Suomen kielen syötöksen ja käytön kartoitus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TAITOTASO 1 = ALKEISTAIDOT
Advertisements

SOMALIA Tietoa somaliasta (sijainti,pinta-ala jne.)
TAITOTASO 5 = TAITAJAN TAIDOT
N ǐ h ǎ o, Zh ō ngguó! Terve, Kiina!. Maailman ykköskieli! •Kiina on maailman puhutuin äidinkieli – yli miljardi puhujaa! •Se on yksi YK:n virallisista.
Käyttöohje: Kuinka luoda uusi tapahtuma. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Käyttöohje: Kuinka luoda uusi foorumi ja kuinka kommentoida foorumiin. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen 1.luokalla
Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
Oppiminen ja oppimisvaikeudet
Kielitestaus ammatillisen koulutuksen opiskelijavalinnassa
asukasta ”ulkomaalaista” km² 4 virallista kieltä 17 itsehallintoaluetta.
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
Käyttöohje: Kuinka luoda uusi uutinen. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Mohammed Kertoo itsestään:
SUULLINEN HARJOITTELU
SearchIM Search Mikko Ketola Regional Manager (Finland, Ireland, Baltic States) Helsinki Nuorten yhteisöt netissä – miten kommunikoin ja viestin.
Puhu parin kanssa. Millainen sinun perhe on. - Minulla on pieni perhe
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Lukemaan oppii vain lukemalla
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
Norssi ja Varis juttusilla
Käytännön kieleen ja työelämään tutustuminen Sosiaali- ja terveysalalle valmistava koulutus nuorille maahanmuuttajille.
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
Minun ystäväni 8. luokka tekijä – L. Pupulainen.
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
Jouni Vironen Perheterapeutti
Puhu parin kanssa! Mitä sinä teit viikonloppuna?
Suullinen esitys Puolalanmäen lukio VA4 syksy 2006 Anne Lindholm.
Venäjän alkeiden opetus
Lapsen oikeudet kuvakäsikirjoitus
Kuuntelemisen taitoja Kirjoita seuraavasta listasta itsellesi 10 erityisen vaativaa kuuntelemisen taitoa.
SOMALIA Tietoa somaliasta (sijainti,pinta-ala jne.)
KIRJOITETTUA JA PUHUTTUA KIELTÄ. Lue oppikirjasta s Tee Särmä-tehtävät tehtävävihkon sivulta 49.
Tunnetko tekstilajit, entä tekstityypit?
Opettaja antaa treenin ja informoi, miten se tehdään. Sinä treenaat.
Puhekulttuuri Puhutulla kielellä kiinteä sidos on puhetilanteeseen.
Päättötyön esittelyohjeet
1-3-vuotiaan vuorovaikutus
L ASTEN JA NUORTEN KIELELLINEN ERITYISVAIKEUS S PECIFIC LANGUAGE IMPAIRMENT SLI Petra Suonio 2012.
Lasten havainnoimisesta Ruut Ruokonen Näistä lähtökohdista… Yksilöllisyys =kehitys etenee määrätyssä järjestyksessä, mutta lapset saavuttavat näitä.
Puhumista, kuuntelemista, lukemista, kirjoittamista?
Mansin kieli Johanna Koo Alavuden yläkoulu 8C
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Kotoutumiskoulutus verkossa
Suomi maailman kielten joukossa
TAVOITTEET JA SISÄLTÖ LV
Englanti 8. lk LV – 2017.
Englannin valinnainen lisäkurssi
Luen, kirjoitan ja kerron
Muksuoppi Online on psykiatri Ben Furmanin kehittämä Muksuoppia hyödyntävä tietokone-ohjelma netissä, jonka avulla vanhemmat voivat auttaa lapsiaan voittamaan.
A2-VENÄJÄ ДОБРО ПОЖАЛОВАТЬ!.
Puhetilanteen kieli.
Videoesitelmät FIBS 5 kevät 2016.
ESSEE.
Tietoa välittävä puheenvuoro
Mitä pitää ”esitellä”? Miten se tehdään? Milloin esitellään?
Henkilökunnan koulutus
Oman alan kirja Käy lainaamassa Myllytullin kirjastosta oman alan kirja. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee uusi artikkeli nimeltään ”Oman alan kirja”) ylös.
Kielitietoisuus.
Kielitietoisuus.
SADUTUS Ruut Ruokonen 2013.
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Mahdollisuus monipuoliseen kielitaitoon
Jangsterit- nuoret hoivaajat meillä ja muualla -hanke
Muksuoppi Online on psykiatri Ben Furmanin kehittämä Muksuoppia hyödyntävä tietokone-ohjelma netissä, jonka avulla vanhemmat voivat auttaa lapsiaan voittamaan.
T Kirjoita nauhaan oma viestisi! Voit muuttaa tekstiä kirjain kerrallaan valitsemalla kirjaimen ja kirjoittamalla uuden. Kussakin diassa on yksi kirjain.
H Kirjoita nauhaan oma viestisi! Voit muuttaa tekstiä kirjain kerrallaan valitsemalla kirjaimen ja kirjoittamalla uuden. Kussakin diassa on yksi kirjain.
OSAAMISKANSIO Nimi.
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
H Kirjoita nauhaan oma viestisi! Voit muuttaa tekstiä kirjain kerrallaan valitsemalla kirjaimen ja kirjoittamalla uuden. Kussakin diassa on yksi kirjain.
Esityksen transkriptio:

Suomen kielen syötöksen ja käytön kartoitus XX:n Suomi-koulu Raakaversio 2008 T. Syyrila

Taustatiedot Nimi Syntymäaika Syntymämaa Missä maissa asunut ja milloin? Äidin äidinkieli Isän äidinkieli Vahvin oma kieli Lapsen arkipäivään kuuluvat kielet. Missä ja kuinka paljon kuulee ko. kieltä/kieliä. Onko tekemisissä kielen kanssa puhumalla, kuuntelemalla, lukemalla, kirjoittamalla?

…taustatiedot jatkuu Osaako lukea/ kirjoittaa vahvimmalla arkipäivän kielellään? Harrastukset, kiinnostuksen kohteet. Luonne sosiaalisissa tilanteissa.(rohkeasti osallistuva, kiinnostunut uusista asioista, kuuntelija, ujo, arka, hiljainen mutta kiinnostunut, syrjäänvetäytyvä, ero äidistä vaikea…tms.)

Suomen kielen syötös Kuka minulle puhuu suomea? Missä? Milloin? (kasvotusten, puhelimessa, tietokoneelta, videolta, kasetilta, TV:sta, radiosta) Kuulenko erilaisia murteita? Nimeä mahdolliset murteet. Kenelle minä puhun suomea? Mistä luen suomea?(kirjeet, internet, ohjeet, kirjeet, tienviitat, pelit, kirjat, lehdet, koulutehtävat) Kuinka usein? Milloin ja mitä kirjoitan suomeksi?(kirjaimia, muistilappuja, postikortteja, kirjeitä, päiväkirjaa, koulutehtäviä, esitelmiä, harrastekokoelmia)

…syötös jatkuu Kuinka usein käyn Suomessa? Kuinka usein meillä käy suomea puhuvia vieraita? Onko minulla sisaruksia? Millä kielellä he puhuvat kanssani?

1.VASTAANOTTAMISTAIDOT a) Kuullun ymmärtäminen Vastaa koodeilla: E=en ymmärrä, H=ymmärrän heikosti, K=ymmärrän yleensä pääasiat, P=ymmärrän ongelmitta Peruskohteliaisuudet Itseäni koskevat kysymykset Omaan arkipaivaani liittyvat kysymykset ja keskustelut. Syntyperäisten suomalaisten lasten keskustelun. Syntyperäisten suomalaisten aikuisten arkipäiväisen keskustelun. Suomi-koulun oppitunnilla puhutut asiat. Viihteelliset Tv ohjelmat Dokumenttiohjelmat ja uutiset Luennot, esitelmät, Kokoukset Kirjakielisen selkeän puheen Puhekielisen puheen. Murrekielisen puheen (nimeä murteet)

