Vopla-pilottityöpaja 2.2.2006. Työpajan ohjelma klo 9.30 - 9.45 Kahvit ja työpajan tavoite klo 9.45 - 10.45 Esittäytyminen (n. 10 min. / hanke) klo 10.45.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Toiminnan suunnittelu KPKssa.
Advertisements

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Uusi osaaja - hanke Tapaaminen Omniassa
Korkeakoulujen laatujärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Saimaan ammattikorkeakoulun laadun ja laatujärjestelmän kehittäminen Terttu.
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
Opetuksen laadun rakenteet Mikko Mäntysaari
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
Case: UNIC-Services Oy. UNIC-Services Oy  Perustettu 1993, perustaja Saara Remes- Ulkunniemi  Yritys tarjoaa koulutuspaveluita eri puolilla Suomea 
Laatujärjestelmä marjatiloilla/jatkojalostajalla
PRIIMA -kehittämispäivä
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
PK-kehittämispalvelut
Kokonaisarkkitehtuuri osana laatutyötä KA-pilotti ohjausryhmä
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
Projektitoiminnan kehittäminen
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
IT- Pedan laaturisteily Yhteenveto tukipalvelujen laatu -ryhmätyöstä Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
NUPPU 2 – Keski-Pohjanmaan osahanke osana PaKaste 2 -hanketta 1.
Lähipäivä T Business process development methods 1.
Toimitilapalvelujen organisoinnin ja laadunhallinnan kehittäminen
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Informaatioteknologian tiedekunta 2006 Prosessien mallinnus IT-tiedekunnassa Pro.Laatu.Pro Tommi Kärkkäinen Olli Hokkanen Miika Nurminen.
Toimintajärjestelmän rakentaminen
Ilkon työleiri Tervetuloa laajennetun työssäoppimisen työleirille!!!!
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Tukihenkilöiden työpaja 21. 9
Laatua käytäntöön - Pilottien kokemuksia verkko-opetuksen laadunhallintatyöstä TieVie seminaari Jyväskylä Kristiina Karjalainen, Lappeenrannan.
Verkko-opetuksen laadunhallinta ja - laatupalvelu -hanke VirtuaaliAMK-seminaari Ulla Ritvanen, Kuopion yliopisto Helsingin yliopisto.
Verkko-opetuksen laatuseminaari 10. 2
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
Verkko-opetuksen laatu yliopisto-opetuksessa Vopla-hankkeen esiselvityksen tulokset Janne Sariola, HY Annikka Nurkka, LTY Sari Tervonen, KuY Verkko-opetuksen.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
ZipIT Yleisesittely ZipIT-hankekokonaisuus Terveydenhuollon prosessien ja ohjelmistojen rinnakkainen kehittäminen.
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
Verkko-opetuksen laatuhankkeen kehitystyö 2006 VVYOP` Sari Koski-Kotiranta, Helsingin yliopisto
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Kansallisen terveyshankkeen ydintietomäärittelyt ja jatkohoidonsuunnitelma Jari Porrasmaa Kuopion yliopisto/HIS-T&K Suomen kuntaliitto.
Verkko-opetuksen laadusta Willit-IT -päivät, Lappeenranta Annikka Nurkka, LTY, Janne Sariola, HY Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan.
Viestintäsuunnitelma
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis
Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Jyväskylän yliopiston laadunvarmistus Mitä, miksi ja milloin? Koulutuksen tutkimuslaitos
Tampereen yliopiston auditointi kirjaston näkökulmasta Mirja Iivonen.
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Miten verkko-opetuksen laatua mitataan? VOPLA-työpaja VVYOP´
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Laatua verkossa ITK´06. Verkko-opetuksen laatuhankkeet Portaalissa julkaistavien aineistojen laatukriteerit Tuotteistaminen ja tekninen tuotekehitys VirtuaaliAMK:n.
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tulokset Janne Sariola, Annikka Nurkka, Ulla Ritvanen,
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
Anne Haarala-Muhonen Anni Tuomela Olli Wikberg
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
LAATUJOHTAMINEN TENTTI 1. Määrittele seuraavat käsitteet:
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon viitearkkitehtuuri Pekka Linna, CSC.
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
OSKO –projekti Keski-Suomen työpajojen verkostoitumishanke itsearvioinnin näkökulmasta.
Dokumentointi kyse on asioiden ”paperille panemisesta” toimintoja on helpompi arvioida, muuttaa ja parantaa työntekijöiden tehtävät ja vastuut tulevat.
Sosiaalinen markkinointi Monikulttuurinen ehkäisevä päihdekasvatus Ohjausryhmän suunnittelupäivä
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Laadunhallintajärjestelmä/ laatujärjestelmä
Sisäisten auditoijien koulutustapaaminen
Korkeakoulujen laadunvarmistus-järjestelmien nykytilanne
Esityksen transkriptio:

Vopla-pilottityöpaja

Työpajan ohjelma klo Kahvit ja työpajan tavoite klo Esittäytyminen (n. 10 min. / hanke) klo Tauko klo Hoplaa, Vopla! - laatukannustusta piloteille vararehtori Sirpa Suntioinen, Kuopion yliopisto klo Lounas klo Verkko-opetuksen laatutyöskentelyn lähtökohtia ja työvälineitä, Vopla-hanke klo Pilottikohtaista työskentelyä klo Yhteenveto ja jatkosta sopiminen

Työpajan tavoite tutustuminen laatutyöskentelyyn orientoituminen pilottityöskentelyn tavoitteiden asettaminen toimintasuunnitelman laatiminen jatkotyöskentelystä sopiminen käytännöistä sopiminen

Laatutyöskentelyn lähtökohtia ja työvälineitä Voplahankkeen esittely yleistä laadusta, prosesseista, muusta? laatukäsikirjan esittely ja käytön opastus Tavoitteet ja odotukset pilottityöskentelylle

Hankkeen päätavoite Tuetaan ja edistetään suomalaisten yliopistojen verkko-opetuksen ja verkko- oppimisen laadunhallintaa ja kehitetään yliopistojen henkilöstön laatutietoisuutta ja –asiantuntemusta sekä sitoutumista laatutyöhön.

Hankkeen toimintatavat Mallitjakriteeristöt Verkko-opetuksenlaadunhallinta LaatuverkostoLaatupalvelu Laadunhallintaosanatulosneuvottelua

Hankkeen vaiheistus Ohjausryhmä, seuranta ja arviointi Laatupalvelun kehittyminen Laatutietoisuuden kasvattaminen Vuosi 2004 Vuosi 2005 Vuosi 2006 Vuosi 2007 SelvitystyöLaadun- hallinnan työkalujen kehittäminen ja määrittely Pilotit Tulos- neuvottelut Verkkokyselyt Haastattelut Työpajat Esiselvitys Seminaarit Työpajat Portaalityö Laatukäsikirja Testaus Raportointi Tiedottaminen Seminaarit Tiedottaminen Seminaarit Koulutus

Laadun näkökulmat Laadunhallinta (quality management) ja laadunvarmistus (quality assurance) Laadunhallinta yleisten laatujärjestelmien laatimista, kehittämistä ja arviointia käsitteistön luomista laatutyölle Laadunvarmistus prosesseja ja menetelmiä, joilla pyritään varmistamaan opetuksen ja oppimisen, oppimateriaalien sekä tukipalvelujen laadukkuus

Mitä on laatu? Laatu on käsitteenä vaikeasti määriteltävä ja lähestyttävä. Laadun käsite liittyy läheisesti arvon ja merkityksen käsitteisiin. Laatu on aina laatua suhteessa johonkin. (Koivula 2004) Laatua verrataan usein asiakkaiden tarpeisiin, vaatimuksiin ja odotuksiin. (Lecklin 2002) Laatua voidaan siten arvioida myös lupausten toteutumisena.

Laatu voi olla poikkeuksellisuutta virheettömyyttä tarkoituksenmukaisuutta vastinetta rahalle muutosta Harvey&Knight 1996

Mitä Voplassa tarkoitetaan laadulla? Verkko-opetuksen laatua tarkastellaan sekä tarkoituksenmukaisuutena että muutoksena (kehittämisenä) Tämä näkyy laatukäsikirjan sisällöissä ja laadunhallinnan vaiheittaisessa etenemisessä  koko laatukäsikirjan sisältö tukee näitä kahta laadun käsitettä Laatu nähdään tavoitteisiin ja tarkoitukseen sopivaksi tavaksi toimia sekä arvioida ja kehittää omaa toimintaa Mikään ei kuitenkaan estä käyttäjiä ottamasta toista näkökulmaa laadunhallintaan  laatu muutoksena tai jatkuvana kehittämisenä antaa mahdollisuuden käyttäjille muokata verkko-opetuksen laatukäsikirjaa ja sen sisältöjä omien tarpeidensa ja tavoitteidensa mukaisesti. (mm. Harvey&Knight, Van Damme, Reid)

Laatujärjestelmä Laadunhallintaan kehitetyistä järjestelmistä käytetään usein nimitystä laatujärjestelmä, laadunhallintajärjestelmä tai toimintajärjestelmä. Laatujärjestelmä on järjestelmällinen tapa toteuttaa organisaation määrittelyt, tavoitteet ja suuntaukset laadun suhteen. (SFS, ISO 9000) Rakenne, jonka avulla johdon tahtotila viedään systemaattisesti läpi koko organisaation. (Lecklin 2002) Käytännössä se tarkoittaa yksikössä olevaa organisaatiorakenteen, prosessien, menettelyjen ja resurssien muodostamaa kokonaisuutta ja sen tehokasta johtamista.

