laatujärjestelmä= asiakaspalautejärjestelmä?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ammattillisen koulutuksen laadunhallinta Opetusneuvos Leena Koski
Advertisements

Korkeakoulujen laatujärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Saimaan ammattikorkeakoulun laadun ja laatujärjestelmän kehittäminen Terttu.
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
konsernin johtamisjärjestelmä
LAHDEN AMMATTIKORKEAKOULUN LAADUNVARMISTUS
Ari-Matti Auvinen Jarmo Tanskanen Suomen eOppimiskeskus.
Arkistosektorin KDK- yhteistyöverkosto KDK ja sen arkistosektorin yhteistyöverkosto –seminaari Arkistoneuvos Jaana Kilkki Arkistolaitos.
”KaaSu” - Kaakkois-Suomen välityömarkkinoiden kehittäminen – hanke 2008 – 2010.
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
MPKK:n laadunvarmistus-järjestelmän kehittäminen auditoinnin jälkeen
PK-kehittämispalvelut
Kokonaisarkkitehtuuri osana laatutyötä KA-pilotti ohjausryhmä
Ammattikorkeakoulujen haasteet TKI-toiminnalle Erja Heikkinen
Markus Söderlund Kanuuna-seminaari, Tampere Miksi ja miten nuorisojärjestöjen työtä kannattaa arvioida? #nuorisojärjestöt #laatu #arviointi #palaute.
Rastor Oy, Itä- ja Pohjois-Suomen yksikkö
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
PALVELUALA 2009 Verkko-oppimisen tavoitteet Merja Talkio-Vilanen.
Itsearvioinnin toteuttaminen
Osaava Verso III Ammatillisten opettajien osaamisen ennakointi ja osaamisen kehittäminen verkostoissa, sosiaalisen median toimintafoorumeissa sekä koulutusorganisaation.
ENCORE Enhancing Organisational Project Cycle Management Competence and Regional Co- operation in International Projects.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Mikä on Peppi projekti ja miten se etenee?
| | Osaamisen kehittäminen vanhuspalveluissa Tahkovuori Aija Hietanen ahietanen.vuodatus.net © Savonia-ammattikorkeakoulu.
1 TERVEYSTOIMI Terveystoimen strategia Arvot, toiminta-ajatus ja visio Kriittiset menestystekijät Arviointikriteerit ja mittarit Terla
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
”KaaSu” - Kaakkois-Suomen välityömarkkinoiden kehittäminen – hanke 2008 – 2009.
Uudistunut aluehallinto ja TYKE-tehtävä
Laatukriteerien pilotointi ja itsearvioinnin toteutus KAOssa Esa Oikarinen Koulutuspäällikkö Kainuun ammattiopisto.
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
Auditoinnin vaikutuksista Laadunvarmistusjärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Helsinki Riitta Pyykkö.
JYVÄSKYLÄN KRISTILLINEN OPISTO PELTOLA 2009 Työelämälähtöisyys ja kumppanuudet ammatillisen lisäkoulutuksen laatutyössä Yhteishanke Turun kristillinen.
1 4. Itsearviointiprosessi - yhteys sopimusohjaukseen Osallistujat/kohderyhmä Sosiaali- ja terveystoimen kaikki tulosalueet osallistuvat itsearviointiprosessiin.
Näyttötutkintostrategian jalkauttaminen Pohjois-Karjalan Aikuisopistossa alkaen Aino Rikkinen.
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Opossum-projektin Ohjausryhmä Ari Markkula Projektitutkija.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
OSTU-prosessi OK-opintokeskuksessa Lotta Pakanen 2014.
CAF Poliisihallinnossa
Toiminnan suunnittelu
BuildingSMART Infra-toimialaryhmän strategia
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ Onnistuivatko opit ? Markus Seppelin Sosiaali- ja terveysministeriö Onnistuvat opit –hankkeen valvoja.
Työelämän kehittämishanke ”Taitopuisto III”. Hankkeen keskeinen tavoite Seudulla ja laajemminkin tunnettu ja arvostettu, asiakaslähtöinen, joustavasti.
Talpan strategiat 2009 – Strategiset tavoitteetKriittiset menestystekijät Taloushallinnon keskittäminen jatkuu Kyky vastaanottaa asiakkaita.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
Miten koulutuksen järjestäjä varmistaa oppisopimuskoulutuksen edellytykset? OPPISOPIMUKSEN SYYSSEMINAARI Hannu Salminen Johtaja, opetusneuvos.
PALVELUT 1.koulutuspalvelut 2.kehittämispalvelut 3.tilaustuotepalvelut yhteisenä nimittäjänä ”pedagoginen sensitiivisyys”
Oppisopimuskoulutuksen laadunhallintaa oppisopimuskoulutuksen järjestäjän toimesta Tuula Hoivala, Pirkanmaan oppisopimuskeskus
Laatua ammatillisen koulutuksen arkeen LARK 3 -hanke Sari Mikkola
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
Korkeakoulujen ICT-palveluiden arkkitehtuurin kannalta huomioitavat muut arkkitehtuurit Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmä, Ilmari.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Finna-projektisuunnitelma 2015 ja siirtoresursointi 2015–2016 Konsortioryhmän kokous Kristiina Hormia-Poutanen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja jakaminen Johdanto iltapäivän työskentelyyn Työskentelyn taustamateriaalia Opetusneuvos.
Tutkimusprojektin hallinta Miten projektia johdetaan? Tutkimus- ja innovaatiopalvelut/Kirsi Murtosaari.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
1 PROSESSIN OMISTAJA Tutkimusjohtaja PROSESSIKUVAUKSEN HYVÄKSYJÄ Johtoryhmä PRSESSIKUVAUS LUOTU JA PÄIVITETTY Kesäkuu – lokakuu 2008 PROSESSIKUVAUS HYVÄKSYTTY.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
ABC – Askeleet nuorten tieto- ja neuvontapalvelun
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen Amistossa
AVIen asiakaslähtöinen toiminnan kehittäminen
Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen Amistossa
Ammatillisen koulutuksen laatupalkintokilpailun 2018 informaatiotilaisuus Opetushallitus Opetusneuvos Jukka Lehtinen OKM/Ammatillisen koulutuksen.
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

