Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

RPAS foorumi 6.6.2013 Tervetuloa!.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "RPAS foorumi 6.6.2013 Tervetuloa!."— Esityksen transkriptio:

1 RPAS foorumi Tervetuloa!

2 Tilaisuuden tarkoitus
Läpikäydä asiaan liittyvän lainsäädännön nykytila ja sen lähitulevaisuus Kartoittaa osapuolten tarpeet Hahmottaa jatkotoimenpiteitä osapuolten tarpeiden näkökulmasta.

3 OHJELMA Tilaisuuden avaus; LVM/Trafi Tapahtuman taustat; Pekka Henttu
Lainsäädäntö eri tasoilla; Taro Kuusiholma, Heikki Jokinen Käyttäjäryhmien/teollisuuden esitykset Pasi Saarikoski; MAAV UAS toiminta Jani Kortesluoma; SVY Martti Wallin; PIA Marko Ihanus; RPAS/UAV(S)-TOIMINTA ANSP:n KANNALTA Antti Taskisen; Helimport Keskustelu/jatkotoimenpiteet; Trafi

4 Riskihierarkia-lähestyminen
Toimintaan liittymättömät kolmannet osapuolet Kaupallisen ilmakuljetuksen matkustajat Toimintaan tavalla tai toisella liittyvät kolmannet osapuolet Miehistöjäsenet / lentotyöhön osallistuvat Ei-kaupallisen lennon matkustajat Ei-kaupallisen lennon lentäjät.

5 Rajaus Trafissa Turvallisuus Turva Melu

6 RPAS, ICAO ja EU RPAS foorumi 6.6.2013 Taro Kuusiholma
Erityisasiantuntija Liikenteen toimijat ja teknologia

7 ICAO 2005 State letter. 2007 The Unmanned Aircraft Systems Study Group (UASSG). 2010 amendment 13 to Annex 13 (Aircraft Accident and Incident Investigation). 2011 Circular 328. 2012 amendment 43 to Annex 2 (Rules of the Air) and amendment 7 to Annex 7 (Aircraft Nationality and Registration Marks) .

8 ICAO Annex 2 Three basic pre-requisites apply to RPAS:
1. RPAS (certificate of airworthiness, certificates for the other components of the system, a remotely piloted aircraft (RPA), one or more associated remote pilot station (RPS), the required command and control (C2) links) must be approved by the competent authority. 2. The RPAS operator must hold a valid RPAS operator certificate. 3. The remote pilots must hold a valid licence.

9 ICAO UASSG Toimintaan osallistuu 20 valtiota ja 13 kansainvälistä järjestöä. Käytännössä keskittyy BLOS. Ei merkitystä lentokorkeudella, MTOW tai C2/C3. Focus: airworthiness, air traffic management, C2 and ATC communications, detect and avoid, licensing and operations. 2014 elokuu; a draft guidance manual on RPAS. 2014 lokakuu ICAO RPAS symposium. RPAS Roadmap. Kahden, kolmen vuoden sisällä SARP Annexes 1, 6, 8 ja 10 (myöhemmin 11 ja 12).

10 EU, EASA ja JARUS 2002 The Joint JAA/EUROCONTROL Task Force on UAV.
EASA toimivalta RPAS MTOW 150 kg ja yli. Jäsenvaltioilla toimivalta RPAS MTOW alle 150 kg. 2009 EASA Policy Statement Airworthiness Certification of Unmanned Aircraft Systems (UAS). 2012 komission dokumentti "Towards a European strategy for the development of civil applications of Remotely-piloted Aircraft Systems (RPAS)“. NPA EU:n lentosääntöjen (SERA) muuttamiseksi ICAOn standardin edellyttämällä tavalla.

11 EASA EASA toimivallan laajentaminen RPAS alle 150 kg perusasetuksen muutoksella: ToR alkuvuodesta 2014, NPA vuonna 2015, EASA Opinion 2016 ja lainsäädäntöprosessin jälkeen muutos voimaan 2018. According to EASA 4-Year Rulemaking Programme , the Agency will launch 2013 a multidisciplinary Rulemaking Task (RMT.0229) for development of Implementing Rules for the operations of RPAS comprising Air OPS, FCL and Part-M. EASA’s Opinion is expected by end of EASA’s Decision is expected in 2017 (RMT.0230) and AMC and GM (simultaneously). Development of specific CS for UAS airworthiness will start and affect CS-23 and CS-27 (RMT.0235).

