Vapaaehtoistyö lukiossa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
AVARTTI – NUORET SEN TEKEVÄT THE INTERNATIONAL AWARD FOR YOUNG PEOPLE
Advertisements

Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Oppilaanohjauksen kehittäminen Oulun kaupungin perusopetuksessa Kehittämistyötä ohjaa moniammatillinen ohjausryhmä, jossa on edustajat.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Omia polkuja ammatillisessa koulutuksessa Omapolku-hankkeen päätösseminaari
Kyselyyn vastasi:Espoo 23/25 Kirkkonummi3/4 Kauniainen0/1 Ilman jatko-opiskelupaikkaa jääneet nuoret Kesäkuu Espoo146 Kirkkonummi20 3 koulua, joissa kaikki.
Mitä nuorille kuuluu? Eveliina Karjalainen.  Toisilla näyttää menevän paremmin kuin koskaan, toisilla huonommin kuin koskaan. Molemmat ryhmät tuntuvat.
Opettaja eettisenä kasvattajana Launonen Leevi, Opettaja eettisenä kasvattajana – historiallinen näköala kasvatusajattelun muutokseen.
Nanan päivä Kaikki lapset kouluun Malissa.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
4H-järjestö Tekemällä oppii parhaiten!. 4H-järjestön toiminta-ajatus •4H-harrastuksessa lapsi ja nuori kasvaa kohti vastuullista ja yritteliästä aikuisuutta.
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Turun esi- ja perusopetuksessa
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Minä oppijana 1 ov..
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Hyvän ohjauksen kriteerit perusopetukseen, lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen Juhani Pirttiniemi Opetusneuvos Opetushallitus Turku
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
Anna kehitysmaiden lapsille hyvä koulutus – ja tulevaisuus! Päivätyökeräys 2014–2015.
Tukiparitoiminta paikalliseksi työkaluksi (TUPA) Nuorisotyön neuvottelupäivät Nuorten omaehtoinen toiminta.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog LUKION PÄÄTTÄNEIDEN KYSELYN TULOKSET Kokkola
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
Farkut kiertoon -projekti tekijä: Nina Kivimäki Munkkiniemen yhteiskoulu 2008.
Keke-kasvatus: kriittistä tarkastelua & onnistumisen avaimia
Sotungin etälukio Täydennä päivälukion opiskelujasi etäkursseilla.
TIETOVERSTAS KPAMKin tapaan Hanna-Riina Aho Satu Salmela.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
W w w. h a m k. f i / a o k k AMK-opintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajataustaisille Riihimäki Vesa Parkkonen ja Riitta Metsänen.
Kirkou – käynnistystilaisuus Maria Repo Helsingin kaupunginkirjasto.
KUHA: TIETOKANTAPOHJAINEN WWW-SOVELLUS OPINTO- OHJAUKSEEN Kati Mäki-Kuutti Tietotekniikan graduseminaari
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
ITKY104 IT kaikkialla, 2 op Alku- ja perusinfo
Aihekokonaisuudet lukiossa Eero Salmenkivi Soveltavan kasvatustieteen laitos.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Toimintaohjeet opelle
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
TYÖELÄMÄÄN TUTUSTUMINEN (TET)
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Ops seminaari Askola.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Oppisopimus nuorille, onnistuuko? Nuorten kokemuksia ja näkemyksiä Susanna Miettunen
Työ elämään 2015 nuorten ammatti- ja kesätyötreffit Ti klo Oulun kaupunginteatterilla Kaarlenväylä 2, Oulu.
Kieliä opettavien OPS- tapaaminen Ryhmätyön ohjeistus.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
NUORISO ON YHTEISKUNNAN TÄRKEIN VOIMAVARA - Rotary Youth Leadership Awards Suomen Rotary © 2012.
Uskonnon opetus lukiossa Vuoden 2003 uskonnonvapauslain mukaan.
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Työkykypassin hyvät toimintamallit Koulutuskeskus Sedussa
Kokemuksia pilottikouluista
Oikeaan osuvaa ohjausta Oppija- ja työelämäläheinen ohjausosaaminen
TET =Työelämään tutustuminen
Kaikki Käy Koulua -toimintamallin arviointitutkimus
Timo Sinivuori Metropolia
Joustavat oppimispolut
Työkykypassin hyvät toimintamallit Koulutuskeskus Sedussa
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Huoltajakysely lukuvuoden opiskelijoille
TET =Työelämään tutustuminen
Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo
Lukion tehtävä antaa laaja-alainen yleissivistys
Esityksen transkriptio:

Vapaaehtoistyö lukiossa -Uudenlainen tapa oppia Heli-Maarit Miihkinen, Oulun Lyseon lukio

Taustaa ”Lukion tulee antaa valmiuksia vastata yhteiskunnan ja ympäristön haasteisiin sekä taitoa tarkastella asioita eri näkökulmista. Opiskelijaa tulee ohjata toimimaan vastuuntuntoisena ja velvollisuuksistaan huolehtivana kansalaisena yhteiskunnassa ja tulevaisuuden työelämässä. Lukio-opetuksen tulee tukea opiskelijan itsetuntemuksen kehittymistä ja hänen myönteistä kasvuaan aikuisuuteen sekä kannustaa opiskelijaa elinikäiseen oppimiseen ja itsensä jatkuvaan kehittämiseen.” Lukion opetussuunnitelman perusteet 2003, OPH

