Nuorten talousosaamisen edistäminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Näkökulmia järjestövetoisten kehittämishankkeiden ja kuntien yhteistyölle - Miten saada kehittämistyön tulokset pysyviksi toimintatavoiksi Antti Pelto-Huikko.
Advertisements

Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Biolaakson tarkastelua johtamisnäkökulmasta
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Aineistoja nuorten taloustaitojen kehittämiseen
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
OSA VI MISTÄ APUA TALOUDEN SUUNNITTELUUN? MISTÄ APUA TALOUDEN SUUNNITTELUUN? VI / 2 Talouden suunnitteluun löytyy ideoita internetistä – surffaile ja.
Ysiltä elämään Eväitä peruskoulun jälkeiseen elämään
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
Seurakysely 2012 Seurakyselyn kehittäminen Seurafoorumi Anton Ahonen Jyväskylän yliopisto.
Sosiaalisen median hyödyntäminen nuorten parissa tehtävässä työssä
Janne Peräkylä Sosiaali- ja terveysministeriö HYVINVOINTIPALVELUT JA KUMPPANUUSYHTEISÖT.
Keskustelun vetäjän tukiaineisto Diat ja muistiinpanosivut.
SOSIAALI- JA TERVEYSALAN JÄRJESTÖJEN JA YHDISTYSTEN KUMPPANUUSFOORUMI Tervetuloa.
Kuluttajapoliittinen katsaus
 Johdanto  YouTube  YouTuben hyödyntäminen  Yhteenveto.
Lukiokoulutuksen kehittäminen
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
TTL Sosiaalisessa mediassa
Joukkoistamisen ja vertaistuotannon edistäminen yhdistysten kansalaistoiminnassa Käytännön kehittäjän näkökulma.
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Tietotekniikan käyttö opetuksessa alakoulussa Tuukka Kivioja.
Tutkimusosasto Mitä ja miksi? Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia nuorilla on täystyöllisyysmallista ja työvoimatalossa työskentelystä.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Kasvatuksen ja opetuksen tulevaisuus Sastamalan kaupungin tulevaisuusseminaari
Marja Toivonen gsm Tuumasta toimeen – seminaarin päätös Aktiivi
Paikkatietojen hyödyntäminen Turun sosiaali- ja terveystoimessa sekä kasvatus- ja opetustoimessa Katariina Hilke Turun kaupunki / Strategia ja viestintä.
Punaisen Ristin vaikuttamistyö Miten se näkyy senioritoiminnassa?
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Tukiparitoiminta paikalliseksi työkaluksi (TUPA) Nuorisotyön neuvottelupäivät Nuorten omaehtoinen toiminta.
Realisoituuko työvoimapula - välityömarkkinoistako ratkaisu?
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
HAALARIFOORUMIN HISTORIA Anne-Maria Perttula Haalarifoorumin kokoontumisia on ollut ajalla 2008 – 2013 yhteensä 7 kertaa Kokoontumistiheys n. kerran vuodessa.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Ylermi Perusteluja Uusien toimintatapojen ja uusien tuotteiden luomiseen.
Asemanseudun persoonat. Eläkeläinen Tärkeää mahdollisuus valmistella matka etukäteen ettei stressaa Matkustaessa tulee asemalle noin puoli tuntia ennen.
HPH konferenssi Turku 2011 Improving health gain orientation in all services: Better cooperation for continuity of care Koordinaattori Virpi Honkala, STES.
MEDIAVAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUDET RAUNA RAHJA KOORDINAATTORI MEDIAKASVATUSSEURA UUSI KOULU III -seminaari , Mikkeli.
Johtamiskorkeakoulu Tay
Miira Suomi, Jenna Sangi ja Matilda Ristola LO-11c
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
TURUN LASTEN JA NUORTEN HYVINVOINTIKUMPPANUUS TAUSTAA Turun koulut liikkeelle – hankkeen myötä syntynyt innovatiivinen kumppanuus koulujen ja kaupungin.
Uudistuva kylä kaupungissa –hanke Uudistuva kylä kaupungissa –hankkeessa etsitään uusia ja konkreettisia tapoja lasten ja nuorten palveluiden kehittämiseen.
Pirkko Karjalainen, YTL Toimintakykyisenä kotona – haasteita sote-uudistukselle Miten pärjään kotona - vanhanakin.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Osmos-loppupuheenvuoro Riitta Vartio. mitä kuulin tänään?
Ops seminaari Askola.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
NUORISOTAKUU ON ASENNE!. Jokainen järjestö ja toimija voi osaltaan tehdä nuorisotakuusta totta. On monia keinoja auttaa nuoria löytämään oma paikkansa.
OPPISOPIMUSNUOREN OHJAAMINEN TYÖPAIKALLA RAKENNUSAINEITA NUORTEN MODUULIN SUUNNITTELUUN Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi- hanke 2015.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Nuorten näköistä toimintaa Espoossa KOPPI Kohti kuntouttavampia työelämäpalveluita –hanke Projektisuunnittelija Hilla-Maaria Sipilä Tampere.
NUORISO ON YHTEISKUNNAN TÄRKEIN VOIMAVARA - Rotary Youth Leadership Awards Suomen Rotary © 2012.
Sosiaalisen median käytöstä Sosiaalisen median käyttö kuuluu nykyajan lapsen elämään. Yhteydenpito ja viestiminen netissä ovat lapsille ja nuorille luonteva.
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Maakuntauudistus ja järjestötoiminnan kehittäminen Varsinais-Suomessa Uusi kunta ja kolmas sektori Case Kemiönsaari Anneli Pahta
Ohjaamot ja etsivä nuorisotyö
Luova ja osallistava Suomi Kreativa och delaktiga Finland
Music Against Drugs -päihdekasvatuskokonaisuuden kehittäminen
Unelma Lasten ja nuorten hyvinvoinnin eteen tapahtuva työ
UNELMIEN LIIKUNTASEURA RY Unelmien urheilu- ja liikuntayhteisö TUL Nuoret Päättäjät 2017 Jyväskylä
Aineistoja taloustiedon opetukseen Iina Lario Suomen Pankki
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
Tunnetko jo talous- ja velkaneuvonnan palvelut?
Esityksen transkriptio:

Nuorten talousosaamisen edistäminen Opas toimijoille

Sisältö Johdanto Nuoret tarvitsevat taloustietoa arkeen Vastuu talousosaamisen edistämisestä on monilla toimijoilla Suosituksia nuorten talousosaamisen edistämiseksi

1. Johdanto Oppaan tarkoitus Opas on suunnattu nuorten talousosaamisesta kiinnostuneille ja sen parissa työskenteleville toimijoille julkisella ja yksityisellä sektoreilla sekä eri alojen järjestöissä ja yhdistyksissä Opas sisältää taustamateriaalia, tietoa ja suosituksia 15–20-vuotiaiden nuorten taloustaitojen edistämiseen Opas perustuu Toimijat, kanavat ja tavat nuorten taloudellisen osaamisen edistämisessä (TOKATA) -hankkeen tuloksiin

Miksi talousosaaminen on tärkeää? Nuorten toimintaympäristön monimuotoisuus Kuluttamisen keskeinen merkitys nuorten elämässä, nuoret hankkivat ensimmäisenä uusia tuotteita ja palveluita Nuoret ovat edelläkävijöitä uuden teknologian omaksumisessa Taloustiedon tarpeen lisääntyminen elämän käännekohdissa: täysi-ikäisyys, muutto omaan kotiin, opiskelu, parisuhde jne. Eliniän pidentyessä vastuun lisääntyminen henkilökohtaista taloutta koskevissa asioissa

Mitä talousosaaminen on? Talousosaaminen on tietoa, taitoa ja vastuullisuutta toimia omaa taloutta koskevissa päätöksissä Talousosaaminen on osa elämänhallintaa Hyvä talousosaaminen parantaa hyvinvointia Puutteellinen talousosaaminen voi aiheuttaa psyykkisiä ongelmia ja stressiä

