Tekstipohjaisista tehtävistä monimediaisia Eija Koski ja Kasper Kouvo Vammalan lukio Kevät 2013 Pirkanmaan II asteen yhteisöllinen kehittämisverkosto.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Esimies verkossa Kevät 2013 PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
Advertisements

Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Otamme kantaa! Tavoitteena on saada nuoret aktiivisesti itse ottamaan kantaa tupakanpolttoa vastaan. Kannanotoissa voi hyödyntää laajempien aihekokonaisuuksien.
OTA ESILLE MUISTIINPANOVÄLINEET! Esim. iPad:in ja iPod Touch’in muistio
TUKIPAKETTI LYHYEN MATIKAN OPISKELUUN LUKIOSSA Kevät PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
TerveTie Tampereen ryhmä
Otsikko Alaotsikko CC BY-SA 3.0. Otsikko Alaotsikko.
Mobiilioppimisen mahdollisuudet äidinkielen ja S2:n opetuksessa
Tekijänoikeudet Kati Ranta, Pekka Ranta Aducate 2009
Moodlen ohje opiskelijoille
Portal-ohje opiskelijoille. 2 Kirjaudu sisään tunnuksella ja salasanalla. Portaliin kirjauduttaessa käytetään samoja tunnuksia kuin muihin VAMKin IT-järjestelmiin.
ATK- POHJAINEN ARVIOINTI PAKOLLINEN GE2 (YHTEINEN MAAILMA – kulttuurimaantieteen kurssi) KEVÄT 2012.
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Katso Aitolasta lisää:
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
Sosiaalisen median hyödyntäminen nuorten parissa tehtävässä työssä
Wikispaces vieraan kielen opetuksessa Opetus goes POP mediaope Katrina Vartiainen.
 Johdanto  YouTube  YouTuben hyödyntäminen  Yhteenveto.
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
TTL Sosiaalisessa mediassa
Forssa Oppilaitosyhteistyön hyödyntäminen kyläsuunnitelmaa tehtäessä Kristiina Mattila, Yhteistyössä Vierumäki nousuun-hanke.
Työrauha ja haastavat tilanteet
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Sosiaalisen median käyttötapoja lukion äidinkielen opetuksessa Moodle-oppimisympäristö ja muu sosiaalisen median välineistö oppikirjattoman opetuksen perustana.
Suomen kieltä ja viestintää yhteisnäyttelyn myötä Ilona Tanskanen
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen Flickr-kuvahaku.
Sosiaalinen media on... “verkon avulla tapahtuvaa julkista keskustelua, tiedonrakentelua ja jakamista” 1 1) Kalliala & Toikkanen 2012: 18.
Creative Commons ja yhteisöttömän aineiston lumo Tietoisku Jari Sarja Otavan Opisto.
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Tekijänoikeudet ”Tekijänoikeudella tarkoitetaan laissa säädettyjä määräämisoikeuksia, jotka kuuluvat luovan työn tekijälle.” Lähde:
Tiia Hämäläinen Emmi Kankaanpää Sanna-Mari Pulkkinen
RefWorks-demo TKK Kirjasto. RefWorks-demon sisältö (1) Kirjautuminen Viitteiden siirto, kun tietokannassa ei ole siirtokuvaketta Viitteiden siirto, kun.
Maaseutu.fi on uudistunut -
Netvibes Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Internet-projekti - MUM2TM Heikki Hietala Jukka Mutikainen TIKO – Malmi
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Otsikko Kevät 2013 PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
Someoppaita – step by step Twitter AVO-hanke Creative Commons Nimeä-Tarttuva 3.0 SuomiNimeä-Tarttuva 3.0 Suomi.
Sosiaalinen media. Sisällysluettelo 3. Kuvat – Picasa 4. Sosiaaliset verkostot – Facebook 5. Videot –Youtube 6. Blogit ja wiki- Wikispaces 7. Oppimisympäristöt.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Krista Auvinen 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Miira Suomi, Jenna Sangi ja Matilda Ristola LO-11c
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen Kuvahaku internetistä ja kuvien laillinen käyttö.
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
PERINTEINEN LUOKKAOPETUS
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen Reaaliaikainen tiedonhaku.
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Sosiaalisen median käytöstä Sosiaalisen median käyttö kuuluu nykyajan lapsen elämään. Yhteydenpito ja viestiminen netissä ovat lapsille ja nuorille luonteva.
Laaja-alaisen oppimiskokonaisuuden julkaisut, raportit ja esitykset
TEKIJÄNOIKEUDET HS maaliskuu 2017:.
Käänteinen opetus ja oppiminen – Miten ja miksi?
kansanedustajasi oikein ydinvoimasta?
Opin ja opetan tekijänoikeuksia Opettajan kolme roolia
KUVATAITEEN SÄHKÖISET SÄPINÄT
Opetussuunnitelma uudistuu lukiossa
Mitä opettajan on hyvä tietää tekijänoikeuksista ja tietosuojasta
10 EU-maan liput kuva-arvoituksena
Suomen Ekonomien jäsenlähettilyys
Tekijänoikeudet opetuksessa Ylöjärvellä
Vuosikertakamaa – Asiaa & viihdettä jo vuodesta 1938!
Esityksen transkriptio:

Tekstipohjaisista tehtävistä monimediaisia Eija Koski ja Kasper Kouvo Vammalan lukio Kevät 2013 Pirkanmaan II asteen yhteisöllinen kehittämisverkosto – PAOK:n rahoittajana ovat Euroopan sosiaalirahasto ESR, Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus sekä yhteistyöoppilaitokset. Lisätietoja tekijänoikeuksista diasarjan viimeisessä diassa. PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto 1

Learning by doing Aitoa medialukutaitoa ja tutkimuslukutaitoa voi oppia itse tekemällä. Näin näkökulma muuttuu seuraajan näkökulmasta tekijän näkökulmaksi. Löydät Jenni Puhakan (kuvassa vas.)ja Sonja Vuorisen Kirkko-tv –videon tästä.

Itsenäisten tekstipohjaisten tehtävien ongelma on, että ne voidaan tehdä ns. ajattelematta ja oppimatta. Opiskelija pyrkii vain mahdollisimman helposti suorittamaan tehtävän Internetin avulla copy-paste -menetelmällä.

Päämäärä Laadimme tässä projektissa toiminnallisia tehtäviä, jotka aktivoivat ja jopa pakottavat opiskelijan ajattelemaan asioita syvemmin.

AIDOT KOHTAAMISET LUOVAT TUNNEKOKEMUKSIA

RYHMÄTYÖTAIDOT KÄYTTÖÖN

Näkökulmia tehtävänantoon 1.Median itsensä analysointi ja käyttäminen lähdemateriaalina. 2.Opiskelijat itse tekevät kurssiin kuuluvan työn tvt-taitoja käyttäen esim. videoita, powerpointeja äänellä ja kuvilla täydennettynä, haastatteluja digitaalisesti tallentaen, nettikyselyjä ja pienimuotoisia tutkimuksia. 3.Opiskelijoiden töiden julkaisu aidossa mediassa esim. paikallisradiossa, paikallislehden nettisivuilla ja paikallislehden paperiversiossa. Lisäksi töitä on julkaistu lukion omassa verkkolehdessä ja Youtubessa. 4.Ryhmät käyttävät somea välineenä ryhmätöiden tekemiseen ja suunnitteluun esim. Facebook –ryhmässä ideoiden

Median itsensä analysointi ja käyttäminen lähdemateriaalina UE3-kurssilla Eija Koski käytti ajankohtaisohjelmia ja Ylen tallenteita arkistosta keskustelun pohjana vaikeissa kysymyksissä ( esim. abortti, syöpäsairas keskuudessamme tai perheessä, vammaisen kohtaaminen, paholainen—Riivaajat kirkossamme) Etiikka ja dogmatiikka näyttäytyivät opiskelijoille ajankohtaisina asioina.