Laatujärjestelmä on aina organisaatiokohtainen kehittämisen lähtökohtana tulee olla organisaation tarpeet, tavoitteet ja olemassa olevat/nykyiset käytännöt rakentaminen ei saa olla itsetarkoitus tavoitteena on parempi asiakasvaatimusten täyttäminen ja organisaation tehokkuuden paraneminen

Laadunhallintamalleja ISO 9001:2000 EFQM BSC TQM Kooste laadunhallintamalleista

Keskeiset pääsisällöt Johtaminen Osaaminen Resurssit Prosessit Seuranta ja arviointi

Prosessit keskiössä Mitä prosessi tuo laatuun? auttaa määrittelemään, mitkä ovat ne ’oikeat asiat’, jotka organisaation tulisi tehdä auttaa löytämään turhia asioita, päällekkäisyyksiä, virhemahdollisuuksia ja pullonkauloja prosessit tuovat järjestystä kaaokseen => tavoitteena järjestelmällisyys! prosessien tunnistaminen ja kuvaaminen auttaa ihmisiä ymmärtämään kokonaisuutta ja tuo keinon esittää organisaation käytännön työtä esim. KuY:n oppimiskeskuksen prosessikarttaprosessikartta korostaa asiakaskeskeistä lähestymistapaa Vaittinen 2005

Verkko-opetus ja laatu Verkko-opetuksen laatu liittyy koko organisaation toimintaan, ei pelkästään yksittäisen opettajan toimintaan. Verkko-opetuksen laatua tulee tarkastella osana opetuksen ja oppimisen laatua (Vopla- esiselvitys 2005).

Laatukäsikirjan sisältöjä ja sovelluksia

Pilotoinnin tavoitteet laatutietoisuuden kasvattaminen ja levittäminen Pilotin laadunhallinnan kehittäminen laatukäsikirjan testaaminen (toimivuus, käytettävyys ja sisällöt) käyttäjäpolkujen luominen pilottitoiminnan arviointi ja raportointi verkostoituminen

Mitä piloteilta odotetaan? Oman hankkeen tavoitteellinen läpivienti vuoden 2006 aikana Osallistuminen yhteisiin tapaamisiin Muiden pilottihankkeiden yhteisöllinen tuki Osallistumista laatukäsikirjan kehittämiseen sekä materiaalin tuottamiseen (esim. case –kuvaukset) Seminaareissa yms. esiintyminen Raportin kirjoittaminen hankkeen lopuksi

Mitä Vopla tarjoaa? materiaalia rahoitusta laatukonsultaatiota tukea ohjausta

Mitä mentorointiin sisältyy? Ohjaustapaamisia 2-4 Sähköpostitse, puhelimitse Sovitaan erikseen ryhmässä Oman hankkeen tukea ja etenemisen varmistamista Loppuraportin kirjoittamisen tuki ja kommentointi

Pilottikohtainen työskentely Keskustelua päivän tunnelmista ja esittäytyminen Laadun merkitys ja määritelmä omassa hankkeessa Tutustutaan ennakkoon jaettuun materiaaliin Pilottien tavoitteiden asettaminen Hankehakemuksen pohjalta Mitä on tapahtunut vuoden loppuun mennessä Tavoitteet kirjataan Toimintasuunnitelman laatiminen Nykytilan kuvaus kotiläksyksi

Loppuyhteenveto Pilottien suunnitelmat ja tunnelmat Rahoituksen käyttö Aikataulut

Rahoituksen käyttö matkakulujen kattamiseen hankesuunnitteluun ja raportointiin muihin juokseviin kuluihin tarkempi ohjeistus käytännön toimenpiteistä sähköpostitse

Pilottityöskentelyn aikataulu ja toimintamuodot helmi-marraskuu 2006, pilottien aktiivinen työpanos n. 1,5 kk työpajat Nykytilan kuvauksen käynnistys Käyttäjäpolut Hankkeen edistyminen Valintavaiheen tulosten tarkastelu Raportin rakenne ja aikataulu Raportin kirjoittamisen ohjaus Pilottien ja prosessin arviointi itsenäinen työskentely mentorointi