Jyväskylän sähköiset lupapalvelut

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kiinteistöveroprojekti Tilanne: huhtikuu 2013
Advertisements

Jyväskylän kaupungin viestintä Vammaispalveluiden asiakasraati Emmi Hyvönen viestintäpäällikkö, perusturvapalvelut.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hakulomake Hakulomakkeen luonti, hakeminen ja hakemusten käsittely uudessa palvelussa Marcus Caselius Demotilaisuus.
Ohjelmistokehitys Viikko 2 Mika Salo Pekka Valtonen Asmo Voutilainen
Osaamisen ja sivistyksen asialla PROJEKTIEN LAADULLINEN JA MÄÄRÄLLINEN SEURANTA EURA 2007 Sirpa Ruohomaa ESR-hankkeiden käynnistysseminaari
Kuntalaispalautteen kokoamispalvelu Multibase Oy Tämä on kuvaus palvelumallista, jonka pohjalta Kauniaisten kaupunki käynnisti pilottiprojektin. palvelumalli:1-3.
ASETUKSEN KÄYTTÖÖNOTTO SATAKUNNASSA HAJA-HANKKEEN KYSELYN TULOKSIA Haja-asutuksen jätevesien käsittely –koulutustilaisuus
Tilannekatsaus sovelluskehitysprojektiin Marraskuu 2008 Ilkka Kommeri
Valitse haluamasi raportti, jonka parametreja haluat muuttaa ja tuplaklikkaa sitä.
© Logica All rights reserved Sosiaalialan tietoteknologian käytön edistäminen Pohjois-Karjalassa - maakunnan ja Logican välisessä yhteistyössä Pirjo.
EURA2007 – rakennerahastohankkeiden hallintajärjestelmä Heli Rintala
eTentti Jyväskylän yliopistossa
Ohjaaja: Ville Hentilä, Elisa Oyj Valvoja: Prof. Jukka Manner
HUS Plus Tilannekatsaus
Avointa-hanke ja Prime Solutions Oy PlugIT-loppuseminaari
Rakennetun ympäristön ja asumisen palvelukokonaisuus
Tilannekatsaus ja seuraava ohjelmakausi Suomen Kuntaliiton pohjoisen ja etelän kuntien yhteistyöohjelma Heli Liikkanen
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
KRYSP-projektin tulokset kuntien ja yritysten käytössä
KAINUUN MAAKUNNAN sähköiset palvelut Kainuun maakunta suunnittelija Paula Karppinen
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ 1 Tiedekunnan esittelylistojen ja pöytäkirjojen tuottaminen ja julkaisu XML- kieltä ja InfoPath-sovellusta.
TYÖHAKEMUS.
Lastensuojelun avohuollon tukitoimet vuotiaille Keski- Suomessa Opinnäytetyö Jyväskylän ammattikorkeakoulu Jyväskylän ammattikorkeakoulu Sini Moberg.
Tukioikeuksien siirrot
Kommentteja Åbo Akademin vilppiprosessista uudistustyön pohjalta Ole Karlsson
Kasvihuonetuki 2014 Ohje hakijalle
Suomi-Venäjä-Seuran Jäsenrekisteriohjelma
Rajapintojen käyttöönottohankkeet Jyväskylässä
TRAPPAN Portaittain töihin välityömarkkinoiden kautta Projektipäällikkö Johanna Torppa Projektikoordinaattori Merja Virkkala.
Polun pyöreä pöytä Eero Tuomenoksa Polku Eero Tuomenoksa Ohjelma 18:00 Polun tämän hetken tilanteen esittely 18:50 Polun kehityssuunnat.
Kontekstinhallinta ja muut rajapintatarpeet Mika Tuomainen Juha Mykkänen SerAPI-projekti, HIS-tutkimus Kuopion yliopisto, Tietotekniikkakeskus, Centek.
Jatkuvan parantamisen Jp-taulu
Kansalaisen asiointitili asiakkaan näkökulmasta Sähköisen asioinnin tietoturvallinen viestintäkanava kansalaisen ja viranomaisen välillä. Osa Suomi.fi-portaalia.
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Metsähallitus MOSS:in käyttöönotto Metsähallituksessa Luonnonvarat-tapaaminen Satu Sorjonen
