Tutkielman teko Esityksen perustana on käytetty dos. Marja-Leena Sorjosen 1998 tekemää ohjetta: Ohjeita tutkielman tekoon. Tuula Marila 29.7.2004.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
Kaisa Koskinen Gradunteon eväät
Tutkielman kirjoittaminen
Eeva-Leena Aittoniemi
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
Tieteellinen kirjoittaminen Taulukot, kuviot, esimerkit
Vektorit MA 05 Mihin lukiolainen tarvitsee matematiikkaa
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Lukemaan oppii vain lukemalla
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Kommentti ÄI1.
Palautetaidot ja opponointi
Minkälainen on hyvä gradu?
Kvantitatiivisen aineiston keruu ja analyysi (kl.2011) -harjoitukset pääaineopiskelijoille Mira Kalalahti Käyttäytymistieteiden laitos
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Teoriaosan suunnittelu
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Savonia-ammattikorkeakoulu Liiketalous Kuopio | Opinnäytetyön nimi Tekijä: Etunimi Sukunimi Ohjaaja:
Esittäytyminen Vastaa esitettyihin kysymyksiin omalta kohdaltasi lyhyesti. Korvaa kysymykset omilla vastauksillasi. Kiitos!
TYÖN AIHE Oma nimi ja ryhmän tunnus
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Tutkimusviestintä: tiivistelmä
Palautetaidot ja opponointi
Käsityön opetustuokio
Tekstitaidon vastauksen eteneminen
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Teoria yhteiskuntatieteessä  teoria voi tarkoittaa –yleistä viitekehystä, kohdeilmiötä koskevaa aiempaa tieteellistä keskustelua.
VIII Etiikka ja esitystapa
Validiteetti ja reliabiliteetti
Asiatekstejä moniin tarkoituksiin
Seminaarityön rakenteesta
Kurssityön laatiminen Puolalanmäen lukio VA4 syksy 2006 Anne Lindholm.
Vastavalmistuneen puheenvuoro Risto Laine
Essee on kirjoitelma, jossa on paljon kirjoittajan omia ajatuksia.
Opetussuunnitelma/OPS
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
Tieteellisen tekstin konventioita Anna Hermiö
AINEISTOPOHJAINEN KIRJOITELMA
 Valitse itseäsi kiinnostava ja sinulle sopiva kirja.  Kannattaa pohtia seuraavia asioita:  Mikä on kirjan aihepiiri?  Onko kirjan pituus sinulle.
Palautetaidot ja opponointi Rinna Toikka. Opponoinnin tarkoitus Oppia lukemaan kriittisesti Laajentaa näkökulmaa Synnyttää tieteellistä keskustelua Auttaa.
Mervi Väisänen OPINNÄYTETYÖSUUNNITELMAN ESITYS JA OPPONOINTI.
T IEDONHAKUPROSESSI Monta tärkeää vaihetta. M ISTÄ HAKISIT TIETOA ? Sukusi vaiheista Aleksis Kivestä Kauhavan nuorisovaltuuston päätöksistä Lauseennvastikkeista.
Mitä et ole itse tehnyt, voi olla suojattua
Tieteellisen artikkelin kirjoittaminen
Havainnointi tutkimus-menetelmänä
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
Tutkielman teko-ohjeet
Ohjeita….
LÄHTEIDEN KÄYTTÖ.
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
TEKSTITAIDON VASTAUS Ks. Särmä s. 392.
Tutkimuksen objektiivisuus
Lähdemerkinnät Mervi Kuismanen 2013.
Luonnontiedeaiheinen projekti
Tiedeprojektin otsikko
Tutkimuksen abc.
Äi9 Aineistopohjainen essee
Tieteellinen kirjoittaminen
ESSEE.
Kansainväliset suhteet Uutistapahtumien seuraaminen
Henkilökunnan koulutus
Raportointiharjoitus
Aineistosta kirjoittaminen
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
Koulutusesityksen otsikko
Tekstipaja II Aalto-yliopisto, ELECin kandiseminaarit, syksy 2017
Aalto-yliopisto, ELECin kandiseminaarit, syksy 2017 Kaisa Ranta
Raportointiharjoitus
Luonnontiedeaiheinen projekti
Esityksen transkriptio:

Tutkielman teko Esityksen perustana on käytetty dos. Marja-Leena Sorjosen 1998 tekemää ohjetta: Ohjeita tutkielman tekoon. Tuula Marila 29.7.2004

TUTKIELMAN RAKENTEESTA Lukijaa johdatellaan asiaan. Tutkimuskohteena olevaa ilmiötä tarkastellaan eri näkökulmista (1 päänäkökulma = 1 luku). Lopuksi kerrataan mitä tutkittavasta ilmiöstä on työssä sanottu ja esitetään mahdolliset päätelmät. Tuula Marila 29.7.2004

