9.7.20141 Päätösten yritysvaikutusten arvioinnista arkipäivää Kehittämispäällikkö Janne Pesonen Kunta ja yrittäjät -seminaari 30.9.2008, Lahti.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tuki-info 2014 Tuki-info Vihti Lohja
Advertisements

Hyvälaatuinen talousvesi ja tehokkaasti puhdistetut jätevedet ovat hyvinvointimme perusta. Yli 90 % suomalaisista on vesihuoltolaitosten vesijohtoverkostojen.
S OSIAALIALAN T YÖNANTAJAT RY 1 Kohti hyvinvoivaa Suomea Sosiaalialan Työnantajat ry:n linjauksia tulevalle hallituskaudelle
Uudenmaan Yrittäjät Yritysten ilta – Kerava Menesty sähköisessä liiketoiminnassa! Kerava Vpj. Ritva Lill-Smeds ja Tj. Petri Graeffe.
Pk-yritysten Suhdannenäkemys Marraskuu 2009 Suomen Yrittäjät.
UUSI HANKINTALAKI TUTUKSI Lahti
PK-kehittämispalvelut
Miten kunnassa toteutetaan yhteisöllisyyttä
Keskeiset tavoitteet Tasaveroiset toimintaedellytykset ja yhteiset pelisäännöt valvontaan yksityiselle ja julkiselle sosiaalipalvelualalle Palvelusetelin.
Innovaatiopolitiikan suunta Toimitusjohtaja Jussi Järventaus Suomen Yrittäjät Lappeenranta
PERUSTURVA SIVISTYS - tuottaja MAATALOUS - tuottaja TEKNINEN - tuottaja VAPAA-AIKA - tuottaja YMPÄRISTÖ - tuottaja RAK.VALV. - tuottaja JÄRVINET OY -atk.
VTT / Jarkko Lehtinen, Juha Tapio
Asiakkuuden muuttunut rooli, Case Hämeenlinnan terveyspalvelut
Tietokannan hallintajärjestelmät. 6/29/20142 Tekijäryhmä •Timo Hakala •Joonas Jokinen •Jussi Koskela •Santeri Lehtonen.
Palvelusetelit osana kokonaisvaltaisesti toimivaa palvelurakennetta
Lahti Julkisten hankintojen ”pelisäännöt” - seminaari Hankinnat osana kunnan ja seutukunnan onnistunutta elinkeinopolitiikkaa Ismo.
MIELIPIDEKYSELY SOSIAALI- JA TERVEYSPALVELUJEN TUOTTAMISESTA elokuu 2008.
Laaja-alaista ja systemaattista vaarojen tunnistamista ja niiden aiheuttamien riskien suuruuden sekä merkityksen arvioimista. Ennakoivaa työsuojelua -
Avoin päätöksentekokäytäntö toimintamallina
Avoin päätöksentekokäytäntö toimintamallina Jouni Tuomisto THL, Ympäristöterveyden osasto.
Helatalo KajaaninLukko Oy Timo Peussa. KAINUU ON KUTEN SUOMI TARVITSEMME VIENTITEOLLISUUTTA TUOMAAN MEILLE RAHAA KAINUUN ULKOPUOLELTA OLTAVA LÄHES OMAVARAINEN.
Pk-yritysbarometri, kevät 2014 Seuturaportti, Kymenlaakso.
Pk-yritysbarometri, kevät 2014 Seuturaportti, Kanta-Häme.
TYÖPAIKALLA OPPIMINEN YRITYKSISSÄ Yrityksessä on ollut viimeisen vuoden aikana työpaikalla oppija tai oppijoita Lähde: PK-yritysbarometri,
Kanuuna seminaari Seinäjoki  Aiemmissa malleissa lähtökohta, jossa määriteltiin hyvinvoinnin esteitä, joita sitten voitiin ratkoa  Toimintavalmius.
HALLITUKSEN PUHEENJOHTAJA VASTUUALUE 1VASTUUALUE 3 VASTUUALUE 4 VASTUUALUE 2 SIHTEERI MALLISEURA RY / HALLITUS - dynaamisen organisaatiokaavion esittely.
Paikkatietojen hyödyntäminen Turun sosiaali- ja terveystoimessa sekä kasvatus- ja opetustoimessa Katariina Hilke Turun kaupunki / Strategia ja viestintä.
Elinkeinopolitiikan mittaristo, kevät 2006 Vastausten lukumäärät Koko maan vastausten määrä: 1808 kpl Kyselyyn vastanneiden paikallisyhdistysten.
Helsingin terveydenhuollon oma ja ulkoinen palvelutuotanto Nykytila ja tulevaisuus.