12 JARUS 2007 Joint Authorities for Rulemaking on unmanned Systems (JARUS). Toimintaan ottaa osaa 24 valtiota, EASA ja EUROCONTROL. Suomi liittyi JARUS organisaatioon toukokuussa. Toimintaa tukee ICAO, EUROCAE ja RTCA. Tavoite: RPAS sääntelyn harmonisointi kansainvälisesti ja mallinormiston luominen. Työ tehdään seitsemässä työryhmässä.

13 JARUS työryhmät WG-1 Operational and Remote Crew Licensing Requirements Group (OPS). WG-2 Organisations Approval Group (ORG). WG-3 Airworthiness Group (AW). WG-4 Detect and Avoid Group (DA). WG-5 Command, Control and Communication Group (C3). WG-6 UAS System Safety Group (AMC UAS.1309). WG-7 Airworthiness Process (Part 21) Group.

14 Kiitos, kysyttävää? taro.kuusiholma@trafi.fi

15 Miehittämättömät ilma-alukset – kansainvälistä ja kansallista sääntelyä

16 ICAOn standardi ICAOn miehittämättömiä ilma-aluksia koskevat standardimuutokset tulivat voimaan marraskuussa 2012 Muutokset toivat mukanaan mm. rekisteröintivaatimuksen, lentokelpoisuusvaatimuksen ja operaattorin lupavaatimuksen. Suomi on ilmoittanut, ettei näitä standardeja ole vielä Suomessa täytäntöönpantu.

17 Miehittämättömien ilma-alusten sääntely: Suomi vai EU?
EU:n toimivalta perustuu nk. EASA-asetukseen 216/ > ei sovelleta miehittämättömiin ilma-aluksiin, jonka toimintamassa on pienempi kuin 150 kg EU ei käsittele rekisteröintikysymyksiä, joten ne ovat kansallisesti päätettävissä EU on antanut siviili-ilmailun lentosäännöt, joita Suomessa ryhdytään soveltamaan marras- joulukuussa > nämä koskevat myös toimintamassaltaan alle 150 kg:n miehittämättömiä ilma-aluksia

18 Rekisteröinti Suomessa mietittävä, mitkä kaikki miehittämättömät rekisteröidään Omistajien tarpeet: esim. vakuutuksenantaja saattaa edellyttää rekisteröintitunnuksen kaltaista yksilöintitietoa. EU-säädösten vaatimukset NPA eli luonnos EU:n lentosääntöjen (SERA) muuttamiseksi ICAOn standardin edellyttämällä tavalla edellyttää rekisteröintiä. Miten rekisteröinti voidaan hoitaa mahdollisimman tarkoituksenmukaisella tavalla?

19 Odotettavissa oleva EU-sääntely
Miehittämättömien ilma-alusten osalta lentosääntötyö (SERA) meneillään. Alkuperäinen aikataulu oli, että EASAn esitys (lausunto, opinion) valmistuu 2014, minkä jälkeen ehdotus siirretään EU:n komission ja EASA-komitean sekä SES-komitean käsiteltäväksi EASAn työohjelmaluonnoksessa säädöshankkeet RMT.0229 (MDM.030 a) ja RMT.0230 (MDM.030 b) FCL-, OPS ja osa M-muutoksiksi RPAiden osalta aikataulu 2013 – Koskee vain 150 kg ja yli! Kevyemmät toistaiseksi kansallisessa toimivallassa.

20 Miehittämättömät ilma-alukset ja ilmailulain ja määräysten muutostarpeet
6 §: rekisteröinti - > määriteltävä rekisteröintivaatimus. 22 §: lentokelpoisuus - > näyttäisi sellaisenaan soveltuvan myös miehittämättömiin ilma-aluksiin; Kuitenkin, vaikka lakia ei tarvitsisi muuttaa, on tarkemmat vaatimukset annettava viranomaismääräyksellä. 45 §: vaatimukset miehittämättömien ilma- alusten lennättäjille -> määriteltävä uudeksi luvan lajiksi ja annettava tarkemmat määräykset. 8 luku: vaatimukset miehittämättömien ilma- alusten operaattoreille -> määriteltävä uudeksi ”toimiluvan” lajiksi ja määrättävä tarkemmin.

