Verkkokauppaan nyt, mars, mars! 3.4.2017 Verkkokauppaan nyt, mars, mars! eMatkailu Pohjanmaan Kautta 5.3.2013, Radisson BLU Royal Hotel Vaasa klo 13 – 13.50 Kirsi Mikkola
Verkkokauppa - Miten käyn kauppaa verkossa Kirsi Mikkola kirsi.mikkola@liiketoiminta.info www.facebook.com/kirsimikkola twitter.com/kirsimikkola www.linkedin.com/user/kirsimikkola www.slideshare.net/kirsimikkola Verkkokaupasta tulee tehdä yksi suomalaisten yritysten kilpailutekijä vuoteen 2018 mennessä Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Muutama perusasia
3.4.2017 Internetin kautta viimeisten 3 ja 12 kuukauden aikana tilauksia ja ostoja tehneet 2012 Suomessa Nuorista selvästi suurempi osa ostaa verkosta verrattuna vanhempiin ikä-ryhmiin. 25–34 -vuotiaista kaksi kolmasosaa ostaa netistä viimeisen 3 kuukauden aikana ja kaikista alle 45-vuotiaista useampi kuin neljä viidestä ostaa netistä vuoden aikana. http://www.stat.fi/til/sutivi/2012/sutivi_2012_2012-11-07_kat_002_fi.html
Verkkokaupan suosio Suomessa /ostetuimmat tuotteet 2012 3.4.2017 Verkkokaupan suosio Suomessa /ostetuimmat tuotteet 2012 Suosituimpia verkon kautta ostettavia tuoteryhmiä ovat olleet jo pitkään majoituspalvelut (esim. hotellivaraukset), matkaliput ja muut matkailuun liittyvät palvelut sekä teatterien, konserttien ja elokuvien pääsyliput. Näissä verkkopalveluiden vaihtoehtona on asiointi matkatoimistossa tai lipunmyyntipisteessä, joka ei tuo verkko-ostamisen hallitsevalle yleensä mitään erityistä lisäarvoa. Päinvastoin, internetin kautta on usein helpompi löytää edullisin tarjous ja monesti netti on ainoa mahdollisuus saada pääsylippuja ennen niiden loppumista. Näitä tuoteryhmiä ostavien määrät ovat kasvaneet viime vuosina kaikkein nopeimmin. Niissä on myös vanhempiin ikäluokkiin kuuluvia ostajia suhteellisesti eniten. Ostetuimpia tavararyhmiä ovat vaatteet ja kengät sekä harrastuksiin (muihin uin urheiluharrastuksiin) liittyvät tavarat. Ensin mainittujen ostaminen on kasvanut viimevuosina erityisen voimakkaasti. Vaatteita ja kenkiä ostavat erityisesti nuoret ja naiset. Vuoden aikana alle 45-vuotiaista naisista niitä os-taa verkosta kuusi kymmenestä. Yli 45-vuotiaat miehet muodostavat toisen ääripään; heistä vaatteiden ja kenkien ostajia oli vuonna 2012 vain joka kymmenes. Ostajien määrinä mitaten nuoremmat ikäluokat hallitsevat kaikkien tuoteryhmien ostoja ja tilauksia. Vanhempien ikäryhmien verkko-ostaminen kuitenkin lisääntyy nopeammin kuin nuorten. Verkkokaupan yleistymistä on seurattu tutkimuksessa vuosittain vuodesta 2001 saakka. Kun kulutus on kokonaisuudessaan pääasiassa kasvanut koko ajan ja verkko-ostaminen on ollut uusi ilmiö ja osa jatkuvasti kasvavaa internetin käyttöä, on verkkokauppakin kasvanut vuosittain kaikissa ikäryhmissä. Vain muutamana vuonna 16–24 -vuotiaiden ikäryhmässä on havaittavissa satunnaista pientä laskua. Vuonna 2012 kuitenkin alle 45-vuotiaissa kolmen kuukauden aikana verkosta ostaneiden osuus väheni kahdella prosenttiyksiköllä viime vuoteen verrattuna. Heikkenevät taloussuhdanteet eivät vaikuttaneet ainakaan vielä tätä vanhempiin ikäryhmiin; 45–74 -vuotiaissa ostajien osuus lisääntyi neljällä prosenttiyksiköllä. http://www.stat.fi/til/sutivi/2012/sutivi_2012_2012-11-07_kat_002_fi.html
Entä kv-asiakkaat? http://www.newmediatrendwatch.com/world-overview/91-online-travel-market
Mikä on sähköinen jakelukanava? SIVU 7 Niillä tarkoitetaan kanavia eli nettisivuja ja –palveluja, joissa yrityksen tuotteet pääsevät esille Ne jaotellaan myynti- ja näkyvyyskanaviin Kanavat voivat olla järeitä myyntijärjestelmiä, kepeitä sosiaalisen median sivustoja tai mitä tahansa tältä väliltä Kaikki sähköiset jakelukanavat toimivat kuitenkin netissä ja käyttäjä on joko matkatoimisto, yritys tai suoraan kuluttuja