Hyrrä-verkkopalvelu Hanketukien infotilaisuus
Kokemuksia sometyökaluista verkkopalvelun kehittämisessä – Case toimeksi.fi Saara Pajunpää, VVV-projekti, Pohjois-Pohjanmaan sosiaali- ja terveysturvayhdistys.
Hyrrä Sähköinen asiointi hanke-, yritys- ja rakennetuissa
Seurantalojen korjausavustuksen sähköinen haku - pikaohje Sähköisessä hakupalvelussa on kullakin sivulla ohjeita hakemuksen tekemiseen. Joissakin kohdissa.
AMMATILLISTEN OPETTAJAKORKEAKOULUJEN YHTEISHAKU
Sähköinen tukihaku 2015 Mäntsälä Hyvinkää
Mikä HYRRÄ ? Anne Heikintalo, ProAgria Länsi-Suomi
Uudistuva intranet Henkilöstötoimikunta Riitta Lehtonen Juhani Lassander.
Taustaa Opetus- ja kulttuuriministeriön toimialalla on laajalti omaksuttu verkostomainen sähköinen työskentely yli organisaatiorajojen. Kuluttajille tarkoitettujen.
VALTIOVARAINMINISTERIÖ HKO, Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö Julkishallinnon sähköisen asioinnin rakenneosat Kehitettävät yhteiset alustat,
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Oppijan verkkopalveluiden hyväksymistestaus – Miksi ja miten?
RTE Ilkka Heinonen VTT Building Technology & Transport INDUSTRY ALLIANCE FOR INTEROPERABILITY Esitys IAI:n osalta perustuu Arto Kiviniemen.
Oodi-päivät Oodin käyttöönotto tiedekunnan näkökulmasta Tuija Komssi Eläinlääketieteellinen tiedekunta.
Kymenlaakson digitaalinen pääkirjasto Kymenlaakson kirjastojen yhteinen sosiaalista mediaa hyödyntävä verkkosivusto Verkkotyöryhmä: Mika Hatakka, Sinikka.
VETUMA, verkkotunnistaminen ja - maksaminen Tietotekniikkaosasto Ismo Aulaskari
VALVIRA / Ohry Alustus Valvira tarvitsee tietoja Virrasta 3 tapauksessa: opiskelijan (valmistunut) aloitteesta, opiskelijan (valmistunut) puolesta.
Prosessin pää-/ongelmakohdat  Ilmoittaja – Opettaja, ohjaaja, tentinvalvoja, toinen opiskelija, ulkopuolinen henkilö, epäilty opiskelija itse – Nimetön.
Moodlen opetus, projekti- ja intrakäyttö samassa organisaatiossa Pauliina Veräväinen, TaY.
Tekesin Asiointipalvelut. Miksi Asiointiin?  Asioinnissa annetut tiedot tallentuvat suoraan Tekesin tietokantaan, mikä vähentää virheiden mahdollisuutta.
Uusia käyttölupapalveluja, VETUMA Tietotekniikkaosasto Ismo Aulaskari
PerustaYritys.fi -palvelu. Perustamisrutiinit sähköisesti Perustayritys.fi on ilmainen, helppo, nopea ja luotettava palvelu, jolla syntyy netissä kaikki.
Avoimen tuotteen hallintamalli Tuotteenhallinnan työpaja
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opetushallituksen valtionavustusjärjestelmä Näin haen avustusta uudessa järjestelmässä.
SÄHKÖINEN LASKUTUS Lähde: Taloushallinnon taitajaksi, 2014.
Toimittajaportaalin pikaohje
Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0
Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0
Työpajatyöskentelyn yhteenveto
Työnantaja: Näin haet korvausta työterveyshuollon kustannuksista verkossa 2018.
Teollisuusneuvos Sirpa Alitalo TEM Konserniohjaus
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Päätukihaku Vipu-palvelussa 2019
Tapahtuman järjestäminen
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
WinOodi versio 4.9 OPIT/Katri L
Esityksen transkriptio:

Jyväskylän sähköiset lupapalvelut Kuntien paikkatietoseminaari 7 - 8.2.2012 Ismo Tulisalo Paikkatietoasiantuntija Jyväskylän kaupunki

Sisältö Mitä sähköisiä lupapalveluita on käytössä Palveluiden esittely Miten palveluita on käytetty Kokemuksia palveluista Kehittämistarpeita KRYSP-rajapintojen hyödyntäminen sovelluksissa Ympäristötoimen luvat

Jyväskylässä käytössä olevia sähköisiä lupapalveluita eService (Tekla oyj) Rakennusvalvonnan luvat Yhdyskuntatekniikan luvat Ympäristötoimen luvat Tonttituotannon luvat eLomakepalvelu (Eventizer Oy) Sähköisiä pdf-lomakkeita jotka voidaan toimittaa vahvalla tunnistautumisella lupien käsittelijöille Tällä hetkellä kaupunkirakennepalveluiden lomakkeita.

eService Palvelualusta luvan hakijan, hakijan valtuuttaman henkilön ja viranomaisen välillä Hakija voi antaa oikeudet valtuuttamalleen henkilölle hakemuksen täyttämiseen, esim. pääsuunnittelijalle ”Keskustelut” jäävät palveluun muistin käsittelijän vaihtuessa tiedetään, mitä aiemmin on sovittu Edellyttää käyttäjältä kirjautumista järjestelmään Internet Karttapalvelu, eService ja ePalautejärjestelmä käyttävät kaikki samoja tunnuksia Palvelu hyödyntää Tekla GIS sovelluksen tietoja Hakemusta täytettäessä avustetaan hakijaa esitäyttämällä hakemuksessa kysyttäviä tietoja. (esim. kiinteistö-, rakennus-, omistaja-, kaavatietoja) Käyttää Tekla GIS Web Service rajapintoja Palvelu hyödyntää Internet Karttapalvelun karttoja.

eService Hakija lähettää hakemuksen Vetuma-palvelun avulla käsittelyyn Pankkitunnuksen lisäksi ammattirakentajille voidaan luoda henkilökohtainen Vetuma -tunnus ja salasana. Hyödynnetty Yhdyskuntatekniikan luvissa. Luvan vastaanottaja käyttää samaa sovellusta Hakija voi seurata palvelussa luvan käsittelyvaiheita sekä täydentää hakemusta prosessin aikana. Esim. Toimittaa liitetiedostoja viranomaiselle luvan myöntämisen jälkeen. Luvan kopiointi toiselle luvalle pohjatiedoksi Esim. katutyöluvat jossa hakemuksen tiedoista vaihtuu vain osa. Esim. hakija, yhteyshenkilö, vastaava mestari, laskutustiedot yms. tiedot eivät muutu. Hakijan organisaatio näkee haetut luvat. Esim. johtolaitokset ja laskutuksen seuranta

eService Luvan tiedot suoraan Tekla GIS järjestelmään. Kohteet kartalle Yhteyshenkilöiden hallittu käsittely Vähentää viranomaisten työtä Hakemukset ja luvat hallitusti koko organisaation käytössä Hakemukset eivät jää jonkun pöydälle makaamaan.

”Vanha” asiakaskäyttöliittymä

asiakaskäyttöliittymä

eLomakepalvelu Lähtökohta kehittämiselle: kaupungin verkkosivuilla on paljon erinäköisiä PDF-lomakkeita, joilla asiakkaat ovat toimittaneet erilaisia hakemuksia, valtakirjoja sekä palvelupyyntöjä uusimistarve sisällöllisesti että ulkonäöllisesti tehtiin myös uusia lomakkeita Täytetyt PDF-lomakkeet voidaan lähettää Vetuma-tunnistautumisen kautta viranomaisille käsittelyyn. Mahdollistaa myös täytetyn lomakkeen tulostamisen tai tulostetun lomakkeen voi täyttää myös käsin. mahdollistaa vanhan ”manuaalisen” asioinnin

