Siirtyminen henkilökohtaiseksi avustajaksi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lieksan kaupungin maaseutu
Advertisements

Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Henkilökohtaisten avustajien työnantajien vertaistukiryhmä
Palkkatuki.
Yhdessä työkyvyn tukena – TELAn koulutuskiertue
Uraohjaus Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskuksessa
Tekninen sopimus – ( ) JHL:n HALLITUS Hannu Salminen / Dan Koivulaakso.
Työnantajan velvollisuudet käytännössä
Akavalaisten työaikakäytännöt esimerkkejä jäsenliitoista
Henkilöstöä koskevat kirjaukset muissa yhdistymissopimuksissa, Salo ja Kouvola UusiKunta- henkilöstöryhmä.
Henkilöstön virkistysrahan käyttö HUS:ssa
Palkat kirjanpidossa.
Tuella palkatun siirtäminen muun työnjärjestäjän tehtäviin
Henkilökohtaisen avun keskus Kaakkois-Suomeen Oma koti – oma elämä –seminaari
Terveyspalvelualan uusi palkkausjärjestelmä alkaen
Kela tukemassa vajaakuntoisen nuoren opintoja
Vammaispalvelulain muutokset - vaikeavammaisten oikeus henkilökohtaiseen apuun vahvistuu Lakimies Jaana Huhta, STM
Sosiaaliviraston palvelut autismin kirjon asiakkaille
Kelan palvelut Pia Kankare
Esimerkki hekojärjestelmästä Piirin koulutusristeily
Työeläkekuntoutus © Tapiola-ryhmä.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
Hyvä tietää palvelussuhteeseen liittyvistä asioista
KUNTOUTUSKESKUS MENTAL OY SOSIAALINEN YRITYS. SOSIAALINEN YRITYS VAI YRITYS ? MENTAL OY ON PIRKANMAAN ENSIMMÄINEN REKISTERÖITY SOSIAALINEN YRITYS. TARKOITUKSENA.
TYÖEHTOSOPIMUS JA PALKKA
Yksilöllisiä palveluratkaisuja henkilökohtaisella budjetilla - kokemuksia Eksotessa Merja Heinonen
Psykoterapia ja avohoito on edullista
TYÖAIKAAN LIITTYVIÄ SÄÄDÖKSIÄ JA SÄÄNNÖKSIÄ
Työeläke- kuntoutus Heidi Mannio
Henkilökohtainen apu -järjestelmä periaatteet ja lakitausta
LAPSIPERHEIDEN KOTIPALVELU Paimiossa
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
PALVELUSETELIKÄYTÄNNÖT RAUMALLA Pekka T. Jaatinen.
Kelan mahdollisuudet tukea vammaisen tai osatyökykyisen työllistymistä
Osa-aikatyö Lahti [pvm] [Alatunniste]. Osa-aikatyö lukuina Osa-aikaisten palkansaajien määrä kasvanut yli 60 % viimeisen 15 vuoden aikana Nyt.
KVTES:n vuosilomamääräysten muutokset alkaen
Tampereen seutukuntien päiväkotihoidon kustannusvertailu 2013
Paikallisten järjestelyerien käyttö vuonna 2006 Kunnallisen työmarkkinalaitoksen selvitys
Kelan kuntoutusmahdollisuudet työttömille ammatillinen kuntoutus 21. 9
Avaintietoja Tutkinto-opiskelijoita Avoimen yliopiston ja täydennyskoulutuksen opiskelijoita Henkilöstöä Vuosibudjetti 256, 5 M€, josta.
Työurien tukeminen kuntaorganisaatiossa: hyvästä tahdosta käytännön toimiin Raija Ranta Kaupunginkanslia / Hallintopalvelut.
Porin kaupunki Tietohallinto Jesse Pihlajamäki
OPPISOPIMUSKOULUTUS Ammatillisen koulutuksen järjestämismuoto Määräaikainen työsopimus Koulutuksesta yli puolet työpaikalla työtehtävien yhteydessä, täydennetään.
Laki sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista
LÄHELLÄ AVOIMIA TYÖMARKKINOITA – Palkkatukityöllistämiseen ja työkokeiluihin liittyvät vastuut Punaisen Ristin Tampereen Kontti-kierrätystavaratalon näkökulmasta.
Työsuhteen solmiminen ja päättäminen
SAK:n luottamusmieskonferenssi Kiljava YT-paja.
Toimivia ratkaisuja – monenlaisia ja tuottavia malleja ja onnistuneita urapolkuja on jo olemassa Maahanmuuttajataustaisen opiskelijan ohjaaminen ja tuki.
Tekesin ja innovaatiotoiminnan vaikutukset 2014
Kouvolan kaupungin palvelustrategia Henkilöstövaikutukset 24
Psykiatrian toimintasuunnitelmasta johtuvien henkilöstövaikutusten ratkaiseminen Henkilöstötoimikunta
Vammaispalvelulaki Vammaispalvelulain tarkoituksena on edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan.
Ammattilaiseksi oppisopimuksella
Lasten päivähoito Kuntakyselyn osaraportti / Salla Säkkinen1 Lasten päivähoito 2013 Kuntakyselyn osaraportti Salla Säkkinen.
Lasten päivähoito 2010 Kuntakyselyn osaraportti Salla Säkkinen
Annuiteetti- eli tasaerälaina
Sosiaalihuoltolain mukainen kuljetuspalvelu (607/ , 9§) Osastonhoitaja Katri Idström.
1 Vammaispalvelut Ann-Mari Einola, johtava sosiaalityöntekijä Kirjoita tähän nimi Dian perustyyli -tilassa: Lisää alatunniste.
Ajankohtaista palkkatukityöllistämisessä
JULKISTEN KIINTEISTÖJEN ENERGIATEHOKKUUDEN PARANTAMINEN.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Paikallisten järjestelyerien käyttö vuonna 2004 Kunnallisen työmarkkinalaitoksen selvitys
VOIMANA MERI.. Henkilökohtaisen avun päivä Heli Kulmala
1 Invalidiliitto 1 Esteetön ja yhdenvertainen työelämä Työ kuuluu kaikille! Uudenmaan TE-toimisto, Pasila Anne Mäki, Invalidiliitto ry.
Työura osatyökykyisenä
Markku Kokkonen Kuulemistilaisuus
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
OTE maakunnassa – Polut kuntoon
Anssi Aunola Lääkintämestari Keski-Uudenmaan pelastuslaitos
Työhyvinvointia varhaiskasvatuksessa
Esityksen transkriptio:

