5/2007 CIMO Opettajien kansainvälisen liikkuvuuden kehittäminen KV-hallinnon kevätpäivät 2007 Roundtable 3 Anna-Leena Riitaoja.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Advertisements

Uutta Suvi-työryhmältä Tarja Ahopelto Suvi-työryhmän pj Proflangin kevätpäivät Rovaniemellä 23. –
Tutkimus- ja kehitystoiminta vuonna 2009 T&K-keskus, Sirpa Nypelö Tilastointitiedot perustuvat WebHansan taloustietoon.
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
2/2009 Ohjelmaesittely: Leonardo da Vinci We Mean Business! Kansainvälinen harjoittelija Erasmus - tai Leonardo da Vinci -ohjelman avulla Katriina.
Paikallisesta sopimisesta työaikajärjestelyissä
Suomen koulutusjärjestelmä
Kansainvälisen henkilöstön palvelut - Helsingin yliopiston kampusmalli Kv-hallinnon kevätpäivät Roundtable 11 Päivi Tauriainen
Kansainvälinen toiminta OAMK:ssa
05/20071 Erasmus Korkeakoulujen kv.kevätpäivät Seinäjoki 2007 Anne Siltala, CIMO Hankeyhteistyö työelämän kanssa - Erasmus-ohjelman tukimuodot.
11/20061 Erasmus Uusi Erasmus-ohjelma – osa Elinikäisen oppimisen ohjelmaa (LLP)
Elävä kaupunkikeskusta ry:n strategia 2010 – 2015 (viimeistely) Esitys hallituksen kokoukselle Strategiaryhmän valmisteluun perustuva toiminnanjohtaja.
Miksi tärkeä? Yliopiston tehtävät lähtökohtana Tiedostaminen, analyysi – mitä YVV:llä tarkoitetaan? Yhteiset vai eriytyneet kriteerit: -ks. Ritsilä ym.
Julkisen sektorin tukemisen merkitys kehityspolitiikassa Sanna Vesikansa YK:n väestörahasto/ Etiopia
2/2009 CIMOn palvelut ohjaajille Hanna Isoranta
LVI-kehitysprojekti RAKETTI OPI Synergia Työpaja Janne Santala.
Kansainvälisyyttä korkeakoulujen henkilökunnalle
Korkeakouluopiskelijoiden työharjoittelu ulkomailla Valokuvat: Jaana Mutanen_jaMu.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Osaamisen ja sivistyksen asialla KANSAINVÄLISTYMINEN EUROOPPALAISEN KORKEAKOULUTUKSEN HAASTEENA JA TAVOITTEENA Kansainvälistyvä opetussuunnitelma Tampere.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO / Kv. palvelut Joint programme - koulutusyhteistyö JY:ssa Joint programme = kansainvälinen yhteisohjelma Taustaa:  Kv. kampustyöryhmän.
Kv-kevät päivät , Turku - Nina Björn Korkeakoulun tukipalvelut kansainvälisen henkilöliikkuvuuden kehittämisessä Nina Björn Kansainvälisen toiminnan.
Pirjo Rauhala: Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista... 1 Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista valtakunnassa ja Tampereella Alustus Virtuaalikielikeskuksen.
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
Osallistuminen sidosryhmien näkökulmasta -kysely metsäneuvostojen jäsenille Marjo Laitala.
Yritysyhteistyö & Työelämään sijoittuminen 100 vuotta liiketalouden opetusta Kotkassa Juhlaseminaari
KORKEAKOULUJEN KIELTEN OSAAMISKUVAUSHANKE
KANSAINVÄLINEN HARJOITTELU OSANA OPINTOJA Bolognan vanavedessä – seminaari, Turku Helli Kitinoja Kansainvälisten asiain päällikkö Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
KV- JA URAPALVELUT Anu Honkanen Kansainvälinen harjoittelu osana opintoja Työrymä 2 Bolognan vanavedessä –seminaari: Kansainvälisyys korkeakoulujen.
KORKEAKOULUOPISKELI- JOIDEN LIIKKUVUUTTA TUKEVAN OHJAUKSEN JA NEUVONNAN LAADUN PARANTAMINEN (SUMOHE)
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
Kansallinen digitaalinen kirjasto. 2 Kansallinen digitaalinen kirjasto –hankkeen tausta Kansalliset linjaukset velvoittavat kirjastojen, arkistojen ja.
Opiskelijapalautteen keruu Krister Lindén Yleisen kielitieteen laitos.
Satakunnan ammattikorkeakoulun Liiketalous Rauman henkilöstön ja Rauman talousalueen yritysten yhteistyön selvittäminen ja kehittäminen Enni Karvinen.