OECD:n terveydenhuollon laatuindikaattorit Suomessa 2011–2012 Päivi Hämäläinen, Jouni Rasilainen & Mika Gissler
Pk-yritysbarometri, syksy 2014 Seuturaportti, Keski-Pohjanmaa 1.
SAK:N LUOTTAMUSHENKILÖPANEELI 7/2012 MAAHANMUUTTAJAT SAK:LAISILLA TYÖPAIKOILLA N=1153.
Ikääntyvä työntekijä työelämässä
Perhetyöntekijä sosiaalityöntekijän työparina lastensuojelutarpeen selvityksessä ja arvioinnissa Lastensuojelun avohuollon ja perhetyön kehittämisyksikköhanke.
Mikä on arvioinnin rooli ohjelmatyössä Arviointiseminaari - eväitä uudelle ohjelmakaudelle Eero Pehkonen.
Sairaaloiden tuottavuus 2012 Pirjo Häkkinen Sairaaloiden tuottavuus 2012 – Tilastoraportti 2/2014.
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
Pk-yritysbarometri, syksy 2014 Seuturaportti, Kanta-Häme 1.
Maakunnallisesta omistajaohjaus- ja omistajapolitiikkavalmistelusta - alatyöryhmän johtopäätöksiä Paras-johtoryhmälle Jyrki Myllyvirta
Onnistunut IT-projekti - Haaveesta totta? Tiken näkemys
S OSIAALIALAN T YÖNANTAJAT RY Kohti kunnallisvaaleja 2012 Yksityisen sosiaalialan kunnallisvaaliteemat yhteiset pelisäännöt valvonnan toteuttamiselle tasaveroiset.
Tarvasjoen kunta – liitoskumppaneiden painelaskelmat HT Eero Laesterä
Marja-Leena Rinkineva ”Pyöreän pöydän keskustelu” Hyvinvointisektorin elinkeinopoliittiset linjaukset Marja-Leena Rinkineva.
Terveysvaikutusarviointi kaikessa päätöksenteossa Jouni Tuomisto, Mikko Pohjola YMAL.
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Pk-yritysbarometri, kevät 2015 Alueraportti, Pohjanmaa 1.
Menestystä yrittäjälähtöisyydellä ja yhteistyöllä Kunnan elinkeinopoliittisen ohjelman työkirja Osa: Tausta-aineisto.
Menestystä yrittäjälähtöisyydellä ja yhteistyöllä Kunnan elinkeinopoliittisen ohjelman työkirja Osa: Työkirja.
Kansallisten palveluiden kehitystyön ohjaus Pekka Linna.
Terveysvaikutusarviointi kaikessa päätöksenteossa Jouni Tuomisto, Mikko Pohjola YMAL.
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
Imatran kaupungin organisaatiouudistus
Tuula Kuoppala ja Salla Säkkinen
KESKI-POHJANMAA VUONNA 2030 –SEMINAARI Kommenttipuheenvuoro Ennakointiverkosto/Harri Lundell, KPEDU.
Forssan kaupungin hankintapolitiikka, järkivihreät hankinnat
Pk-yritysbarometri, syksy 2014 Seuturaportti, Kalajokilaakso 1.
Tieteen yhteiskunnallinen vaikuttavuus / Suomen tieteen tila ja taso yhteiskunnallinen vaikuttavuus syntyy, kun tieto ja osaaminen konkretisoituu muutoksessa.
Projektityökurssi KLTITE05SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
TURKU SCHOOL OF ECONOMICS Institute for Competition Policy Studies Muutostrendit ja palvelujen tuottamisen mallit Aki Koponen Johtaja Muutosta johtamassa.
Palveluseteliseminaari Kajaani Suomen Yrittäjät Elinkeinoasioiden päällikkö Kari Jääskeläinen.
ARVIOINTISTRATEGIA Rovaniemen tarkastuslautakunta
Digitalisaation ohjausmalli
Toimialajohtaja Marita Lehikoinen
TE-toimiston yrityspalvelut
Sisältö Miksi hankintojen erityispiirteiden tunnistaminen on tärkeää
Kuntaraportti Siikalatva
Tiedolla johtaminen - työryhmä
Lapsivaikutusten arviointi LAVA
Yritysvaikutusten arviointi
Esityksen transkriptio:

Päätösten yritysvaikutusten arvioinnista arkipäivää Kehittämispäällikkö Janne Pesonen Kunta ja yrittäjät -seminaari , Lahti

Kuntien elinkeinopolitiikan osa-alueiden tärkeysjärjestys mittaristokyselyn mukaan Elinkeinopolitiikan mittaristo, kevät 2008

PK-yritysten palvelujen myynti kunnille Noin puolella palvelualan PK-yrityksistä ei ole lainkaan myyntiä kunnille, kolmanneksella liikevaihdosta alle 10 prosenttia tulee kunnilta Noin 70 prosenttia yrittäjistä uskoo kunnille suuntautuvan myynnin pysyvän nykytasolla seuraavan 5 vuoden aikana, vain 20 prosenttia uskoo sen kasvavan Merkittävin kunnille myynnin este on virkamiesten suhtautuminen, muut selkeästi erottuvat syyt ovat kuntien hankintaosaamisen taso ja hankintalain säädökset PK-Yritysbarometri, syksy 2008

Näkemyksiä palvelurakenneuudistuksesta Kuntarakenteessa tapahtuneet muutokset luovat hyvät edellytykset palveluntuotannon tehostamiselle Lähtökohtana kuntien järjestämisvastuun korostaminen Tuotantomuoto ei itseisarvo; kuntapalvelut on tuotettava niiden organisaatioiden toimesta, jotka ne pystyvät kokonaistaloudellisimmin tuottamaan Kunnat on sitoutettava palvelumarkkinoiden kehittämiseen ja niiden toimivuuden varmistamiseen (vastuu kunnilla) Yksityisten palveluyritysten luottamusta markkinoiden toimivuuteen on vahvistettava

Tehokas uudistaminen edellyttää.. Kunnan oman palveluntuotannon tuotteistamista ja todellisten tuotantokustannusten laskemista Kunnan eri roolien erottamista toisistaan (esim. tilaaja- tuottaja –ajattelu) Läpinäkyvää ja johdonmukaista hankintapolitiikkaa Kuntien (ja yrittäjien) hankintaosaamisen sekä markkinatuntemuksen lisäämistä Palvelusetelien nykyistä laajempaa käyttöönottoa

Palvelusetelit Kilpailutuksen asiakaslähtöisyys varmistaa markkinoiden toimivuuden Palvelumarkkina monipuolistuu ja kasvaa, kun yritystoiminnan edellytykset paranevat Uusi palvelusetelilainsäädäntö tekee palvelusetelien käytön aiempaa monipuolisemmin mahdolliseksi - mm. mahdollistaa palvelusetelien käytön lähes kaikissa sote-palveluissa -mahdollistaa palvelusetelien käytön myös oman kunnan ulkopuolella

