Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
2
RPAS/UAV(S)-TOIMINTA ANSP:n KANNALTA
Marko Ihanus, EFIN AMC-päällikkö RPAS – Remotely Piloted Aircraft Systems -foorumi
3
Sisällys Yleistä Operointi RPAS:lla Valvottu ilmatila
Valvomaton ilmatila Vaara-alue, prosessit
4
YLEISTÄ Regulointi osin puutteellista
Kansallisesti kahden eri viranomaisen reguloimaa, ei täysin linjassa keskenään Toiminta kasvussa, AIP SUP:t:
5
OPEROINTI RPAS:lla MIL: Vaara-alueella (tilapäinen tai pysyvä)
Luokka III saatettuna Luokka IV itsenäisesti CIV: Tilapäisellä vaara-alueella Näköetäisyydellä lennättäjästä?
6
VALVOTTU ILMATILA Vaara-alue (tilapäinen tai pysyvä) MIL saatettuna
Porrastuskriteerit Lennonjohtajan vastuut, velvollisuudet ja oikeudet Tutkanäytöllä riippuen perustamistavasta MIL saatettuna Tutkanäytöllä MIL luokka IV ? Näköetäisyydellä lennättäjästä? Toiminta lentopaikan läheisyydessä? Yhteydenpito ATC:n ja lennättäjän välillä? Lennonjohtajan vastuut, velvollisuudet ja oikeudet?
7
VALVOMATON ILMATILA Vaara-alue (tilapäinen tai pysyvä)
ATC ei porrastusvelvollisuutta OPS M1-28 mukainen toiminta Näkyvissä tutkanäytöllä (riippuen perustamistavasta) Luokka III saatettuna Näkyvissä tutkanäytöllä mahd. lentotiedotuspalvelua varten Luokka IV ? Näköetäisyydellä lennättäjästä? Ei vaikutusta
8
VAARA-ALUE, PROSESSIT Pysyvät vain PV tai RVL, aktivointi NOTAM:lla viim. 7 vrk ennen toimintaa (ICAO) Tilapäisen vaara-alueen perustaminen Esitys 10 viikkoa ennen TraFi:lle vs. pysyvä D 14 vrk/TSA D-1 Lausuntopyynnöt (TraFi/Finavia) AIP SUP:n julkaiseminen Tutkaesitysjärjestelmäpäivitys Ilmailulaki 8§ / virka-apu NOTAM, reittibulletiini. Ei kartalla. Ei lennonjohdon järjestelmissä, porrastaminen valvotussa ilmatilassa? Rajoittaa suurella alueella, ei joustavuutta. Mahd. TraFi:n poikkeukset OPS M1-28 mukaisesti Ilmatilan vapauttaminen kankeaa, valvottu/valvomaton ilmatila
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.