Kemi-Tornion ja Rovaniemen ammattikorkeakouluopiskelijoiden hyvinvointi 2005 Minna Viuhko Otus rs
OPISKELIJAKYSELY Tulokset Toisen asteen yhteys - hanke.
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
TraiNet-verkosto puhuu nyt kielillä − harjoittelu ulkomailla antaa kilpailuedun Haaga-Helia amk, Helsinki.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /1. Tavoitesopimus Sopimuksen.
EVTEK–Institute of Technology Liikkuvuuden lisääminen ongelma-aloilla: case tekniikka Liisa Vehkaoja.
KTT Minna Söderqvist: Miten työnantajat näkevät ulkomaiset työnhakijat ja ulkomaisen henkilökunnan? 33 työnantajahaastattelua 2004 Kokemusta ulkomaisista.
OHJAUSJÄRJESTELMÄN KEHITTÄMISPROSESSIN KÄYNNISTYS Case: Hämeen ammattikorkeakoulu Tapani Pöykkö ja Birgitta Varjonen
Vieraskielisen koulutuksen haasteet Kansainvälisten asioiden kevätpäivät Tarja Hyppönen Turun yliopisto, BSRS.
Oppisopimuksella Eurooppaan - Oppisopimusopiskelijoiden yksilöliikkuvuushanke Aulangolla Leena-Maija Talikka CIMO.
Korkeakoulu pohjoisen Suomen tarpeisiin –7 850 opiskelijaa mukaan lukien n. 90 ulkomaista tutkinto- ja 180 vaihto-opiskelijaa n. 50 maasta aikuisopiskelijaa.
Taitaja2008-tapahtuman vaikutuksista: Kisojen järjestäjän näkökulma.
Kouluvierailuun valmistautuminen Vierailuun valmistautumisessa on huomioitava monta asiaa.
Standardisoinnin toimikenttä a ISOIECITU Kansainvälinen taso Eurooppalainen taso Kansallinen taso PSK CEN SFSSESKO VIESTINTÄ- VIRASTO CENELECETSI Kansainvälisen.
Tutkijaliikkuvuuden palvelut –roundtable Kv-kevätpäivät, Seinäjoki Marita Niemelä Tutkimus- ja innovaatiopalvelut.
KANSAINVÄLISEN STRATEGIAN TARKOITUS Oppisopimuskoulutuksen kansainvälisen toiminnan tavoitteena on edistää suomalaisen työelämän kansainvälistymistä ja.
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
5/2004 CIMO Ulkomaisille opiskelijoille annettavan suomen kielen opetuksen kehittäminen Opetusministeriön toimeksiannosta CIMO asetti lokakuussa 2003 työryhmän.
Eurooppalainen työnvälityspalvelu EURES OHJAUS 2004-seminaari Jyväskylä, Rantasipi Laajavuori Miten liikkua eurooppalaisilla työmarkkinoilla?
Yhteishaun periaatteelliset muutokset 2006 Muutokset vuoteen 2005 verrattuna: yksittäiset arvosanat otetaan pääsääntöisesti ylioppilastodistuksesta lukion.
Valtakunnallinen seminaari , Helsinki Insinöörikoulutuksen kehittäminen - Haasteet ja yrityselämä - Insinöörikoulutus ja opettajuus.
School-university partnership Kokemuksia koulun ja yliopiston välisestä kumppanuusyhteistyöstä kokosi: Erja Syrjäläinen.
5/2008 CIMO Kohti aktiivisempaa maahanmuuttopolitiikkaa – haasteet korkeakouluille ja suomalaiselle yhteiskunnalle Korkeakoulujen kv. asiain kevätpäivät.
Projektin toiminta 1. Koordinaatiohankkeen laajentuminen - Vierailu uusiin hankkeisiin kevään 2012 aikana -”Vanhojen hankkeiden” tilanteiden koordinointi.
Helli Kitinoja KOTIKANSAIN- VÄLISTYMISEEN LIITTYVIÄ EETTISIÄ KYSYMYKSIÄ Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Turussa
Juha KnuuttilaSivu 1 VERKKO-OPETUSPALVELUT – KEKKO Strategia ja yleinen kehittäminen: koulutuspalvelupäällikkö Mauri Kantola.
Kansallinen kansainvälisen harjoittelun verkosto
Yhteis- ja kaksoistutkintojen tilastointi
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Uusien opiskelijoiden info Liikkuvuuspalvelut Juhani Moisio
Erasmus kouluissa | Erasmus in Schools
Turun kv-toimintamalli ja Askel Eurooppaan -hanke
Erasmus kouluissa | Erasmus in Schools
Kuntoutussäätiön alueverkostotyö Malminkartanon alueella
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

5/2007 CIMO Opettajien kansainvälisen liikkuvuuden kehittäminen KV-hallinnon kevätpäivät 2007 Roundtable 3 Anna-Leena Riitaoja

5/2007 CIMO Roundtable-keskustelun tavoitteet Miten opettajien kansainvälistä liikkuvuutta (määrä, laatu, sujuvuus) voisi kehittää? oppilaitoksissa (tukipalvelut, yhteys strategiaan) liikkuvuutta rahoittavien ohjelmien tasolla kansallisella tasolla (esim. strategia, rahoitus)  Liikkuvuuden vaikuttavuuden lisääminen oppilaitoksissa Uudet keinot, vanhojen hyvien käytänteiden esille tuominen Keskustelun virittäjäksi CIMOn opettajien kansainvälistä liikkuvuutta koskevan selvityksen keskeisimmät tulokset

5/2007 CIMO CIMOn opettajaselvityksen keskeiset tulokset Vastaajat 206 amk-opettajaa, 161 yliopisto-opettajaa AMK: sosiaali-, terveys ja liikunta-ala, yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala, tekniikan ja liikenteen ala Yliopisto: humanistinen ja kasvatustieteellinen ala Opetusvierailulla kalenterivuosina , pääasiassa Erasmus-ohjelman kautta Opetustyössä ja kansainvälisessä toiminnassa kokeneita vastaajia Naisia amk-vastaajista 60 %, yliopistovastaajista hieman yli 50 % vrt. koko opettajakuntaan: amk n. 60 %, yliopistot n. 35 % naisia  naiset aktiivisempia liikkujia? Amk: lehtoreita, yo: professoreja ja yliopistonlehtoreita / lehtoreita  ammattiasema ja osallistumismahdollisuudet?

5/2007 CIMO Opettajaliikkuvuus erilaista ammattikorkeakouluissa ja yliopistoissa Yliopistovastaajilla keskimäärin enemmän ulkomaanjaksoja kuin amk-vastaajilla Ulkomaanjaksojen sisällöt vs. ammatillista kehittymistä parhaiten edistävä kv- toiminta Opetusvierailut yleensä korkeintaan viikon pituisia -> haaste? Sisällöt (opetuksen lisäksi): amk 1) yhteistyön suunnittelu, 2) opiskelijakontaktit omiin ja ulkomaisiin opiskelijoihin yliopistot: 1) yhteistyön suunnittelu, tutkimusyhteistyö, 2) kontaktit ulkomaisiin opiskelijoihin, jotka tulossa Suomeen

5/2007 CIMO Opetusvierailujen hyödyt 1) Ammatillisen osaamisen lisääntyminen 2) Hyöty oman oppilaitoksen toiminnalle (kansainvälistymiselle ja toiminnan kehittämiselle) 3) Hyöty hankeyhteistyölle ja vastaanottavan oppilaitoksen kansainvälistymiselle - Urakehitykselle ulkomaanjaksosta ei ollut hyötyä

5/2007 CIMO Opetusvierailut ammattikorkeakouluissa yhteisöllinen, yliopistoissa yksilöllinen projekti, tuli esille… Opetusvierailulle lähdön motiiveissa Ammattikorkeakouluissa yksikön etu tärkein motiivi, yliopistoissa oma ammatillinen kehittyminen Laitoksen / yksikön opetusvierailuja koskevassa keskustelukulttuurissa Ammattikorkeakouluissa vierailut nivotaan sekä vastaanottavan että oman yksikön toimintaan, lähityöympäristön merkitys tiedon leviämisessä suurempi Yliopistoissa nivotaan vastaanottavan muttei oman laitoksen toimintaan, keskustelu vähäisempää, lähityöympäristön merkitys tiedon levittämisessä hieman pienempi Vastaajien näkemyksissä tuloksellisen ulkomaanjakson edellytyksistä Ammattikorkeakoulut: 1) Oman yksikön tuki, 2) Yhteys oman yksikön toimintaan 3) Vierailun reunaehdot ja aiemmat kontaktit Yliopistot: 1) Vierailun käytännön järjestelyt, 2) Laitoksen tuki 3) Yhteys oman laitoksen toimintaan Ulkomaanjaksojen asemassa laitoksen / yksikön toiminnassa Amk: vierailut sisällytetään työsuunnitelmaan (75 %) ja kulut korvataan täysimääräisesti (85 %) Yliopistot: (40 %)

