolognan vanavedessä – seminaari, Turku Helli Kitinoja Kansainvälisten asiain päällikkö Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
Joensuun yliopisto PL Joensuu puh. (013) fax (013) Erilaiset konstit kansainvälistyä kotona Mari Ikonen Joensuun.
KV- JA URAPALVELUT Anu Honkanen Kansainvälinen harjoittelu osana opintoja Työrymä 2 Bolognan vanavedessä –seminaari: Kansainvälisyys korkeakoulujen.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Opiskelijavaihto ja työharjoittelu ulkomailla Tutorkoulutus Kansainväliset palvelut
Jani Haapakoski, Kv-koordinaattori, KTK,
TraiNet-verkosto puhuu nyt kielillä − harjoittelu ulkomailla antaa kilpailuedun Haaga-Helia amk, Helsinki.
ETwinning Mikä eTwinning on? Komission hanke, jolla halutaan antaa mahdollisimman monille oppilaille mahdollisuus tutustua ja työskennellä.
Matti Isokallio, ECTS/DS neuvonantaja, Euroopan komissio ECTS ja ammattikorkeakoulut.
FUAS Kielet ja viestintä
Esittäytyminen.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
VÄLIVUOSI.  Välivuosi voi osua omalle kohdalle joko suunnitellusti tai vahingossa, jos ei saakaan ensimmäisellä hakukerralla opiskelupaikkaa.  Välivuosi.
> Opiskeluvaihto - Vaihdon suunnitteleminen - Vaihdon ajankohdan valitseminen - Vaihtopaikan etsiminen - Vaihtoon hakeminen - Vaihdon tehtävien suorittaminen.
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
Kansainvälistymis- mahdollisuuksia (Opiskelu- ja harjoitteluvaihto) Bastian Fähnrich,
TAMPEREEN AMMATTI KORKEAKOULU TAMK
Hanke pähkinänkuoressa
Esittelyvideo. Esittelyvideo Lapin AMK Opiskelijoita Henkilökuntaa 500.
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
VALOA Valmennuksella kansainvälisiä osaajia työmarkkinoille
Johtoryhmän/Tutkintokollegion kokous to n. klo Asia: Kansainvälistyminen tai Oamkin ja Tekniikan yksikön kansainvälistyminen haasteena.
OTEK Kansainvälisen toiminnan kehitystavoitteet ja – toimenpiteet vuodelle 2013 Huom! Lähtökohtana neljän osaston jako Mainitut tavoite-liikkuvuusluvut.
ERASMUS+ EMREX - suoritustietojen siirtotyökalun hyödyntäminen Suomessa.
Koe ja kansainvälisty Bastian Fähnrich & Katja Kurasto Intensiiviviikko 2009.
Henkilöstön teemapäivä KOOVEE AJANKOHTAISTA Tekijä, pvm.
Sidosryhmäseminaari Oulun seudun ammattikorkeakoulu Hakeminen vieraskielisiin koulutusohjelmiin Marjo Pääskylä, puh.
5/2004 CIMO Ulkomaisille opiskelijoille annettavan suomen kielen opetuksen kehittäminen Opetusministeriön toimeksiannosta CIMO asetti lokakuussa 2003 työryhmän.
Kansainvälinen viestintä
OULUN KORKEAKOULUJEN KANSAINVÄLISEN TUNNETTUUDEN LISÄÄMINEN OULUN KORKEAKOULUJEN KANSAINVÄLISEN TUNNETTUUDEN LISÄÄMINEN Hankkeen esittely päivitetty
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Opettaja ja kansainvälinen PBL –perustainen verkko-opetus Irmeli Ahonen THM, fysioterapeutti
Mervi Rantanen1 Erasmus Mundus – mitä lisäarvoa? Kv-päivät Mervi Rantanen Teknillinen korkeakoulu.
Opiskelun ja opetuksen tietovirrat
Koe ja kansainvälisty Katja Kurasto 2011.
Helli Kitinoja KOTIKANSAIN- VÄLISTYMISEEN LIITTYVIÄ EETTISIÄ KYSYMYKSIÄ Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Turussa
MITÄ KV-YHTEISTYÖ EDELLYTTÄÄ KOULUTUSOHJELMILTA JA OPETUSSUUNNITELMILTA? Kirsti Virtanen Turun ammattikorkeakoulu
Oulun ammattikorkeakoulu. Suomalainen koulutusjärjestelmä.
Opiskelijavaihto ja työharjoittelu ulkomailla Tutoreiden koulutuspäivä Kansainväliset palvelut
H ARJOITTELUJAKSO ULKOMAILLA Emilia Tolvanen.
Englanninkielisen opetuksen kehittäminen
Yhteis- ja kaksoistutkintojen tilastointi
Uusien opiskelijoiden info Liikkuvuuspalvelut Juhani Moisio
johtava rehtori Timo Olli KOUVOLAN SEUDUN AMMATTIOPISTO
Kansainväliset taidot osana ammattitaitoa
Esityksen transkriptio:

Kansainvälinen toiminta OAMK:ssa Sidosryhmäseminaari 10.12.2004 Marjo Pääskylä kansainvälisten asioiden opintosihteeri marjo.paaskyla@oamk.fi

Ammattikorkeakouluista valmistuneiden asiantuntijoiden tulee olla valmiita ja kykeneviä työskentelemään vieraalla kielellä muista kulttuureista tulevien ihmisten kanssa - jopa vieraissa kulttuureissa. Valmius ajatella ja toimia erilaiset kulttuuritaustat huomioiden on perusedellytys yhä useammalle työelämässä toimivalle. Kansainvälisyys edellyttää, että suomalaisilla AMK-opiskelijoilla on mahdollisuus suorittaa osa tutkinnostaan ulkomaisissa korkeakouluissa ja Suomessa suoritetun tutkinnon jälkeen halutessaan myös jatkaa opintojaan ulkomailla. Myös opintoihin liittyvä harjoittelu vieraassa kulttuuriympäristössä on opiskelijalle ensiarvoisen tärkeää silmällä pitäen mahdollisia tulevia työtehtäviä ulkomailla. Niillekin opiskelijoille, jotka eivät suorita osaa tutkinnostaan ulkomaisessa partnerikorkeakoulussa, on tarjottava kv-valmiuksia ns. kotikansainvälistymisen kautta.

