Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

YHTEISÖ KASVATUS Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen Aikuiskoulutuksen tämän päivän retoriikkaa Elinikäinen oppiminen Aktiivinen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "YHTEISÖ KASVATUS Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen Aikuiskoulutuksen tämän päivän retoriikkaa Elinikäinen oppiminen Aktiivinen."— Esityksen transkriptio:

1 YHTEISÖ KASVATUS Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen psalo@abo.fi Aikuiskoulutuksen tämän päivän retoriikkaa Elinikäinen oppiminen Aktiivinen kansalaisuus Itseohjautuvuus Henkilökohtainen opetussuunnitelma Joustavuus Avoimet oppimisympäristöt Virtuaalisuus Tiimityö Asiantuntijuus Itsearviointi Verkostoituminen Murrosajan haasteisiin haetaan yksilöllisiä ratkaisuja ?

2 YHTEISÖ KASVATUS Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen psalo@abo.fi Aikuiskoulutuksen, aikuiskasvatuksen ja vapaan (kansan)sivistystyön juuret ruohonjuuritason sosiaalisissa (kansan)liikkeissä, jotka syntyvät edellisen murroskauden aikana pyrkimyksestä ymmärtää ja vaikuttaa muutokseen sekä tarpeesta löytää keinoja, joiden avulla muutokseen liittyvää epävarmuuden ja juurettomuuden tunnetta voidaan vähentää tunnusmerkkeinä m.m. (uus)yhteisöllisyys, sosiaalinen sitoutuminen Suomessa Yleissivistynyt Yhteisöllisyys kansalainen Yhteiskunnalliset itsenäisessä valtiossa liikkeet

3 YHTEISÖ KASVATUS Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen psalo@abo.fi Maatalous- yhteiskunta Teollisuus- yhteiskunta Tieto/informaatio -yhteiskunta Murrosaikoja 1880-19501985-2005 Hyvinvointivaltio nuorisoseuraliike raittiusliike työväenliike naisasialiikkeet yhteinen tausta, päämäärä moraalikäsitys, arvot, ihanteet Aikuiskoulutus ?

4 Murrosaika elämän perusrakenteet muuttuvat (perhe, työ, aika) uusia haasteita, konflikteja, eriarvoisuutta, polarisoitumista maailma pienenee tiedon ja taidon laatu ja merkitys muuttuu arvot, normit, säännöt, ihanteet muuttuvat epävarmuus tulevasta kärjistyy yhteisöllisyyden ja yksilöllisyyden välinen suhde aktualisoituu YHTEISÖ KASVATUS Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen psalo@abo.fi

5 YHTEISÖ KASVATUS Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen psalo@abo.fi Mitä sosiaalisista/yhteiskunnallisista/kansanliikkeistä alkunsa saaneelle sivistystyölle tapahtuu 1900-luvulla € kollektiivinen suuntautuminen korvautuu yksilöllisellä suuntautumisella € spontaanius korvautuu organisoimisella ja suunnittelulla € idealismi korvautuu markkinahenkisyydellä € sosiaalinen sitoutuminen institutionalisoituu (veronmaksu hyvinvointiyhteiskunnassa) € sosiaalisen muutoksen edistäminen korvautuu sosiaalisen muutoksen estämisellä € itsensä sivistäminen korvautuu yleissivistyksellä € välineellinen tiedonkäsitys korvautuu tiedon itseisarvolla € yhteiskunnalliset teemat korvautuvat vapaa-aikaan liittyvillä teemoilla € ”amatöörikansansivistäjät” korvautuvat professionaa- lisilla aikuiskouluttajilla

6 Arjesta irrallaan Arkeen kiinnittynyt Neljä aikuiskasvatus/koulutussuuntausta (Mayo 1997, 58 Huom! alun perin yliopiston aikuiskoulutus) Sosiokulttuurista, poliittis-taloudellista ympäristöä ylläpitävä YHTEISÖ KASVATUS Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen psalo@abo.fi Sosiokulttuurista, poliittis-taloudellista ympäristöä muuttava yhteisö- kasvatus empowerment 1. akateeminen 4. työharjoittelu training 2. ammatti- koulutus professional education 3.

7 YHTEISÖ KASVATUS Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen psalo@abo.fi Yhteisökasvatus lähtökohta: (intressi)ryhmät ja yhteisöt, tavoite: valtaistuminen ja muutos Työharjoittelu lähtökohta: työmarkkinoilla tapahtuva muutos ja kehitys tavoite: yksilön työmarkkinavalmiuksien sopeuttaminen olemassa olevaan tilanteeseen Ammattikoulutus lähtökohta: tarve vaikuttaa muutokseen tavoite: ammattitaitoinen kehittämiseen ja innovaatioihin pystyvä yksilö Akateeminen koulutus lähtökohta: yksilö tavoite: ajankohtaisen tieteellisen tiedon välittäminen Neljä aikuiskasvatus/koulutussuuntausta (Mayo 1997, 58 Huom! alun perin yliopiston aikuiskoulutus)

8 YHTEISÖ KASVATUS Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen psalo@abo.fi Aikuiskoulutuksen soveltaminen opiskeluun tottumattomille Fransson & Larsson (1991) HEIKOT VOIMAKKAAT TOIMENPITEET TOIMENPITEET Kaukana PAIKKA Lähellä Ilmoittelu REKRYTOINTI Yhteydenotto Puuttuvat SILLAT OPISKELUUN Opintojen ohjaus, kokeilumahdollisuus Kurssimaksut RAHOITUS Ilmainen opetus, avustukset Joustamattomat AJAT Joustavat Satunnaiset RYHMÄN KOOSTUMUS Olemassa olevat suhteet, ryhmät Kiinteä KURSSIN SISÄLTÖ Joustavasti opiskelijan vailla yhteyttä elämään sovellettu elämäntilanteeseen

9 Sosiaali- politiikka Koulutus- sosiologia Alue- politiikka YHTEISÖ KASVATUS Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen psalo@abo.fi Sosiaali- pedagogiikka Sosiaali- työ Yhdyskunta- työ Alue- maantiede Terveyden- huolto Yhteisö- kasvatus Aikuis- kasvatus


Lataa ppt "YHTEISÖ KASVATUS Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen Aikuiskoulutuksen tämän päivän retoriikkaa Elinikäinen oppiminen Aktiivinen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google