laatujärjestelmä= asiakaspalautejärjestelmä? LAATU OPPILAITOKSEN ARKEEN – MILLÄ TEMPUILLA ? LARK-verkoston työpaja 30.10.13 Soili Jaarinen, laatu- ja arviointipäällikkö soili.jaarinen@hdo.fi laatujärjestelmä= asiakaspalautejärjestelmä?

3.4.2017

DIAKONIASTRATEGIAT 2003–2008 > 2009–2012 > 2013- 2015 toiminnan suuntaaminen strategian mukaisesti tuloksellisuuden ja vaikutusten arviointi LAATUPALKINTO 2010 LAATUPALKINTO 2005 hakemus hakemus 2002 HDO päätös kehittää Diakoniaopiston laadunhallintaa ja valmiutta osallistua laatupalkinto-kilpailuun. HDO Kehittämisforum Kehittävä arviointi-koulutus Pritike-projekti 2009 HDL päätös kehittää säätiötasoista laadunhallintaa ja opistolla ylläpitää valmiutta osallistua laatupalkintokilpailuun. HDL EFQM-projekti Laatukeskus Excellence 2013 Päätös uudistaa prosessipohjainen toimintajärjestelmä ja arvioida säätiön kaikkien palveluiden yhteiskunnalliset vaikutukset. HDL ohjausryhmä &Sofie-ryhmä HDO Laaturyhmä & Q-master Laatukeskus Excellence Oikeita asioita vai asioita oikein?

3.4.2017

HDL Koulutuspalvelut, prosessikartta 2009-2012 3.4.2017

Prosessitoiminnan tavoitteet 2013-2016 Prosessityöpaja 1.10.2013 HDL johtoryhmä HDL ohjausryhmä TkL K Laamanen >> tavoitteet 3.4.2017

5 PROSESSIT, TUOTTEET JA PALVELUT Tavoitteet (prosessipajassa 1.10.13) • Prosessipohjainen toimintajärjestelmä toteuttaa diakoniastrategiaa ja varmistaa sujuvat palvelut eri sidosryhmille (asiakkaat, omistaja, henkilöstö). • Prosessikartta kuvaa koko organisaation toiminnan ja varmistaa toiminnanohjauksen yhdensuuntaisuuden. • Avainprosesseissa ja perustehtävässä tarvittava osaaminen sekä sitoutuminen yhdessä sovittuihin toimintatapoihin ja vastuisiin tehdään näkyväksi. • Palvelumuotoilua käytetään viestittäessä tuotteista ja palveluista eri kohderyhmille ja palvelukokonaisuuksien kehittämisessä. • Toiminnan suunnittelu ja seuranta kytketään prosesseihin tunnuslukujen avulla, mikä mahdollistaa arvioinnin ja jatkuvan parantamisen yhteistyössä eri sidosryhmien kanssa. 3.4.2017

HDL Koulutuspalvelut Prosessikartta 2014 ? Työelämän ammatillisen koulutus Tutkintoja edeltävä koulutus ja erityisopetus HDL Koulutuspalvelut PEDAGOGINEN KEHITTÄMINEN PROJEKTEISSA KOULUTUSTARJONTA & OPETUKSEN SUUNNITTELU OPPIMISEN OHJAUS KOULUTUKSEN JA OPPIMISEN ARVIOINTI TYÖELÄMÄPALVELUT Kirjasto- ja informaatio-palvelut Verkosto-yhteistyö Työelämäpalvelut Kansain- välinen toiminta Opiskelija- palvelut Laatu – ja arviointi- toiminta Hanke-koordinaatio Viestintä ja markkinointi HDL Tilapalvelut, Taloushallinto, ICT-, Henkilöstöpalvelut 3.4.2017

KEHITTÄMIS-HANKKEET Hankkeiden ja projektien asemointi & johtaminen HDL D-strategia-prosessi Koulutus-toimialan kehitys Toiminnan ja talouden suunnittelu Käytäntöjen vakiinnutta-minen Projekti- kokonaisuuden hallinta Strategia KESU linjaukset Budjetti Valinta Yhteistyö Johta-minen HANKEHAUT KEHITTÄMIS-HANKKEET HDL TKI -prosessi & Hankerahoitus-prosessi HDO projektihallinta Strategian toimeenpano =>kehittämisalueiden & kehittämiskohteiden määrittely Toiminnan kehittäminen Koulutuspalvelut =>hyvien käytäntöjen käyttöönotto Vaatimusten hallinta MUUTOSTEN HALLINTA 3.4.2017

EFQM EXCELLENCE-MALLI ® Laatukeskus 10% 15% 2 10% 10% 15% 10% 10% 10% 10% 1 3 HDL tasoiset EFQM-kuvaukset valmiina 30.11.13 HDL Ohjausryhmän jäsenellä ja hänen työparillaan säätiön johtoryhmästä kirjoitusvastuu HDL Sofie-rakenteet valmiit 12/2013 Sofie-ryhmässä osin samoja henkilöiltä & 1- 3 palvelualueiden edustajaa 3.4.2017

ULKOINEN OHJAUS ASIAKKAIDEN TARPEET Koulutuksen lainsäädäntö/OKM järjestämislupa Koulutus ja tutkimus 2011 – 2016/ Toiminta- ja laatujärjestelmien arviointikriteerit HDL perustehtävä ja johtamisjärjestelmä /HDO johtosääntö MUUTOSMENETTELYT toimintaympäristöanalyysi/ kehittämistoimenpiteet kehityskeskustelut jatkuva parantaminen hankeideat/vertaisoppiminen/-mentorointi organisaation/henkilöstön osaamisen kehittäminen/tehtäväkuvaus korjaukset / muutokset prosesseihin SUUNNITELMAT strategia ja linjaukset henkilöstösuunnitelma ennakointi, koulutustarjonnan suuntaaminen, tulostavoitteet strategiat/toimintasuunnitelmat/budjetti /projektisuunnitelmat/tuloskortit työsuunnitelmat/osaamisen kehittämissuunnitelma opetus-/toteutussuunnitelmat, vuosisuunnitelma, toimintaohjeet uudistuminen oppiminen osaaminen hyvinvointi suunnittelu toteutus arviointi muutos Tiedottaminen> Tiedottaminen> suunnitelmien toimeenpano johtopäätökset ARVIOINTI asiakas-, suorituskyky-, henkilöstö-, ja yhteiskunnalliset tulokset tuloksellisuusmittarit/oppimistulokset, asiakas-/henkilöstö-/sidosryhmäpalaute talousseuranta, prosessimittarit, tilastot itsearviointi ja vertaisarviointi ulkoinen/kansallinen arviointi sisäinen seuranta ja valvonta/auditointi yhteiskunnallisen vaikuttavuuden arviointi henkilöstökertomus laaturaportit/tarkastusraportit/VUT TOTEUTUS kehittämistoimenpiteet ja projektitoiminta organisaatio, sis. yhteistyöryhmät/ sidosryhmäverkostot toimintajärjestelmä, intra/ tiedonhallinta palvelu-, projektisopimukset vastuut, opetuksen & henk kehittämisen resurssit prosessikartta/palvelukuvaukset ohjeet, säännöt tiedonhallinnan kokonaisarkkitehtuuri tulosten ja toiminnan seuranta Tiedottaminen> Tiedottaminen> HDL Kumppanuusstrategia/avainasiakkuudet Asiakas- ja sidosryhmäodotukset ASIAKKAIDEN TARPEET 3.4.2017

http://eioototta.fi/osta-nyt-huono-kyselytutkimus / 3.4.2017

Jokaiselle oikeus oppimiseen , osaamisen ja hyvinvointiin 3.4.2017