Kognitiivinen kehitys

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vamhempien ilta Paimion 6-luokkalaisten vanhemmille
Advertisements

N ǐ h ǎ o, Zh ō ngguó! Terve, Kiina!. Maailman ykköskieli! •Kiina on maailman puhutuin äidinkieli – yli miljardi puhujaa! •Se on yksi YK:n virallisista.
Minäkö ulkomaille?  Miksi lähden ulkomaille ja mitä sieltä haen?  Lähdenkö pois jostain, pakenenko jotain tilannetta, ihmissuhdetta, ristiriitaa?  Onko.
Asiakkaan ja potilaan kohtaaminen
Vihdin seurakunnan ilta
Verkonkäytön ongelmat
Lapsuus – kasvatustieteen psykologiset perusteet
 kieli on paitsi suussa oleva lihas myös ihmisten puhuma, kirjoittama tai viittoma merkkijärjestelmä ◦ luonnolliset kielet ◦ keinotekoiset kielet (ohjelmointikielet,
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
SLI Poikkeava tai viivästynyt puheen kehitys
Miten ihmisestä tulee yhteisön jäsen? S
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Miten ihminen kohtaa annetun ympäristön
 Johdanto  YouTube  YouTuben hyödyntäminen  Yhteenveto.
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Leikin merkitys lapsen kehitykselle
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Nuoruus kehitysvaiheena
Filosofian Praktikum 2009 Mitä on Filosofia? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin ensimmäinen praktikum- kokoontuminen.
Mitä kieli on?.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kympit – Kymenlaakson maahanmuuttajien paremman integraation tueksi Teemafoorumi Höyrypanimo, Kotka Metallialan osaamiskartoitus Riitta.
Ammatillisuuden ydintä etsimässä
VOIKUKKIA vertaistuki-
matematiikan ja luonnontieteiden pedagogiikan professori, OKL, JY
LAPSEN JA VANHEMMAN VÄLISEN YHTEYDEN SÄILYTTÄMINEN Tässä esityksessä käydään lyhyesti läpi lapsen ja vanhemman välisen yhteyden säilyttämisen osa- alueita,
DIALOGI Dialogi on kahden tai useamman ihmisen vuoropuhelua.
Pro gradu-tutkimuksen ohjausseminaarit Raija-Leena Punamäki, prof. Graduaiheet
USKONTO JA KULTTUURI.
Ennakkotietämys esiin! Fysiikan ja kemian pedagogiikan perusteeet (mat/fys/kem suunt.) Syksy 2014 Kari Sormunen.
Kouluinfo Renkomäen koulu
1 Syntaksin harjoituskurssi CYK140 4.luento
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
1. Mitä tarkoittaa psyykkinen kehitys?
Mitä tarkoittaa skeema oppimisessa? Anna-Helena Lipponen 2012.
UNI Unen rakenne 1. Vaihe >kevyt, lähes hereillä, 2. vaihe uni syvenee, 3-4. hidasaaltouni, syvä uni, josta siirtymä 2. vaiheen kautta REM-uneen, jossa.
MISTÄ SANOJA SAADAAN? Sanasto. Kieli elää Kieli muuttuu koko ajan. Kun maailma ja ympäristö muuttuu, vanhat sanat jäävät pois tai saavat uusia merkityksiä.
Tarja Rauste  Jokainen yksilö kehittyy omaan tahtiinsa  Yksilön kehityksessä voidaan erottaa seuraavat osa-alueet o Fyysinen kehitys (painon.
Moraalin kehitys (L.Kohlberg) Oikein vai väärin? Moraali kehittyy vaiheittain ajattelun kehittymisen mukana: 1.yksilön oma näkökulma 2. yhteisön lait ja.
Näkövammaisen lapsen vuorovaikutuksen ja puheenkehityksen tukeminen NKL Lasten kuntoutus Riitta Laakso Maria-Liisa Punkari
KOULUIKÄ PS2 LAJM. TEHTÄVÄ Mitä muistat ensimmäisestä koulupäivästä? Jos et itse muista paljoa, niin kysy vanhemmiltasi asiaa.
Piaget ja ajattelun kehitys Kehityspsykologia Ruut Ruokonen 2012.
Tarja Rauste Sensomotorinen kehitys tarkoittaa, että lapsi oppii aistiensa avulla reagoimaan ympäristönsä ärsykkeisiin; esimerkiksi vauva.
JEAN PIAGET JEAN PIAGET ( ). AJATTELUN KEHITYS Lapsen toimintaa ohjaavat sisäiset mallit eli skeemat Lapsen toimintaa ohjaavat sisäiset mallit.
Lasten havainnoimisesta Ruut Ruokonen Näistä lähtökohdista… Yksilöllisyys =kehitys etenee määrätyssä järjestyksessä, mutta lapset saavuttavat näitä.
Usko ja riippuvuudet Pekka Lund Mistä puhumme, kun puhumme riippuvuuksista? Pekka Lund
Puhumista, kuuntelemista, lukemista, kirjoittamista?
TUKIVIITTOMAT JA KUVAT KOMMUNNIKOINNIN TUKENA
Pekka Lund Usko ja riippuvuudet.
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Ihmiskielellä on monta käyttötarkoitusta
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
Sosioemotionaalinen kehitys
KPL 8 Tiedonkäsittely edistyy muiden opastamana
AJATTELUN KEHITYS kaksi suurta teoreetikkoa A Lev Vygotsky
Aikuisen Ajattelu Sami Lu2.
ESSEE.
Aikuisen Ajattelu.
SEURAAVAT TAIDOT HYÖDYLLISIÄ OHJAAMISESSA JA KOHTAAMISESSA
lähtökohta: varhaisvaiheista vanhuuteen asti
Kielen kehityksen avainkohdat
Teorioita identiteetin rakentamisesta
Kognitiivinen kehitys
MONTESSORIPEDAGOGIIKKA ”auta minua tekemään se itse”
Ihmiskielellä on monta käyttötarkoitusta
Lapsuuden fyysinen, motorinen ja kognitiivinen kehitys (s. 68–81)
Elämänkaarinäkökulma
Esityksen transkriptio:

Kognitiivinen kehitys Uudempi s. 72-85 Vanhempi s. 64- 73

Jean Piaget: ajattelun kehitys Tässä ja nyt -maailma Skeema syntyy Skeema muokkautuu

Ajattelun kehittyy: a) Assimilaation kautta eli Sulauttamalla uusi tieto osaksi vanhaa tietoa

b) Akkomodaation kautta eli Mukauttamalla vanhaa sisäistä mallia

SENSOMOTORINEN VAIHE (0-2v) Esinepysyvyys kehittyy Viivästynyttä jäljittelyä

Esioperationaalinen vaihe (2-7v) • symbolifunktio herää egosentrisyys (oma näkökulma) • käänteisyyden ja määrän muuttumattomuuden ymmärtäminen kauden lopulla (vesilasikoe) • pystyy kiinnittämään huomionsa vain yhteen seikkaan kerrallaan • luokittelemisen ongelmat • Virheellisiä rinnastuksia (istutetaan autoja)

JATKOA esioperationaaliseen Kielen käyttäminen konkreettisesti (esim. teräväpäinen, kaksikielinen) Animismia (elottoman elollistamista, esim. puu kamppaa, barbien hiukset kasvaa takaisin) Moraali: ratkaisut tehdään seurausten perusteella

Konkreettisten operaatioiden vaihe (7-12v) uudempi s. 93- * Looginen päättely konkreettisissa toimituksissa on moitteetonta •suhteet, sarjat (osaa laittaa pituuden, painon, leveyden tai muun oleellisen seikan suhteen järjestykseen) •käänteisyys (Jos Matti on pitempi kuin Heikki ja Heikki pitempi kuin Paavo, kuka pojista on pisin/ lyhyin?) •luokitukset (pöytä–huonekalu–kalusteet– sisustus)

Jatkuu KONKREETTISET OPERAATIOT MORAALI: teon tarkoituksen arviointi Tajuaa aikaa, välimatkoja, matematiikkaa

Formaalien operaatioiden vaihe (12v-) Abstrakti ajattelu mahdollista Voi huomioida useita näkökulmia Irtaudutaan välittömistä havainnoista

JATKUU formaalit operaatiot Käyttää teorioita ja symboleja ajattelun välineenä Moraali: omakohtaisuus lisääntyy Tsau, mä lähden buddhalaiselle mietiskelyleirille. Haluan tietää onko jumala olemassa valonnopeudella…

Postformaalien operaatioiden vaihe (aikuisuudessa) uudempi s. 146- Myöhempi lisä Piaget’n teoriaan Ymmärtää asioiden suhteellisuuden Hyväksyy ristiriitoja Ymmärtää, että asioihin voi olla useita eri näkökulmia

KIELEN KEHITYS vanhemmassa S. 70- uudemmassa s. 78-

Kielen merkitys ihmisellä Kieli on ajattelun ja kommunikaation väline

Puhumaan oppiminen edellyttää: Aistielimien riittävää toimintaa ja kypsyyttä Ympäristövirikkeiden saamista Normaalia tunne-elämää

Kommunikointi ennen puhetta Itkut Mielihyvän ja –pahan ilmaisut Tarpeiden ja tahdon ilmaisu Jokeltelu

Kielen kehityksen vaiheet n. vuoden ikäisenä ensimmäiset sanat Ensimmäinen kyselykausi: MIKÄ?  sanavarasto kehittyy Toinen kyselykausi: MIKSI?  lauserakenne kehittyy Ilmaisujen säännönmukaisuus käsitehierarkkiat

Vygotski Kulttuuri ja muut ihmiset auttavat lasta pääsemään omalle tasolleen kehityksessä Kielen kolme kehitysvaihetta: 1) puhe on ensin sosiaalista 2) puhe muuttuu egosentriseksi eli minäkeskeiseksi 3) puhe sisäistyy ja muuttuu ajatteluksi