Erityisopetus lukiossa Vuokko Kirsilä, erityisopettaja Kokkola 8.5. 2009
Erityisopetuksen tarve lukiossa Mehtäläinen, J. 2005. Erityisopetuksen tarve lukiokoulutuksessa: 5 %, jos perusteena vamma tai jokin häiriö 10 %, jos perusteena kognitiiviset taidot ja opiskelutaidot Kokkola 8.5. -09 Oppilas- ja opiskelijahuollon palvelurakenteen kehittämishanke
Perusteet tuen antamiseen Lukiolaki (LL 29 § ja 29 a §) opiskelijalla on oikeus palveluihin (terv. ja sos. palvelujen lisäksi opetuspalvelut) Uusi ops : opiskelijoilla tasavertaiset mahdollisuudet suorittaa lukio-opinnot Kokkola 8.5. -09 Oppilas- ja opiskelijahuollon palvelurakenteen kehittämishanke
Syyt erityisopetuksen tarpeeseen Motivaatio-ongelmat 3,9% Puutteita opiskelutaidoissa 3,5% Lukivaikeus 2,8% (Stakesin kouluterveyskyselyssä 3 % opiskelijoista omasi mielestään lukiongelmia) Stressi, suorituspaineet, jännittäminen, paniikkihäiriöt 2,3 % Kognitiiviset taidot suhteessa lukion vaatimustasoon 2,0 % Aikuisopiskelijoilla samat ongelmat Kokkola 8.5. -09 Oppilas- ja opiskelijahuollon palvelurakenteen kehittämishanke
Erityistä tukea saaneet Motivaatio-ongelmat 1,3 % Puutteita opiskelutaidoissa 1,0 % Lukivaikeus 0,9 % Stressi, suorituspaineet, jännittäminen, paniikkihäiriöt 0,8 % 5,4 % ensimmäisen ja 2,4 % toisen-neljännen vuoden opiskelijoista Poikien osuus ens.vuoden opiskelijoista 35 % ja toisen-neljännen vuoden opiskelijoista 42 % Kokkola 8.5. -09 Oppilas- ja opiskelijahuollon palvelurakenteen kehittämishanke
Erityisopettajan toimenkuva Lukitestaus Opiskelutekniikan ohjaus Konsultointi, tunnistaminen ja tuki, opiskelijan ohjaus terv.hoitajalle/psykologille/kuraattorille, oppimistyylin huomioiminen Kielellisen alueen seulonta Opiskelijahuoltoryhmän toiminnan koordinointi Opiskelijapalavereiden järjestäminen Kokkola 8.5. -09 Oppilas- ja opiskelijahuollon palvelurakenteen kehittämishanke
Oppilas- ja opiskelijahuollon palvelurakenteen kehittämishanke Oppimistyylitesti LSA Senior versio, johon kuuluu osiot tietojen käsittelystä, ajattelutyylistä, aistien käyttämisestä, ruumiillisista tarpeista, ympäristöstä, sosiaalisuudesta ja asenteista Täysi versio sisältää raportin opiskelijalle, opettajalle ja huoltajalle, opiskelijan versiossa opiskelijalle raportti, mutta molemmissa on luokan ryhmäprofiili opettajalle Kokkola 8.5. -09 Oppilas- ja opiskelijahuollon palvelurakenteen kehittämishanke