Verkkokauppaan nyt, mars, mars!

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
MATHM Hypermediajärjestelmät EPiServer.NET-asiakasprojekteissa TTY Timo Lehtonen Jarno Peltoniemi
Advertisements

Kartat Ilkka Kauppinen
Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t Elämystuotteen näkyvyys- ja myyntikanavat Kirsi Mikkola Materiaalit.
Tervetuloa eLiiketoiminnan tietoiskuun 1. / / /
VisitKarelia.fi & VisitKarelia.ru sähköiset mahdollisuudet Case: Museot.
SOME Eli sosiaalinen media ja lähinnä sitä Facebook Roast.
Varainhankinnan uusi aikakausi!
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen Internet-markkinointi & hakukoneoptimointi LAMK Kirsi Mikkola.
Sähköinen liiketoiminta Matkailun ja elämystuotannon sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinnot 2.päivä Kirsi Mikkola.
Sosiaalisen median palveluita - facebook Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Verkkokaupan asiakaspalvelu kuntoon Kirsi Mikkola
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK
TouNet – Tourism Development in co-opetition in Southern Finland and Baltic Region Projektikoodi: A32211 Karoliina Korpela.
Kuluttajan e-lasku Lyhyt tietopaketti kuluttajalle
Kalastuslupien sähköinen kuittivihko on nopein ja helpoin tapa saada yhdellä tilauksella kalastusluvat suurellekin ryhmälle.
Otetaan sosiaalinen media haltuun! Ohjeita sosiaalisen median hyödyntämisestä Karjalan Liiton piirien puheenjohtajille ja aluevastaaville Sosiaalisen median.
Sähköisen liiketoiminnan haasteet pk-yrityksissä tänään Missä Mennään
Medinet- hoitopalvelu siellä missä potilas on
Näkyvyyskanavat Ilkka Kauppinen.
Yritysfoorumi Työpajat. Työpaja 1: Liiketoimintamahdollisuuksien kasvattaminen sähköisen myynnin ja markkinoinnin avulla (vetäjä Mari Uusitalo)
Internetin palvelut Matti Meikäläinen. Internet-sivut (WWW) •Internetin suosituin palvelu •Sivujen selailuun tarvitaan WWW-selain –Mozilla Firefox –Internet.
Www-sivuston ja verkkopalvelun rakentaminen Miten tehdä yritykselle www-sivut?
Johdantoa sosiaaliseen mediaan Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen JAMK
Asiakaspalvelu verkossa
Internet-hajatelmia Terveysala, Kuopio Seppo Räsänen
Painotuotteiden ja kotisivutoimintojen välityspalvelu Hankintaprosessi
Sosiaalinen media.
SOME (sosiaalinen media)
Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t Sähköinen liiketoiminta Matkailun ja elämystuotannon sähköisen liiketoiminnan.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sari-Katja Niiles, Eeva Hiltunen ja Henna Kalima
Sähköisen kaupan toimintaympäristö
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen
Johdannoksi sosiaaliseen mediaan Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
TWITTER YRITYSTOIMINNAN TUKEMISESSA Kiravo-projekti 2012.
TWITTER YRITYKSEN MAINEEN SEURANNASSA Kiravo-projekti 2011.
TWITTER KIRJASTOPALVELUNA Krista Auvinen Lähteet:
Internetmarkkinointi Venäjällä – kotipesä kuntoon.
Sosiaalisen median perusteet Ivalo Ilkka Kauppinen.
Social Media Consultant Meltwater Buzz Laura Tuutti Sosiaalisen median seurannasta lähtökohta tuottavaan markkinointiin.
Tiedonhallintaa uudessa verkkomaailmassa yrittäjille Krista Auvinen Kiravo-projekti 2011.
Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
WE LOVE HELSINKI.
Verkkotaitokoulutus Aloitus. Koulutuksen sisältö Verkonkäytön perustaitoja (3.11.) Tiedonhaku verkossa (10.11.) Työnhaku verkossa (17.11.) Asiointi ja.
Johdantoa sosiaaliseen mediaan Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Sosiaalisen median perusteet Rauma Ilkka Kauppinen.
NIKO PARKKINEN & MATTI YLINIEMI SOSIAALISEN MEDIAN KÄYTTÖOHJEISTUS.
TWITTER YRITYKSEN MAINEEN SEURANNASSA Krista Auvinen 2011.
KAAKKOIS-SUOMEN TYÖMARKKINOIDEN KATSAUS 2012  Ilmestyy piakkoin sähköisessä muodossa  Teemoina:  Väestö, työikäinen väestö, tuotanto, työllisyys, työttömyys.
LearningHouse Oy Sosiaalisen median palveluhinnasto.
Biolaakso mediassa Hannu Lehto. Keski-Pohjanmaan Kirjapaino Oyj:n lehdet ja verkkosivusto KP 5.10.
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Verkkokaupan perustaminen Rovaniemi Kirsi Mikkola
Sosiaalinen media matkailumarkkinoinnissa Teemu Hakolahti.
ECM by SYSOPENDIGIA - APPETITE ©2007 E.S.A. Tietokanta Timo Holm Mika Kilpeläinen.
Kyllä kansa tietää..... Sosiaalinen media tietolähteenä Marjukka Nyberg /28/2015COMPANY CONFIDENTIAL | Copyright © M-Brain
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
Asiallinen aamiainen Vauhtia myyntiin sähköä markkinointiin Tornio – Kemi Paula Aikio-Tallgren, puheenjohtaja Länsipohjan Yrittäjät.
Pk-yritysbarometri, kevät 2015 Alueraportti, Pohjanmaa 1.
Internet – liiketoimintamallit Internet - strategia Miten yritys voi hyödyntää nettiä liiketoiminnassa.
SOSIAALINEN MEDIA MYYNTITYÖSSÄ 1. SOMEN JAOTTELU Sosiaalinen media voidaan määritellä ei alueisiin, sen mukaan, millainen rooli käyttäjällä on sovelluksessa.
Sosiaalinen media ja rotarytoiminta
WWW-sivuston ja verkkopalveluiden rakentaminen
Vinkkejä sähköiseen viestintään
www-sivuston ja verkkopalveluiden rakentaminen
Markkinatutkimuspäivä Tunteella tuloksia
Dos and don’ts #effiefinland #sanomista
Esityksen transkriptio:

Verkkokauppaan nyt, mars, mars! 3.4.2017 Verkkokauppaan nyt, mars, mars! eMatkailu Pohjanmaan Kautta 5.3.2013, Radisson BLU Royal Hotel Vaasa klo 13 – 13.50 Kirsi Mikkola

Verkkokauppa - Miten käyn kauppaa verkossa Kirsi Mikkola kirsi.mikkola@liiketoiminta.info www.facebook.com/kirsimikkola twitter.com/kirsimikkola www.linkedin.com/user/kirsimikkola www.slideshare.net/kirsimikkola Verkkokaupasta tulee tehdä yksi suomalaisten yritysten kilpailutekijä vuoteen 2018 mennessä Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

Muutama perusasia

3.4.2017 Internetin kautta viimeisten 3 ja 12 kuukauden aikana tilauksia ja ostoja tehneet 2012 Suomessa Nuorista selvästi suurempi osa ostaa verkosta verrattuna vanhempiin ikä-ryhmiin. 25–34 -vuotiaista kaksi kolmasosaa ostaa netistä viimeisen 3 kuukauden aikana ja kaikista alle 45-vuotiaista useampi kuin neljä viidestä ostaa netistä vuoden aikana. http://www.stat.fi/til/sutivi/2012/sutivi_2012_2012-11-07_kat_002_fi.html