Siirtyminen henkilökohtaiseksi avustajaksi Osatyökykyisen tai työkyvyttömyysuhan alla olevan työntekijän uusi mahdollisuus jatkaa työssä Siirtyminen henkilökohtaiseksi avustajaksi

Varhaiseläkemenoperusteinen maksu Työnantaja joutuu maksamaan työkyvyttömyyseläkkeelle joutuvasta työntekijästä Kevalle varhaiseläkemenoperusteista maksua (Varhemaksu). Suurella työnantajalla (palkkasumma yli 31 M€ / vuosi) maksu määräytyy eläkemenoperusteisesti. Maksun suuruuteen vaikuttaa mm. ko. työnantajalta työkyvyttömyyseläkkeelle jäävien työntekijöiden määrä suhteessa kaikkiin työnantajiin. Varhemaksu jakautuu kolmelle vuodelle eläketapahtumasta lukien. Maksu voi siis kohdentua neljälle vuodelle. Osatyökyvyttömyyseläkkeestä ei makseta varhemaksua.

Varhaiseläkemenoperusteinen maksu Varhemaksu jakaantuu tapahtumavuoden (tapahtuma, joka johtaa työkyvyttömyyseläkkeeseen) ja viiden edellisen vuoden palkanmaksajien kesken. Vuodesta 2016 lukien varhemaksut kohdentuvat kokonaan kuntayhtymälle. Kuntayhtymän varhemaksut: Vuosi 2010 => 1.131 € Vuosi 2011 => 812 € Vuosi 2012 => 10.460 € Vuosi 2013 (arvio) => 12.000 € Vuosi 2014 (arvio) => < 200.000 € Vuosi 2015 (arvio) => 500.000 € Varhemaksuihin on budjetoitu vuodelle 2014 yhteensä 200.000 €

