 Jatkoa ESR-osarahoitteiselle AHOT korkeakouluissa -hankkeelle  Päätoteuttajana on Turun yliopisto  Osatoimijana kielten ja viestinnän jatkohankkeessa.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1. Lukupiiri: Tehtävien purku
Advertisements

Uusi Humak Jukka Määttä, kehittämisjohtaja
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN VASTUUOPETTAJIEN TAPAAMINEN ANNELI AIROLA ESR AHOT-KATSAUS.
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Osaava Verso III Ammatillisten opettajien osaamisen ennakointi ja osaamisen kehittäminen verkostoissa, sosiaalisen median toimintafoorumeissa sekä koulutusorganisaation.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
”Laadukasta osaamista ja ammattitaitoista, pätevää väkeä” AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN OPETUKSEN LAADUN ITSEARVIOINTI Anneli Airola, Pohjois-Karjalan.
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
Broker-kokemuksia -TEKEMÄLLÄ OPPII- Oppisopimuskoulutuksen järjestäjien seminaari koulutustarkastaja Liisa Klinge Jyväskylä
AIEMMIN OPITUN TUNNISTAMINEN HOLLANNISSA
KORKEAKOULUJEN KIELTEN OSAAMISKUVAUSHANKE
SYL:n tiede- ja yliopistopoliittiset kärkitavoitteet tulevalle hallituskaudelle.
Turun esi- ja perusopetuksessa
TAMPEREEN AMMATTIKORKEAKOULU TAMK TAMKIN RESURSSIT opiskelijaa 187,29 milj. mk 31,5 milj. euro 18 koulutus- ohjelmaa henkilöstö opetushenkilöstö.
YVI Yrittäjyyskasvatus opettajankoulutukseen!
KORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN OSAAMISKUVAUSHANKE
Osaamisperustainen opetussuunnitelma korkeakouluissa
WorkPlace Pirkanmaa Kansainvälisiä osaajia korkeakouluista työelämään TraiNet-verkosto
AHOT– aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
JOHDANTO TYÖSEMINAAREIHIN Ammatillinen opettajakorkeakoulu
AHOT KORKEAKOULUISSA KIELTEN JA VIESTINNÄN OSAAMISKUVAUSHANKE Sisko Mällinen FT/ TAMK projektipäällikkö.
Seurantalomake palkkatukijakson ohjauksellisena välineenä
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Tenttiakvaariokokemuksia Suomen Turusta :Turun Ammattikorkeakoulu
Ylermi Perusteluja Uusien toimintatapojen ja uusien tuotteiden luomiseen.
OSTU-prosessi OK-opintokeskuksessa Lotta Pakanen 2014.
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
Kielitaito on kilpailuetu
FUAS Kielet ja viestintä
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
AHOT Terveys-ja hoitoalan klusterissa
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
TAMPEREEN AMMATTI KORKEAKOULU TAMK
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Opintopolku.fi ja opiskelijavalinta
Joustavuutta oppimiseen Tavoitteet: -verkoston yhteiset tavoitteet joustavat opintopolut osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen -AmisURA-hankkeen.
AHOT Vaasan ammattikorkeakoulussa Lomakkeet ja ohjeet
VALOA Valmennuksella kansainvälisiä osaajia työmarkkinoille
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ PaPaLaVa-projektista  Palapelillä laatua valinnaisuuteen  Uutta luova suunnittelu- ja kehittämistehtävä.
Siirtymät koulutukseen ja työelämään
Hyvinvointialan yrittäjän hyvinvointi
Ops 2016 ja arviointi.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
AMMATTIKORKEAKOULUJEN JA YLIOPISTOJEN VÄLINEN YHTEISTYÖ KIELTENOPETUKSEN ALUEELLA ARENEN KIELITYÖRYHMÄ JYVÄSKYLÄ Ritva Kantelinen Ulla Lax.
Ammattikorkeakoulujen kielten ja viestinnän opettajien neuvottelupäivät Seinäjoki Anneli Airola Pohjois-Karjalan amk
Kielirikasteisen opetuksen ja toiminnan hanke Tampereen kaupunki.
Ready Study Go Around Europe! RSGAE Projektin esittely.
Oppimis- ja koulutustoiminnan analytiikan jaosto 3. 4
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
INNOSTU KIELISTÄ! MONIKIELISYYTTÄ KOULUN ARKEEN
RESTONOMI 210 OP Opetussuunnitelman rakennekuva
Vanhempainilta Tervetuloa!
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Opetussuunnitelmatyö
Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12
Maahanmuuttajan askeleet työelämässä – Maastå-hanke Yhteisöllinen menetelmä järjestöille Tavoite: tarjota ammattiliitoille ja työyhteisöille.
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
Tyyli – Työelämäjaksoja ja työssäoppimista yliopisto-opintoihin
Englannin ja ruotsin tasokokeet
Ajankohtaista KPEDUssa ja ammatillisessa koulutuksessa
Kahdeksan edellytystä sujuvaan opinnollistamiseen
Opintopolku.fi uudistuu oppijan parhaaksi
Korvaavuudet syksy 2019 varhaiskasvatuksen koulutus
Esityksen transkriptio:

 Jatkoa ESR-osarahoitteiselle AHOT korkeakouluissa -hankkeelle  Päätoteuttajana on Turun yliopisto  Osatoimijana kielten ja viestinnän jatkohankkeessa on Tampereen ammattikorkeakoulu  Rahoittava viranomainen on Pirkanmaan Ely- keskus

 On tarve tietää, vastaako korkeakoulujen kieltenopetus työelämän muuttuneita tarpeita.  On tarve kuvata yhteismitallisesti vaadittu kielten ja viestinnän osaaminen niin, että hyväksiluvut opiskelijan siirtyessä korkeakoulusta toiseen ovat johdonmukaista ja tasapuolista.  On tarve kuvata osaaminen niin konkreettisesti ja työelämälähtöisesti, että opiskelija itse kykenee tunnistamaan, mitä hän jo osaa suhteessa tavoitteisiin ja mitä hänen tulee oppia. Ja että työnantaja saa todellisen kuvan hakijan kielitaidosta.

 - Muuttuneen työelämän yleisten ammatillisten kvalifikaatioiden ja kielitaitotarpeiden tunnistaminen. Vastaako opetus tarvetta? Miten edistää kokonaisvaltaista ammatillista kasvua myös kieltenopetuksessa?  - Kielten- ja viestinnän opettajien ammatillinen uudistuminen sekä tavoitteiden ja sisältöjen päivitys.  - Konkreettiset ala- ja kielikohtaiset osaamisperustaiset tavoitekuvaukset tekniikkaan, kauppaan, sosiaali-ja terveysalalle sekä kulttuurialalle englannissa, toisessa kotimaisessa kielessä ja viestinnässä.

 Osaamisperustaiset tavoitekuvaukset kaikille korkeakoulujen kieltenopettajille oman ops- työn tueksi.  Kieltenopetuksen sisältöjen ja tavoitteiden päivitys paremmin vastaamaan muuttuneen työelämän vaatimuksia.  Projektijulkaisu printattuna ja sähköisenä.

 Osaamiskuvauksissa on mukana arvioinnin keinot ja kohteet (ks. seuraava Hanne Kolin dia)  Osaaminen kuvataan tasoilla hyväksytty, hyvä ja erinomainen

1. OSAAMISEN KUVAUS – AMMATTIALA/KOULUTUSALA 2. OSAAMISEN ANALYSOINTI  OSAAMISLAUSEET Vaihe II Vaihe I 3. ARVIOINNIN KOHTEET (TASOT ) YKSILÖN OPITTU /HANKITTU OSAAMINEN JA SEN TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN 4. ARVIOINNIN KEINOT 5. OSAAMISEN NÄKYVÄKSI TEKEMINEN 6. OSAAMISEN TUNNISTAMINEN 7. OSAAMISEN TUNNUSTAMINEN

 2011 syksy: Aloitus ja perehdyttäminen työelämän kielitaitotarpeisiin.  2012: Perehdyttäminen eri kouluissa tehtyyn kielten ops-työhön ja ala- ja kielikohtaisten osaamistavoitteiden työstäminen.  2013: Osaamisperustaisten kuvausten arviointi ja käytäntöönottaminen, raportointi

 Turun yliopisto koordinoi hanketta.  Tamk on mukana toimijana.  Muut korkeakoulut voivat osallistua hankkeeseen ilman omarahoitusosuutta.  Oma koulu resursoi työaikaa ja maksaa matkakulut.  Osallistuvat koulut raportoivat käytetyt resurssit.

 Syksyllä 2011 yksi koulutus-/työpajapäivä Tampereella.  Keväällä 2012 kolme koulutus-/työpajapäivää Tampereella.  Koulutus on osittain yhdessä, kehittämistyö kieli- ja alakohtaisissa työpajoissa.