… media lähdemateriaalina FI2-kurssilla tehtiin sekä arvoanalyyseja että diskurssianalyyseja ajankohtaisista aiheista esim. tasa-arvoinen avioliittolaki.

Opiskelijat itse tekevät kurssiin kuuluvan työn tvt-taitoja käyttäen Esimerkiksi UE 3 –kurssilla opiskelijat tekivät etsivien nuorisotyöntekijöiden videohaastattelun, jonka kautta opiskelijat kuulivat, mitä oikeita toimenpiteitä tehdään syrjäytymisen ehkäisemiseksi. Opiskeljat käyttivät myös nettikyselyjä pienimuotoisten tutkimustensa tekemisessä. Esim. eutanasiasta ja netinkäytöstä.

…opiskelijoiden töitä PS2-kurssilla opiskelijat tekivät videoita ja powerpointeja lasten kehitysvaiheista ja esim. hienomotorisista taidoista ja piirustusvaiheista. Näin opiskelijat näkivät eläviä lapsia arjen oikeissa tilanteissa ja videomateriaalin avulla he kykenivät välittämään tämän kokemuksen ryhmän muille opiskelijoille. Kehityspsykologia heräsi eloon! Tässä toinen näyte lasten piirtämisen kehittymisestä.

Opiskelijoiden töiden julkaisu aidossa mediassa Opiskelijoiden töitä on julkaistu paikallislehden paperiversiossa, paikallislehden nettisivuilla, paikallisradiossa ja lukion omilla verkkolehden sivuilla.

Ryhmät käyttävät somea välineenä ryhmätöiden tekemiseen ja suunnitteluun Opiskelijat käyttivät Facebook –ryhmää työnsä suunnitteluun Netissä kyselyjen tekeminen sujui mainiosti ja nopeasti.

HUOMIOITA JA OIVALLUKSIA Opiskelijat osaavat jo paljon

Asiat saivat todelliset kasvot

Sisältöjen analyysiin Opiskelijat tarvitsevat ohjausta Muuten tekninen suoritus vie päähuomion

Monimediaisuus kaataa koulun seinät Opiskelijat pääsivät muualle tekemään ja saimme koululle asiantuntijoita Opiskelija menossa haastattelukäynnille tehostetun palveluasumisen yksikköön

Yrittäjyystaidot käytössä Rohkeus Ahkeruus Töiden saattaminen loppuun Tiimityöskentely-taidot Sosiaaliset taidot

Monimediaisten tehtävien parista löytyy taitajia Jotka saavat positiivista palautetta näistä teknisistä tai luovista taidoistaan. Näitä voi koulussa käyttää muihinkin projekteihin ja vertaistukena toisille opiskelijoille ja opettajille

Opiskelijan työmäärä Voi nousta todella suureksi, jos samassa jaksossa useita vastaavia projekteja. Totesimme, että oppitunneista on annettava kohtalainen määrä tunteja opiskelijoiden oman ryhmätyön tekemiseen.

Muut kuin älylliset taidot Tehtävät toivat esille voimakkaita eroja opiskelijoiden projektinhallintataidoissa. Aikaansaamisen ongelma/ tarttumattomuuden ongelma tuli esiin joillakin opiskelijoilla ja ryhmillä. TÄMÄ ON KOULUN SUURI HAASTE!

ANTIA OPETTAJALLE Projekti lisäsi yhteisideointia ja vuorovaikutusta. Tapasimme säännöllisesti: Mahdollisti työskentelyn nopean arvioinnin ja jatkuvan kehittämisen projektin aikana. Opetimme toinen toisillemme tvt-taitoja ja vaihdoimme materiaaleja Näkee opiskelijat uudella tavalla.