21 Miehittämättömät ilma-alukset ja ilmailulain ja määräysten muutostarpeet (2)
77 §: lentotyötä koskevat vaatimukset (operatiiviset vaatimukset) - > ilmailulakia muutettu (280/2013) niin, että lentotyömääräyksellä voidaan määrätä myös lentotyöstä miehittämättömillä ilma-aluksilla. Luonnos pitkälti valmis - > katsotaan vielä luvatut uudet JARUS –pohdinnat ennen lausunnolle lähettämistä.

22 Lentotyömääräys OPS M1-23 LUONNOS MUUTOKSEKSI
RPAS foorumi Heikki Jokinen

23 Käyttäjien aktiivinen osallistuminen tärkeää.
Tarkoituksena saada määräysluonnos kesällä lausuntokierrokselle. Aikataulutus riippuu muun muassa yhteiseurooppalaisten työryhmien (esim. JARUS) suositusten julkaisemisesta. Käyttäjien aktiivinen osallistuminen tärkeää. Määräysluonnos perustuu kansainvälisiin toimintatapoihin. Tilanne on haastava globaalisti. Määräykselle on tarvetta.

24 Lähtökohtana toiminnassa:
Lentotyömääräyksen säädösperustana Ilmailulain (1194/2009) 77 § ja 6 §. Lähtökohtana toiminnassa: Miehittämätön ilma-alus, UA: Ilman mukana olevaa ohjaajaa lentämään tarkoitettu ilma-alus, jota käytetään ilmailulaissa tarkoitettuun lentotyöhön. Lennokkia ei katsota miehittämättömäksi ilma-alukseksi. Lennokki: Ilmassa ilman mukana olevaa ohjaajaa liikkumaan tarkoitettu laite, jota käytetään yksinomaan harraste- tai urheilutarkoitukseen ja varustamatta erityiseen tehtävään. Lennättämiseen tarvittavia varusteita, kuten suksia tai kellukkeita, tai laitteen toiminnan ohjaamiseen tai valvontaan käytettäviä laitteita ei katsota edellä tarkoitetuksi varustamiseksi erityiseen tehtävään.

25 UA väistää kaikkea muuta ilmaliikennettä Laitteiden vaatimuksia:
Miehittämättömän ilma-aluksen lentoonlähtömassan ollessa 20kg, tai alle, ei lentotyölupaa vaadita. (Lentotyömääräyksen vaatimuksia on kuitenkin noudatettava) Lennätys näköyhteydessä. (500m etäisyydellä alle 120 metrin korkeudella maan/veden pinnasta) Poikkeaminen vaatii Trafin hyväksynnän. UA väistää kaikkea muuta ilmaliikennettä Laitteiden vaatimuksia: Kyky keskeyttää lento häiriötilanteissa Ohjaus- ja valvontayhteyden suojaus sähkömagneettisten häiriöiden varalta. Tähystäjän ja ohjaajan välillä oltava vähintään kaksi toisistaan riippumatonta puheviestintään tarvittavaa välinettä.

26 Minimikorkeus: Tehtävän vaatima korkeus
UA:n käyttö asutuskeskusten tiheästi asuttujen osien tai ulkosalle kokoontuneen väkijoukon yläpuolella kielletty. Turvaetäisyys on 150 metriä. (tietyissä viranomaistehtävissä poikkeuksia) Lennättäminen ei sallittua yöllä. (Tietyissä viranomaistehtävissä poikkeuksia.) Valvotussa ilmatilassa toimimiseen tarvitaan lennonjohdon lupa ja lentotiedotusvyöhykkeellä ilmoitus AFIS-elimelle. Jatkuva kaksipuolinen radioyhteys Täytettävä soveltuvin osin ilmailumääräyksessä PEL M2-92, ”rajoitetun radiopuhelimenhoitajan kelpuutus ja siihen liittyvät kielitaitovaatimukset”, esitetyt vaatimukset.

27 Liikenteen turvallisuusvirasto voi myöntää poikkeuksia:
Kauko-ohjaajan vaatimukset: 18 vuoden ikä ja pätevyys ohjata ko. UA:ta. Todistusta kurssista ei vaadittaisi. Liikenteen turvallisuusvirasto voi myöntää poikkeuksia: 20kg sääntö BVLOS (Beyond Visual Line of Sight ) Extended Vlos (>500m/120m tai yli)

28 Kiitos, kysyttävää? heikki.jokinen@trafi.fi


Lataa ppt "RPAS foorumi 6.6.2013 Tervetuloa!."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google