Verkkokaupan suosio Suomessa /ostetuimmat tuotteet 2012 3.4.2017 Verkkokaupan suosio Suomessa /ostetuimmat tuotteet 2012 Suosituimpia verkon kautta ostettavia tuoteryhmiä ovat olleet jo pitkään majoituspalvelut (esim. hotellivaraukset), matkaliput ja muut matkailuun liittyvät palvelut sekä teatterien, konserttien ja elokuvien pääsyliput. Näissä verkkopalveluiden vaihtoehtona on asiointi matkatoimistossa tai lipunmyyntipisteessä, joka ei tuo verkko-ostamisen hallitsevalle yleensä mitään erityistä lisäarvoa. Päinvastoin, internetin kautta on usein helpompi löytää edullisin tarjous ja monesti netti on ainoa mahdollisuus saada pääsylippuja ennen niiden loppumista. Näitä tuoteryhmiä ostavien määrät ovat kasvaneet viime vuosina kaikkein nopeimmin. Niissä on myös vanhempiin ikäluokkiin kuuluvia ostajia suhteellisesti eniten. Ostetuimpia tavararyhmiä ovat vaatteet ja kengät sekä harrastuksiin (muihin uin urheiluharrastuksiin) liittyvät tavarat. Ensin mainittujen ostaminen on kasvanut viimevuosina erityisen voimakkaasti. Vaatteita ja kenkiä ostavat erityisesti nuoret ja naiset. Vuoden aikana alle 45-vuotiaista naisista niitä os-taa verkosta kuusi kymmenestä. Yli 45-vuotiaat miehet muodostavat toisen ääripään; heistä vaatteiden ja kenkien ostajia oli vuonna 2012 vain joka kymmenes. Ostajien määrinä mitaten nuoremmat ikäluokat hallitsevat kaikkien tuoteryhmien ostoja ja tilauksia. Vanhempien ikäryhmien verkko-ostaminen kuitenkin lisääntyy nopeammin kuin nuorten. Verkkokaupan yleistymistä on seurattu tutkimuksessa vuosittain vuodesta 2001 saakka. Kun kulutus on kokonaisuudessaan pääasiassa kasvanut koko ajan ja verkko-ostaminen on ollut uusi ilmiö ja osa jatkuvasti kasvavaa internetin käyttöä, on verkkokauppakin kasvanut vuosittain kaikissa ikäryhmissä. Vain muutamana vuonna 16–24 -vuotiaiden ikäryhmässä on havaittavissa satunnaista pientä laskua. Vuonna 2012 kuitenkin alle 45-vuotiaissa kolmen kuukauden aikana verkosta ostaneiden osuus väheni kahdella prosenttiyksiköllä viime vuoteen verrattuna. Heikkenevät taloussuhdanteet eivät vaikuttaneet ainakaan vielä tätä vanhempiin ikäryhmiin; 45–74 -vuotiaissa ostajien osuus lisääntyi neljällä prosenttiyksiköllä. http://www.stat.fi/til/sutivi/2012/sutivi_2012_2012-11-07_kat_002_fi.html

Entä kv-asiakkaat? http://www.newmediatrendwatch.com/world-overview/91-online-travel-market

Mikä on sähköinen jakelukanava? SIVU 7 Niillä tarkoitetaan kanavia eli nettisivuja ja –palveluja, joissa yrityksen tuotteet pääsevät esille Ne jaotellaan myynti- ja näkyvyyskanaviin Kanavat voivat olla järeitä myyntijärjestelmiä, kepeitä sosiaalisen median sivustoja tai mitä tahansa tältä väliltä Kaikki sähköiset jakelukanavat toimivat kuitenkin netissä ja käyttäjä on joko matkatoimisto, yritys tai suoraan kuluttuja

Mitä ovat sähköiset näkyvyyskanavat SIVU 8 Niillä tarkoitetaan kanavia eli nettisivuja ja –palveluja, joissa yrityksen tuotteet ovat esillä Ne voivat sisältää erilaisia matkailuportaaleita, suosittelupalveluita tai verkkosivuja, joilta ei voi ostaa Myös yrityksen kotisivut voivat olla myynti- tai näkyvyyskanavia, riippuen siitä onko siellä myyntiä Jaottelu on veteen piirretty viiva