Työn käsittely Jaa työ luvuiksi ja numeroi luvut. Rakenna työhön punainen lanka, juoni. = luvulla ja alaluvulla on punainen lanka. Järjestä esimerkit niin, että ne kuljettavat työn punaista lankaa eteenpäin. Tuula Marila 29.7.2004

Tutkimusongelma Kerro lyhyesti tutkimuskohteesi =mihin ilmiöön tutkielmassasi keskityt. Mene suoraan asiaan. Voit myös sanoa lyhyesti, miksi olet kiinnostunut tästä aiheesta Anna lukijalle hieman tietoa siitä, mitä tuleman pitää. Tuula Marila 29.7.2004

Aineisto Kirjoita aineistosta ytimekkäästi ja informatiivisesti. Ajattele tutkielman lukijoita: anna mahdollisimman seikkaperäistä tietoa aineistosta – lukijahan voi haluta päästä sen jäljille. Halutessasi voit liittää aineistojen tarkemman kuvauksen/osan aineistosta työsi liitteeksi. Tuula Marila 29.7.2004

Tutkimusongelma tarkemmin suhteuttaminen aiempaan tutkimustietoon Johdattele lukijaa asiaan myös kertomalla - mitä aiempi tutkimus sanoo tutkimusaiheestasi - millaisia aiemman tutkimuksen käsitteitä käytät hyväksesi työssäsi. Mieti, mikä on ymmärtämisen kannalta tärkeää - mitä tietoa lukija tarvitsee - mitä tietoa itse tarvitset aiheestasi puhumiseksi Lähde liikkeelle niin läheltä omaa tutkimusongelmaa kuin mahdollista. Tuula Marila 29.7.2004

Metodi/teoria Kerro tarkemmin: - tutkimusongelmastasi - käyttämästäsi metodista eli tutkimusmenetelmästä - teoreettisesta viitekehyksestäsi Esittele työssäsi vain sellaista teoriaa, joka on tärkeää tutkimasi ilmiön kannalta! Tuula Marila 29.7.2004

Jäsentely luvuiksi Lukijan orientointi, metodi, teoria ja aiemman tutkimuksen esittely voivat olla joko Johdanto-luvun alalukuja tai tarpeen vaatiessa itsenäisiä lukuja. Mieti mikä järjestys sopii parhaiten omaan työhösi: ei ole yhtä oikeaa ratkaisua. Pääasia on, että tekstisi etenee selkeästi. Tuula Marila 29.7.2004

Analyysiluvut Analyysiluvuilla tarkoitetaan tutkittavan ilmiön varsinaista käsittelyä esittele havaintoja aineistosta tarkoituksenmukaisesti jäsenneltynä. voit kertoa lyhyesti lukijalle, mitä aiot luvussa käsitellä: johdata lukija lukuun. Johdata lukija myös esimerkkeihin: kerro mistä seuraava esimerkki on esimerkki. Johdata lukija esimerkkiin: soita esimerkin tärkeät kohdat esimerkiksi kursiivilla tai lihavoinnilla. Esimerkki on hyvä tuoda esille ennen sen varsinaista käsittelyä. Tuula Marila 29.7.2004

LOPUKSI / YHTEENVETO Työhön tehdään loppuluku, jossa esitetään pähkinänkuoressa keskeiset havainnot. Loppuluvussa voit myös esittää laajempia päätelmiä, mikäli havaintosi antavat niihin aihetta. Loppuluvussa on hyvä ottaa lyhyesti esiin myös sellaisia seikkoja, joita et työssäsi käsitellyt mutta joita olisi mielestäsi tärkeää käsitellä tulevassa tutkimuksessa. Tuula Marila 29.7.2004

Lähteet Merkitse lähdeluetteloon kaikki ne kirjat ja artikkelit, joihin työssäsi viittaat. Mikäli olet epävarma lähdeviittauksien tekniikasta, katso mallia esimerkiksi Virittäjästä (fennistien yleisesti käyttämä). http://www.kotikielenseura.fi/virittaja/ohjeet/lahteet.html Lähdeviitteitä merkitään toisinaan eri tavoin, on erilaisia malleja. Ole johdonmukainen! Tuula Marila 29.7.2004

Liitteet Liitteeksi laitetaan halutessa työssä analysoituja tekstikatkelmia. Liitteet numeroidaan (paitsi jos liitteitä on vain yksi) ja niille annetaan nimi. Katso mallia graduista. Tuula Marila 29.7.2004

Muistilista tee otsikoista riittävän täsmällisiä käytä mahdollisimman täsmällisiä termejä numeroi esimerkit juoksevasti läpi työn viittaa lähdekirjallisuuteen eli aiempaan tutkimukseen. Muista viittaustavat! * kerro aiemmasta tutkimuksesta olennainen omin sanoin; käytä suoraa lainausta vain poikkeuksellisesti (kun on erityinen syy saada tekstiin kirjoittajan tapa muotoilla asia) kursivoi kielenainekset käytä kappalejaossa joko vasenta suoraa tai sisennystä tarkista kieliasu! Tuula Marila 29.7.2004