Tilaaja-tuottaja -mallit Valmisteilla ja jo käyttöönotettuina paljon ns. ”sisäisiä tilaaja-tuottaja –malleja” Sisäisten mallien käyttöönotto selkeyttää organisaatioita ja lisää kustannusten läpinäkyvyyttä Sisäiset mallit mahdollistavat vain osan mallin hyödyistä (ei esim. lainkaan markkinahyötyjä) Riskinä näennäisuudistaminen ja hallinnon jäykkyys Mitä tulevaisuudessa?  Kohti verkostomaisempaa palveluntuotantomallia (palveluklusterit)  Verkostokoordinaatiomalli on klassista tilaaja-tuottaja –asetelmaa selkeästi asiakaslähtöisempi (asiakkaat osa arvoverkostoa)

Näkemyksiä julkiseen keskusteluun Julkinen vs. yksityinen (vaiko sittenkin vuorovaikutteisesti ja verkostoissa?) Laadun käsitteen hankaluus (ei kai ulkoistaminen heikennä automaattisesti laatua?) Yksityisen sektorin kyky vastata kysyntään (eikö markkinat kasvakaan kysynnän mukana?) Kuka todella ”kerää rusinat pullasta”?

Yritysvaikutusten arvioinnista arkipäivää Suomen Yrittäjien tavoitteena tehdä yritysvaikutusten arvioinnista päätöksenteon arkipäivää Vaikutusarvioinnit politiikan tuloksellisuuden edellytyksenä Toisaalta myös luottamusmiesten on hyvä tietää mitä vaikutuksia heidän tekemillään päätöksillä on Vaihtoehtojen ja vaikutusten arviointi hyödyllisimmillään valmistelun varhaisissa vaiheissa Kuntien virkamiesjohdon ja luottamuselinten tuki välttämätöntä vaikutusarvioinnin kehittämiseksi  Vaikutusarvioinnit erinomainen työkalu strategioiden ja ohjelmien toteuttamiseen (määrittely ohjelmissa)

Missä yhteydessä arvioitava? Kaikkia päätöksiä ei ole tarkoituksenmukaista arvioida Tärkeimpiä ne päätökset, joilla arvioidaan olevan suoria ja taloudellisesti merkittäviä vaikutuksia yritysten toimintaedellytyksiin Tärkeitä sisältöalueita esimerkiksi kaavoituspäätökset, infrastruktuuri, palvelurakenteen uudistaminen, hankinnat sekä kuntien harjoittama liiketoiminta

Yritysvaikutusten arviointityö käytännössä Kussakin kunnassa tulee kehittää omia käytäntöjä ja toimintatapoja parhaiten tukeva tapa arvioida vaikutuksia (ei ohjaavaa tai velvoittavaa säädöspohjaa) Yhden ehdottoman oikean arviointitavan määritteleminen siis hankalaa ja toisaalta myös turhaa Yksinkertaisimmillaan arviointiprosessissa huomioidaan: Yritykset joita asia koskee Merkittävimmät odotettavissa olevat vaikutukset Päätöksen vaihtoehdot, jos arvioidut vaikutukset kielteisiä Haasteellisempia arvioitavia: Epäsuorat vaikutukset Euromääräiset vaikutukset

Case 1: Karstulan malli On tehty päätös, että vaikutusarviointi tehdään kaikkien valtuuston päätettäviksi tulevien asioiden osalta Kyseessä ns. Y4-yrittäjyysarviointityökalu Arviointi tehdään numeerisesti asteikolla yhdestä kuuteen Jos päätökset ovat kielteiset, on perusteltava erikseen, miksi päätös kuitenkin tehdään Selvitetään myös miten kielteisiä vaikutuksia voidaan vähentää Arvioinnin avulla kaikki päätöksentekoon osallistuvat henkilöt ymmärtävät tehtävän päätöksen vaikutukset yrittäjyyteen ja keskustelu erilaisista vaihtoehdoista on käyty läpi ennen päätöksen tekemistä

Case 1: Karstulan malli Numeerinen arviointi Arvioi seuraavalla asteikolla, minkälainen vaikutus päätöksellä on yrittäjyyteen ja yrittäjämäiseen työntekoon: 1 hyvin negatiivinen 2 negatiivinen 3 hieman negatiivinen 4 hieman positiivinen 5 positiivinen 6 hyvin positiivinen Miksi päätöksellä on yllä mainittu vaikutus? Miten päätöstä voitaisiin muuttaa positiivisemmaksi?