2. Nuoret tarvitsevat taloustietoa arkeen Miksi nuorten talousosaamiseen tulee panostaa ? Nuoret käyttävät finanssituotteita ja -palveluita, mutta eivät aina ymmärrä tuotteiden monimutkaisuutta Osa nuorista taloudellisissa vaikeuksissa tulojen vähäisyyden johdosta, osalla myös maksuhäiriöitä Talouden hoito ei ole kovin suunnitelmallista Kiinnostus talousasioihin vaihtelee Nuoret tuntevat huonosti saatavilla olevaa informaatiota Koulun talousopetuksesta ei ole muodostunut kokonaiskäsitystä oman talouden hoidosta

Elämäntilanteita ja osaamistarpeita talousasioissa OPISKELU, ARMEIJA, TYÖPAIKKA, TYÖTTÖMYYS, OMA KOTI, PARISUHDE PÄIVITTÄISTALOUDEN HOITO Tarpeiden ja halujen erottaminen toisistaan Elämisen kustannusten hahmottaminen Vastuunottaminen päivittäisistä raha-asioista Taito budjetoida ja seurata omaa rahankäyttöä Ymmärrys talouteen liittyvistä sopimuksista Taito käyttää maksukortteja ja muita pankkituotteita TULEVAISUUDEN SUUNNITTELU Säästötavoitteiden asettaminen ja keinot niihin pääsemiseksi Yllättäviin menoihin varautuminen Ymmärrys veroista ja erilaisista sosiaalisista etuuksista Varallisuuden kartuttaminen Kuvat: iStockphoto FINANSSITUOTTEIDEN VALINTA Sopimusten ja terminologian ymmärtäminen Informaation etsiminen ja vertailu pankkipalveluissa, luotoissa sekä säästämis- ja sijoitustuotteissa Tuotteisiin liittyvien kustan- nusten ja riskien tunteminen Riskeihin varautuminen (vakuutukset) TALOUSASIOIDEN SEURAAMINEN Inflaation, korkojen ym. muutosten vaikutusten ymmärtäminen Reklamaatioiden tekeminen Taito hakea tukea ja neuvoa kysymyksissä/ongelmissa Identiteettivarkauksien tunnistaminen Ymmärrys omien valintojen seurauksista

Nuorten tietotarpeiden selvittäminen Lähtökohtana tulee olla tilanteen kartoitus ja analyysi Mitä nuoret tietävät asiasta? Millaisia aukkoja osaamisessa on? Mistä asioista nuoret tarvitsevat tietoa? Millaisia taitoja nuorille tulisi korostaa? Miten nuorten käyttäytymisen tulisi muuttua?

Mitä toimijoiden on huomioitava, että taloustieto ja talouskasvatus toimivat hyvin? Taloustiedon herätettävä nuoren mielenkiinto Tunnettava, miten nuoret etsivät tietoa Taloustietoa ja -neuvontaa vietävä nuorten käyttämiin kanaviin Pyrittävä nuorten käyttäytymisen muuttamiseen

Nuorten mielenkiinnon herättäminen Eri-ikäisiä nuoria kiinnostavat erilaiset lähestymistavat – esim. pelillisyys teini-ikäisiä, selkeä informaatio nuoria aikuisia Nuorten ajattelun logiikan tunteminen tärkeää Tiedon tulee löytyä helposti ja nopeasti Talousasioista kerrottava selkeästi, yksinkertaisesti ja lyhyesti, arkikielellä Osaamista mittaavat testit antavat tietoa osaamisen tasosta; testiin tulee liittää palaute Tositarinat ja esimerkit, joihin nuori voi samaistua, auttavat kiinnostuksen herättämisessä Viestinnän visuaalisuuteen tulee kiinnittää huomiota

Nuoret informaation etsijöinä Nuoret eivät aina tiedä, millaista tietoa he tarvitsevat Jos nuoret eivät tunne toimijoita, he voivat turvautua mihin tahansa tietoon välittämättä tiedon tarjoajasta Kaikilla ei ole kykyä tehdä eroa asiantuntevan ja ei-asiantuntevan tiedon välillä Nuorille kerrottava, mistä he löytävät puolueetonta tietoa Tietoa tulee olla saatavilla nuoren elämän käännekohdissa ja tärkeissä tilanteissa