Heli-Maarit Miihkinen, Oulun Lyseon lukio Taustaa Useampi kuin joka kolmas nuori tekee vapaaehtoistyötä ja pyydettäessä lähes 60% haluaisi lähteä mukaan. Nuorten työpanos vapaaehtoistyössä on jo nyt merkittävä, mutta käyttämättömiä resursseja on paljon. Esteeksi nähdään usein se, ettei ole pyydetty mukaan, ei ole ajateltu asiaa tai toimintamahdollisuuksia. Heli-Maarit Miihkinen, Oulun Lyseon lukio

Taustaa IB (International Baccalaureate)-lukiossa opiskelevat nuoret tekevät vapaaehtoistyötä pakollisena osana opintojaan. Joissain lukioissa vapaaehtoistyötä on tehty osana esim. uskonnon soveltavaa lukiokurssia. Kokemuksen positiivisia, tukee opetussuunnitelmassa esitettyjen tavoitteiden toteutumista ja nuorilla on halua auttaa.

Heli-Maarit Miihkinen, Oulun Lyseon lukio Taustaa TUKEVA-hankkeeseen toivottiin mukaan ennaltaehkäiseviä toimintatapoja ja –malleja. Vapaaehtoistyö on kouluille myös oppilashuollon työkalu. Ohjaava opettaja saa nuoreen toiminnan kautta paremman yhteyden. Heli-Maarit Miihkinen, Oulun Lyseon lukio

Heli-Maarit Miihkinen, Oulun Lyseon lukio Tavoite Kerätään materiaali ja ohjeet vastaavan kurssin järjestämiseen toisen asteen oppilaitoksissa. Muodostetaan tietopankki yhteistyötahoista, joiden kautta vapaaehtoistyötä voidaan tehdä. Arvioidaan kurssin vaikuttavuutta ja merkitystä koulun, oppilaan ja yhteiskunnan kannalta. Heli-Maarit Miihkinen, Oulun Lyseon lukio

Vapaaehtoistyön kurssi Pilotissa tarjotaan kahden lukion opiskelijoille mahdollisuutta suorittaa kurssi, joka koostuu peruskoulutusjaksosta ja vapaaehtoistyöstä. Peruskoulutusjaksolla opiskelijat tutustuvat vapaaehtoistyön perusperiaatteisiin, sekä vapaaehtoistyöntekijän oikeuksiin ja velvollisuuksiin. Vapaaehtoistyöjakson sisällön oppilaat suunnitelevat itse, ohjaava opettaja avustaa tarpeen mukaan. Heli-Maarit Miihkinen, Oulun Lyseon lukio

Vapaaehtoistyön kurssi Ohjaava opettaja vastaa koululla kurssin suorituksesta. Ryhmän koko on rajoitettu ja ohjaukseen kuuluvat kahden keskiset tapaamiset opettajan kanssa. Kurssisuoritukseen ei kuulu koetta, kirjoitelmaa, esitelmää tms. Suoritusmerkinnän saa osallistumalla peruskoulutusjaksolle, ohjaukseen ja tekemällä vapaaehtoistyötä vaaditun tuntimäärän. Heli-Maarit Miihkinen, Oulun Lyseon lukio

Heli-Maarit Miihkinen, Oulun Lyseon lukio Mitä se hyövyttää? Oppilaat saavat: vastapainoa opintojen akateemisuudelle. onnistumisen kokemuksia. olla tärkeitä juuri sellaisina kuin ovat. vinkkejä ammatinvalintaan. Opettaja saa: tutustua oppilaisiin uudessa viitekehyksessä. hyödyntää omia voimavarojaan ja vahvuuksiaan uudella tavalla. Kehittyä ohjaajana. Heli-Maarit Miihkinen, Oulun Lyseon lukio

Heli-Maarit Miihkinen, Oulun Lyseon lukio Mitä se hyövyttää? Koulu saa: uuden työkalun oppilashuoltoon. uuden työkalun ryhmäyttämiseen. mahdollisuuden opetussuunnitelman aihekokonaisuuksien (mm. aktiivinen kansalaisuus ja yrittäjyys sekä hyvinvointi ja turvallisuus) konkretisointiin. Yhteiskunta saa: aktiivisia nuoria kansalaisia. merkittävän työpanoksen vapaaehtoistyöntunteina. Heli-Maarit Miihkinen, Oulun Lyseon lukio

Poimintoja oppilaiden itsearviointilomakkeista ”Tuntui kivalta huomata, että lapset olivat ikävöineet minua, kun en ollut käynyt päiväkodilla muutamaan viikkoon.” ”Myyjäisten vastuuhenkilöt kehuivat minua vastuuntuntoiseksi ja reippaaksi. Yllätyin itsekin, että pärjäsin niin hyvin.” ”Sen voin ainakin sanon, että tämän perusteella en ikinä lähde hoitoalalle.” ”Mua ärsytti ihan sikana, että osa ihmisistä ei tehny mitä piti ja hommat kaatu muitten niskaan. Ite en ikinä kehtais.” ”En olis millään jaksanu lähteä tänään koulun jälkeen Aino-mummon luo, mutta onneksi menin. Se melkeen itki, kun siitä oli niin kiva, että tulin.” ”Tämän jälkeen en kyllä ikinä enää osallistu mihinkään vapaaehtoistyöhommaan.” Heli-Maarit Miihkinen, Oulun Lyseon lukio

Heli-Maarit Miihkinen, Oulun Lyseon lukio Kiitos! Yhteystietoni: Puh. 044-7039464 S-posti: hmi@lyseo.edu.ouka.fi Heli-Maarit Miihkinen, Oulun Lyseon lukio