Osatyökykyisyys ja ammatillinen kuntoutus Työterveyshuollossa on käyty yhteensä 64 kolmikantaneuvottelua osatyökykyisten työntekijöiden kanssa vuonna 2012. Osatyökykyisen työntekijän työssä jatkaminen edellyttää työtehtävien keventämistä tai uusiin työtehtäviin siirtymistä. Ongelmana on ollut, ettei kevennettyä, jäljellä olevaa työkykyä vastaavaa työtä ole tarjota omassa tai toisessa työyksikössä. Keva järjestää työkyvyttömyysuhan alla oleville työntekijöille ammatillisena kuntoutuksena mm. työkokeilua, jonka ajalta Keva maksaa työntekijälle kuntoutusrahaa, jonka suuruus on noin 60-70% palkasta. Työkokeilu myönnetään pääsääntöisesti 3 kuukauden ajalle, jonka aikana työntekijä toimii ylimääräisenä työntekijänä työkokeilupaikassa ja perehtyy uusiin työtehtäviin.

Ammatillisen kuntoutuksen prosessi

Uusi mahdollisuus jatkaa työelämässä Omaa työtehtävää ei voida keventää jäljellä olevaa työkykyä vastaavaksi Uutta, jäljellä olevaa työkykyä vastaavaa, kevennettyä työtehtävää ei voida tarjota Uhkana työkyvyttömyys = > Varhemaksu Uusi mahdollisuus => Henkilökohtaisen avustajan tehtävä vammaispalveluissa. Avustajien palkkoihin rahoitus saadaan henkilökohtaisten avustajien palkkoihin maksetuista avustuksista.

Mitä henkilökohtainen apu on ? Henkilökohtainen apu on vammaispalvelulain mukaan: Välttämätöntä toisen ihmisen antamaa apua niissä tavanomaiseen elämään liittyvissä toimissa, jotka henkilö tekisi itse, mutta vamman tai sairauden vuoksi hän ei selviä niistä itse. Itsenäisen elämän mahdollistaja vaikeavammaiselle henkilölle. Vammaispalvelulain mukainen palvelu, johon palvelun myöntämiskriteerit täyttävällä vaikeavammaisella henkilöllä on subjektiivinen oikeus.

Mihin henkilökohtaista apua myönnetään ? Henkilökohtainen apu kohdistuu niihin toimiin, jotka henkilö tekisi itse, mutta ei niistä vamman tai sairauden vuoksi selviä. Henkilökohtaisen avun tarkoitus on auttaa vaikeavammaista henkilöä omien valintojensa toteuttamisessa niin kotona kuin kodin ulkopuolella: päivittäisissä toimissa (liikkuminen, pukeutuminen, henkilökohtaisesta hygieniasta huolehtiminen, vaate- ja ruokahuolto, kodinhoito, kaupassakäynti, lääkärikäynnit, muu asiointi, lasten vieminen päiväkotiin ja lasten päivittäisiin toimiin osallistuminen) työssä ja opiskelussa harrastuksissa yhteiskunnallisessa osallistumisessa sosiaalisen vuorovaikutuksen ylläpitämisessä

Miten henkilökohtainen apu järjestetään ? Henkilökohtainen apu voidaan järjestää kolmella eri tavalla: Työnantajamalli, jolloin avustettava toimii itse työnantajana Palveluseteli Ostopalvelu Oma toiminta Tällä hetkellä käytössä on työnantajamalli, jolloin avustettava toimii itse työnantajana ja kuntayhtymä maksaa avustajan palkan. Lisäksi osa avustajapalveluista järjestetään ostopalveluina. Avustajille ei ole asetettu laissa erityisiä kelpoisuusvaatimuksia.