Taloustietoa ja -neuvontaa vietävä nuorten käyttämiin kanaviin Epämuodollinen oppiminen tärkeää, koska se tapahtuu päivittäisissä toiminnoissa, esimerkiksi vapaa-ajalla Tunnettava nuorten arkea sekä nuorten käyttämiä medioita ja kanavia

Erilaisia tapoja nuorten tavoittamiseksi ja kiinnostuksen herättämiseksi Sekä sähköiseen että henkilökohtaiseen viestintään perustuvien palveluiden kehittäminen Sosiaalinen media: nuoret jakavat tietoa, keskustelevat ja kertovat kiinnostuksen kohteistaan Älypuhelimissa voidaan jakaa informaatiota; finanssiyritykset voivat ottaa käyttöön taloudenhallinnan sovellutuksia Nuoret toimivat talousasioiden oppaina muille nuorille

Internet on luontevin kanava tarjota informaatiota Internetissä tiedon tulee löytyä helposti ja nopeasti - selkeä avaussivu - sivuilla etenemisen tulee olla helppoa Internetin vuorovaikutteisuutta tulee hyödyntää - esim. videoyhteyteen perustuvat puhelinpalvelut, keskustelufoorumit, kysymys- ja vastauspalstat, interaktiiviset laskurit ym. työvälineet

Nuoret eivät toimi aina rationaalisesti, vaikka heillä on riittävästi tietoa päätöksenteon pohjaksi. Käyttäytymisen muutosta talousasioissa edistävät Yhteenkuuluvuus viestin lähettäjän tai lähettäjänä toimivan roolimallin kanssa Kannustimet tai suostuttelukeinot, jotka voivat olla rahallisia tai ei-rahallisia Informaation esittäminen poikkeavalla tavalla: esimerkiksi euroina ilmaistujen hyötyjen tai menetysten sijaan voidaan puhua työtunneista tai päivittäisistä ostoista arjessa Skenaarioita voidaan käyttää kuvaamaan, mitä seurauksia toimimalla järkevästi tai välinpitämättömästi voi olla omaan talouteen

3. Vastuu talousosaamisen edistämisestä on monilla toimijoilla

Toimintamuotoja ja haasteita toimijoittain Perhe, viiteryhmä ja media Perheessä opitut taidot, saadut arvot ja kokemukset ovat perusta taloudelliselle käyttäytymiselle. Jos vanhemmilta puuttuu tietämystä, on riski, että nuori ei kykene järkeviin taloudellisiin päätöksiin. Nuoret omaksuvat viiteryhmänsä sosiaalisia normeja. Viiteryhmässä tapahtuva ei-formaalinen oppiminen kanavoituu muun muassa sosiaalisen median kautta. Perinteisen median rooli on keskeinen ajankohtaisuuden vuoksi. Nuorille media tarkoittaa usein internetiä.

Viranomaiset ja julkiset toimijat Mm. Finanssivalvonta, Kuluttajavirasto, Suomen Pankki ja Taloudenhallinnan neuvottelukunta tuottavat materiaalia; lisäksi monien viranomaisten tehtävät koskettavat talousasioita Haasteita tunnettuuden ja näkyvyyden lisääminen, jotta taloustieto saavuttaa nuoret nykyistä paremmin informaation selkeyden ja ymmärrettävyyden parantaminen viranomaisten välisen yhteistyön kehittäminen taloustiedon jakamisessa

Opetusala Yksityistalouden opetus peruskoulun jälkeen vähäistä Kuluttajavirastolla merkittävä rooli materiaalin tuottamisessa opetushallituksen ohella. Kansainvälisestä yhteistyöstä on esimerkkinä DOLCETA-verkkoaineisto. Opetusalan haasteena uudentyyppisten menetelmien, lähestymistapojen ja oppimisympäristöjen kehittäminen opettajien kouluttaminen ja kiinnostuksen lisääminen nuoren arjen ja toimintaympäristön soveltaminen opetukseen talousasioiden opetuksen laajentaminen toisella asteella ja korkeakouluissa

Finanssialan ja elinkeinoelämän toimijat Finanssiala (mm. pankit ja vakuutusyhtiöt, Finanssialan Keskusliitto) on keskeinen toimija nuorten elämässä. Pankit ja vakuutusyhtiöt voivat tukea nuorten talousosaamista - lisäämällä tuoteinformaation ymmärrettävyyttä ja läpinäkyvyyttä esimerkiksi sopimusehtoja selkiyttämällä ja tuomalla kasvatuksellisia elementtejä tuoteinformaatioon - korostamalla nuorten velvollisuuksia talousasioissa sekä kertomalla myös talouteen liittyvistä riskeistä ja tuotteiden kustannuksista - tarjoamalla interaktiivisia, uutta teknologiaa hyödyntäviä työvälineitä kulutuksen kontrollointiin, kulutuksen rakenteen tarkasteluun jne. - panostamalla nuoren asiakkaan henkilökohtaiseen kohtaamiseen - tarjoamalla kannusteita uusia tuotteiden ja palveluiden käyttöön - pyrkimällä eri tavoin luottamuksen vahvistamiseen

Yhdistykset, järjestöt, säätiöt Toimijoita mm. Kuluttajaliitto, Martat, Pörssisäätiö, Suomen lasten ja nuorten säätiö sekä Takuu-Säätiö. Kolmas sektori voi tukea eri tavoin nuorten talousosaamista. Ruohonjuuritason toimijoina monilla on hyvä tuntuma nuorten arkeen sekä mahdollisuus kehittää toimintaa kokeiluin ja uusin yhteistyömuodoin Paikallisella tasolla toimintaa voidaan kehittää mm. luomalla yhteistyöverkostoja ja soveltamalla voimaannuttavia menetelmiä Peer-to-peer-toiminnassa nuoria koulutetaan toimimaan talousasioiden neuvojina muille nuorille Talousongelmissa olevien nuorten saavuttaminen ja auttaminen Tunnettuuden lisääminen tiedottamalla nykyisistä materiaaleista ja toimintamuodoista sekä pyrkimällä monimuotoiseen yhteistyöhön Uusien tahojen saaminen mukaan hankkeisiin (mm. lähellä nuorisoa toimivat tahot)

Toimijoiden välisen yhteistyön vahvistaminen Yhteistyön lisääminen ja verkostoituminen julkisen, yksityisen ja järjestösektorin välillä tärkeää Materiaalin kehittäminen innovatiivisesti ja laadukkaasti Uusien organisaatioiden saaminen mukaan hankkeisiin Uusien yhteistyömuotojen ja -hankkeiden kehittäminen - nuorten kanssa toimivien järjestöjen jäsenistön kouluttaminen opastamaan nuoria talousasioissa - vanhemmille suunnatun materiaalin tms. toteuttaminen yhteistyönä - hyvien käytäntöjen kehittäminen finanssialalla

4. Suosituksia nuorten talous-osaamisen edistämiseksi Talousosaamisen säännöllinen tutkimus ja nuorten talousosaamisen testaaminen Opettajien motivointi ja kiinnostavien kouluhankkeiden kehittäminen Yhteistyön edistäminen toimijoiden välillä Materiaalin, palveluiden ja työkalujen kokoaminen nuorten talousportaaliksi Kansallinen talousosaamisen strategian kehittäminen, jossa määritellään toiminnan tavoitteet ja suuntaviivat sekä eri toimijoiden roolit ja vastuut