5/2007 CIMO Yhteiset haasteet Aikapula Töiden kasautuminen ennen tai jälkeen opetusvierailun: amk yli 90 %, yliopistot yli 80 % Työtehtävien järjestely, mahduttaminen omaan työaikaan, sopivan ajankohdan löytäminen, ongelmia yli 80 %:lla Ulkomaanjaksojen ja kv-toiminnan kasautuminen? Ulkomaanjaksot ja muu kansainvälinen toiminta kasautuvat muutamille aktiivisille opettajille, ammattikorkeakoulut noin 90 %, yliopistot noin 85 % samaa mieltä Oppilaitokseni opettajia on helppo innostaa lähtemään ulkomaanjaksoille, noin 50 % samaa mieltä Oppilaitoksestani lähtee paljon opettajia ulkomaanjaksoille, noin 50 % samaa mieltä  Resurssiongelmat heijastuvat? Kv-suhteiden henkilökohtaisuus

5/2007 CIMO Opettajien kansainvälisen liikkuvuuden + / - Ammattikorkeakoulut +Hyödyt: ammatillisen osaamisen lisääntyminen, jokin verran omalle oppilaitokselle (kv ja muu toiminta) +Opetusvierailut nivotaan osaksi oman yksikön ja vastaanottavan oppilaitoksen toimintaa +Kannustus yksikössä +Opetusvierailut sisällytetään työaikaan ja niihin liittyvät kulut korvataan +Opetusvierailulle lähtemisen mahdollisuuksista tiedotetaan oppilaitoksissa aktiivisesti, ulkomaanjaksoista keskustellaan ja kokemuksia jaetaan oppilaitoksissa melko aktiivisesti –Aikapula yleinen ongelma ?Kirjallinen raportointi yleistä -> hyödynnetäänkö? Yliopistot +Hyödyt: ammatillisen osaamisen lisääntyminen, jokin verran omalle oppilaitokselle (kv ja muu toiminta) +Kannustus laitoksella +Opetusvierailulle lähtemisen mahdollisuuksista tiedotetaan oppilaitoksissa aktiivisesti +Opetusvierailut nivotaan osaksi vastaanottavan oppilaitoksen toimintaa –Opetusvierailuja ei nivota osaksi oman laitoksen toimintaa –Opetusvierailuja ei välttämättä sisällytetä työaikaan eikä niihin liittyviä kuluja välttämättä korvata –Opetusvierailuista keskusteleminen vähäisempää kuin amkeissa ?Opetusvierailujen vaikutus laitoksella?

5/2007 CIMO Miten kehittää opettajien kansainvälistä liikkuvuutta? Tulosten pohjalta: Ammattikorkeakoulut: aikapulan helpottaminen, keskustelu, kokemusten levittäminen Yliopistot: työaikaan sisällyttäminen, kulujen korvaaminen, aikapulan helpottaminen, keskustelu ja kokemusten levittäminen Ehdotuksia kyselyyn vastanneilta opettajilta konkari + noviisi samalle matkalle jatkuvuus – sama opettaja samaan paikkaan useamman kerran: paremmat yhteistyön mahdollisuudet suunnitelmallisuus kokemusten levittäminen vakaa ja joustava rahoitus Ammattikorkeakoulut ja yliopistot: samat vai eri ratkaisut (liikkuvuus erilaista)?

5/2007 CIMO Kysymykset Miten opettajien kansainvälistä liikkuvuutta (määrä, laatu, sujuvuus) voisi kehittää? oppilaitoksissa tukipalvelut, yhteys strategiaan laitos- / yksikkötasolla kv-hallinnon tasolla vastaanottava laitos / yksikkö liikkuvuutta rahoittavien ohjelmien tasolla kansallisella tasolla (esim. strategia, rahoitus) Uudet keinot, vanhojen hyvien käytänteiden esille tuominen