b) Luetunymmärtämisen taidot E=en osaa, H=heikosti, K=kohtalaisen hyvin, P=ongelmitta Osaan lukea vahvimmalla kielelläni ilman apua. Osaan lukea suomea ääneen ilman apua. Ymmärrän yksittäisiä lauseita lyhyistä kertomuksista. Ymmärrän lyhyitä henkilökohtaisia viestejä ja muistilappuja. Löydän oleellisen tiedon yksinkertaisesta ja lyhyestä tekstikappaleesta. Ymmärrän kokonaisia satuja/artikkeleita. Ymmärrän yksinkertaisia käyttöohjeita. Ymmärrän ikäkaudelleni soveltuvia kokonaisia asiatietotekstejä Osaan lukea tarpeeksi sujuvasti pystyäkseni lukemaan kokonaisen kirjan. Ymmärrän tarpeeksi pystyäkseni lukemaan kokonaisen kaunokirjallisen kirjan. Ymmärrän tieteellisiä julkaisuja.

2. TUOTTAMISTAIDOT a) Kirjoittamistaidot E=en osaa,H= heikosti, K=kohtalaisesti, P=erittäin hyvin Teknisesti osaan kirjoittaa ilman apua vahvimmalla kielelläni. Tunnen suomalaiset aakkoset. Kirjoitan yksittäisiä sanoja suomeksi. Kirjoitan muistilappuja ja lyhyitä viestejä suomeksi. Pystyn kirjoittamaan sanelun mukaan lahes virheettömästi. Pystyn kirjoittamaan ymmärrettäviä yksinkertaisia lauseita. Pystyn kirjoittamaan viestin postikorttiin. Pystyn kirjoittamaan kirjeen ystävälle. Pystyn kirjoittamaan virallisen kirjeen. Pystyn kirjoittamaan aineen, muistion tai esseen. Pystyn kirjoittamaan tieteellistä tekstiä.

b) Puhumistaidot E=en osaa, H=heikosti, K=kohtalaisesti, P=erittäin hyvin Osaan suomalaiset kirjainäänteet. Osaan puhua yksittäisiä sanoja. Osaan puhua muutamia lauseita ja sanontoja. Osaan kertoa itsestäni perustiedot. Osaan ilmaista perustarpeeni ymmärrettävästi. Osaan kertoa omasta elämästäni ja elinpiiristäni. Osaan kertoa omista harrastuksistani. Osaan puhua oppitunneilla käsiteltävistä aiheista. Osaan puhua riittavan hyvin selviytyakseni paivittaisista asioinneista kodin ulkopuolella. Osaan puhua yleisesti kulttuuriin liittyvistä asioista. Osaan puhua ammattiini liittyvistä asioista. Tunnen keskeisimmät suomalaiset idiomat (sanonnat). Osaan puhua yleisistä tieteellisistä aiheista. Osaan puhua spesifistä akateemisesta aiheesta.

E=ei, H=hiukan, K=kohtalaisesti, P=erittäin paljon. Vieraat ihmiset huomaavat puheestani, että en ole täysin suomalainen. Ääntamiseni vaikeuttaa puheeni ymmärtämistä. Lauserakenteeni vaikeuttaa puheeni ymmärtämistä. Sanavarastoni niukkuus vaikeuttaa puheeni ymmärtämistä. Minusta on tarkeää/mukavaa opiskella suomen kieltä. Äitini mielestä on tarkeää opiskella suomen kieltä. Isäni mielestä on tarkeää opiskella suomen kieltä. Tulen Suomi-kouluun koska: Mihin henkilökohtaisesti välttämättä tarvitsen suomen kielen taitoa? Jos en osaa suomea, en voi …: Vanhempani toivovat (tai minä toivon ) Suomi-koulun antavan minulle lukuvuoden tähtäimellä: Vanhempani toivovat (tai minä toivon ) Suomi-koulun antavan minulle usean vuoden tähtäimellä: