Musiikin opetustilojen suunnitteluohje

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Barents-Parents Lapin yliopiston harjoittelukoulu.
Advertisements

KIEKURA Turun Kielitivolin koulutusristeily BIENVENUE !
Tatu Eija Karjalainen Kari Rautiainen. Opiskelemaan valituille opiskelijoille lähetettiin alkuhaastattelulomake (tullaan tutuiksi) Opiskelijoista saadaan.
Vanhuspalvelujen kirjaamisen haasteet
eVarikko - veturina ja tukena arjessa Tampereen seudulla
MAST – Maakunnallisen ohjausmallin ja asiantuntijaverkoston kehittäminen ja vakiinnuttaminen Varsinais-Suomessa
VANTAAN KAUPUNKI VANDA STAD Silta -hanke Maahanmuuttajanuoren tukeminen ja ohjaaminen Vantaa Silta-ryhmä Vantaan aikuisopisto Espoo Omnia Aikuisopisto.
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Musiikkiteknologian OPS-seminaari
Mediapedagogi kouluissa (1) havaintoja kentältä ja kentän laidalta havaintoja kentältä ja kentän laidalta.
Tulevaisuuden Oulu Oulujoen koulu. Tulevaisuuden oppilas •Vastuullinen omasta oppimisestaan •Hallitsee projektioppimisen •Osaa raportoida oppimaansa •Etenee.
Inno- opettajat ja pääkaupunkiseudun teknologiapolku
Nosta esitystekniikkasi seuraavalle tasolle.
Opetus- ja kirjastotoimen yhteistyön kehittäminen Helsingissä - erillisistä hankkeista todelliseen yhteistyöhön!
Musiikin ryhmäkoulutus
Teknodida Orivesi Heikki Ruismäki Helsingin yliopisto OKL.
TeknoDida 2011 Syyspäivät
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.

Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Oppijalähtöisten verkko-oppimisympäristöjen kehittäminen
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Huoltajat oppilaan ohjauksen tukena Toplake-hanke Opetusministeriön rahoittama Tavoitteena mm.: Koti ja koulu yhteistyössä kaupungin ja koulun.
Kaustisen seutukunnassa on 29 erillistä perusopetuskoulua luokat perusopetuskoulua luokat 7-9 (yläasteet) 4 lukiota.
Työryhmätyöskentely , TVT ja verkko-opetus Tuomo, Tammi, Ari Myllyviita, Mikko Horila,
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
OIKEAT ASKELEET Perässäkulkijasta edelläkävijäksi Tablettitietokoneiden käyttö opetuksessa parantaa lasten ja nuorten kykyä ratkoa ongelmia.
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
Hanke: Tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntävän opetuksen kehittäminen Valtionavustus lukiokoulutuksen TVT:n opetuskäytöön sekä laite ja tietoverkkohankintoihin.
Asfalttinormitoimikunta Toiminnan painopisteet ja tulevaisuuden haasteet Pirjo Kuula-Väisänen.
Yhteistyö lukion ja elinkeinoelämän välillä. Vesijärvi-kurssi §Lahden valvonta- ja ympäristökeskus l asiantuntijat l materiaalia l laitteistoapua.
KELPO-JA OSAAVA-hankkeiden seminaaripäivä
VERKOSTON VOIMAA! - Oppilaitosten kestävän kehityksen kriteerien ja ohjelmien maastouttaminen - oppimisympäristöhanke Juulia Tuominen
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
Oulun kaupunki: oppilaanohjauksen kehittäminen Oppilaantuntemus oppimisen ja ohjauksen rakennuspuina Työelämä perusopetuksen oppimisympäristönä.
Opettamisesta osaamiseen -seminaari
Edusaimaa-opetusverkko HarjoitustyönHarjoitustyön esitys.
Hellevi Tervo Tyrnävän työleiri MITÄ ON TYÖELÄMÄN TUKEMINEN ? Hankkeissa tehtyä ja seminaarissa pohdittua.
ETwinning Mikä eTwinning on? Komission hanke, jolla halutaan antaa mahdollisimman monille oppilaille mahdollisuus tutustua ja työskennellä.
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
1 Maahanmuuttajanuorten VaSkooli Nuorten maahanmuuttajien koulutustakuumallin kehittäminen ja käyttöönotto Turun ja Salon seutukunnissa –
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
TeknoDida Musiikinoppimisympäristön kehittämishanke Musiikin opetustilojen suunnitteluohje Musiikinopetuksen verkottuminen Musiikin.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA. Mikä vaikuttaa oppimiseen? O Fyysinen oppimisympäristö ja opetusmateriaali O Motivaatio O Emootiot O Opettajan pedagogiset valinnat.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
HANKETOIMINTA Työkyky-hanke OKM Työkykypassin koordinointi Arjen arkki ESR / OPH Paremmat arjentaidot -koordinaatiohanke -> menetelmäpankki -> menetelmätori.
Kiinan kieltä lukioissa
Ympäristökasvatusstrategian työryhmä Ympäristökasvattajan odotukset ja toiveet Jenni Minkkinen Langinkosken lukio
Musiikki elämään. Musiikki elämään Osallistavan konserttitoiminnan ja yleisöyhteistyön alueellinen kehittämishanke 2011−2013.
Valtiotieteellisen tiedekunnan verkkopedagoginen tuki Taina Joutsenvirta
Myllypuron yläaste Tervetuloa!
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus Leena Hiltunen Yliassistentti (OPE)
G.Taliacotius: Plastiikkakirurgiaa 1598 Tankens bilder : om människors vilja att synliggöra kunskap och idéer
G.Taliacotius: Plastiikkakirurgiaa 1598 Tankens bilder : om människors vilja att synliggöra kunskap och idéer
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
OPS-PROSESSI Ulla Ilomäki-Keisala luokanlehtori Helsingin yliopiston
Tieto- ja viestintätekniikka opetuksessa
Ympäristö- ja laiteriippu-mattomuus
Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon?
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Esityksen transkriptio:

