KASVATUSTIETEILIJÄT SIVUAINEVIIDAKOSSA

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vaativuusryhmittely Työperhemalli asiantuntijaorganisaatiolle Ulla-Riitta Parikka (Umalli09)
Advertisements

Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
Tiina Kauppi Henkilöstövalmennus Tiina Kauppi
Henkilöstön osaaminen kilpailutekijänä
UUDENKAUPUNGIN AMMATTIOPISTO NOVIDA
Kauppatieteellinen ala
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
Opiskelua tukevien toimintojen kehittämisestähän tässä on kyse? Suvi Eriksson Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry
Asiantuntijan osaaminen © Seppo Helakorpi
Tutkintojen perusteet I II III I-tason tutkinto väh 50 h opintokokonaisuus Korkeakoulututkinnot Ammatilliset tutkinnot Laji- /toimialatutkinto suoritettu.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
TERVETULOA!. Päivän teemat -Ohjauspalvelut Kareliassa -Karelian kuulumiset -Uudistunut korkeakoulujen yhteishaku -Karelian toimijat ja opiskelijakunta.
KSAON ORGANISAATIOUUDISTUS 2010
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Valmius tulevaisuuteen Arto Saloranta.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
KOMPETENSSIANALYYSI KPAMK:SSA Case liiketalous, Kokkola
Osaajaksi Kareliassa o Monialaista oppimista ja kehittämistä o Laadukas opetus o Hyvät valmiudet työelämään  Sitä kautta pystyt kehittymään alasi asiantuntijaksi.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
KULTTUURIVIENNIN HUIPPUOSAAMINEN tarpeet ja koulutus kärkitoimijan näkökulmasta Kulttuurivientiosaamisen kehittäminen Suomessa | | HTC Helsinki.
Toiminnan suunnittelu
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
Esittelyvideo. Esittelyvideo Lapin AMK Opiskelijoita Henkilökuntaa 500.
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
© Tehy ERITYISPÄTEVYYSJÄRJESTELMÄ Tehyn ja yhteistyöjäsenjärjestöjen yhteinen tuotos.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
OPPIMISEN, OPETUKSEN JA OHJAUKSEN PROSESSIT Yhteiskunnallista kontekstia - Työelämän nopea muutos - Globalisaatio ja kansainvälistyminen - Monikulttuurisuus.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
YHTEISÖ KASVATUS Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen Aikuiskoulutuksen tämän päivän retoriikkaa Elinikäinen oppiminen Aktiivinen.
Oulun ammattikorkeakoulu. Suomalainen koulutusjärjestelmä.
Verkko-oppiminen, ohjaus ja tuki Kata Hyvärinen, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus.
KIELTEN LAITOS Kielten laitos PÄÄAINEET … joita kaikkia voi opiskella myös sivuaineena: englannin kieli latinan kieli romaaninen filologia (ranska) ruotsin.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Hankepäällikön tehtävänkuva 8/2016. Soveltuva korkeakoulututkinto Eduksi luetaan: teknisen alan koulutus, esimies/tiiminvetovastuu-kokemus, kokemusta.
KJYn verkostotapaamiset PEDAGOGISEN OSAAMISEN JOHTAMINEN Millainen asema koulutusorganisaation pedagogisella johtamisella on muiden johtamisen.
Työelämän varjoja ja valoa työllistymistietoa ja ennakointia Työelämäpäivä Tapio Anttonen JY rekrytointipalvelut.
OPISKELIJAKSI KASVATUSTIETEIDEN TIEDEKUNTAAN. Opiskelu Kasvatustieteen kandidaatti –3 vuotta –180 op Kasvatustieteen maisteri –2 vuotta –120 op.
KAIKUJA KAIVOKSELTA KOULUTUKSEEN TULEVAISUUDEN OSAAJAT MITÄ OPISKELIJALTA VAADITAAN.
Osaamisen johtaminen - kertomukseni Anne Nevgi Osaamisen johtaminen – seminaari Helsingissä.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
TUTKE Koordinoivan hankkeen ja klusteritutkimusten väliraportti
Suomalaisen koulutuksen tulevaisuus
MONIMUOTO-OPETUS P1 P2 P3 P4 Kehittyvä osaaja
HALLINTOTIETEEN OPINTOSUUNTA
Insinööri (ylempi AMK), ympäristötekniikan tutkinto-ohjelma
Sosionomi (ylempi AMK)
RESTONOMI 210 OP Opetussuunnitelman rakennekuva
Nuorten oppisopimuskoulutus
Kasvatusalan tutkintorakenne-suositukset
Tradenomi, ylempi AMK Liiketoiminnan kehittäminen, 90 op
MILLE ALALLE LÄHTISIN?.
Agrologi (ylempi AMK) Maaseudun kehittämisen tutkinto-ohjelma, 60 op
Psykologia tutkii.
Musiikkipedagogi (ylempi amk) / Tanssinopettaja (ylempi AMK)
Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen (ylempi AMK)
Musiikkipedagogi (AMK), 240 op
Bioanalytiikan/radiografian kliinisen asiantuntijan tutkinto-ohjelma Bioanalyytikko (ylempi AMK)/Röntgenhoitaja (ylempi AMK) 30 op Alakohtaiset ammatilliset.
Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen
Puheviestintä, tampereen yliopisto
Mallit työllistymiseen ja osallisuuteen
Kasvatustieteiden tiedekunta
Ope osaa -hanke opettajan pedagogisten opintojen kehittäjänä Kasvatustieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto Inkeri Ruokonen.
Esityksen transkriptio:

KASVATUSTIETEILIJÄT SIVUAINEVIIDAKOSSA Tulkintoja työelämästä Mikko Lehtonen, kehittämispäällikkö

SOPIVA MAISTERI Koulutusala, (henkilöstö)hallinto, järjestöt ja liike-elämä (esimerkiksi vakuutusala ja teollisuus) Osaamisen osasia: Koulutukseen ja kokemuksellisuuteen perustuva asiantuntijuus Onko kasvatustieteilijöille olemassa oman alan työmarkkinoita|Emme ole monopolisoineet mitään tiettyä tehtävää Tehtäväprofiili valitsee tekijän

TYÖNANTAJILTA KUULTUA ”Kasvatustieteilijässä saa sekä toiminnan kehittäjän että hallinnon osaajan” ”——eikä ajattele ryhtyvänsä opettajaksi, niin silloin kannattaa alkaa valita liiketaloustieteisiin liittyvää— —” ”Musta on tärkeetä, että yliopistosta tulleet osaa ja uskaltais ajatella tieteellisesti ja peilata.” ”Etsin koherenttia elämäntarinaa, en nopeaa valmistumisaikaa.” ”Mut täähän menee niin, että aina tietyt asiat on muotia.”

ASIANTUNTIJUUDEN KEHITTYMINEN OSAAMISEN PERUSTANA YLIOPISTO-TUTKINTO Kasvatustieteellinen teoriatieto SIVUAINEIDEN ja muihin tutkintoon kuuluvien opintojen tuki Tieteellisen ajattelun taidot Aktiivisuus + yhteisön tuki Kollegat Monipuoliset työtehtävät Oman alan Kehityksen seuraaminen Täydennys-koulutus Työelämään siirtyminen Kokonaisuuksien hahmottuminen 1-3 vuotta Jatkuva kehittyminen

YLEISET PALKKAUSPERUSTEET Ammatillisen osaamisen vaatimukset: koulutus, kokemus ja erityisosaaminen Johtamisosaamisen vaatimukset: henkilöstö- ja hankejohtaminen Päätöksenteon vaativuus: ongelmanratkaisu, itsenäinen harkinta, paine Vastuu: esimerkiksi tuloksesta, henkilöstöstä tai taloudesta Toimintaympäristön vaativuus: sidosryhmät Työn kuormittavuus: henkinen paine, työn intensiteetti, matkapäivät

