Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuJarno Saarinen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Alkoholiteollisuuden ja järjestöjen vastakkainasettelu alkoholimainonnassa Toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi
2
Kansalaisjärjestöjen ja alkoholiteollisuuden vastakkainasettelu -Alkoholimainonta on ollut Suomessa sallittua vuodesta 1995. -Esim. Ranskassa mielikuvamainonta ja Norjassa kaikki alkoholimainonta on edelleen kielletty -Lukuisat kansalaisjärjestöt ovat viime ja tällä hallituskaudella ajaneet alkoholin mielikuvamainonnan kieltämistä myös Suomessa. Kieltämisellä on ollut myös mm. viime- ja nykyisen eduskunnan enemmistön tuki. -Monet päihdejärjestöt ovat esittäneet myös alkoholimainonnan kieltämistä kokonaan. -Alkoholiteollisuus on vastustanut mainonnan rajoituksia erittäin voimaperäisesti ja ollut vahvasti vaikuttamassa niitä vastaan viime hallituskauden työryhmissä. Keskustelussa alkoholiteollisuus on pyrkinyt hämmentämään mm. kiistämällä mainonnan tutkitut vaikutukset.
3
Alkoholiteollisuuden viestejä -Alkoholimainonta ei vaikuta alkoholinkäyttöön -Alkoholiongelmat ovat pienen vähemmistön ongelmia -Itsesääntely riittää ylilyöntien karsimiseen -Mainonnan kielto ei ratkaise nuorten humalajuomista -Valistus on paras tapa suojata yhteiskuntaa alkoholinkäytön vaaroilta
4
Kansalaisjärjestöjen näkökulma -Lasten ja nuorten alkoholinkäyttöä on vähennettävä. Tämän on mentävä alkoholiteollisuuden markkinatavoitteiden edelle. -Alkoholimainonnan vaikutuksista nuorten alkoholinkäyttöön on vahva tutkimusnäyttö. -Hinta ja saatavuus ovat avaintekijöitä alkoholinkulutuksessa. Mielikuvamainonnan kielto tai täyskielto on konkreettinen täydentävä keino vaikuttaa nuorten alkoholinkäyttöön. -Nykyinen lainsäädäntö ei tosiasiassa pysty suojelemaan alaikäisiä alkoholimainonnalta. Ns. ”kieltolista” kannustaa luovuuteen. -Kansainväliset tutkimukset osoittavat, ettei itsesääntely riitä hillitsemään alkoholimainontaa. Selkeä lainsäädäntö on parempi vaihtoehto myös yrityksille. -Ranskan ja Norjan esimerkki tukee lainsäädännön kehittämistä Suomessakin.
5
Lähde: TNS Gallup Oy, 13.-24.2.2012, N=1004
9
Yhteenvetoa • Suomalaiset kantavat huolta alkoholin ylikorostuneesta asemasta yhteiskunnassa • Erityisen huolissaan ollaan lasten ja nuorten humalajuomisesta • Näkemys juomatapojemme ”eurooppalaistumisesta” jakaa mielipiteitä, mutta nuorten kokemus on, että juomisen tarkoituksena on humaltuminen • Yleinen mielipide sallisi alkoholijuomista tuotetietojen esittämisen mutta kieltäisi mielikuvamainonnan • Jos vaihtoehtona on pelkkä itsesääntelyn kehittäminen, enemmistö olisi valmis kieltämään alkoholimainonnan kokonaan. • Mitä tosiasiassa menetetään, jos alkoholimainonnasta luovutaan?
10
Kiitos! www.ehyt.fi www.viinamainos.info
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.