Henkilökohtaisen avun määrät Avustettavia noin 100 Avustajia noin 100 Työsopimuksia avustajille noin 130 Avustajat tuottavat palvelua 4.400 h / kk (52.800 h / vuosi), joista palveluasumisyksikössä asuvien osuus on 787 h / kk (9.444 h / vuosi) Ostopalveluina avustajatoimintaa hankitaan 1.010 h / kk (12.120 h / vuosi) Kustannukset henkilökohtaisesta avusta ovat yhteensä noin 1 M€ / vuosi Uusi myönteisiä päätöksiä henkilökohtaisesta avusta tehdään keskimäärin 2 kpl / kk. Pääsääntöisesti henkilökohtaista apua myönnetään 30 h / kk. Yhtymähallitus on päättänyt 14.6.2013 henkilökohtaisen avun järjestämistavan lisäämisestä omana toimintana työnantaja mallin ohella.

Kuinka henkilökohtaiseksi avustajaksi siirrytään ? Avustajaksi voidaan siirtyä joko: työkyvyttömyysuhan alla ollessa ennakoivasti ennen kuin työkyvyttömyysuhka on olemassa mutta omassa työssä on jo havaittavissa selkeitä rajoitteita tai työntekijä on osatyökykyinen Työterveyshuollon kolmikantaneuvottelussa mukana ovat: Osatyökykyinen työntekijä, työntekijän esimies, vammaispalvelupäällikkö, henkilöstöjohtaja sekä työterveyshuollon edustajat. Siirtyminen avustajan tehtävään voi tapahtua joko Kevan työkokeilun kautta tai suoraan työkiertona.

Henkilökohtaisen avustajan tehtävä Henkilökohtaisen avustajan tehtävästä on laadittu tehtäväkuva ja työn vaativuus on arvioitu kuntayhtymän TVA-ryhmässä. Tehtävä sijoittuu hinnoittelukohtaan 04PER010 TVA-taso 1 (tehtäväkohtainen palkka 1.858,75 €. Työaika on vuorotyö. Avustajan tehtävään siirryttäessä tehtäväkohtainen palkka määräytyy avustajan tehtäväkohtaisen palkan mukaan. Mikäli työntekijän tehtäväkohtainen palkka on suurempi omassa tehtävässä, noudatetaan KVTES:n 8 viikon siirtymäaikaa; palkka alenee 8 viikon kuluttua muutoksesta.

Henkilökohtaisen avustajan tehtävä Avustajiksi siirtyville työntekijöille tarjotaan mahdollisuus saada koulutusta uuteen tehtävään. Sakkyn kanssa on neuvoteltu koulutuksen järjestämisestä ja koulutukseen on mahdollista saada 60% Elyn koulutustukea. Koulutusta on tarkoitus järjestää ns. non stop koulutuksena ympäri vuoden, jolloin uudet avustajat saisivat tarvittavan koulutuksen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa uuteen tehtävään siirtyessään. Toimintatapana avustajilla voi olla joko tiimimalli tai työparityöskentely.

Taloudelliset vaikutukset Henkilökohtaisille avustajille maksetaan tällä hetkellä palkkaa 1.704 € / kk TVA:n mukainen tehtäväkohtainen palkka on 1.858,75 € / kk + työkokemuslisä max 8% (150 €). Ylimääräinen kustannus avustajaksi siirtyvää työntekijää (100% työaika) kohden on noin 300 € / kk = 3.600 € / vuosi. Vertailuksi yhden keskimääräisen Varhemaksun kustannuksena voidaan pitää noin 60.000 € (jakautuen 3-4 vuodelle = noin 15.000 - 20.000 € / vuosi). Vuodelle 2014 budjetoiduista varhemaksuista voidaan kompensoida vammaispalveluita ”ylimääräisistä” palkkakustannuksista. Jos työkyvyttömyyseläketapahtuma tulee avustajan tehtävässä, kohdennetaan se ”lähettävään” yksikköön.

Muut vaikutukset Osatyökykyiselle työntekijälle voidaan tarjota jäljellä olevaa työkykyä vastaava uusi tehtävä (Työn vaativuus ja psyykkinen sekä fyysinen kuormittuvuus vaihtelee avustettavasta riippuen) Avustettaville voidaan tarjota ammattitaitoisen henkilöstön tuottama palvelu (tällä hetkellä avustajilla ei ole kelpoisuusvaatimuksia) Mahdollisuus vaikuttaa sairauspoissaoloihin Mahdollisuus vaikuttaa varhemaksujen kertymiseen