KM-OSAAMISEN OSASIA Tärkeät ominaisuudet Missä opittua? Yhteistyötaidot Verkostot ja ryhmät Mediaosaaminen Oma kiinnostus, luottamustehtävät Itseä ja organisaatiota kehittävä ote työhön Asenne/tutkinto-osaaminen Joustavuus Kesätyöt hyvänä peilinä Opetus- ja koulutusosaaminen Työharjoittelu, työkokemus Projektiosaaminen Luottamustehtävät Kykyä soveltaa kasvatustieteellistä teoriatietoa Aikuiskasvatustiede – työ, kansalaisuus ja elinikäinen oppiminen Business-taju Sivuaineet, pro gradu

KEHITTÄMISPÄÄLLIKÖN TEHTÄVÄ Osuus töistä Missä opittua? Viestintä ja markkinointi 40 % Luottamustehtävät, omalla ajalla Työsuhde- ja palkkaneuvonta 20 % Töissä Yhdistyshallinto 25 % Luottamustehtävät, töissä Edunvalvonta 15 % Millainen on sinun polkusi? Millainen maisteri sinusta tulee?

OTA YHTEYTTÄ|TUTUSTU SPECIA – Asiantuntijat ja ylemmät toimihenkilöt ry Gradupankki: Kansainvälistyvä korkeakoulutus Miehiä naisvaltaisella alalla Kasvatustieteilijät 2000-luvun työmarkkinoilla Tulkintakehysanalyysi kasvatusalan henkilöstötyöntekijöiden työ- ja identiteettikokemuksista www.specia.fi, toimisto@specia.fi

KOULUTUSSUUNNITTELIJA Tehtäväprofiili Kokonaisuuksien hallinta Koulutuspolitiikka/-hallinto Hankintamenettely Sivuaineet Markkinointi Julkisoikeuden opinnot Opetushallinto Yhteiskuntapolitiikka

OHJAAVA KOULUTTAJA Tehtäväprofiili Sivuaineet Työvoimapoliittinen aikuiskoulutus/HRD Henkilökohtainen ohjaus Elämänhallinnan tukeminen Sivuaineet Opettajan pedagogiset opinnot Aikuisohjauksen opinnot Sosiaalityö tai -pedagogiikka Erityispedagogiikka

(APURAHA)TUTKIJA Tehtäväprofiili Sivuaineet Tutkimuksenteon hyvät käytännöt Tutkimussuunnitelma/rahoitus Artikkelit ja referee-menettely Sivuaineet Filosofia Tilastotiede Suomen kieli ja kirjallisuus Lähitieteet

PROJEKTIAMMATTILAINEN Tehtäväprofiili Hankesuunnittelu/-rahoitus Koulutus ja sidosryhmätyö Hallinnointivastuu ja raportointivelvollisuus Sivuaineet Yhteiskuntatieteet Tietojenkäsittelytiede Mediatutkimus, mediakulttuuri Yrittäjyys

TOIMINNANJOHTAJA Tehtäväprofiili Sivuaineet Aate, toiminta-ajatus, visio Taloushallinto Henkilöstöjohtaminen Organisaation kehittäminen Sivuaineet Liiketaloustiede Yhteiskuntapolitiikka/-tieteet Nuorisotyö, naistutkimus tai työoikeus

HR-ASIANTUNTIJA Tehtäväprofiili Sivuaineet HR, HRM, HRD, HRA Asiantuntija-/esimiesroolit Oppimisen kieli ja business-mieli Sivuaineet Hallintotieteet Liiketaloustiede: Johtaminen Sosiaali- tai työpsykologia Opettajan pedagogiset opinnot

MARKKINOINTIPÄÄLLIKKÖ Tehtäväprofiili Mediatehtävät Sisäinen yrittäjyys Sivuaineet Tiedotusoppi Yleinen kielitiede Kielet ja kirjallisuus Luova kirjoittaminen

YLITARKASTAJA Tehtäväprofiili Sivuaineet Ves-/tes-järjestelmä Substanssi, esim. työsuojelu Kunnallinen päätöksenteko Neuvottelutaito Sivuaineet Valtio-oppi Kunnallisoikeus/opetushallinto Sosiologia Informaatiotiede: Tietohallinto