Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

LENTOTURVALLISUUSPÄIVÄ

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "LENTOTURVALLISUUSPÄIVÄ"— Esityksen transkriptio:

1 LENTOTURVALLISUUSPÄIVÄ
ESPOON MOOTTORILENTÄJÄT RY. Ohjelma 15:00 Lentosääntöjen kertausta ja keskustelua Matti Hohtola 16:00 Säätietojen hankinta ja niiden tulkinta 17:00 Lentopsykologia Pekka Erkama 19:00 Tilaisuus päättyy

2 LENTOSÄÄNTÖJEN KERTAUSTA
MITÄ LENTOSÄÄNNÖT OVAT? Pelisäännöt lentämisen Yksi lentoturvallisuuden osa-alue

3 LENTOSÄÄNTÖJEN KERTAUSTA
Lähdemateriaali Lentosäännöt OPS M1-1 Sääminimit VFR-lentotoiminnassa OPS M1-16 PÄIVÄN LENTOSÄÄNTÖAIHEET Yhteentörmäysten välttäminen VFR-lentosäännöt VMC-minimit VFR-sääminimit IFR minimilentokorkeudet

4 VÄISTÄMISSÄÄNNÖT Ilma-alusten liikkuminen maassa
Vastakkaiset suunnat rullatessa

5 VÄISTÄMISSÄÄNNÖT Ilma-alusten liikkuminen maassa
Leikkaavat suunnat rullatessa

6 VÄISTÄMISSÄÄNNÖT Ilma-alusten liikkuminen maassa
Saavuttaminen rullatessa

7 VÄISTÄMISSÄÄNNÖT Ilma-alusten liikkuminen maassa Lentoonlähtö

8 VÄISTÄMISSÄÄNNÖT Vastakkaiset lentosuunnat

9 VÄISTÄMISSÄÄNNÖT Leikkaavat lentosuunnat

10 VÄISTÄMISSÄÄNNÖT Saavuttaminen lennolla

11 VÄISTÄMISSÄÄNNÖT Lasku
Lennolla olevan tai maassa tai vedessä liikkuvan ilma-aluksen on väistettävä ilma-alusta, joka suorittaa laskua tai lähestymisen loppuvaiheita Kahden tai useamman ilmaa raskaamman ilma-aluksen lähestyessä lentopaikkaa laskua varten on ylempänä olevan ilma-aluksen väistettävä alempana olevaa ilma-alusta. Alempana oleva ilma-alus ei kuitenkaan saa lentää lähestymisen loppuvaiheita suorittavan ilma-aluksen eteen tai sen ohi. Moottorin voimalla kulkevan ilmaa raskaamman ilma-aluksen on kuitenkin väistettävä purjelentokoneita

12 VÄISTÄMISSÄÄNNÖT Toiminta lentopaikalla ja sen läheisyydessä
Liikkuessaan lentopaikalla tai sen läheisyydessä ilma-aluksen on, riippumatta siitä, onko se lähiliikennevyöhykkeellä Tarkkailtava muuta lähiliikennettä yhteentörmäysten välttämiseksi Mukauduttava muiden ilma-alusten toimintaan tai pysyttävä erossa siitä Suoritettava kaikki kaarrot vasemmalle lähestyessään laskua varten ja lentoonlähdön jälkeen, ellei ole toisin määrätty Suoritettava lasku ja lentoonlähtö vastatuuleen, ellei turvallisuussyistä tai kiitotiejärjestelyn tai muun liikenteen takia muuta suuntaa ole pidettävä parempana

13 VÄISTÄMISSÄÄNNÖT Muuta
Ilma-aluksen, jolla on väistämissääntöjen mukaan etuoikeus, on säilytettävä ohjaussuuntansa ja nopeutensa. Mikään näistä säännöistä ei kuitenkaan vapauta ilma-aluksen päällikköä velvollisuudesta toimia siten, että yhteentörmäys varmimmin vältetään Ilma-aluksen, joka sääntöjen mukaan on velvollinen väistämään, on vältettävä ohittamasta toista ylä- tai alapuolelta tai editse, ellei se ohita riittävän etäältä ja ota huomioon ilma-aluksen jättöpyörteiden vaikutusta

