Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

20.11.20141 Elinkeinopolitiikan mittaristo, kevät 2006 Vastausten lukumäärät Koko maan vastausten määrä: 1808 kpl Kyselyyn vastanneiden paikallisyhdistysten.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "20.11.20141 Elinkeinopolitiikan mittaristo, kevät 2006 Vastausten lukumäärät Koko maan vastausten määrä: 1808 kpl Kyselyyn vastanneiden paikallisyhdistysten."— Esityksen transkriptio:

1 20.11.20141 Elinkeinopolitiikan mittaristo, kevät 2006 Vastausten lukumäärät Koko maan vastausten määrä: 1808 kpl Kyselyyn vastanneiden paikallisyhdistysten määrä: 228 kpl Asteikko - 2 = Täysin eri mieltä - 1 = Jokseenkin eri mieltä 0 = Neutraali mielipide 1 = Jokseenkin samaa mieltä 2 = Täysin samaa mieltä

2 20.11.20142 Kuntien elinkeinopolitiikan mittaristo – luovaa jännitettä paikalliseen yhteistyöhön 1)Miksi tutkimus – mitä haettiin?  Tavoitteena kattava tieto yrittäjien käsityksistä kuntien elinkeinopolitiikan tilasta  Kyse käsityksistä, ei tieteellisistä totuuksista  Vastaajina Suomen Yrittäjien paikallisyhdistysten hallituksen jäsenet – yhteensä noin 1 800 vastausta, peitto yli 230 kuntaa eli noin 57 % kunnista  Mittaristo uusi väline paikallisen yhteistyön arviointiin, analysointiin ja kehittämiseen  Kysely tehtiin ensimmäisen kerran vuonna 2004

3 20.11.20143 Elinkeinopoliittinen mittaristokyselyn tavoitteet Tuetaan paikallisyhdistyksiä kuntavaikuttamisessa Synnytetään luovaa jännitettä paikallisen tason yhteistyöhön Lisätään yhteistyön tehokkuutta ja pitkäjänteisyyttä Tunnistetaan hyvät ja huonot asiat – vahvistetaan vahvuuksia ja heikennetään heikkouksia Aluejärjestöt saavat kattavan kuvan oman alueensa kuntien ja paikallisyhdistysten yhteistyön tilanteesta ja kehityksestä Keskusjärjestö saa tarpeellista tietoa edunvalvonnan tueksi

4 20.11.20144 Mitä tutkittiin?  37 kysymystä väittämien muodossa 8 osa-alueelta: A.Yleinen elinkeinopolitiikka B.Päätöksenteon yrityslähtöisyys C.Elinkeinotoimen resurssit D.Viestintä ja tiedottaminen E.Yhteistyö seutukunnassa ja maakunnassa F.Koulutus G.Julkiset palvelut ja hankintapolitiikka H.Infrastruktuuri

5 20.11.20145 Elinkeinopolitiikan mittaristo Internet-kysely kuntien elinkeinopolitiikasta Kysymyksiä eri osa-alueilta oli 37 Vastaajina paikallisyhdistysten kaikki hallituksen jäsenet Vastaukset ovat yrittäjien näkemyksiä Kunnan saama arvio muodostuu vastausten keskiarvona – neljä vastaajaa minimimäärä, jotta vastaukset lasketaan mukaan Mittaristoon kytkettiin tietoja kunnan yrityskannan sekä kunnassa toimivien yritysten henkilöstön ja liikevaihdon muutoksista

6 20.11.20146 Mittaristokyselyn 2006 arvio kuntien elinkeinopolitiikan yrityslähtöisyydestä Koko mittariston negatiivisimmat vastaukset kunnan päätöksenteon yrityslähtöisyydestä Positiivisimmat vastaukset yrittäjien ja kuntien yhteistyön yleisestä sujuvuudesta Alueiden ja seutujen väliset erot kokonaisarvioina pieniä – kuntien väliset erot huomattavia Kuntien erot suuria sekä kokonaisarvioina että eri osa-alueiden ja yksittäisten kysymysten välillä

7 20.11.20147 Valtakunnan Top10  Töysä (Etelä-Pohjanmaa) 86 pistettä  Ranua (Lappi) 74 pistettä  Uusikaupunki (Varsinais-Suomi) 73 pistettä  Seinäjoki-Nurmo (Etelä-Pohjanmaa) 72 pistettä  Polvijärvi (Pohjois-Karjala) 69 pistettä  Kerava (Uusimaa) 69 pistettä  Kontiolahti (Pohjois-Karjala) 68  Äänekoski (Keski-Suomi) 66 pistettä  Perho (Keski-Pohjanmaa) 66 pistettä  Muurame (Keski-Suomi) 66 pistettä

8 20.11.20148 10 Suurimman kaupungin pisteet  Oulu (Pohjois-Pohjanmaa) 55 pistettä  Turku (Varsinais-Suomi) 54 pistettä  Vantaa (Pääkaupunkiseutu) 53 pistettä  Jyväskylä (Keski-Suomi) 50 pistettä  Lahti (Päijät-Häme) 46 pistettä  Pori (Satakunta) 45 pistettä  Espoo (Pääkaupunkiseutu) 45 pistettä  Kuopio (Savo) 43 pistettä  Helsinki (Helsinki) 40 pistettä  Tampere (Pirkanmaa) 37 pistettä

9 20.11.20149 Yleinen elinkeinopolitiikka luvut keskiarvoja Suomi Suomen muutos vuoteen 2004 KOKO AINEISTO -0,20,0 A. YLEINEN ELINKEINOPOLITIIKKASuomi Suomen muutos vuoteen 2004 Kunnan ja yrittäjien välinen yhteistyö on hyvää 0,40,1 Kunta ja yrittäjät asettavat elinkeinopolitiikan tavoitteet yhdessä -0,10,2 Kunnan elinkeinopolitiikka tukee yritysten toimintaympäristön ja yritystoiminnan kehittämistä 0,1 Kunnassa on ajantasainen elinkeinopoliittinen ohjelma 0,00,1 Kunta toteuttaa asetettuja elinkeinopolitiikan tavoitteita määrätietoisesti -0,20,0 Kunta seuraa järjestelmällisesti elinkeinopolitiikan tuloksia -0,10,1 Elinkeinopolitiikan mittaristo, kevät 2006

10 20.11.201410 Yleinen elinkeinopolitiikka Elinkeinopolitiikan mittaristo, kevät 2006

11 20.11.201411 Kunnan päätöksenteon yrityslähtöisyys luvut keskiarvoja B. KUNNAN PÄÄTÖKSENTEON YRITYSLÄHTÖISYYSSuomi Suomen muutos vuoteen 2004 Kunnan päätöksenteko on yrittäjien toiminnan kannalta ennustettavaa ja pitkäjänteistä -0,30,2 Kunnan päätöksenteko on yrittäjien toiminnan kannalta riittävän nopeaa -0,40,1 Kunnanvaltuusto, kunnanhallitus ja eri lautakunnat edistävät toiminnallaan ja päätöksillään yrittäjien toiminnan kehittämistä -0,30,1 Kunnan virkamiesjohto edistää toiminnallaan ja päätöksillään yrittäjien toiminnan kehittämistä -0,10,1 Kunnan päätöksenteko pohjautuu yritysvaikutuksen johdonmukaiseen selvittämiseen ja analysoimiseen -0,50,0 Elinkeinopolitiikan mittaristo, kevät 2006

12 20.11.201412 Kunnan päätöksenteon yrityslähtöisyys Elinkeinopolitiikan mittaristo, kevät 2006

13 20.11.201413 Elinkeinotoimen resurssit luvut keskiarvoja C. ELINKEINOTOIMEN RESURSSITSuomi Suomen muutos vuoteen 2004 Kunta hoitaa elinkeinotointa ammattimaisesti -0.30.0 Kunnalla on riittävät elinkeinotoimen resurssit -0.20.1 Kunnan elinkeinotoimen resurssit on kohdennettu oikeisiin asioihin -0.30,1 Kunnan konkreettiset panokset yritystoiminnan kehittämiseen tehdään oikeudenmukaisesti -0.3 Elinkeinopolitiikan mittaristo, kevät 2006

14 20.11.201414 Elinkeinotoimen resurssit Elinkeinopolitiikan mittaristo, kevät 2006

15 20.11.201415 Kunnan markkinointi, viestintä ja tiedottaminen luvut keskiarvoja D. KUNNAN MARKKINOINTI, VIESTINTÄ JA TIEDOTTAMINENSuomi Suomen muutos vuoteen 2004 Kunta antaa riittävästi ja ajoissa tietoa päätöksistä ja suunnitelmista, jotka koskevat yrittäjiä -0.40.0 Kunnan elinkeinopolitiikan tavoitteet ovat näkyvästi esillä ja helposti saatavilla kunnan internet-sivuilta -0.20.0 Kunnan panostus imagomarkkinointiin on riittävää ja tuloksellista -0.40.0 Elinkeinopolitiikan mittaristo, kevät 2006

16 20.11.201416 Kunnan markkinointi, viestintä ja tiedottaminen Elinkeinopolitiikan mittaristo, kevät 2006

17 20.11.201417 Kunnan yhteistyö seutukunnassa ja maakunnassa luvut keskiarvoja E. KUNNAN YHTEISTYÖ SEUTUKUNNASSA JA MAAKUNNASSASuomi Suomen muutos vuoteen 2004 Kunnan seudullinen yhteistyö on riittävän yrittäjälähtöistä -0.3 Kunnan osallistuminen ylikunnallisiin kehittämishankkeisiin tukee paikallisten yrittäjien toiminnan kehittämistä -0.2-0.1 Yrityksillä on mahdollisuus vaikuttaa seudullisen elinkeinopolitiikan suunnitteluun ja toteuttamiseen. -0.2 Elinkeinopolitiikan mittaristo, kevät 2006

18 20.11.201418 Kunnan yhteistyö seutukunnassa ja maakunnassa Elinkeinopolitiikan mittaristo, kevät 2006

19 20.11.201419 Koulutus luvut keskiarvoja F. KOULUTUSSuomi Suomen muutos vuoteen 2004 Oppilaitosten ja yritysten välillä on kunnassa riittävästi yhteistyötä 0.00.1 Oppilaitokset kunnassa kannustavat riittävästi yrittäjyyteen -0.20.1 Kunta toimii aktiivisesti, jotta yritykset saavat ammattitaitoista työvoimaa -0.40.0 Yrittäjillä on kunnassa riittävästi mahdollisuuksia oman osaamisensa kehittämiseen -0.10.1 Yrittäjyyskasvatus on osa kunnan elinkeinopolitiikkaa -0.3 Elinkeinopolitiikan mittaristo, kevät 2006

20 20.11.201420 Koulutus Elinkeinopolitiikan mittaristo, kevät 2006

21 20.11.201421 Julkisten palveluiden järjestäminen ja kunnan hankintapolitiikka luvut keskiarvoja G. JULKISTEN PALVELUIDEN JÄRJESTÄMINEN JA KUNNAN HANKINTAPOLITIIKKA Suomi Suomen muutos vuoteen 2004 Kunta on järjestänyt julkiset palvelut tehokkaasti ja laadukkaasti 0.0-0.1 Kunta antaa yrittäjille tasavertaisen mahdollisuuden tuottaa kunnan järjestämisvastuulla olevia palveluita -0.40.0 Kunta tarjoaa paikallisille yrittäjille mahdollisuuden osallistua kaikkiin kunnan järjestämiin tarjouskilpailuihin -0.20.0 Kunnan hankintapolitiikka tukee myös pk-yritysten kasvua ja kehittymistä -0.5 Elinkeinopolitiikan mittaristo, kevät 2006

22 20.11.201422 Julkisten palveluiden järjestäminen ja kunnan hankintapolitiikka Elinkeinopolitiikan mittaristo, kevät 2006

23 20.11.201423 Infrastruktuuri luvut keskiarvoja H. INFRASTRUKTUURISuomi Suomen muutos vuoteen 2004 Kunta on aktiivisesti huolehtinut yrittäjien tarvitsemista liikenne- ja tietoliikenneyhteyksistä -0.10.2 Kunnan kaavoituksessa otetaan huomioon yrittäjien tarpeet 0.1 Kunta on huolehtinut yrittäjien tontti- ja tilatarpeista 0.10.0 Kunnallistekniikka on järjestetty yrittäjien kannalta tehokkaasti 0.30.1 Kunnan päätökset kunnallisveroprosentista tukevat yrittäjien toimintaa -0.20.0 Kunnan päätökset kiinteistöveron suuruudesta tukevat yrittäjien toimintaa -0.30.1 Kunnan hankintaosaaminen on riittävällä tasolla. -0.6 Elinkeinopolitiikan mittaristo, kevät 2006

24 20.11.201424 Infrastruktuuri Elinkeinopolitiikan mittaristo, kevät 2006

25 20.11.201425 Kolme tärkeintä osa-aluetta: mainintojen määrä %f A. Yleinen elinkeinopolitiikka61,7 %1116 B. Kunnan päätöksenteon yrityslähtöisyys74,2 %1342 C. Elinkeinotoimen resurssit39,4 %712 D. Kunnan markkinointi, viestintä ja tiedottaminen24,3 %439 E. Kunnan yhteistyö seutukunnassa ja maakunnassa33,6 %608 F. Koulutus13,4 %242 G. Julkisten palveluiden järjestäminen ja kunnan hankintapolitiikka52,0 %941 Elinkeinopolitiikan mittaristo, kevät 2006

26 20.11.201426 Kolme tärkeintä osa-aluetta: mainintojen määrä Elinkeinopolitiikan mittaristo, kevät 2006

27 20.11.201427 Lähde: Tilastokeskus, Yritysrekisteri YRITYSTEN MÄÄRÄ Yhteensä 232 305 vuonna 2004

28 20.11.201428 Lähde: Tilastokeskus, Yritysrekisteri

29 20.11.201429 Lähde: Tilastokeskus, Yritysrekisteri

30 20.11.201430 Lähde: Tilastokeskus, Yritysrekisteri


Lataa ppt "20.11.20141 Elinkeinopolitiikan mittaristo, kevät 2006 Vastausten lukumäärät Koko maan vastausten määrä: 1808 kpl Kyselyyn vastanneiden paikallisyhdistysten."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google