Musiikin opetustilojen suunnitteluohje 2008-2011 Kevätpäivä 26.3.2011 Musiikinoppimisympäristön kehittämishanke 2008-2011 Materiaalin keruu Musiikin opetustilojen suunnitteluohje Musiikinopetuksen verkottuminen Musiikin oppimisympäristön kehittäminen

Materiaalin kerääminen ja työstäminen Musiikin opetustilojen suunnitteluohje 2008-2011 Materiaalin kerääminen ja työstäminen Työskentelyn seuraaminen verkossa http://www.musiikki.meke.wikispaces.net Projektin eteneminen Keskustelut ja kommentit Esimerkkikohteet Työryhmien oma työskentelysivusto Ohjetekstien työstäminen

Musiikin opetustilojen suunnitteluohje Kohti eheytynyttä musiikin oppimisympäristöä! Monimuotoinen musiikinopetus Kaikille yhteinen perusopetus Valinnainen, syventävä ja painotettu opetus Oppimisympäristön kehittyminen kouluasteen mukana

Musiikin opetustilojen suunnitteluohje 2008-2011 Suunnittelun lähtökohdat Musiikinopetuksen luonne: musiikkikasvatus Opetuksen tarpeiden ja suunnittelun kohtaaminen Vuorovaikutteisuus prosessissa

Musiikin opetustilojen suunnitteluohje 2008-2011 Uudet rakennuskohteet ja vanhojen tilojen perusparannukset Uuden rakentamisen ja perusparannuksen yhteiset tekijät Uudisrakentamisen mahdollisuudet Perusparannuksen haasteet Kouluasteiden ja koulumuotojen erot ja yhtäläisyydet

Musiikin opetustilojen suunnitteluohje 2008-2011 Muut lähialueen musiikkialan toimijat ja yhteistyö Musiikkioppilaitokset Nuorisotoimi Orkesterit ja konserttitalot Musiikkiteatterit

Musiikin opetustilojen suunnitteluohje 2008-2011 Nelivaiheinen suunnittelun prosessi Opetustyön ja varustuksen lähtökohta suunnittelussa Musiikinopetuksen pedagogiset lähtökohdat OPS-sisällöt ja tavoitteet Perusopetus ja valinnainen/syventävä opetus Koulu- ja luokka-asteiden erot Paikkakunta- ja koulukohtaiset erot Painotettu musiikinopetus Työtavat Musisointi: laulu ja soitto Musiikin kuuntelu Musiikkiliikunta Musiikkitieto Musiikkiteknologia Projektit ja tapahtumat

Musiikin opetustilojen suunnitteluohje 2008-2011 Monipuolisuuden vaatimukset Muunneltavat opetustilat Toiminnallinen muuntaminen Akustinen muuntaminen Harjoitus ja eriyttämistilojen suuri tarve Bändiharjoitustilat Työskentely tietokoneilla Harrastus ja kerhotoiminnan tilantarve

Musiikin opetustilojen suunnitteluohje 2008-2011 2. Musiikin opetustilojen varustaminen Varustuksen riittävä taso Alkuopetus ja aineenopetus Tilakohtaiset varusteet ja liikuteltavat varusteet Varustuksen laatu ja määrä OPS:n ja pedagogisten tavoitteiden vaatimukset Ryhmäkoot ja varustus Soittimet Akustiset soittimet Sähkösoittimet Percussio- ja laattasoittimet Laitteet Äänentoisto Soitinvahvistimet Mikrofonit 4. TVT Tietokoneet Ohjelmat Tulostus ja projisointi 5. Muut välineet Telineet Kaapelit Varustusluonnos 2009 TVT-ohjeluonnos 2009

Musiikin opetustilojen suunnitteluohje 2008-2011

Musiikin opetustilojen suunnitteluohje 2008-2011 Kalusteet Opettajanpöydän vaatimukset Pöydät ja tuolit Säilytyskaapit ja telineet Muu opetusmateriaali Oppikirjat Nuotit Tallenteet Varustuksen sijoittaminen tilaan Kiinteät ja liikuteltavat varusteet Varastoinnin tarve ja luonne Muunneltavuuden vaatimukset Esitys-, eriytys-, ja harjoitustilojen varusteet Soittimet Siirrettävät laitteet Siirrettäessä käytettävät kalusteet Huolto Soitinten huollot Laitteiden huollot Kaapelit ja välineet

Musiikin opetustilojen suunnitteluohje 2008-2011 3. Hankesuunnittelun eri osa-alueet Arkkitehti ja sisustussuunnittelu Sijoittuminen - Paikka rakennuksessa ja kulkuyhteydet - Esiintymistilat - Harjoitus- ja eriyttämistilat - Varastotilat - ”Roudaus” ja ergonomia Luokkatila - Tilankäytön suunnittelu - Suunnat ja varustus - Akustiikka ja esitystekniikka - Kalusteet - Kiinteät kalusteet - Oppilastuolit ja pöydät - Liikuteltavat säilytyskaapit Varasto/harjoitustilat - Opetuksen lisätilat Studiotilat - Tarkkaamo - Soittotilat

Musiikin opetustilojen suunnitteluohje 2008-2011 Akustiikka-, audio ja esitystekniikkasuunnittelu Luokkatila - Äänieristys ja rakenteet - Tilan akustiikka - Akustinen muunneltavuus - Äänilähteet ja äänen suunta - Kiinteät ja liikuteltavat järjestelmät - Äänentoisto - Kiinteät linjat - Opettajanpöytä/ Reititys ja kytkennät Harjoitus/ varastotilat - Tilojen äänijärjestelmät - Äänieristys Studiotilat - Äänitys - Kaapelointi - Reititys ja kytkennät - Tarkkaamo Muunneltavuus ja huolto Äänentoisto-luonnos 2009

Musiikin opetustilojen suunnitteluohje 2008-2011 Opetustilojen tekniikan yhtenäissuunnittelu - Esitysteknisten järjestelmien yhdistäminen - Projisointi - Digitaalinen verkko - Äänijärjestelmät - Kiinteä kaapelointi tilojen välillä - Äänetoiston linjat ja muu kuuntelu - TVT- ja projisointi - Opettajan ja oppilaiden työasemat - Esitysvalojärjestelmät - Mahdollisuus himmennettäviin valaisinlinjoihin Työturvallisuus ja ergonomia - Kuulonsuojelu - Soittoympäristö, ergonomia - Soittimien ja laitteiden siirreltävyys

Musiikin opetustilojen suunnitteluohje 2008-2011 LVIS-suunnittelu - Sähkösuunnittelu - Musiikkiluokan sähköjärjestelmä - Äänisähkö - Valaistus - Ilmastointisuunnittelu - Koneet ja kanavat - Äänenpaineet - Ohjaus - Lämmitys ja putkityöt -

