UAS-järjestelmän käyttö viranomaistoiminnassa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi
Advertisements

ECVET tulee, oletko valmis!
Uuden ohjelmakauden valmistelu Arviointiseminaari - eväitä uudelle ohjelmakaudelle Tiina Malm.
LENTOTURVALLISUUSPÄIVÄ
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto, lääninelintarviketarkastaja Raisa Romppanen1 Kokemuksia yleisötilaisuuksien turvallisuuden tarkastamisesta.
SUIO GP ja Räyskälä ja Räyskälä.
Laatija / käsittelijä 1 Itämeri-viestijöiden yhteistyöverkosto Aira Saloniemi Verkkopäätoimittaja, Suomen ympäristökeskus SYKE, viestijäverkoston.
AIP.
Turvallisesti rautatieym-päristössä
Henkilöstön virkistysrahan käyttö HUS:ssa
Hajajätevesiasetus – rakennusvalvonnan uusi riesa?
Pk-yritysbarometri, kevät 2014 Alueraportti, Satakunta.
Pekka Isoniemi katu- ja puisto-osasto ylläpitotoimisto
Työmarkkinajärjestökysely tasa-arvosuunnitelmista ja palkkakartoituksista 2012 Akava
RPAS/UAV(S)-TOIMINTA ANSP:n KANNALTA
Tulvariskien hallinta lainsäädännössä Tulvariskityöryhmä: keskustelutilaisuus Pekka Kemppainen Lakimies Maa- ja metsätalousministeriö Yleinen.
Kalastuslain kokonaisuudistuksesta järjestöpäällikkö Risto Vesa Kalatalouden Keskusliitto.
Alkoholiteollisuuden ja järjestöjen vastakkainasettelu alkoholimainonnassa Toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi.
Kokemuksia etäpalvelupilotista Etelä-Pohjanmaalla Marko Rossinen Etelä-Pohjanmaan liitto.
1 N-piirin johtajuusvalmennus Vapaaehtoistyön johtaminen.
4.2 Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon toteuttaminen s.11.
Pk-yritysbarometri, kevät 2014 Alueraportti, Keski-Pohjanmaan Yrittäjät.
Pk-yritysbarometri, kevät 2014 Alueraportti, Pohjois-Pohjanmaa.
Pk-yritysbarometri, kevät 2014 Alueraportti, Etelä-Karjala.
Yksilöllisiä palveluratkaisuja henkilökohtaisella budjetilla - kokemuksia Eksotessa Merja Heinonen
7. syyskuuta 2014 Trafi RPV / UAS -foorumi Evl P Saarikoski MAAVEOPOS UAS käyttö lakisääteisten tehtävien toteuttamiseksi.
Sotilasilmailun viranomaisyksikkö RPAS –toiminta Sotilasilmailuviranomaisen näkemys RPAS -foorumi.
Tehtäviä: Nollajohdin virta ja johtiminen mitoitus
Valvontaviranomaiset 15 § Kunnan määräämä valvontaviranomainen valvoo, että kunta ja tontinomistaja täyttävät laissa säädetyt velvollisuutensa.
PALVELULAIN VIRANOMAISIIN KOHDISTUVAT VELVOITTEET Mikko Holm Sisämarkkina- ja kuluttajapolitiikan ryhmä 4. marraskuuta 2009.
Tietohallintostrategia
VANHUUSOIKEUDEN KURSSI
Kauppakeskusturvallisuus - käyttäjät
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
Nuorten hankkeet MYR Minna Koljonen.
KANSALAISVAIKUTTAMINEN
YRITYSVEROTUS NYT JA TULEVAISUUDESSA
Erityistilanteiden sääpalvelu HydMet
Klubin arvojen määrittelyprosessi. Arvoprosessi Klubin tulee selvittää itselleen miksi arvot ovat tärkeitä. Arvoja ei kannata pohtia vain siksi, että.
Ympäristönäkökulma rakennerahastohankkeissa
PL 123 (LÖNNROTINKATU 37) HELSINKI ► PUHELIN (09) ► Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus.
Mielenterveys kuntoutus
Helsinki Elintarvikekuljetus- ja logistiikkaseminaari Teoriasta käytäntöön Pääjohtaja Jaana Husu-Kallio Elintarviketurvallisuusvirasto Evira.
UKJ-valmistelutyö ja –raportti lyhyesti UKJ-ohjausryhmä Ari Ahlqvist.
Standardit, mitä ne ovat? Jari Välkkynen, Lähde:
Tuomioistuinlaitos: ”Tavalliset” oikeusasteet: Hallinto-oikeusasteet:
Esitys aluetoimikuntamalliksi Vapaa-ajan asukaspalveluiden lautakunta §65.
Sosiaalihuoltolaki.
Maitohygienialiitto / Evira koulutuspäivä Raakamaidon lakisääteisten tutkimusten poikkeamailmoitukset Elintarviketurvallisuusvirasto Evira Elintarvikehygieniayksikkö.
Vesiliikennelaki 1 luku Yleiset säännöt Oppikirjan sivu § Lain tarkoitus lain tarkoitus on edistää vesiliikenteen turvallisuutta ja ehkäistä vesikulkuneuvojen.
Olemme matkalla kohti uutta keskusjärjestöä 2 > Katsomme 2020-luvulle ja siitä eteenpäin. Perustamme uuden ajan keskusjärjestön ammattiyhdistysliikkeen.
Tutkija Heikki Harri Onnettomuustutkintakeskus
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020 ja sen toimeenpano - Kori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen.
ALUEELLINEN TIETOIMITUS
ASIAKKAAN KOHTAAMINEN – VASTUUN JAKO
Drone pilottikoulu
Kotimaanliikenteen matkustaja-alusyrittäjien turvallisuuspäivä
Drone-koulutus
RPAS foorumi Tervetuloa!.
LIIKEKILPAILUN SÄÄNTELY KILPAILU- MENETTELY KILPAILUN- RAJOITUKSET
EU 290/2012 ORA.GEN.200 SMS implementointi Nykyiset JAR FTO- ja TRTO-toimiluvan haltijat (päivitetty )
TARKASTUSLENTÄJIEN KERTAUSKOULUTUS
Säädökset, määräykset, ohjeet ja käytännöt Kulttuuri
TYÖTURVALLISUUS.
ILMATILAN JA SEN KÄYTÖN
EU 965/2012, ORO.GEN.200 SMS implementointi AOC:n haltijat
LIIKEKILPAILU Kilpailulaki /948. LIIKEKILPAILU Kilpailulaki /948.
Ilmatilan kertauskoulutus 2019
SEVESO SUURONNETTOMUUSHARJOITUSTEN JÄRJESTÄMINEN JA VALVONTA
Esityksen transkriptio:

UAS-järjestelmän käyttö viranomaistoiminnassa SMUAS-työryhmä Kapt M Sandström 060613

Työryhmän jäsenet Rikosylikomisario Sami Ryhänen Ylikomisario Pekka Nilsson Ylikonstaapeli Jukka Juhola Kapteeni Mika Sandström Kehittämispäällikkö Teemu Veneskari 3/4/17

Sisäasiainhallinnon yhteinen UAS-työryhmä Poliisihallituksen asettama työryhmä toimikausi 3.9.2012 -31.12.2013 Tehtävänä selvittää hyödynnettävyys lakisääteisten tehtävien hoidossa turvallisuusviranomaisten UAS -kalustotilanne yksityiset palveluntarjoajat koulutusjärjestelyt Osallistua tarpeen mukaan asiantuntijoina UAS -kehityshankkeisiin, harjoituksiin ja kokeiluihin Tehdä loppuraportissa kehittämisehdotukset toimialojen osalta 3/4/17

Miksi UAS? Tehostaa viranomaisten kykyä suorittaa lakisääteisiä tehtäviä UAS -toiminta on osa rajojen valvonnan 2017 -konseptia, jolla vastataan henkilöstövähennyksien aiheuttamaan valvonnan vähenemiseen. UAS -järjestelmillä voidaan lisätä partioiden valvonnan kattavuutta, työturvallisuutta, vaikuttamisen nopeutta ja reaaliaikaisuutta kaikilla viranomaissektoreilla. 3/4/17

Pikauudistus ja RVL:n kanta Tarkoituksena sallia käyttö muulta ilmailulta kielletyllä tai tarkoitusta varten tilapäisesti erotetulla alueella tarkoituksesta riippumatta. Tarkoituksena sallia lentotyö miehittämättömällä ilma-aluksella Liikenteen turvallisuusviraston määräysten mukaisesti HE perusteluissa indikoitu, että määräyksessä asetettaisiin näköyhteysvaatimus, max 120 m lentokorkeus ja max 500 metrin etäisyys lennättäjästä. RVL on esittänyt, että miehittämättömien ilma-alusten viranomaiskäyttö Olisi sallittu ilman erillistä lupaa vähintäänkin ADIZ-vyöhykkeellä, mutta mielellään kaikkialla Olisi sallittava 150 metrin korkeuteen ja ilman näkölentoyhteyttä. Viranomaiskäytössä ei tarvittaisi lentotyölupaa. 3.4.2017

Huomioita ja linjausehdotus Kansainvälisessä keskustelussa on lähdetty siitä, että UA ei saa aiheuttaa vaaraa ja siksi ajatuksena on lennättäminen tähystettynä (VLOS) tai UA:n varustaminen hyväksyttävällä ”detect and avoid”-järjestelmällä (joita vasta kehitellään). Aluelennonjohto voi viranomaisen pyynnöstä ”sulkea” ilmatilan (8.5 §). Linjausehdotus tässä vaiheessa: Sallittua suljetussa ilmatilassa (myös ilman näkölentoyhteyttä). Lentotyössä muutoin Trafin määräykset pätevät. Viranomaisen lentotyön luvanvaraisuus kokonaisuudistukseen (nyt vapautettu osin määräyksellä) 3.4.2017

Tavoite Lainsäädännön muokkaaminen operatiivisen toiminnan mahdollistamiseksi lennonjohdon rajoituksella alkuvaiheessa 150 m lentokorkeudella ilman näkölentoyhteyttä lentosuunnitelman mukaisesti operaattorilla ilmailuradion käyttölupa Turvallisuusselvitys UAV:n käytöstä ilmatilassa PERUSTE TOIMINNALLE: Ihmishenkeen, terveyteen, yleiseen/kansalliseen turvallisuuteen, rajaturvallisuuteen, rikostorjuntaan ja vahinkojen rajoittamiseen tai vaaran välttämiseen liittyvän tehtävän suorittamiseen. 3/4/17

HAKIJA Pelastus, Poliisi, Sotilasviranomainen, Rajavartiolaitos tai Tulli Esitys operatiivisen lennon suorittamiseksi Ilmatilan sulkeminen tai rajoittaminen, alueellisesti rajattu PERUSTE Ihmishenkeen, terveyteen, yleiseen/kansalliseen turvallisuuteen, rajaturvallisuuteen, rikostorjuntaan ja vahinkojen rajoittamiseen tai vaaran välttämiseen liittyvä tehtävä LENTOSUUNNITELMA Operaattori toimittaa Aluelennonjohto Käsittelyaika "HETI" LUPA Suunnitelman mukainen tai rajoitettu Valtio-operaattori Ilmailuradion käyttölupa Määrätty max. lentokorkeus Ilman näkölentoyhteyttä 3/4/17