Neorealismi 1942-1954.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Realismi Syntynyt 1800 luvulla Rami, Anniina ja Tomi.
ELOKUVAN TEKEMISEN VAIHEET
Helga Skiftesvik, Sanna Pitkänen
Nykytaide -Mitä se on?.
Kumppanuusyhteistyö Hankefoorum Lahti Erityisasiantuntija Anne Astikainen SOSTE.
Modernismi ja 1800-luvun vaihteessa ensimmäisestä maailmansodasta jääneen epävarmuuden vuoksi alettiin etsiä uusia sanoja, muotoja ja kuvia maailmasta.
Fahrenheit 9/11.  Paljastustarina tapahtumista Yhdysvalloissa syyskuun 2001 tapahtumien jälkeen.  Käsittelee mm. Bushin suhteita Bin Ladenin sukuun.
Filosofian praktikum 2008 Mikä on elämän merkitys? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin kolmas praktikum-kokoontuminen.

 Nuorisotutkimuksen tieto (jne.) – kurssin luento / J.Lähteenmaa.
STALKER (ohj. Andrei Tarkovski, 1979)
Ääni kentällä ja jälkituotannossa Lauri Piispanen.
EVU:n 40-v. historiakirja Alustava suunnitelma Kari Kallio
Yhdyskunnan arvot, merkitykset ja estetiikka Kuinka ympäristö mielletään? Miten ympäristöä arvotetaan? Mikä on esteettinen arvo? Kevin Lynch ja ympäristön.
Antiikki 600 eKr.-400 jKr. Jaetaan Kreikan aikaan 600eKr.-200eKr. ja Rooman aikaan 200eKr.-400jKr. Antiikin kirjallisuus jaetaan epiikkaan, lyriikkaan.
Tehtävän- annot suomeksi 1. Vårt hemland Mistä Suomi tunnetaan? Mistäpäin maata maailmankuulut brändimme ja tuotteemme tulevat? A. Yhdistä tuote.
Novellin analyysin käsitteitä
Kaunis elämä – lapsena toisen maailmansodan jaloissa Toisen maailmansodan aikaisia alkuperäislähteitä Isosta-Britanniasta 1) Selvittäkää, mitä saamanne.
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op
Miellekartta ja kuvakollaasi Virikkeitä hiekkavalukorujen suunnitteluun Helena Vuorio 2007.
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Uusi testamentti alkukieli kreikka 27 kirjaa
Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa
Elokuvataiteen ajatus
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
Sodan kulku: * Talvisota alkaa
Kirjallisuuden tulkinta, 2007
{ 4 kuukautta, 3 viikkoa, 2 päivää Cristian Mungiu Kulma ry:n elokuvalukupiiri.
REALISMI Uudet yhteiskunta- ja luonnontieteet olivat syitä realismin (vrt. engl.’reality’=todellisuus) synnylle (positivismi, Karl Marx, Darwinin.
Todellisuuden yleisen luonteen tarkastelua
Äänielokuvan taide: realismi
Mainoselokuvalle tyypillistä Korkeat kustannukset pituuteen/kestoon nähden Täysin manipuloitu tilanne esitetään ikään kuin se olisi realismia/totta – erona.
Edsger Dijkstra Merkittävä Hollantilainen tietojenkäsittelytieteilijä Julkaissut ja kirjoittanut paljon Tutkinut useita eri alueita Tietojenkäsittelytieteen.
Äänielokuvan taide: realismi. Äänielokuvan estetiikka Äänielokuvan tulo muutti (taiteellisen) elokuvakerronnan periaatteita ”Purkitettu teatteri” Marcel.
Islam 1900 – luvulla: Profeetta Muhammedin elämää ja moraalia pidetään islamilaisissa maissa ihanteellisena. Kaikkea sellaista uudistamista, mikä etäännyttää.
Digitarina Multimedia oppimisprojektina 2012 Vaka.
Havainto. Taivaalla näkyvistä kohteista tutuimpia on Otava, eli Ursa Major (Iso Karhu) Se kiertyy öisellä vaelluksella Pohjantähden ympärillä.
Saksa 1920-luvulla Ekspressionismi. Ekspressionismi taidesuuntauksena alkoi n teatterin ja maalaustaiteen tyylinä; eri Euroopan maissa, mutta erityisesti.
KIRJASTOLEHTI 2011 Asiakaslehti + ammattilehti. KIRJASTOLEHTI 2011 Ilmestyy 4 kertaa vuodessa Koostuu asiakaslehdestä, jota kirjastot voivat tilata asiakkailleen.
 n. 20 henkeä  Toimittajia, tuottajia, tuotantokoordinaattoreita  televisio, radio, netti  Huom. Tiedettä käsitellään myös muissa kuin tiedeohjelmissa.
Oman aikamme taiteen ilmiö. - KAUPALLISUUS: ”Ostan - siis olen olemassa.” - Yksilöillä ei enää selkeää identiteettiä, massaihmisyys - Taiteiden sekoittuminen,
Näytelmä-tekstistä tekstitaito-vastaukseksi
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
ANGLOAMERIKKALAINEN KULTTUURIPIIRI
”Kaikki tiet johtavat Roomaan”
Viulu.
Analyysissä huomioitavaa
EPIIKKA Proosan analyysia
Elokuvan historia II Elokuva toisen maailmansodan jälkeen.
ELOKUVATAITEESTA Antti Pönni. MITÄ ON TAIDE? Arvottavassa ja suppeassa merkityksessä teos on taidetta, jos sillä on sellainen esteettinen arvo, joka erottaa.
KIRJOITA ESSEE SEURAAVASTA ”ELOKUVAPARISTA”: Cabirian yöt (Le notti di Cabiria), Italia Ohjaus Federico Fellini. Pääosissa Giulietta Masina, François.
Historian käytön historiaa Antiikin perintö Historia on opettavaisten tarinoiden aarreaitta Magistra vitae (elämän opettaja) Nationalismin nousu 1800-luvulla.
KERTOMA- KIRJALLISUUDEN LAJI: novelli. 1. NOVELLIN JUURET  Lähtökohta suullisen kulttuurin saduissa, kaskuissa ja tarinoissa.  Länsimaisen novellin.
Realismin synty ● romanttisen intohimon rappeutuminen alkoi luvulla – ihmiset halusivat alkaa kuvata asioita todenmukaisesti ● ihmisten kurjat oltavat.
”Novelli on kuin lyhytelokuva”
American Sniper Taustatietoa ● Toiminta/sotaelokuva, jonka ohjannut Clint Eastwood ○ Päähenkilö Bradley Cooper (Chris Kyle) ○ Lukuisia sivunäyttelijöitä.
Elokuva-analyysi II Elokuvan tyyli Kerronnan luonne.
Hitlerin Saksa Kolmas valtakunta. Alku Saksa I maailmansodan syyllisenä joutui maksamaan sotakorvauksia, supistamaan armeijaa sekä joutui luovuttamaan.
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
OUTOLINTU Englanninkielinen alkuteos; Divergent |Veronica Roth | 2011 |Trilogian 1. osa.
1800- ja 1900-lukujen vaihteen kirjallisuus
DOKUMENTTIELOKUVA.
ELOKUVAN HISTORIAA Mae Marsh   D.W. Griffithin elokuvassa ”The Birth of a Nation, 1915.
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Oman aikamme taiteen ilmiö
Rokokoo Reetta Kähkönen LV15L Jean-Antoine Watteau.
(Fiktiivinen) tarinankerronta ja käsikirjoittaminen
Novellin lajeja.
Ranskan merkittävää kirjallisuutta
Esityksen transkriptio:

Neorealismi 1942-1954

Neorealismi Italialaisen elokuvan suuntaus II maailmansodan jälkeen; ”uusi realismi” Keskeisiä piirteitä: dokumentaarinen, ”tyylitön”tyyli Humanismi Koettiin ”suoraksi”todellisuuden kuvaamiseksi Vaikutti realistiseen elokuvateoriaan (André Bazin) ja avasi tietä 1950-60-luvun modernistiselle taide-elokuvalle

Tunnuspiirteitä Ideologisesti, periaatteellisesti: 1. uusi demokraattisuus, tavallisten ihmisten kunnioittaminen 2. myötäeläminen, yksinkertaisista moraaliarvosteluista pidättäytyminen 3. sekoitus kristillistä ja marxilaista humanismia (Rossellini) 4. tunteet ennen abstrakteja ideoita Tyylillisesti 1. Ei tiukasti rakennettuja juonia vaan löyhiä, episodisia kertomuksia 2. Dokumentaaristyylinen visuaalinen kerronta 3. Kuvaaminen pääsääntöisesti paikan päällä, ei studiossa (myös studiokuvaa!) 4. Amatöörinäyttelijöiden käyttö, myös pääosissa 5. Keskusteleva, ei kirjallinen puhetapa 6. “Tyylitön tyyli”; “keinotekoisuuden”välttäminen leikkauksessa, kuvauksessa ja valaistuksessa (kuitenkin varsin tietoisia konstruktioita!) Ts. “Ikään kuin sattumalta”kuvattua (vaikka mikään ei ole sattumalta kuvattua). 7. Dubbaus

Mistä uuden realismin vaikutelma syntyi? 1. Kontrasti aiempaan: italialaiset elokuvat tunnettuja upeista studiolavastuksista nyt Cinécittan studiot vaurioituneet pommituksissa : kuvaajat kaduille ja maaseudulle dubbaus- ja jälkiäänitysperinne: kuvattiin paikan päällä, äänitettiin myöhemmin; helpompi kuvata kadulla kun ääntä ei tarvinnut tallentaa samalla 2. Lähimenneisyyden/nykyisyyden uusi tulkinta “kansanrintamaperspektiivi” sodan tapahtumat (Rossellini: Roma, Paisà) nykyhetken sosiaaliset ongelmat (De Sica: Sciuscià , Polkupyörävaras) maaseudun ongelmat (Giuseppe DeSantis: Katkeraa riisiä, -47) 3. Kerronnalliset muutokset satunnaiset tekijät ohjaavat juonen kehitystä; syyt jäävät selittämättä episodinen rakenne: ei kehitystä, syy-seuraus-jatkumoa, vain joukko tapahtumia “epäoleelliset”tapahtumat, joista arki koostuu vaikutelma ”todellisuudesta”