Musiikin opetustilojen suunnitteluohje 2008-2011 Koulurakentamisen suunnittelun ja urakoinnin tilaaminen Musiikkiluokka osana kokonaissuunnittelua -Tilaohjelma - Musiikin asema kouluyhteisön toiminnassa - Yleiset koulurakentamisen säädökset ja ohjeet Käyttöasteeseen vaikuttavat tekijät - Tuntimäärät ja ryhmäkoot - Koulun musiikinopetus osana lasten ja nuorten harrastuksia - Yhteistyö muiden musiikkialan toimijoiden ja oppilaitosten kanssa Erikoisluokan vaatimukset/edellytykset - Musiikinopetuksen työtapojen ja toiminnallisuuden turvaaminen - Erityissuunnittelun ja varustamisen laajuuden arviointi - Perustaso eri kouluasteilla - Painotetun musiikinopetuksen edellytykset

Musiikin opetustilojen suunnitteluohje 2008-2011 Hankesuunnittelu ja siihen kuuluvat työt - Erikoissuunnittelun tilaaminen - Työselostusten laatiminen ja tarkistukset - Musiikkiluokan erikoistyön tilaaminen - Akustiikkatyöt - Äänijärjestelmät Työturvallisuus ja ergonomia - Musiikinopettajan työympäristö - Oppilaiden oppimisympäristö - Kuulonsuojelu - Ergonomia Laitehuolto

Musiikin opetustilojen suunnitteluohje 2008-2011 Rakentamisen valvonta - Audio- ja esitystekniikkajärjestelmien urakointi ja valvonta - Akustiikkatöiden urakointi ja valvonta - Sähköjärjestelmien urakointi ja valvonta - Työvaiheiden hyväksyminen Tilojen käyttöönotto - Käyttöönoton tarkistuslistat - Korjausvastuu Opetus- ja kouluhuoltohenkilöstön ohjeistus/koulutus - Äänijärjestelmien käyttöönottokoulutus ja tuki - Akustiikkakoulutus - Huolto- ja käyttöohjeet

Musiikin opetustilojen suunnitteluohje 2008-2011 Työryhmät Pedagogiikka : Helsingin opetusvirasto: Reijo Aittakumpu; Kallion lukio, Pekka Evijärvi; Meilahden yläaste, Sokla, Helsinki: Petteri Klintrup Sibelius Akatemia /Muka, Marina Lindholm Jyväskylän Yliopisto /Muka, Jukka Louhivuori Oulun Yliopisto / Muka, Kari Kuvamäki Opetushallitus: Eija Kauppinen Koulujen Musiikinopettajat ry: Tuula Jukola Piramk / musiikkiteknologia: Matti Ruippo Varustaminen: Helsingin opetusvirasto: Ville Kervinen, Kruununhaan yläaste, Tuomas Hakkarainen, Mediakeskus, Koulujen Musiikinopettajat ry: Susanna Hallaste Sibelius Akatemia /Muka: Mikko Seppänen, Sibelius Akatemia /Teknologia: Otto Romanovski Jyväskylän Yliopisto / Muka: Mikko Myllykoski Muusikko/Musiikkiteknologi, Miro Mantere Suunnittelu: Helsingin opetusvirasto: Marketta Savelainen, arkkitehti, Heikki Tuominen, akustikko, Opetushallitus: Heli Anttalainen, oppimisympäristö-hankkeet Akustiikka-asiantuntija: Heikki Helimäki, Helimäki akustikot Audiosuunnittelun asiantuntija: Kari Chydenius Arkkitehti-, LVI-suunnittelun ja sähkösuunnittelun asiantuntijat Tilaaminen: Helsingin opetusvirasto: Kaisa Nuikkinen, arkkitehti, Päivi Koskinen, hankitapäällikkö Helsingin rakennusvirasto: Pirjo Kajaste Ja muita koulurakentamisen tilaamisen edustajia

Hankkeen eteneminen Ohjeen julkaiseminen loppuvuodesta 2011 Musiikin opetustilojen suunnitteluohje 2010 Hankkeen eteneminen Ohjeen julkaiseminen loppuvuodesta 2011 Levittäminen ja vakiinnuttaminen Tiedottaminen Dokumentointi Asiantuntijaverkostot Opettajien verkostoituminen JATKOTOIMET: Koulutus Yliopistot Täydennyskoulutusyksiköt Opetushallitus, KMO Hyvien käytäntöjen levittämien Esimerkkikoulujen tiedot ja yhteyshenkilöt Uusien hankkeiden tuki Verkostojen ylläpito Musiikin oppimisympäristöjen jatkuva kehittäminen

Musiikin opetustilojen suunnitteluohje 2008-2011 Kiitos!