5.13 Fyysinen kehitys: tytöstä naiseksi, pojasta mieheksi (s )

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Advertisements

KEKE-ARVIOINTIA JA TEEMOJEN ÄÄNESTYS Toukokuussa 2013 toteutetun kyselyn tulokset Kuva: Kekepuu elokuussa 2013.
Tunne ja Älyä! ©Mervi veini 2004.
Erilaisia ja samanarvoisia
VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
Vamhempien ilta Paimion 6-luokkalaisten vanhemmille
LUJAA LAATUA??.
:09:11 Luukas 22: Kuvitus Henry Martin Toteutus Marko Oikarinen.
Tässä on Saku. Hänellä ei ole tänään mitään tekemistä.
Jumalan kanssa.
The Blue Day Book Bradley Trevor Greive (ISBN: )
Toimintaohjeet opelle
Hannu Virtanen Selkokielen tarvearvio 2014
”Määrittää ihmisen yksilönä”
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Urheilutoimitus ja -seurat
Historia • Blogger-palvelun perusti pieni sanfranciscolainen yritys nimeltään Pyra Labs jo vuoden 1999 elokuussa • Bloggerin kehittivät kolme kaveria,
Mitä nuorille kuuluu? Eveliina Karjalainen.  Toisilla näyttää menevän paremmin kuin koskaan, toisilla huonommin kuin koskaan. Molemmat ryhmät tuntuvat.
Ohjeet videotarinan tekemiseen
おぼえていますか。 En puhu kiinaa ollenkaan. Saisinko kahvia.
Mitä ne ovat? Mitkä arvot ovat minulle tärkeitä?
% mikko rahikka 2010 hyl.fi.
NALLE PUH.
Luetaan! Kota-projekti, Diat laati Maija-Liisa Halme-Briedis.
Viikon 40 eurotehtävät •Tehtäväruudussa oli 7 € •Vastauksia jätettiin yhteensä 26. •Oikeita vastuksia oli yhteensä 13.
Tehtävän- annot suomeksi 1. Vårt hemland Mistä Suomi tunnetaan? Mistäpäin maata maailmankuulut brändimme ja tuotteemme tulevat? A. Yhdistä tuote.
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Mariamin tarina. Nimeni on Mariam ja olen 13 vuotta. Asun pienessä kylässä Ugandassa. Tykkään tehdä ruokaa oman puutarhamme antimista.
Katsotaan, sanoi lääkäri!
Ikäihmiset ongelmapelaajina Narratiivisuus apuna
Elämänkulku- lapsi ja nuori keskiössä
Miten hyvä opetus eroaa huonosta?
Daniel 7v Mooses on kaikkein kovin. Mooses pystyy kävelemään meren pohjalla. Allahilla on vaan lentävä matto.
TASAPAINON RAKENTAMINEN
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Oletetaan, että kello on Olet oikein väsynyt ja turhautunut…
Näyttely ja Kansio Pirjo Moilanen.
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
AKTIIVINEN KOULUPÄIVÄ IDEAIMURI. Ideaimuri –työskentelyn teema: HYVÄ KOULUPÄIVÄ LUOSTARIVUOREN KOULUSSA JA MITEN VOIMME SITÄ EDISTÄÄ?
Algoritmi-harjoituksia…
TILASTOKUVIO kuvio on voimakkain tapa esittää tietoa
Kuinka paita ja peppu olettekaan! Pariskuntien välistä leikkimielistä kisailua siitä, kuka tunteekaan kumppaninsa paremmin. Toteutetaan kyselemällä tavalla.
1. IHMINEN.
Haastatteluun valmistautuminen
Teini-ikäisen mielialoista Teini-ikäisen ”tuulet” ovat osa aikuistumista.
Tyttöjen ja poikien väliset erot TIMSS 1999 ja PISA 2003 tutkimuksissa
Toimintaohjeet opelle
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
”Mitä tahansa voi saavuttaa kunhan vain yrittää!” Pikkuyrittäjien hissipuheet.
Ops seminaari Askola.
Vanhempainyhdistysten verkosto1 Info- ja keskustelutilaisuus NUORTEN PÄIHTEIDEN KÄYTÖSTÄ Järvenpään lukion Areena Illan alustuksena.
TERVEYSTIET O 8 7. MURROSIÄN MUUTOKSET. Kaikki muuttuu  Pohdi, mitä murrosikä tarkoittaa?  Lue tarina ”Kaikki muuttuu” (OK s. 50) ja listaa vihkoosi.
Tarja Rauste  Jokainen yksilö kehittyy omaan tahtiinsa  Yksilön kehityksessä voidaan erottaa seuraavat osa-alueet o Fyysinen kehitys (painon.
Kertaus 1. Miten ihastuminen eroaa rakastumisesta? 2. Millä eri tavoilla seurustelussa voi pettyä? 3. Milloin on valmis seurustelemaan? 4. Millainen on.
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Motivointi 1: Pohdintapilvi: Oletko sosiaalinen silloin kun olet sosiaalisessa mediassa?
Nuorisotyön ja koulun yhteistyötä Iisalmessa Esimerkkinä yhteistyöstä: HUPIA-päihdekasvatusrata HUPIA-päihdekasvatusrata.
Mitä tällä tunnilla tehdään?
Millaisia muistoja arvioinnista omalta kouluajalta?
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Motivointi 1: Pohdintapilvi: Oletko sosiaalinen silloin kun olet sosiaalisessa mediassa?
Askel askeleelta ohjeita tulla ammattivalokuvaaja
Oman alan kirja Käy lainaamassa Myllytullin kirjastosta oman alan kirja. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee uusi artikkeli nimeltään ”Oman alan kirja”) ylös.
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
Vuosikertakamaa – Asiaa & viihdettä jo vuodesta 1938!
Jangsterit- nuoret hoivaajat meillä ja muualla -hanke
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Esityksen transkriptio:

5.13 Fyysinen kehitys: tytöstä naiseksi, pojasta mieheksi (s. 100-104) Skeema 2 Motivointi 1

Muistele parin kanssa… Mistä tiesit, että murrosikä oli alkanut? Millaisia fyysisiä, psyykkisiä ja/tai sosiaalisia muutoksia silloin tapahtui?

Lue artikkeli ”Lapsuus lyhenee”. Vastaa seuraaviin kysymyksiin: Mitä muutoksia murrosiän alkamisajankohdassa on tapahtunut? Mitä ongelmia liittyy nopeaan biologiseen kehittymiseen? Mitkä tekijät voivat selittää kehityksen nopeutumista?

Vastauksia Tyttöjen ja poikien kehittyminen alkaa entistä varhemmin. Psykososiaalisia ongelmia, masennusta, ahdistuneisuutta; sairastumisriski kasvaa. Parempi ravinto, taloudellisesti turvallinen ympäristö, liikapainoisuus, hormonitasapainon häiriöt, ympäristökemikaalit ja kasvuympäristö.

5.13 Fyysinen kehitys: tytöstä naiseksi, pojasta mieheksi (100-104) Skeema 2 Motivointi 2

Nuorten kysymyspalstoilta poimittua Onko normaalia, että murrosiän aikana paino nousee? Kuinka kuukautisten alkamisen voi ehkäistä? Miksi kasvoissa ja vartalolla on näppylöitä? Milloin pitäisi tulla häpykarvoitusta? Mikä on minun kokoiseni tytön tai pojan keskipaino? Olen varmaan ylipainoinen, pitäisikö minun alkaa laihduttaa? Miten voin löytää poika- tai tyttöystävän? Onko pornon katsominen normaalia?

Pohdi Mitä kysymykset kertovat murrosiästä? Miksi nuoret kysyvät mieltä painavia asioita erilaisilla kyselypalstoilla? Millaisia muita asioita nuoret kysyvät?

