Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

KIRJOITA ESSEE SEURAAVASTA ”ELOKUVAPARISTA”: Cabirian yöt (Le notti di Cabiria), Italia 1957. Ohjaus Federico Fellini. Pääosissa Giulietta Masina, François.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "KIRJOITA ESSEE SEURAAVASTA ”ELOKUVAPARISTA”: Cabirian yöt (Le notti di Cabiria), Italia 1957. Ohjaus Federico Fellini. Pääosissa Giulietta Masina, François."— Esityksen transkriptio:

1 KIRJOITA ESSEE SEURAAVASTA ”ELOKUVAPARISTA”: Cabirian yöt (Le notti di Cabiria), Italia 1957. Ohjaus Federico Fellini. Pääosissa Giulietta Masina, François Périer, Amedeo Nazzari. Kesto 1 h 53 min. (K12) Pretty Woman,Yhdysvallat 1990 Ohjaus Garry Marchall Pääosissa Julia Roberts ja Richard Gere Kesto 1 h 55 min. (K3)

2 ESSEEN SUHDE ELOKUVA-ANALYYSIIN Tämän kurssin ESSEETEHTÄVÄ on vapaamuotoinen, ns. subjektiivinen essee, jossa keskiössä ovat omat pohdinnat ja tulkinnat elokuvista. Tällöin teksti voi edetä monenlaisten mielleyhtymien varassa. Elokuvia tulkitaan usein myös analyyttisemmin, esim. kirjoittamalla niistä tutkielmaesseitä tai elokuva-analyysejä. Ohjeita hyvän esseen kirjoittamiseen – Opetushallitus tai peda.netOpetushallituspeda.net Ohjeita elokuva-analyysiin esim. peda.netpeda.net

3 OHJEISTUS TEHTÄVÄÄN Tekstin pituus: 600-800 sanaa eli noin kaksi A4-sivua tekstiä fontilla 11 Katso edellä mainitut kaksi elokuvaa ja kirjoita vapaamuotoinen kirjoitelma, jossa keskiössä ovat omat pohdinnat ja tulkinnat elokuvista. Toinen elokuvista edustaa italialaista jälkineorealismia 1950-luvun lopulta ja toinen Hollywoodissa 1990-luvun alussa tehtyä romanttista komediaa. Vertaa elokuvia keskenään ja keskustele elokuvien kanssa. Mieti miten näissä elokuvissa käsitellään esimerkiksi onnellisuutta? Molemmissa elokuvissa on päähenkilönä köyhä katuprostituoitu unelmine ja toiveineen - toisessa Giuletta Masinan esittämä Cabiria ja toisessa Julia Robertsin esittämä Vivian. Molemmissa elokuvissa on mieleenpainuva loppu. Giulietta Masinan hymyä ja katsetta elokuvan lopussa on sanottu yhdeksi elokuvahistorian kauneimmista hetkistä. Pretty Womanin lopussa puolestaan lauletaan: Welcome to Hollywood. What's you dream? Everybody comes here. This is Hollywood, land of dreams. Some dreams come true, some don’t, but keep on dreaming. This is Hollywood. Always time to dream so keep on.

4 NEOREALISMI Toisen maailmansodan jälkeisinä vuosina uudesta italialaisesta elokuvasta ryhdyttiin käyttämään nimitystä neorealismi. Suuntaus, jonka kärkinimiksi voidaan laskea Roberto Rossellini, Vittorio De Sica ja Luchino Visconti, pyrki kuvaamaan todellista Italiaa, sen taloudellisia, sosiaalisia, poliittisia ja psykologisia ongelmia soveltamalla dokumenttikerronnan menetelmiä fiktioelokuvan formaattiin. Neorealismin tyypillisiä ominaisuuksia olivat realistinen käsittelytapa, kansanomainen ympäristö, yhteiskunnallinen sisältö, historiallinen ajankohtaisuus ja poliittinen kannanotto. Neorealismin avainteoksiksi on nostettu Rossellinin Rooma avoin kaupunki (Roma, città aperta, 1945), De Sican Polkupyörävaras (Lardi di biciclette, 1948) ja Viscontin Maa järisee (La terra trema, 1947). Neorealismin kukoistuskausi kesti vain noin seitsemän vuotta, mutta sen esiintuomat aihepiirit ja elokuvalliset strategiat jättivät jälkeensä vaikutuksen, joka on yhä nähtävissä italialaisessa elokuvassa. Fellini työskenteli monessa neorealistisessa projektissa ennen oman ohjaajan uransa alkua ja oli näin ollen hyvin perillä suuntauksen tavoitteista. Fellini oli kuitenkin tyytymätön neorealismin vaatimuksiin keskittyä tiettyihin teemoihin ja tekniikoihin. Hän vaati ohjaajalle määräysvaltaa aineistonsa suhteen. Fellini ei vetänyt mitään selvää rajaviivaa mielikuvituksen ja todellisuuden välille. Tässä mielessä yhtään Fellinin elokuvaa ei voida pitää puhtaana neorealistisena elokuvana. Lähde: https://www.jyu.fi/hum/laitokset/taiku/taiku_opiskelu/kurssit/klassikot/materiaalit/la%20str ada

5 Cabirian tarinasta tehtiin myöhemmin amerikkalainen tulkinta: Roomalainen prostituoitu Cabiria & newyorkilainen tanssityttö Charity Fellinin elokuvasta eli Cabirian tarinasta muokattiin Broadway- musikaali, josta puolestaan tehtiin amerikkalainen musikaalielokuva “Sweet Charity” (ohjaus ja koreografiat Bob Fossen, 1969). Sweet Charity –elokuvassa tarina siirtyy Rooman kaduilta Manhattanin yökerhoihin. Pääosassa newyorkilaisena tanssityttö Charitynä on Shirley MacLaine. Elokuvan ehkä kuuluisin tanssikohtaus, jossa MacLainen kollega Suzanne Charney tanssii soolon Rich Man's Frug.Rich Man's Frug

6 Hollywood-triviaa Pretty Womanilla piti ensin olla täysin erilainen loppu Alkuperäisen käsikirjoituksen mukaan Vivian ihastuu Edwardiin, mutta Edward sen sijaan haikailee takaisin tyttöystävänsä luokse New Yorkiin. Kun Vivian ryntää ulos limusiinista, Edward heittää tämän 3000 dollarin palkan roskikseen. Sen pituinen se.


Lataa ppt "KIRJOITA ESSEE SEURAAVASTA ”ELOKUVAPARISTA”: Cabirian yöt (Le notti di Cabiria), Italia 1957. Ohjaus Federico Fellini. Pääosissa Giulietta Masina, François."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google