Vaiheet 1942-43 ”esineorealistiset”elokuvat mm. Visconti: Ossessione (1942) 1945-48 ”varsinaisen”neorealismin vaihe 1949-54 Myöhäisvaihe Neorealismista teoreettisempaa Etääntyminen suorasta kuvauksesta mm. fantasia-aiheisiin (Milanon ihme, La Macchina ammazzacattivi)

Varsinainen neorealismi 1945-48 Karkeita, todellisilla paikoilla kuvattuja, tyyliltään usein dokumentaarisia elokuvia, joita pidetään ”puhtaana” neorealismina Avauselokuva: Rossellinin Rooma avoin kaupunki (1945) Muita: Rossellini Paisà (1946) De Sica: Polkupyörävaras (1948) Visconti: Maa järisee (1948) Aldo Vergano: Il sole sorge ancora (Aurinko nousee vielä, 1946) Giuseppe de Santis: Katkeraa riisiä (1946)

Rooma, avoin kaupunki (1945) 1944 Rossellinille tarjoutui mahdollisuus tehdä elokuvaa sodan vielä jatkuessa Cinecittan studiot eivät käytössä (tuhoutuneet pommituksissa); elokuva oli pakko tehdä kadulla tammik. 44: natsit teloittivat keskeisen vastarintahahmon Don Morosinin; R. pyrki tekemään dokumentin aiheesta käsikirjottaja, apul.ohj. Federico Fellini Pohja neorealismin myyteille: kehno filmimateriaali; eri osat erilaiselle materiaalille filmi mustasta pörssistä; ei työkopioiden katseluja ei juurikaan studiokuvauksia ei tal. tukea Teema: vastarintaa, jossa kommunistit ja katolilaiset toimivat yhteistyössä. Koomista ja traagista sekaisin. -- tyylien ja tunnelmien sekoittaminen Sattumanvaraiset tapahtumat: hätkähdyttivät selkeisiin syihin ja seuraksiin perustuviin juoniin tottuneita

Polkupyörävaras (1948) Käsikirjoittaja Cesare Zavattini etsi draamaa, tarinaa arkipäivän tapahtumista; epädramatisointi etiikka ennen estetiikkaa kadun tragediat; yksilötason tarinat; aito sentimentalismi; tarinapainotteisuus (tosin ikään kuin tarinaa ei olisikaan. Polkupyörävaras näennäisen spontaani; kuitenkin kaikkein tarkimmin suuniteltuja kaikista neorealistisista elokuvista monet kohtaukset kuvattu studiossa; huolellinen kuvasuunnittelu (esim. pyörän varkauskohtauksessa useita kuvakulmia) jälkiäänitys ja äänen kontrolli (esim. Polkupyörävarkaan päähenkilön repliikit puhuu toinen henkilö)

Luchino Visconti (1906-1976) Vasemmistolainen Toimi fasismin aikana Cinema –lehden toimittajana (päätoim. Vittorio Mussolini) 1930-luvulla Jean Renoirin apulaisena Ranskassa (runollinen realismi; elokuvat kiellettyjä Italiassa) 1942: Ossessione (Riivaajat) 1948: La Terra trema (Maa järisee) Myöhemmin näyttäviä historiallisia elokuvia ; mm. Senso, Il Gattopardo (Tiikerikissa)

Roberto Rossellini (1906-1977) Katolinen Aloitti uransa jo fasismin aikana Neorealismin keskeinen ohjaaja ”Todellisuus on –miksi sorkkia sitä?” Elokuvan keinojen väistyttävä todellisuuden tieltä Neorealismin alkuvaiheen elokuvia Roma citta aperta (1945) Paisa (1946) Germania anno zero (1947) 1950 avioitui Ingrid Bergmanin kanssa. Yhteisiä elokuvia: Stromboli (1949) Europa 51 (1951) Viaggio a Italia (1954)

Vittorio De Sica (1901-1974) 1930-luvulla suosittu komedianäyttelijä Ohjaajaksi 40-luvun alkupuolella Neorealistisia elokuvia 1946-1952 (käsikirjoittajana Cesare Zavattini) Sciuscia-viattomat (1946) Polkupyörävaras (1948) Milanon ihme (1951) Umberto D (1952) Etääntyi neorealismista 1950-luvun alun jälkeen

Cesare Zavattini (1902-1989) Käsikirjoittaja; monen neorealistisen elokuvan taustavaikuttaja Pohti neorealismia teoreettisesti Elokuvien tulisi seurata arkea ja löytää siitä tarina; Zavattinin ihanne: tarina, joka olisi mahdollismman luonnollinen, kuin suoraan todellisuudesta otettu Pyrkimyksenä tehdä 90 minuutin elokuva, joka olisi suora 90 minuutin kappale jonkun ihmisen elämää (kuitenkin tarinallisesti) Lähimpänä tätä Umberto D. (1952)

Umberto D (1952)