Erityisopetus lukiossa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppilaitoksen mahdollisuudet nuorten työllistämisen tukemiseen
Advertisements

OP1 –kurssi ykkösille •I koulupäivä  lukio-opiskeluun orientoituminen (osa I) 2h ryhmänohjaaja  kurssivalinnat ja kurssivalintaohjelma 1h opinto-ohjaaja.
Vanhempien ja ryhmänohjaajien yhteistyö
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
”Me teimme sen yhdessä”
Erityisopetus toisen asteen koulutuksessa
Sosiaality ö opiskeluterveydess ä Opiskelukuraattorin työ Kopparitoiminta.
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
HOPSista Eli mistä tässä onkaan kysymys? TAIKOPEDA
Oppilashuoltotyö Kokkolassa
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Läpäisyn edistäminen KAO:ssa Artti Antila
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Työseminaari III , Kuopio Kun opiskelu ei kiinnosta, mitä oppilaitoksessa voidaan tehdä – kokemuksia ja näkemyksiä.
ERITYISEN TUEN TARVE on lisääntynyt aikuislukioissa • Miten erityisen tuen tarve näkyy/ilmenee oppiaineessanne? • kielet: lauserakenteiden ymmärtämisen.
PERUS- JA ERITYISOPETUS
AURA-instituutti, Turku ja Laitila
HOLLIHAAN KOULUN JOUSTO-OPETUS
Minä oppijana 1 ov..
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
SIIRTOHOJKS Kotitalous- ja kuluttajapalvelujen perustutkinto er Puhdistuspalvelujen perustutkinto er.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Oppilaalle annettava tuki ja vastuuhenkilöt Turun perusopetuksessa
OPISKELIJAKYSELY Tulokset Toisen asteen yhteys - hanke.
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Kuntoutumisen tukemisen op. jakso. Erityispedagogiikka
Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia 1 Oikeus palvelutarpeen arviointiin Kehittämispäällikkö Päivi Voutilainen.
Opiskelijan tukeminen yhteistyössä Itsesäätelyn kehittymisestä
Miten hallita haasteellista ryhmää/opiskelijaa JIPOT JA JEKUT Loimaa Erityisopettaja ja opinto-ohjaaja Anu Parantainen, Turun ammatti-instituutti.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Väkivaltatilanteissa toimiminen ja tilanteiden käsittely
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA. Mikä vaikuttaa oppimiseen? O Fyysinen oppimisympäristö ja opetusmateriaali O Motivaatio O Emootiot O Opettajan pedagogiset valinnat.
Kouluterveyskysely 2011 Salon prosenttiosuudet Elinolot ja terveystottumukset Peruskoulun 8. ja 9. luokan oppilaat Lukion 1.ja 2. vuoden opiskelijat Ammatillisten.
Aikuissosiaalityötä johtamassa Keski-Suomen aikuissosiaalityön kehittämishankkeen loppuseminaari Perusturvajohtaja Riitta Vanhanen.
Oppilaan hyvinvoinnin parhaaksi. Koulun aloitus Toimivien opetusryhmien muodostaminen esiopettajien, luokanopettajien, S2-opettajan ja erityisopettajan.
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
Hatanpään koulun tuettu perusopetus ja ohjaus (TUPO) Arto Nieminen ja Merja Wahra.
Erilaisen oppijan tukeminen eNorssi-seminaari Hki / Tallinna ( Tämä työryhmä aloitti toimintansa )
Apua OPS:n tvt-tavoitteiden arviointiin Jari Harvio, Hämeenlinnan kaupunki Harri Jurvela, Tampereen kaupunki Esityksessä on Kahootilla toteutettu kilpailu.
YHTEISHAKU KEVÄÄLLÄ SUOMEN KOULUTUSJÄRJESTELMÄ Aikuisten amm. koul.
Rehtori Tuula Tervonen. * Tervetuloa, rehtori Tuula Tervonen * Ajankohtaista, rehtori * LOPS2016 – vararehtori Arto Hekkanen * Yleistä ylioppilastutkinnosta,
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
NET2 Aloituspäivä Dialogisuus ja koulutuskokonaisuuteen sitoutuminen Sanna Alila & Maritta Sauvola & Sanna Wenström Helsinki - Oulu.
UUSI opettajuus Kouvolan seudun ammattiopisto Miia Ojalainen
Erityinen tuki ammatillisessa oppilaitoksessa
Oppilaan hyvinvointi - yhteinen asiamme
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
Ammatillisen koulutuksen valtionosuusrahoitus vuosi >
Ohjauspalvelut Tredussa
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Kelpo-hanke Amisto
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto
Oppimisen tuki ja sen kirjaaminen
Oppiminen.
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Oppilashuoltolaki muuttaa koulun toimintakulttuuria
Kahden tutkinnon polku
Yhteysopettajapäivä Vantaa, Flamingo
osa-aikainen erityisopetus oppimissuunnitelma avustajapalvelut
Oppilaan siirtyminen toiseen kouluun eritysopetusperustein
Yhteinen monialainen asiakas-suunnitelma
Ope osaa -hanke opettajan pedagogisten opintojen kehittäjänä Kasvatustieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto Inkeri Ruokonen.
Esityksen transkriptio:

Erityisopetus lukiossa Vuokko Kirsilä, erityisopettaja Kokkola 8.5. 2009

Erityisopetuksen tarve lukiossa Mehtäläinen, J. 2005. Erityisopetuksen tarve lukiokoulutuksessa: 5 %, jos perusteena vamma tai jokin häiriö 10 %, jos perusteena kognitiiviset taidot ja opiskelutaidot Kokkola 8.5. -09 Oppilas- ja opiskelijahuollon palvelurakenteen kehittämishanke

Perusteet tuen antamiseen Lukiolaki (LL 29 § ja 29 a §) opiskelijalla on oikeus palveluihin (terv. ja sos. palvelujen lisäksi opetuspalvelut) Uusi ops : opiskelijoilla tasavertaiset mahdollisuudet suorittaa lukio-opinnot Kokkola 8.5. -09 Oppilas- ja opiskelijahuollon palvelurakenteen kehittämishanke

Syyt erityisopetuksen tarpeeseen Motivaatio-ongelmat 3,9% Puutteita opiskelutaidoissa 3,5% Lukivaikeus 2,8% (Stakesin kouluterveyskyselyssä 3 % opiskelijoista omasi mielestään lukiongelmia) Stressi, suorituspaineet, jännittäminen, paniikkihäiriöt 2,3 % Kognitiiviset taidot suhteessa lukion vaatimustasoon 2,0 % Aikuisopiskelijoilla samat ongelmat Kokkola 8.5. -09 Oppilas- ja opiskelijahuollon palvelurakenteen kehittämishanke

Erityistä tukea saaneet Motivaatio-ongelmat 1,3 % Puutteita opiskelutaidoissa 1,0 % Lukivaikeus 0,9 % Stressi, suorituspaineet, jännittäminen, paniikkihäiriöt 0,8 % 5,4 % ensimmäisen ja 2,4 % toisen-neljännen vuoden opiskelijoista Poikien osuus ens.vuoden opiskelijoista 35 % ja toisen-neljännen vuoden opiskelijoista 42 % Kokkola 8.5. -09 Oppilas- ja opiskelijahuollon palvelurakenteen kehittämishanke

Erityisopettajan toimenkuva Lukitestaus Opiskelutekniikan ohjaus Konsultointi, tunnistaminen ja tuki, opiskelijan ohjaus terv.hoitajalle/psykologille/kuraattorille, oppimistyylin huomioiminen Kielellisen alueen seulonta Opiskelijahuoltoryhmän toiminnan koordinointi Opiskelijapalavereiden järjestäminen Kokkola 8.5. -09 Oppilas- ja opiskelijahuollon palvelurakenteen kehittämishanke

Oppilas- ja opiskelijahuollon palvelurakenteen kehittämishanke Oppimistyylitesti LSA Senior versio, johon kuuluu osiot tietojen käsittelystä, ajattelutyylistä, aistien käyttämisestä, ruumiillisista tarpeista, ympäristöstä, sosiaalisuudesta ja asenteista Täysi versio sisältää raportin opiskelijalle, opettajalle ja huoltajalle, opiskelijan versiossa opiskelijalle raportti, mutta molemmissa on luokan ryhmäprofiili opettajalle Kokkola 8.5. -09 Oppilas- ja opiskelijahuollon palvelurakenteen kehittämishanke