TOKATA-hankkeessa (2011–2012) toteutetut tutkimukset Jokinen, N. 2012. Yhteistyöstä vaikuttavuutta viestintään. Taloudellisen toimintaympäristön toimijoiden roolit ja yhteistyö talousosaamisen edistämisessä. Pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu.   Lehtinen, A-R. 2012. Nuorten talousosaamisen testin kehittäminen. Työselosteita ja esitelmiä 142/2012. Helsnki. Kuluttajatutkimuskeskus. Luukkanen L. 2012. Taloudellisen osaamisen edistäminen – vastuuroolit, kanavat ja tavat nuoren kuluttajan näkökulmasta. Pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu. Peura-Kapanen, L. & Lehtinen, A-R. 2011. Nuorten taloudellinen osaaminen – määrittelyä, toimijoita, materiaaleja. Julkaisuja 3/2011. Helsinki. Kuluttajatutkimuskeskus. Peura-Kapanen, L., Raijas, A. & Uusitalo, O. 2012. The Role of Banks in Promoting Young People’s Financial Capabilities. Teoksessa J. Aspara, R. Rajala & V. Tuunainen (toim.) The Future of Banking Services. Helsinki. Aalto University Business + Economy, 25–37. Raijas, A. & Uusitalo, O. (toim.). 2012. Nuoret ja talousosaaminen. Toimijat, kanavat ja tavat nuorten talousosaamisen edistämisessä (TOKATA) -hankkeen loppuraportti. Helsinki. Kuluttajatutkimuskeskus. http://www.ncrc.fi/tutkimus/toimivat_markkinat_kuluttajien_arjessa/tokata_toimijat_kanavat_ja_tavat_nuorten_taloudellisen_osaamisen_edistamisessa

Linkkejä toimijoihin ja materiaaleihin   Viranomaiset, julkiset toimijat ja opetusala http://www.asiakastieto.fi/ - Suomen Asiakastieto on mm. mukana tapahtumissa (mm. Tarkka Fyrkka) www.dolceta.eu/suomi/index.php - Kuluttajakasvatuksen verkkosivusto DOLCETA www.edu.fi - Opetushallituksen eri kouluasteille soveltuva opettajien verkkopalvelu www.edu.fi/lukiodiplomit/kotitalouden_lukiodiplomi - Sisältää myös talousteemoja www.euro.fi - Suomen Pankin Enemmän eurosta -sivusto kouluille ja nuorille, järjestää Talous tutuksi -koulutuksia www.finanssiasiakas.fi - Tietoa finanssituotteiden käyttäjille, Finanssihai-peli www.kela.fi - Tietoa etuuksista, opintotuen keskustelupalsta, laskureita ym.

Linkkejä toimijoihin ja materiaaleihin   Viranomaiset, julkiset toimijat ja opetusala www.kuluttajavirasto.fi - Tietoja (mm. Raha-asiat-kokonaisuus) sekä materiaalia opettajille ja nuorille (mm. Talousneuvoja armeija-aikaan, Rahankäytön opas selkokielisesti) www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/velkaneuvo.aspx - Talous- ja velkaneuvojien yhteystiedot www.minedu.fi/OPM/Nuoriso/nuorisoasiain_neuvottelukunta/index.html - Sinulla on oikeus – vaadi sen toteuttamista -opas nuorille www.tem.fi/index.phtml?s=2273 - Taloudenhallinnan neuvottelukunta tuottaa ja kokoaa materiaalia (esim. www.kalliitkulissit.fi; www.raha-asiat.fi), osallistuu taloudenhallinnan tapahtumiin www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakkaat/Nuoret - Verohallituksen Nuorten omat sivut www.yle.fi - Talouskasvatukseen liittyviä ohjelmia, mm. Teinipomo (v. 2012) .

Linkkejä toimijoihin ja materiaaleihin   Järjestöt, yhdistykset, säätiöt www.allison.fi/raha+ja+talous/ - Nuorten raha-aiheiset tietosivut www.hyol.fi - Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liitto kokoaa materiaalia, Talous tutuksi -koulutukset www.kuluttajaliitto.fi - Valtti – tietosuora nuoren talouteen -verkkosivusto www.martat.fi - Hankkeita (mm. Keittiö K18, Pidä kiinni rahoistasi), työvälineitä taloudenhallintaan www.martha.fi - Ruotsinkielisen marttajärjestön sivut, työvälineitä taloudenhallintaan www.nal.fi Nuorisoasuntoliitolla Nuorten asunto-opas ja www.asumisenabc.fi