Mitä ovat sähköiset näkyvyyskanavat SIVU 8 Niillä tarkoitetaan kanavia eli nettisivuja ja –palveluja, joissa yrityksen tuotteet ovat esillä Ne voivat sisältää erilaisia matkailuportaaleita, suosittelupalveluita tai verkkosivuja, joilta ei voi ostaa Myös yrityksen kotisivut voivat olla myynti- tai näkyvyyskanavia, riippuen siitä onko siellä myyntiä Jaottelu on veteen piirretty viiva
Esimerkkejä sähköisistä näkyvyyskanavista Näkyvyyskanavat Matkailuaiheiset yhteisöt ja sosiaaliset sivustot – usein maksuttomia - http://www.bedandbreakfast.com/, www.lonelyplanet.com/europe, www.rantapallo.fi Vertailu- ja suosittelusivustot - www.tripadvisor.com (myös myyntikanava) Sosiaalinen media kaikkinensa – www.facebook.com/kokemuskauppa, www.facebook.com/santamus Kaupalliset sivustot – matkailuportaalit – mainossivustot – www.visitfinland.com, www.lovetoescape.com
Mitä ovat sähköiset myyntikanavat SIVU 10 Tarkoitetaan kanavia eli nettisivuja ja –palveluja, joissa yrityksen tuotteet ovat myynnissä Voivat sisältää erilaisia raskaita järjestelmiä (GDS) tai vaikka yrityksen oman verkkokaupan Puhtaassa myyntikanavassa pitäisi myös maksun olla mahdollinen Mitä useampi välikäsi, sitä pienempi on yrityksen oma osuus
Myyntikanavat jaotellaan esim. seuraavasti SIVU 11 GDS – kanavat Aggregaatit eli kokoamispalvelut OTA eli online travel agency Kivijalkamatkatoimistojen ja matkanjärjestäjien kotisivut Keskusvaraamot Oma verkkokauppa tai -varaamo Myynti sosiaalisessa mediassa
Esimerkkejä sähköisistä myyntikanavista 3.4.2017 Esimerkkejä sähköisistä myyntikanavista Perinteiset sähköiset myyntikanavat Suora myynti - oma verkkokauppa (www.laplandsafaris.com ja http://www.rukansalonki.fi/ ) Matkanjärjestäjät (www.inghams.co.uk ja http://www.taxari.com ) Perinteiset kanavat (www.hotelzon.com, www.booking.com, www.lomarengas.fi ) Erikoistuneet myyntikanavat (www.responsibletravel.com) Aggregaatit (www.supersaver.fi, www.holidaylettings.co.uk/ ) Sosiaalisen median kaupat (www.facebook.com/kokemuskauppa)
Esimerkkejä sähköisistä myyntikanavista 3.4.2017 Esimerkkejä sähköisistä myyntikanavista Monikanavaiset myyntikanavat Esim. Booking.com & Facebook Lahjakorttikauppa www.presentcard.fi, www.nettilahjakortti.fi, www.elamyslahjat.fi Myynti myös omalla web –sivuilla!
Ja vielä… Panosta sisällöntuotantoon kohderyhmälähtöisesti Ota huomioon MEK tuotesuositukset ja vientikriteerit, ehdottomasti Palvele asiakasta ainakin 5:llä eri tapaa verkossa Kauppa lähtee Googlesta!
Verkkokauppa on sähköistä liiketoimintaa
Ensimmäinen eAskel Keski-Suomen matkailun teemalehti 2012
Toinen, kolmas ja neljäs eAskel Keski-Suomen matkailun teemalehti 2012
Hyvät sähköisen kaupan esimerkit päätteeksi! Rukan Salonki Wild Taiga, Kuhmo-Suomussalmi www.Responsibletravel.com Lapland Safaris Group Ltd
Hyödylliset linkit www.liiketoiminta.info/verkkokauppa ja www.liiketoiminta.info Sähköisen liiketoiminnan ohjeet, vinkit ja ohitukset bit.ly/15rndwG Sähköisten jakelukanavien kartoitus Outdoors Finland- ja Kylämatkailu –teemoista www.newmediatrendwatch.com/ Europan MEKkien hyvä tutkimuspankki sähköisestä liiketoiminnasta www.experiencebusiness.fi Matkailun ja elämystuotannon osaamisohjelma bit.ly/Y7hDJS Mekin tuotesuositukset ja vientikriteerit www.greenland.com/en/things-to-do.aspx ja www.mulletoi.com Kirsin suosikit
Se oikeia eAskel löytyy osoitteessa http://www. liiketoiminta
Kiitos! Osallistujen kesken arvomme ilmaista neuvonta-aikaa sähköisen liiketoiminnan kysymyksissä, 2 h / onnekas! Tutorointi tapahtuu puhelimitse tai Skypellä. Tervetuloa Lappiin! http://www.onlyinlapland.com/