Kansainvälistymisen tavoitteet (ammattikorkeakoulun ja yhteiskunnan tasolla) Koulutuksen ja uusien oppimis- ja opetusmetodien kehittäminen yhdessä kansainvälisten partnerien kanssa Edistää opiskelijoiden ja henkilöstön kanssakäymistä kansainvälisten partnereiden kanssa  tarjota mahdollisuuksia Kouluttaa ja valmentaa opiskelijoita ja henkilökuntaa kansainvälistyvään ja monikulttuuriseen yhteiskuntaan

Kansainvälistymisen tavoitteet (yksilön kannalta) Yksilölle opiskelu- tai harjoittelujakso ulkomailla antaa (mahdollisesti) enemmän ja erilaisia ammatillisia ja muita työnantajien arvostamia valmiuksia: ”mukava lisä” ansioluetteloon osoittaa itsenäisyyttä, ennakkoluulottomuutta, periksi antamattomuutta, rohkeutta, kykyä kohdata muita kulttuureja,epävarmuuden sietokykyä, sopeutuvaisuutta ja kielitaitoa Nämä ominaisuudet erottavat hakijat monista muista työmarkkinoiden kovassa kilpailussa.

Kansainvälistyminen OAMK:ssa! Miten? Miksi? Osatekijät : Kieli- ja kulttuuriopinnot Kansainvälisen ulottuvuuden sisältävät opintojaksot Englanninkieliset opintojaksot Englanninkieliset koulutusohjelmat Kansainväliset intensiivikurssit Opiskelija- ja harjoittelijavaihdot Opettaja- ja asiantuntijavaihdot Opetussuunnitelmien kehittäminen Kansainväliset kehittämisprojektit, T&K Vierailevat ulkomaiset asiantuntijat ja luennoitsijat Konferenssit ja seminaarit Kv-tuutortoiminta Opiskelijakunnan ja Kansainvälisen klubin toiminta Tavoite: Opiskelija (tai henkilökunnan jäsen), joka osaa toimia optimaalisesti ammattilaisena ja kansalaisena kansainvälisessä ja monikulttuurisessa yhteiskunnassa

Kansainvälistymisen ”pelurit” OAMK:ssa Henkilökunta Opettajatuutorit Koulutusohjelma- johtajat Opettajat Muu henkilökunta Opiskelijat Tuutoropiskelijat Saapuvat opiskelijat Lähtevät opiskelijat Muut opiskelijat Opiskelijakunta OSAKO ja Kansainvälinen klubi Kansain-välistymisen koordinaatio-työryhmä Kansainvälistymis-päällikkö kv-asioiden suunnittelija kv-asioiden opintosihteeri 13 kv-koordinaattoria yksiköissä 2 opiskelija-edustajaa Hallitus ja rehtori Yksikön-johtajat

Kansainvälinen yhteistyö Oulun seudun ammattikorkeakoulu on solminut kahdenvälisiä sopimuksia noin 120 eurooppalaisen 6 aasialaisen 4 pohjoisamerikkalaisen 3 afrikkalaisen partnerin kanssa.

Kansainväliset vaihto-ohjelmat Sokrates/Erasmus-ohjelma Nordplus north2north: University of the Arctic Leonardo-harjoittelijavaihto-ohjelma Korkeakoulujen kahdenvälisiin sopimuksiin perustuva vaihto

Partnereita 32 maassa

Liikkuvuus Oulun seudun ammattikorkeakoulussa

Ajankohtaisia asioita kansainvälistymisessä Liikkuvuuden lisääminen (asenteiden muokkaus, motivaation kasvattaminen) Englanninkielisen opetuksen määrän lisääminen ja laadun kehittäminen Bolognan prosessin vaikutukset

Ydinviesti Jokaisella Oulun seudun ammattikorkeakoulun opiskelijalla on mahdollisuus suorittaa osa opinnoistaan ja/tai työharjoittelu ulkomailla! Myös osan opinnäytetyöstä voi tehdä ulkomailla. Ulkomaan opinnot hyväksiluetaan täysimääräisinä kotimaassa suoritettavaan tutkintoon (eurooppalainen opintosuoritusten ja arvosanojen siirtojärjestelmä ECTS - European Credit Transfer System). - Vaihto-opiskelua myös tuetaan yhteiskunnan ja OAMK:n taholta  apurahat ja opintotuki - Vaihto-opiskelun järjestelyissä opiskelijoilla on käytössään laajat ohjaus- ja tukiverkostot ammattikorkeakoulun sisällä, partnerikorkeakouluissa ja esim. CIMO:n tieto- ja neuvontapalveluissa ja Nuorisotiedotuspisteissa (Eurodesk)

Kansainvälistymisen tietolähteitä verkossa OAMK:n kv-asioiden verkkosivut: www.oamk.fi/esittely/kv-toiminta/ OAMK:n englanninkieliset verkkosivut: www.oamk.fi/english/ Kansainvälisen henkilövaihdon keskuksen CIMOn verkkopalvelut: www.maailmalle.net/ www.cimo.fi/