5.14 Kognitiivinen kehitys: konkreettisesta ajattelusta abstraktiin (s. 110-121) Skeema 2 Motivointi 1

Pärjäisitkö PISA-testissä? Tutustu ja tee muutama PISA-testeissä käytetty tehtävä.

Supermarketin tiedote Tiedote maapähkinäallergian varalta: Herkkusitruunakeksit Tiedotteen päiväys: 4.2. Valmistajan nimi: Hieno-Eines Oy Tuotteen tiedot: Herkkusitruunakeksit 125 g (parasta ennen 18.6. ja parasta ennen 1.7.) Tarkemmat tiedot: Osa näiden tuote-erien kekseistä saattaa sisältää maapähkinää, jota ei ole mainittu valmistusaineiden luettelossa. Maapähkinälle allergisten henkilöiden ei pidä syödä näitä keksejä. Kuluttajan toimet: Jos olet ostanut näitä keksejä, voit palauttaa ne ostopaikkaan täyttä hyvitystä vastaan. Lisätietoja saat soittamalla numeroon 0800 034 2451.

Tehtävä Mikä tämän tiedotteen tarkoitus on? Mainostaa Herkkusitruunakeksejä. Kertoa, milloin keksit on tehty. Varoittaa kyseisistä kekseistä. Selittää, mistä Herkkusitruunakeksejä voi ostaa. Minkä niminen yhtiö on? Mikä on Tarkemmat tiedot -kohdan tarkoitus? Mainostaa erilaisia keksejä. Kuvailla kekseihin liittyvää erikoistarjousta. Luetella keksien valmistusaineet. Kertoa, mikä kekseissä on vialla. Miksi tiedotteessa on mainittu Parasta ennen -päiväykset?

Vastaukset c) Hieno-Eines d) Parasta ennen -päiväykset toimivat kyseisten keksierien tunnisteena.

Moottoripyörä ”Oletteko koskaan heränneet tuntien, että jotakin on vialla? Tuo päivä oli minulle sellainen. Nousin istumaan sängyssä. Vähän myöhemmin avasin verhot. Ilma oli hirveä – satoi kaatamalla. Sitten katsoin alas pihalle. Kyllä vaan! Siellä se oli – moottoripyörä. Se oli aivan yhtä romuna kuin illallakin. Ja jalassani alkoi tuntua kipua.”

Tehtävä 1 Tarinan henkilölle oli tapahtunut jotakin edellisenä iltana. Mitä? Huono ilma oli vahingoittanut moottoripyörää. Huono ilma oli estänyt henkilöä lähtemästä ulos. Henkilö oli ostanut uuden moottoripyörän. Henkilö oli ollut moottoripyöräkolarissa. ”Tuo päivä oli minulle sellainen.” Millainen tuo päivä lopulta oli? Hyvä päivä. Huono päivä. Jännittävä päivä. Tylsä päivä.

Tehtävä 2 Rivillä 7 sanotaan: ”Kyllä vaan!” Miksi henkilö sanoo näin? Koska henkilö on saavuttanut jotain haasteellista. Koska henkilö oivaltaa, ettei päivästä olekaan tulossa niin huono. Koska henkilö muistaa, miksi jotakin tuntui olevan vialla. Koska henkilö on iloinen nähdessään jälleen moottoripyöränsä. Miksi kirjoittaja aloittaa tarinan kysymyksellä? Koska kirjoittaja haluaa tietää vastauksen. Vetääkseen lukijan mukaan tarinaan. Koska kysymykseen on vaikea vastata. Muistuttaakseen lukijaa siitä, että tällainen kokemus on harvinainen.

Vastaukset d) b) c)

Pizzat Eräässä pizzeriassa on tarjolla saman paksuisia pyöreitä pizzoja kahta eri kokoa. Pienemmän halkaisija on 30 cm ja hinta 30 zediä. Suuremman halkaisija on 40 cm ja hinta 40 zediä. Kumpi pizza antaa rahalle paremman vastineen? Merkitse päättelysi perusteet näkyviin.