Linkkejä toimijoihin ja materiaaleihin   Järjestöt, yhdistykset, säätiöt www.nuori.fi - Suomen lasten ja nuorten säätiöllä Nuorten taloustaito -hanke www.nuortenakatemia.fi - Järjestää kouluvierailuja, Lainat, vipit ja rahapelit -hanke www.omaonni.sedu.fi - Kuortaneen säästöpankkisäätiön, Töysän säästöpankkisäätiön ja Koulutuskeskus Sedun yhteistyöhanke alueen peruskoulujen kanssa www.porssisaatio.fi - järjestää Talous Tutuksi -koulutuksia, materiaalia sijoittamisesta www.setlementti.fi - Suomen Setlementtiliiton Haltsaa taloutesi -hanke www.sininuorisoliitto.fi TiedätSä-kampanja

Linkkejä toimijoihin ja materiaaleihin   Järjestöt, yhdistykset, säätiöt www.takuu-saatio.fi - Työvälineitä ja materiaalia raha-asioiden hallintaan, Velkalinja www.talouskasvatusseura.fi - Linkkejä materiaaleihin ja taloustiedon tuottajiin www.taloustieto.net - Taloustiedon opettajat ry kokoaa materiaalia, järjestää kilpailuja www.vaestoliitto.fi - Ylläpitää mm. varusmiehille tarkoitettua tukipuhelinta www.4h.fi - Hankkeita nuorille, mm. Ajokortti työelämään

Linkkejä toimijoihin ja materiaaleihin Finanssialan ja elinkeinoelämän toimijat adeconomics.wordpress.com/peli/ - Funda Gamesin finanssiaiheisten pelikorttien sivu www.fine.fi - Rahoitus- ja vakuutusneuvonnan HUPSIS! Nuoren vakuuttajan nettitietopaketti www.fkl.fi - Finanssialan Keskusliitto tuottaa materiaalia (esim. www.zaldo.fi), mukana monissa yhteistyöhankkeissa ja tapahtumissa, tutkimuksia talousosaamisesta www.tapiola.fi Tukee järjestöjä ja tekee yhteistyötä nuorten talouskasvatushankkeissa  

Linkkejä toimijoihin ja materiaaleihin   Finanssialan ja elinkeinoelämän toimijat http://www.tat.fi/ Taloudellisella tiedotustoimistolla mm. kouluihin suunnattu Yrityskylä-hanke http://www.yrityskyla.fi/ http://www.turva.fi/turva/yksityisasiakkaat - Vakuutusyhtiö Turvan tietopaketti (www.turvassa.turhatvakuutukset.fi) www.veronmaksajat.fi/verotietoanuorille - Tietoa verotuksesta, linkkejä materiaaleihin

Linkkejä toimijoihin ja materiaaleihin   Kansainvälisiä sivustoja www.childfinanceinternational.org - Kansainvälisellä järjestöllä (CYFI) runsaasti nuorten talouteen liittyvää materiaalia ja hankkeita www.getsmarteraboutmoney.ca - Kanadalaisella sivustolla talouskasvatusmateriaalia opiskelijoille www.jungeseiten.de/finanzen.php - Saksankielinen nuorten sivusto, myös raha-asiaa www.moneyadviceservice.org.uk/en/categories/young-people-and-money - Brittiläinen, materiaalia ja työvälineitä nuorille www.moneysmart.gov.au/ - Australialainen sivusto, alle 25-vuotiaille oma tietopaketti

Linkkejä toimijoihin ja materiaaleihin   Kansainvälisiä sivustoja www.nibud.nl/scholieren - Hollantilainen nuorten taloutta käsittelevä sivusto www.sorted.org.nz/ - Uusiseelantilainen sivusto, jossa tietoa ja vihjeitä myös nuorille www.ung.no - Norjalainen nuorten teemasivusto www.ungkonsument.se - Ruotsalaisen Konsumentverketin sivusto nuorille www.youngscot.org - Skotlantilainen nuorten teemasivusto