Aamuhetki koulun ja kodin yhteistyömuotona

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Barents-Parents Lapin yliopiston harjoittelukoulu.
Harvialan koulu ja päiväkoti
Toimintaohjeet opelle
Monikulttuurisuus opetuksessa
Samran Khezri Turun Normaalikoulu 2008
Moku- hankkeesta resurssikeskukseen
Samran Khezri Turun yliopisto Kasvatustieteen aineopinnot
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
DOKUMENTAATIO JA TIEDONMUODOSTUS
Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden tukeminen Variassa Kamut-projektin yhteenvetoa Varian opettajien kokemuksia.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Oppivelvollisuus Perusopetus on maksutonta yleissivistävää opetusta, jota annetaan kaikille Suomessa vakinaisesti asuville lapsille. Kaikki lapset ovat.
Ohjaus työtehtävänä.
Yhteisöllisyyden uusi tuleminen
Mannerheimin Lastensuojeluliitto Lapsi- ja perhetoiminta
Keskuspuiston ammattiopisto Ava - koulutus
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Nuorten ohjaajien palaveri Muuramen Yritys ry Jalkapallojaosto
Norssi ja Varis juttusilla
Turun esi- ja perusopetuksessa
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Liikkuminen oppimisen ja yhteisöllisyyden tukijana peruskoulussa
Elämänkulku- lapsi ja nuori keskiössä
Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen
Kuusamon kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajien ammatillisen kasvun kokemuksia kasvatus-kumppanuuskoulutuksesta Jonna Kylli Terhi Manninen Opinnäytetyö.
Rippikoulu ja nuoren hyvinvointi Avainsanat LIMINAALISUUS JA INTENSIIVINEN YHTEISÖLLISYYS KIUSAAMATTOMUUS PUHTAAN PÖYDÄN MAHDOLLISUUS SUORITTAMISEN VÄHÄISYYS.
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
TASKU Mitä on kielitietoinen opetus? Mikä on kielitaidon taitotaso?
KiVa Koulu koulukiusaamisen ehkäisijänä
Visio tulevaisuuden koulusta Challenges in Schools Kansainvälisyys- ja osallisuushanke kouluille 2008/09.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog LUKION PÄÄTTÄNEIDEN KYSELYN TULOKSET Kokkola
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Hollihaan koulu Kokkola Kelpo-pilotointi Koulun taustaa Hollihaan koulussa toimii: Suomenkielinen perusopetus, esikoulu-6. lk. Ruotsinkielinen kielikylpyopetus,
Yleistä koulunkäyntiin liittyen
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
NEUVOLAN PERHETYÖ
Toimivia ratkaisuja – monenlaisia ja tuottavia malleja ja onnistuneita urapolkuja on jo olemassa Maahanmuuttajataustaisen opiskelijan ohjaaminen ja tuki.
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
Mäntykankaan koulu Kelpo-pilotointi Mitä on kehitetty / millä tavoin on kehitetty? Jousto-opetusta vuosiluokilla 1-6 (Ma & Ai) E-luokat osallistuvat.
Yhteisöllisen ohr:n huomioitava
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
Joustavat opetusjärjestelyt Siilitien peruskoulu
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
TIETOA VAPAAEHTOISEN A2-KIELEN (SAKSA, RANSKA) VALINTAAN LIITTYEN
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
TSEMPPIÄ LIIKUNNASTA- HANKE
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
Pedagogisen toimikunnan 11. kokouksen muistio
PERUSOPETUKSEEN VALMISTAVA OPETUS ESIKOULUSSA
LAPSIPERHEIDEN HYVINVOINNIN EDISTÄMINEN PERHELÄHTÖISTÄ TOIMINTAMALLIA KEHITTÄMÄLLÄ Varsinais-Suomen ja Satakunnan Remontti-hankkeen.
Tervetuloa vesoon! Maahanmuuttaja luokassani – vinkkejä käytäntöön
Pohjois-Suomen Lasten Kaste -hanke Oulun eteläisen alueen osakokonaisuus Sirkka Kiilakoski Toimiva arki, hyvinvoiva lapsi -seminaari.
Vanhempainilta 3 c Keskustelun aiheet Esittelyt Laitoin vanhemmille kiertämään nimilistan, johon kaikki voivat merkitä puhelinnumeronsa oppilaiden.
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Kieli itseilmaisun välineenä
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Nopolan koulu Opettajien veso
Kielitietoisuus.
Kielitietoisuus.
Kielitietoisuuskoulutus perusopetuksen opettajille
Palveluiden pohjana pärjäävyys – kuinka rakentaa Lapset puheeksi -työhön pohjautuva palvelurakenne? Mika Niemelä.
Jatkossa varhaisen tuen perhetyö
Opettajalla huoli Ilmoitus- velvollisuus poliisille
Esityksen transkriptio:

Aamuhetki koulun ja kodin yhteistyömuotona Yhteiseloa metropolissa 1.3.2012 Tutkimuspäällikkö Terhi Laine, Diak HP_ohjelman tavoitteet, Julkiset hyvinvointipalvelut laajasti, vaikka focus on sosiaali- ja terveyspalvelut. Syrjäytymisen vastainen työ, 6.n hengen ryhmä, Pieksämäki, sosiaalitalouden tutkimuskeskus, Turku, Diak Länsi, Oulu, mt-osaaminen

Etelä-Suomen lapsen ääni Kaste-ohjelma, rahoittaja STM 19 kehittämishanketta Etelä-Suomessa vuosina 2009-2011 Varhaisen tuen toimintalinja: Tavoitteena on kehittää ennaltaehkäisevän ja varhaisen tuen rakenteita, toimintatapoja, työmalleja ja osaamista peruspalveluissa. Rahoittajana STM:n Kasteohjelma Hki hallinnoi Kehiteään myös korjaavia intensiivisiä menetelmiä

Lapsen ääni koulussa: TAVOITTEET JA KEINOT TAVOITE lasten, varhaisnuorten ja heidän perheidensä osallisuuden vahvistaminen KEINOT Lähituki koululaisille Vertaisryhmätoiminta ja yhteisöllisyyttä tukeva toiminta koululaisille ja heidän vanhemmilleen Moniammatillisen ja monitoimijaisen yhteistyön kehittäminen Historia Kentät olleet olemassa jo ennen projektin alkamista Mellunmäessä ja Päivänkehrässä: Kodin ja koulun yhteistyöhanke. Huomioitavaa: Opinnäytetyö ja Aino-Elinan yhteisartikkeli, kehitetty malli lapsen kouluvalmiuksien tukemiseen, Päivänkehrässä kehitetty turvallista koululuokkaa Mukana ovat olleet Etelän yksiköistä Helsinki ja Kauniainen. Pallo Hallussa hanke: Annukka Lapsen ääni koulussa hanke, Välituntileikkitoiminta, ip-kerhotoiminta, myös erityislapsille, ammukahvihetki -Pienet arkiset asiat, lapsen kuuleminen, lapsen tarpeiden tunnistaminen, lapsen palkitseminen, syrjään jäämisen kokemusten tunnistaminen, tuki ilman kontrollia, - erilainen tila ja aika kuin muulla henkilökunnalla, näyttämö – takahuone, sosiaalisen asiantuntijuus

Aamuhetki - tausta Kodin ja koulun yhteistyössä otetaan huomioon perheiden erilaisuus, yksilölliset tarpeet sekä perheen kieli- ja kulttuuritausta. (Perusopetuksen opetussuunnitelman…2010) Huoltajille tulee antaa tietoa opetus-suunnitelmasta, opetuksen järjestämisestä, oppilashuollosta ja mahdollisuudesta osallistua kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön. (Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2004)

Vanhempainillat ja maahanmuuttajataustaiset vanhemmat Vanhempainillat eivät aina tavoita maahanmuuttajataustaisten lasten vanhempia, Ei tunneta Suomen koulun tapaa toimia, Ei osata kieltä, Erilainen perhekäsitys, Koulun ja vanhempien asenteet ja ennakkoluulot

Aamuhetki - toteutus Eritysopetuksen kaksi 1. luokkaa, Kontaktin luominen, Perheiden paikalle kutsuminen, Maahanmuuttajataustaiset ja kantasuomalaiset keskustelemaan toistensa kanssa => toimintaa koko luokan vanhemmille, Kulttuuritietämyksen lisääminen. Joona & Sundström 2011

Valmistelu Tehtävä: muuta kuin suomea kotikielenä puhuville: Kirjoittakaa yhdessä vanhempien kanssa , mikä on kotona käytetty kieli ja kuinka kotikielellä kirjoitetaan tervetuloa, Kutsut yhdessä oppilaiden kanssa: perheen kouluun tuleminen on tärkeää (”Odotamme teitä koululla”) ja oppilaat odottavat aamuhetkeä, Ennen aamuhetkeä tutustuttiin eri kulttuureihin. Joona & Sundström 2011

Sisältö Aloitus klo 8, pientä tarjoilua Esittäytyminen Lasten esitykset Opettajan puheenvuoro Vapaa keskustelu, opettaja, opiskelijat ja avustaja mukana Lapset esittelivät omia töitään vanhemmille, Keskustelua mm. lapsen pärjäämisestä, koulumenestyksestä, käyttäytymisestä, perheiden kotimaasta, uskonnosta.