Esimerkkejä sähköisistä näkyvyyskanavista Näkyvyyskanavat Matkailuaiheiset yhteisöt ja sosiaaliset sivustot – usein maksuttomia - http://www.bedandbreakfast.com/, www.lonelyplanet.com/europe, www.rantapallo.fi Vertailu- ja suosittelusivustot - www.tripadvisor.com (myös myyntikanava) Sosiaalinen media kaikkinensa – www.facebook.com/kokemuskauppa, www.facebook.com/santamus Kaupalliset sivustot – matkailuportaalit – mainossivustot – www.visitfinland.com, www.lovetoescape.com

Mitä ovat sähköiset myyntikanavat SIVU 10 Tarkoitetaan kanavia eli nettisivuja ja –palveluja, joissa yrityksen tuotteet ovat myynnissä Voivat sisältää erilaisia raskaita järjestelmiä (GDS) tai vaikka yrityksen oman verkkokaupan Puhtaassa myyntikanavassa pitäisi myös maksun olla mahdollinen Mitä useampi välikäsi, sitä pienempi on yrityksen oma osuus

Myyntikanavat jaotellaan esim. seuraavasti SIVU 11 GDS – kanavat Aggregaatit eli kokoamispalvelut OTA eli online travel agency Kivijalkamatkatoimistojen ja matkanjärjestäjien kotisivut Keskusvaraamot Oma verkkokauppa tai -varaamo Myynti sosiaalisessa mediassa

Esimerkkejä sähköisistä myyntikanavista 3.4.2017 Esimerkkejä sähköisistä myyntikanavista Perinteiset sähköiset myyntikanavat Suora myynti - oma verkkokauppa (www.laplandsafaris.com ja http://www.rukansalonki.fi/ ) Matkanjärjestäjät (www.inghams.co.uk ja http://www.taxari.com ) Perinteiset kanavat (www.hotelzon.com, www.booking.com, www.lomarengas.fi ) Erikoistuneet myyntikanavat (www.responsibletravel.com) Aggregaatit (www.supersaver.fi, www.holidaylettings.co.uk/ ) Sosiaalisen median kaupat (www.facebook.com/kokemuskauppa)

Esimerkkejä sähköisistä myyntikanavista 3.4.2017 Esimerkkejä sähköisistä myyntikanavista Monikanavaiset myyntikanavat Esim. Booking.com & Facebook Lahjakorttikauppa www.presentcard.fi, www.nettilahjakortti.fi, www.elamyslahjat.fi Myynti myös omalla web –sivuilla!

Ja vielä… Panosta sisällöntuotantoon kohderyhmälähtöisesti Ota huomioon MEK tuotesuositukset ja vientikriteerit, ehdottomasti Palvele asiakasta ainakin 5:llä eri tapaa verkossa Kauppa lähtee Googlesta!

Verkkokauppa on sähköistä liiketoimintaa

Ensimmäinen eAskel Keski-Suomen matkailun teemalehti 2012

Toinen, kolmas ja neljäs eAskel Keski-Suomen matkailun teemalehti 2012

Hyvät sähköisen kaupan esimerkit päätteeksi! Rukan Salonki Wild Taiga, Kuhmo-Suomussalmi www.Responsibletravel.com Lapland Safaris Group Ltd

Hyödylliset linkit www.liiketoiminta.info/verkkokauppa ja www.liiketoiminta.info Sähköisen liiketoiminnan ohjeet, vinkit ja ohitukset bit.ly/15rndwG Sähköisten jakelukanavien kartoitus Outdoors Finland- ja Kylämatkailu –teemoista www.newmediatrendwatch.com/ Europan MEKkien hyvä tutkimuspankki sähköisestä liiketoiminnasta www.experiencebusiness.fi Matkailun ja elämystuotannon osaamisohjelma bit.ly/Y7hDJS Mekin tuotesuositukset ja vientikriteerit www.greenland.com/en/things-to-do.aspx ja www.mulletoi.com Kirsin suosikit

Se oikeia eAskel löytyy osoitteessa http://www. liiketoiminta

Kiitos! Osallistujen kesken arvomme ilmaista neuvonta-aikaa sähköisen liiketoiminnan kysymyksissä, 2 h / onnekas! Tutorointi tapahtuu puhelimitse tai Skypellä. Tervetuloa Lappiin! http://www.onlyinlapland.com/