Vastaus Suurempi pizza on suhteellisesti edullisempi.

Pohdi Miksi suomalaiset pärjäävät hyvin PISA-testeissä? Miten suomalaisessa koulussa valmennetaan PISA-testeissä vaadittaviin taitoihin? Miten koulu tukee oppilaiden kognitiivista kehitystä?

Vastauksia Selityksiä on varmasti monia, mutta erityisesti suomalaista monipuolista, tasa-arvoista ja demokraattista koulujärjestelmää on pidetty hyvien tulosten taustatekijänä. Kouluissa on ammattitaitoisia opettajia ja oman alansa hyviä osaajia. Oppiaineita on monipuolisesti. Oppilaille tarjotaan koko ajan uusia haasteita ja myös oppiaineita, joiden avulla oppilas voidaan pitää lähikehityksen vyöhykkeellä. Opettajat tukevat yksilöllisesti oppilaiden kehitystä.

5.14 Kognitiivinen kehitys: konkreettisesta ajattelusta abstraktiin (s.105-109) Skeema 2 Motivointi 2

Pohdi Mitä seuraavat tilastot kertovat suomalaisten murrosikäisten koulussa viihtymisestä? Mitkä eri tekijät voivat selittää tutkimustuloksia? Mistä muutokset 7. ja 9. luokan välissä voivat johtua?

Koulusta pitäminen 7. ja 9. luokilla Pojat 7. lk. % Tytöt 7. lk. Pojat 9. lk. Tytöt 9. lk. PITÄÄ 62,5 74,9 55,4 63,0 EI PIDÄ 37,5 25,1 44,6 37,0 YHTEENSÄ 100 (n) (821) (872) (764) (871) Lähde: Marko Harapainen, 2007.

Kouluterveyskysely 2011 (7. ja 9. lk.)

Kouluterveyskysely 2011 (7. ja 9.lk)

Vastauksia Koulussa viihtyminen vähenee yläkoulun aikana. Murrosikään liittyvät voimakkaat fyysiset, kognitiiviset ja psyykkiset muutokset. Nuorilta edellytetään enemmän iän lisääntyessä, ja heidän on tehtävä tärkeitä valintoja. Tahti kiihtyy koulussa 9. luokalle tultaessa, ja opettajat olettavat nuorten käyttäytyvän ”aikuismaisesti”.

5.15 Psykososiaalinen  kehitys: lapsen minäkokemuksesta nuoren identiteettiin (s. 110-121) Skeema 2 Motivointi 1

Kuvaile seuraavia nuorisoryhmiä:

Pohdi Mitä erilaisia nuorten ryhmiä tiedät? Mistä ryhmän jäsenet tunnistaa? Miksi nuoret haluavat kuulua ryhmiin? Mikä merkitys ryhmillä on nuorille? Millaisiin ryhmiin olet itse kuulunut? Mitä ryhmät ovat sinulle merkinneet?

5.15 Psykososiaalinen  kehitys: lapsen minäkokemuksesta nuoren identiteettiin (s. 110-121) Skeema 2 Motivointi 2

Kuvakollaasitehtävä Selatkaa nuorten suosimia lehtiä. Pohtikaa, millaista kuvaa nuoruudesta lehdet tarjoavat. Poimikaa lehdistä kuvia nuorista ja mainoksista. Kootkaa kuvat isolle paperille ja kirjoittakaa kuvien yhteyteen nuoruutta kuvaavia sanoja ja/tai iskulauseita.

Pohdi Mitä mahdollisuuksia media tarjoaa identiteetin rakentamiselle? Mitä ongelmia media aiheuttaa nuorten kehitykselle? Millaisia kokemuksia itselläsi on mediasta murrosiässä? Mitä hyviä kokemuksia, mitä huonoja kokemuksia?