Aamuhetki sitten sinne tuli äiti ja täti ja nuorempi sisarus. Meillä oli yks poika ja hän oli maahanmuuttajataustainen. Hän ei halunnut puhua. Hän häpesi sitä omaa kulttuuritaustaansa. Ei millään halunnut esimerkiksi omalla äidinkielellään kirjoittaa tervetuloa. Äiti ei ollut edes koskaan käynyt koululla, että opettajat ei ollu koskaan nähny häntä. Aamuhetki sitten sinne tuli äiti ja täti ja nuorempi sisarus. Poika selkeesti jännitti ihan hirveesti, että se oli sellaisessa täpinässä, että jos ne tulee niin mitä sitten. Ne tuli vähän myöhässä, me otettiin vastaan se sellaisella, että ”vau hienoa, että tulitte”. Me oltiin siinä iloisia siitä, että ne tuli ja oltiin siinä hyvällä mielellä. Se poika, siinä vain näkyi, että se oli niin onnellinen, että hänen perheensä oli hyväksytty. Mä muistan vieläkin sen tilanteen, ja kun me sitten juteltiin ja kannustettiin perhettä, että puhukaa enemmän ja sanottiin, että suomenkieli on ihan hyvää ja te pärjäätte kyllä, niin se tilanne oli itelle hirveen tärkeä ja siinä tuli sellainen lapsen [kokemus], että hänen perheensä hyväksyttiin. Se oli varmasti tärkeetä hänelle. Opiskelijoiden haastattelut 2010

Arviointia 20 perheestä tavoitettiin 18, tavoitettiin perheitä, jotka eivät yleensä käy vanhempainillassa, matala kynnys Kutsumiseen panostaminen kannatti, Alun jännityksen jälkeen vapautunut tunnelma ja puheensorina, Vanhemmat keskustelivat keskenään; vertaistuen mahdollistuminen, Aamuhetket helppo järjestää, Vanhemmilta hyvä palaute. Joona & Sundström 2011

Välituntileikkien ohjaus Pihaleikit opettavat mm. vastavuoroisuutta, kehittävät sosiaalisuutta, motorisia taitoja, yhteenkuuluvuutta, Opiskelijat opettivat oppilaille leikkejä, kouluttivat viidesluokkalaisista leikinopettajia, Leikkeihin saatiin mukaan lapsia, joiden suomen kielen taito oli heikko. Armanto ym. 2011

Kummitoiminta Tavoitteena lisätä suvaitsevaisuutta ja vähentää kiusaamista, Kummi on 5-6 luokkalainen, joka auttaa pienempää 1-2 luokkalaista, Kummivälitunnit, retket, yhteiset tapahtumat. Auttaa maahanmuuttajataustaista lasta kiinnittymään kouluyhteisöön. Armanto ym.

Alakoulu-TOP KOULUN SOSIAALI- OHJAUKSEN MALLI STM: Kaste-ohjelma, Etelä-Suomen lapsen ääni TutkintoDIAK: Sosionomien, terveyden- ja sairaanhoitajien koulutus Harjoittelut (19), Oppimistehtävät, Opinnäytetyöt (12) Alakoulut Koulun henkilökunta, Ohjausryhmä, Koulukohtainen projektiryhmä, Opiskelijoiden ohjaus LAPSEN OSALLISUUS TKI-toiminta: Konsultaatiot henkilökunnalle, koulutukset vaitiolovelvollisuudesta ja lapsen tarpeista, tutkimus: lapsen osallisuuden edistäminen, käytäntölähtöinen tiedonmuodostus Tutkimusaineiston keruu: kolme fokusryhmä haastattelua opiskelijoille, mukana 10 opiskelijaa, Kolme haastattelua koulun henkilökunnalla kussakin koulussa. Artikkeli: I Ilman ajanvarausta – lapsen osallisuuden edistäminen alakoulussa, refereeartikkeli Osaajanetiin, Toinen artikkeli, jossa otataan huomioon koko aineisto, projektiraportti. Terhi ja Erja: Käytäntölähtöinen tiedonmuodostus, alustus Keverin metodologiaseminaarissa 27.4, Kv-seminaari Helsingin yliopistolla Practice research 8.6