Case 2: PYVA-pajat Etelä-Pohjanmaalla kehitetään projektin avulla pajatoimintaan pohjautuvaa työkalua yritysvaikutusten arvioimiseksi Joko kunnan päätöksiä valmistelevien virkamiesten työkaluna tai siten niin, että mukana on myös paikallinen elinkeinoelämä Tavoitteena selventää lähtökohdat, tavoitteet, vastuunjaot, mahdolliset osaamisheikkoudet ja esimerkiksi se mihin päätöksiin arviointiprosessia sovelletaan

Case 2: PYVA-pajat

Case 2: PYVA-pajat KUNTA KOTINA: asukkuus, yrittäjäystävälliseksi kokeminen - Muut hallintokunnat > yritysvaikutusten tunnistaminen > yhteistyö elinkeinotoimen kanssa arvioinnissa KUNTA INFRASTRUKTUURIN TUOTTAJANA: reagointi ja ennakointi - Tekninen toimi, johtoryhmä- ja hallitus/valtuustotaso -Yritysvaikutusten tunnistaminen > yhteistyö elinkeinotoimen kanssa arvioinnissa KUNTA KUMPPANINA: elinkeinopolitiikka ja hanketyö -Elinkeinotoimi, johtoryhmä- ja hallitus/valtuustotaso - Luontainen tiedonkulun solmukohta > Paikallinen yritystoiminnan tuntemus > eväitä proaktiiviseen ajatteluun + kyky toimia asiantuntijana kuntaorganisaatiossa (edellytys systemaattiselle yritysvaikutusarvioinnille) KUNTA ASIAKKAANA -Kuntaorganisaatio kokonaisuudessaan (johtotaso) - Asiakkuus erilleen elinkeinopolitiikasta > ammattimaisempi asiakkuus > linjan selkeä tiedottaminen Imatran malliin > säästöt + parempi y- ilmapiiri + johdonmukaisuus + tasapuolisuus Yritys kunnassa 1.Yritysvaikutusten tunnistamisen parantaminen 2.Elinkeinotoimen asiantuntijaroolin kehittäminen 3.Asiakkuudessa ammattimaisempaan tekemiseen

X kotina (kotina/ kumppanina/...) Mitä päätöksiä X:ssä kuuluu tähän rooliin? –Kirjataan tähän Missä toimielimessä/toimistossa tehdään ja valmistellaan tämän roolin päätöksiä? Ketkä ovat mukana? –Kirjataan tähän Missä vaiheessa prosessia mahdollisia yritysvaikutuksia voitaisiin tunnistaa? Missä vaiheessa niitä voitaisiin arvioida tai ottaa mukaan päätöksentekoon? –Kirjataan tähän Case 2: PYVA-pajat

Miten yritysvaikutuksia pitäisi arvioida? Myönteinen? Kielteinen? Myönteinen? Kielteinen? Myönteinen? Kielteinen? Myönteinen? Kielteinen? Merkittävä yritysvaikutus Vähäinen yritysvaikutus Suora vaikutus Sivu- vaikutus (epäsuora) Case 2: PYVA-pajat

Lopuksi Kolme hyvää syytä suorittaa yritysvaikutusten arviointia: 1.Minimoidaan kielteisiä yritysvaikutuksia 2.Maksimoidaan myönteisten vaikutusten hyödyt 3.Syntyy myös yritysten kannalta johdonmukaista, pitkäjänteistä, läpinäkyvää päätöksentekoa