Antia opettajalle Kevät oli hyvää aikaa kehittämistyölle väljemmän lukujärjestyksen takia. Myönteistä ja motivoivaa oli, että oman työn kehittämisestä maksettiin palkkaa. (yöllä kykkii sohvan nurkassa oppimassa tvt-taitoja koivet kankeana)

Logoja Jokaisessa avoimessa verkossa olevassa sisällössä tulee olla Teksti, missä mainittu, että sisältö tehty PAOK:n osarahoituksella + PAOK:n logo kuva, mistä linkki PAOK:n verkkosivuille (www.paokhanke.ning.com) tai kuva ja linkki erikseen CC lisenssi kuvake, mistä linkki http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/deed.fi Rahoittajan logot (ELY, vipuvoimaa, EU) Logot löytyy alta kuvina. Voit tallentaa kuvat omalle koneelle ja sieltä viedä materiaaliisi.

Tämä diasarja on lisensoitu Creative Commons -lisenssillä CC BY-SA Sinä saat Jakaa ja muokata tätä diasarjaa, myös kaupallinen hyödyntäminen on sallittu Kahdella ehdolla Viittaat aina alkuperäiseen tekijään Jos muokkaat tätä diasarjaa tai käytät tätä osana laajempaa teosta, tulee sinun jakaa muokattu teos tällä samalla lisenssillä   Lisätietoja CC-lisenssit: creativecommons.fi CC BY-SA -lisenssi: creativecommons.org/licenses/by-sa/1.0/fi Diasarjan taloudelliset tekijänoikeudet kuuluvat Pirkanmaan ELY-keskukselle Pirkanmaan II asteen yhteisöllinen kehittämisverkosto – PAOK:n (http://paokhanke.ning.com) rahoittajana ovat Euroopan sosiaalirahasto ESR, Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus sekä yhteistyöoppilaitokset. Rahoituspäätöksessä todetaan kohdassa tekijänoikeudet seuraavasti: ”Hankkeen hyväksymisen, rahoittamisen ja maksamisen ehtona on, että tuensaaja luovuttaa kaikki taloudelliset oikeudet hankkeessa syntyneisiin tekijänoikeuslain (404/1961) mukaisesti suojattuihin aineistoihin, mukaan lukien oikeudet aineiston muokkaamiseen ja käyttöoikeuksien edelleen luovuttamiseen rahoittajaviranomaiselle sen varmistamiseksi, että aineistot ovat yleisesti käytettävissä korvauksetta rakennerahasto-ohjelmien tavoitteiden mukaisesti.   Tuensaaja vastaa siitä, että sillä on ennen viranomaiselle luovuttamista oikeudet hankkeessa syntyneisiin tekijänoikeuslain mukaisesti suojattuihin aineistoihin tämän ehdon edellyttämässä laajuudessa, ja että aineisto ei loukkaa kolmannen tekijänoikeuslakiin perustuvaa oikeutta. Tuensaaja hankkii tarvittavat oikeudet niiltä, joiden teoksia tai muita suojattuja aineistoja on käytetty hankkeeseen syntyvien suojattujen aineistojen aikaansaamisessa. Tällaisia tahoja voivat olla esimerkiksi teosten luomiseen osallistuvat työntekijät tai alihankkijat. Taloudellisten tekijänoikeuksien haltijana rahoittajaviranomainen on päättänyt, että aineistoa saa käyttää ilman eri korvausta tai lupaa. Saattaessaan aineistoa yleisön saataville aineiston käyttäjän tulee liittää oheen maininta aineistoon liittyvien taloudellisten tekijänoikeuksien kuulumisesta rahoittajaviranomaiselle sekä siitä, että aineistosta saa vapaasti valmistaa kappaleita ja saattaa sen yleisön saataviin sekä sisällyttää muuhun aineistoon tai muulla tavoin kehittää sitä edelleen kuitenkin loukkaamatta tekijän moraalisia oikeuksia, samoin kuin sitä, että käyttäjän sitoutuminen näihin ehtoihin on käyttöoikeuden ehto.” 25