14 VFR-LENTOSÄÄNNÖT Minimilentokorkeudet

15 VFR-LENTOSÄÄNNÖT Minimilentokorkeudet

16 VFR-LENTOSÄÄNNÖT VFR-lennot lähialueella ja lähiliikennevyöhykkeellä
ilman erityis-VFR-selvitystä

17 VFR-LENTOSÄÄNNÖT Erityis-VFR-selvitys
Erityis-VFR-lennoilla näkyvyyden maassa on oltava vähintään 1,5 km päivällä ja vähintään 3 km yöllä, sekä pilvisyyden sellainen, että voidaan lentää selvästi erossa pilvistä noudattaen minimilentokorkeuksia Huom. Erityis-VFR-lennot porrastetaan IFR-lentoihin ja muihin erityis-VFR-lentoihin

18 VFR-LENTOSÄÄNNÖT VFR-lennot yöllä (YÖ-VFR minimit)

19 VFR-LENTOSÄÄNNÖT VFR- matkalentokorkeudet 5000 ft tai alle
VFR-matkalentojen vaakalento-osalla lennettäessä lentokorkeudella 5000 jalkaa merenpinnasta tai 3000 jalkaa maan tai veden pinnasta, riippuen siitä, kumpi on ylempänä, sekä tämän korkeuden yläpuolella on noudatettava "Matkalentokorkeudet" kohdan "VFR-lennot" mukaisia lentosuuntien edellyttämiä lentopintoja. Ilmatilaluokissa B tai C on noudatettava em. taulukon kohdan "IFR-lennot" mukaisia lentosuuntien edellyttämiä lentopintoja 5000 ft tai alle Korkeus on vapaa, kannattaa kuitenkin huomioida muu VFR- ja IFR- liikenne ja valita korkeus lentosuunnan mukaan Yli 5000 ft MSL Itään FL55, FL75, FL95 jne Länteen FL65, FL85 jne C ilmatilassa IFR-pinnoilla esim EFHK TMA

20 VMC-MINIMIT Suomessa ilmatilaluokat C ja D
(CTR, TMA, MIL-CTA, AWY jne.)

21 VMC-MINIMIT Suomessa ilmatilaluokat G+ ja G
(FIZ ja valvomaton ilmatila)

22 VFR-SÄÄMINIMIT VFR-lentosääntöjen mukaiset minimit jos
Lentokokemus vähintään 100 h ja Yölentokelpuutus tai todettu perusmittaritaito Muuten VFR-sääminimit ovat seuraavat Lentoreitillä Näkyvyys aiotulla reitillä vähintään 5 km ja Pilvikorkeus vähintään 1000 ft Lentopaikan läheisyydessä Näköyhteys kiitotiehen, näkyvyys maassa vähintään 3 km Pilvisyys sellainen, että voidaan lentää selvästi erossa pilvistä VFR-sääminimit yöllä Noudatetaan lentosääntöjen määräyksiä näkyvyydestä ja pilvisyydestä

23 VFR-LENTOSÄÄNNÖT VFR-lennon muuttaminen IFR-lennoksi
Näkölentosääntöjen mukaan lentävän ilma-aluksen, joka haluaa siirtyä noudattamaan mittarilentosääntöjä, on Mikäli lentosuunnitelma on esitetty, ilmoitettava tarpeelliset muutokset voimassa olevaan lentosuunnitelmaan ja saatava tarvittaessa selvitys tai selvityksen muutos, tai Esitettävä lentosuunnitelma asianomaiselle ATS-elimelle ja saatava selvitys ennen IFR-lennon aloittamista valvotussa ilmatilassa

24 IFR-LENTOSÄÄNNÖT Minimilentokorkeudet IFR:ssä
IFR-lento on suoritettava lentokorkeudella, joka on vähintään 1000 jalkaa ilma-aluksen arvioidusta sijainnista 8 km säteellä olevan korkeimman esteen yläpuolella Esim. Espoon alueella minimi IFR lentokorkeus on ft MSL, 8 km säteellä kivenlahden radiomastosta


Lataa ppt "LENTOTURVALLISUUSPÄIVÄ"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google