Valmiit sähköiset PDF-lomakkeet Rakennusvalvonta Ilmoitus rakennusluvan raukeamisesta (lisätty 18.1.2012) Aloittamisoikeushakemus (lisätty 16.1.2012) Työnjohtajan hakemus / ilmoitus (lisätty 16.1.2012) Rakennusluvan jatkoaikahakemus (lisätty 16.1.2012) Yhdyskuntatekniikka Vahingonkorvaushakemus Hylätyn ajoneuvon siirtotilaus yksityisalueelta (lisätty 31.1.2012) Pysäköinninvalvonta Oikaisuvaatimus pysäköinninvalvojalle pysäköintivirhemaksusta (päivitetty 17.1.2012) Appeal to the traffic warden against a parking fine (lisätty 17.1.2012)

Valmiit sähköiset PDF-lomakkeet Ympäristöterveydenhuolto Ilmoitus elintarvikehuoneiston toimijanvaihdoksesta (päivitetty vedos 19.12.2011) Ilmoitus elintarvikehuoneistosta tai siinä tapahtuvasta olennaisesta muuttamisesta (päivitetty vedos 19.12.2011) Ympäristöterveyteen työn alla useita lomakkeita Asuntotoimi Asumisoikeusasunnon järjestysnumerohakemus (päivitetty vedos 22.12.2011)

Kokemuksia palveluista, eService Rakennusvalvonta 2011 Rakennusvalvonnan luvista tuli sähköisessä muodossa 6 % Markkinointi vähäistä Kuntaliitos maalaiskunnan ja Korpilahden kanssa 2009 hidastanut käyttöönottoa rakennusvalvonnassa Uusi lupasovellus ja toimintatavat vaatii opettelua. Luvat lähetetään keskeneräisinä Esim. ilman liitteitä Vaikka ohjelma huomauttaa hakijalle puutteista lähetetään hakemus silti eteenpäin Pääsuunnittelijat lupatietojen täyttäjäksi, hakija suorittaa hakemuksen lähetyksen Kommentit kaikkien rakennustarkastajien käytössä Muuttaa rakennusvalvonnan nykyisiä työprosesseja Lupaan lisättyjen liitteiden lisääminen Tekla GIS järjestelmään helppoa

Kokemuksia palveluista, eService Yhdyskuntatekniikka 2011 Yhdyskuntatekniikan luvista tuli sähköisen palvelun kautta Katutyöluvat 73% Tapahtumaluvat 35 % Sijoituspaikkaluvat 97 % Hakijat lähes aina ammattilaisia Kokevat hyvänä palveluna Näkevät helposti hakemansa luvat ja niiden vaiheet ”Nopeiden lupien” hallinta Esim. nostopalvelut. Ottavat tulosteen palvelusta lähetetystä luvasta ja laittavat autonosturin ikkunaan (on ainakin haettu ). Tiedot hallitusti palvelusta lupasovellukseen Asiakkaiden palautteista: Pitkien kaivualueiden käsittely hankalaa Pitäisi pystyä lisäämään kaivualue viivalla ja antamalla leveys. Tämän hetken alueiden piirto aiheuttaa lupien käsittelijöille korjailtavaa Vaatii koulutusta Tarkastusdokumentit mukaan palveluun

Kokemuksia, eLomakepalvelu Käytössä vasta muutaman kuukauden Tammikuun tilastot: Yhtenäistänyt lomakkeiden ulkoasua ja ne on saatu ajantasalle. Lomakkeet myös suomi.fi- palvelussa Käyttäjiltä positiivista palautetta, kysely palvelussa ”Ensinnäkin olin yllättynyt lomakkeen käytettävyydestä ja asiakasystävällisyydestä. Lomakkeen vastaanotosta voisi olla hienoa saada sähköposti, jolla asiakas voi todentaa lomakkeen täytön.” Ilmoitus Vastaanotettu Tunnistettu kompostointi-ilmoitus Yhteiset jäte-astiat Rakennusvalvonta, tilauslomake Kiinteistötoimitushakemus 21 2 15 10 1

Kokemuksia eLomakepalvelu Lomakkeet helpottavat asiakkaan asiointia Viranomainen joutuu viemään käsin lomakkeen tiedot taustajärjestelmään Toimittajalla rajapinnat joilla tietoja voitaisiin viedä eteenpäin WebService tuki olemassa, joten rajapintoja voidaan hyödyntää Pysäköinnin oikaisuvaatimus on ensimmäinen lomake josta tiedot viedään sähköisesti Helka- järjestelmään. Ympäristöterveyden lomakkeiden tiedot aiotaan viedä myös sähköisesti Tervekuu-ohjelmaan Mitä tehdään ilman tunnistusta lähetetyille lomakkeille? Lomakkeita on tullut useampaan kertaan. Aiheuttaa ylimääräistä työtä! Viranomaisella ei ole mahdollisuutta olla sähköisesti yhteydessä lomakkeen lähettäjään. Asiakas ei saa palautetta onko lupa tullut perille, otettu käsittelyyn yms.

Kehittämistarpeita eService: Rakennusvalvonnan kehitysprojekti vuonna 2012 Paljon kehityskohteita, mm. pakollisuustarkistuksia hakemukseen ennen kuin sen voi lähettää eteenpäin Laajennetaan palvelua ennakkokuulemisesta rakentamisen aikaiseen valvontaan.

Kehittämistarpeita eService: Oma kehitysprojekti nykyiseen versioon Rakennusvalvonta lupatyypit avataan toimenpidekohtaisiksi Helpottaa asiakasta paremmin hahmottamaan haettavaa lupatyyppiä Ohjeistusta lisää Palautepalvelun liittäminen ohjeistukseen Kun saatu käyttöön, markkinointia Henkilöstön motivointia Uusia lupatyyppejä palveluun Pohjakartat suunnittelijoiden käyttöön sähköisestä asiointipalvelusta Tällä hetkellä osalla suunnittelijoilla huonot pohjakartat KRYSP-rajapintojen hyödyntäminen

Uusi asiakaskäyttöliittymä

Kehittämistarpeita eLomakepalvelu: Molemmat palvelut Tietojen vienti lomakkeelta taustajärjestelmiin KRYSP-rajapintojen hyödyntäminen selvittämisen alla KATSO-tunnistautumispalvelun liittäminen Vetuman rinnalle palveluun. Omien pankkitunnusten käyttöön suuri kynnys Molemmat palvelut Yhtenäinen kirjautuminen sähköisiin palveluihin Esim. Lahti, Oulu Kaikki kaupungin sähköiset palvelut samalla tunnuksella Sähköisten palveluiden parempi huomioiminen kaupungin nettisivuilla Sähköinen dokumenttien hallinta Nyt asiakkaat joutuvat joka tapauksessa toimittamaan piirustukset paperimuodossa viranomaiselle Lupapäätökset, tarkastuspöytäkirjat, liitetiedostot kaikkien osapuolien käyttöön asiointipalvelussa

KRYSP-rajapintojen hyödyntäminen Ympäristöluvat Hyödynnetään KRYSP:ssä määritettyä rajapintaa tietojen siirrossa eService lupasovelluksesta tuotantojärjestelmään. Lupakäsittelijä kirjoittaa eService-lupapalvelusta xml-tiedoston ulos, jonka sitten luetaan sisään Tekla GIS sovellukseen toiminnolla ”lue tiedosto => kuntaGML”. Tämä käynnistää velhon sähköisen luvan käsittelyyn. Normaalisti sähköisen luvan vienti Tekla GIS sovellukseen käynnistyy suoraan lupasovelluksesta. Skeema ei ole täydellinen, vaatisi jatkokehittelyä Halpa ratkaisu, koska rajapinta toteutettu KRYSP-projektissa.