Kunta-ala ja muut työmarkkinasektorit Kunta 422 000 Valtio 124 000 Yksityinen 1 552 000 tilastolappu2006.ppt.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pieni ja epätäydellinen lyhennesanakirja OAJ-laiselle toimijalle
Advertisements

Rekrytointikynnyksen madaltaminen Nuorten yhteiskuntatakuu -työryhmä Riikka-Maria Yli-Suomu.
TEKNIIKAN JA TIEDON TOIMIHENKILÖT TTT RY
Orionin Ylemmät Toimihenkilöt OYT ry
Työllisyystiedustelu 2008 Kunnallinen työmarkkinalaitos.
S OSIAALIALAN T YÖNANTAJAT RY 1 Kohti hyvinvoivaa Suomea Sosiaalialan Työnantajat ry:n linjauksia tulevalle hallituskaudelle
Keskeiset tavoitteet Tasaveroiset toimintaedellytykset ja yhteiset pelisäännöt valvontaan yksityiselle ja julkiselle sosiaalipalvelualalle Palvelusetelin.
Työhyvinvoinnin tekijät Akavan Erityisalojen työmarkkinatutkimusten tuloksia Tiivistelmädiat
Työhyvinvointisuunnitelma työhyvinvointityön pohjana
YHTEISTYÖSSÄ ON VALOVOIMAA
KT Kuntatyönantajat virallisesti Kunnallinen työmarkkinalaitos
EU-vaikuttaminen Suomessa
NEUVOTTELUORGANISAATIOT. Neuvotteluorganisaatiot KT Kuntatyönantajat on kunta-alan työnantajajärjestö. JUKO ry on julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö.
Työmarkkinajärjestelmä
TYÖPERÄINEN MAAHANMUUTTO - ratkaisu kuntien työvoimapulaan EETTISYYTTÄ JA EDUNVALVONTAA –seminaari Diana- sali kehittämispäällikkö, varatuomari.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
1 TERVEYSTOIMI Terveystoimen strategia Arvot, toiminta-ajatus ja visio Kriittiset menestystekijät Arviointikriteerit ja mittarit Terla
Paikallisen neuvottelun ja sopimisen perusteet OAJ / Eila Urpilainen1.
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
Tuloksedpalkintajaneuvtoiminta.ppt / Matti Hermunen Virastopuheenvuoro - Tiehallinto Työvirastosta asiantuntijataloksi Entisestä irti, vahvuudet.
Paikallisten järjestelyerien käyttö vuonna 2006 Kunnallisen työmarkkinalaitoksen selvitys
Työssä olemassa olevalla työkyvyllä Työssä jatkamisen tuki ja osatyökykyratkaisujen edistäminen.
Tilastolappu 2005 Kunnallinen työmarkkinalaitos. Keskiansiot sopimusaloittain Kokoaikaiset kuukausipalkkaiset vuonna 2004 Kunta keskim €
BKT:n määrän muutos ja työttömyysaste , %
Paikalliset järjestelyvaraerät kunta-alalla vuonna sopimus- toteutunut korotuksia korotus kustannus saaneet % % % KVTES 0,6 0,7 31 TS 0,55.
Julkisten ja hyvinvointialojen tulevaisuus ja osaamistarpeet Skills-seminaari Tuire Santamäki-Vuori puheenjohtaja Julkisten ja hyvinvointialojen.
Vipuvoimaa EU:lta Hankeinfo Mikkelissä Riitta Koskinen Etelä-Savon maakuntaliitto.
Strategiset tavoitteet Käytämme monipuolisesti ammattiyhdistystoiminnan keinoja jäsenten asioiden ajamiseen. Vaikutamme luottamusmiesjärjestelmän toimivuuden.
Vaikeasti työllistyvien palvelujärjestelmän kehittäminen
PJ&sihtkoul /HE/he1 PÄÄSOPIMUKSEN MÄÄRÄYSTEN NOUDATTAMISESTA Vanhan PS:n voimassaolo päättyi TNJ irtisanoi vanhan Ei mahdollista.
Yhteistoimintalaki ja Yt:n organisointi
Hallitusohjelman teemat, ehdotuksia 1. Johdanto Pirkkala huolehtii alueensa asukkaiden hyvinvoinnista itsenäisenä kuntana. Toteutamme kestävän.
HENKILÖSTÖSTRATEGIA Yhteistyötoimikunta
Maakuntaohjelma strategisten valintojen ohjaajana Hyvä-hankkeen aluefoorumi
HENKILÖSTÖSTRATEGIA
Sosiaalialan Työnantajat ry Sosiaalialan Työnantajat ry on yksityisen sosiaalialan etujärjestö työmarkkina- ja elinkeinoasioissa. Liiton jäsenenä on 1.
Tuloksellisuus, muutos ja neuvottelutoiminta Tuomo Vainio / VTML 12. & sopsemdiat
Harri Sirén1 TULOKSELLISUUS, PALKINTA JA NEUVOTTELUTOIMINTA.
MITÄ SUOMALAISET AJATTELEVAT SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLON PALVELUISTA JA NIIDEN TULEVAISUUDESTA?
Terveystieteiden akateemiset johtajat ja asiantuntijat ry.
Työsuojelu Suomessa.
SAK Paikallinen sopiminen
Oulaskankaan yhteistoiminta alue Alustava toimintasuunnitelma 02/2007 – Vaihe 1 esiselvitys Vaihe 2 yhteistoiminta- alueen suunnittelu Vaihe.
Tekniikan Akateemisten Liitto TEK ry Toiminta-ajatus ” Parantaa jäsenen työmarkkina-arvoa, elämän laatua ja ammattikunnan vaikuttavuutta. ”
Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja
Etelä-Pohjanmaan peruspalveluohjelman toimeenpano -hanke Projektipäällikkö Mervi Lehtola , 050 –
Tuloksellisuutta edistävä palkinta ja neuvottelutoiminta
ETELÄ-POHJANMAAN PERUSPALVELUOHJELMA 2030
TYÖTURVALLISUUSKESKUS TYÖSUOJELUVAIKUTTAJANA Kiljava toimitusjohtaja Jorma Löhman.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Miksi UusiKunta? Jyrki Myllyvirta Lahden kaupunki.
Ajankohtaisiltapäivä Uusi rakennerahastokausi Juha Pulliainen.
Akavalainen neuvottelutoiminta AKAVA  talous- ja tulopolitiikka  yhteiskuntapolitiikka, verotus, sosiaalipolitiikka, koulutus, työvoimapolitiikka,
Kuntaliiton Kunnat ohjelma ja tulevaisuuden kunta Kunnat haasteiden edessä -kuntaseminaari Joensuu va kehityspäällikkö Jarkko Majava.
KT:n ja pääsopijajärjestöjen yhteinen kunta-alan tuloksellisuuskampanja (TUKA) Kampanjan taustaa -Julkishallinnon kestävyysvajeen ja kuntien.
JJ RAY Avustusosasto1 MITEN RAY:N UUSI AVUSTUSSTRATEGIA HUOMIOI ERITYISRYHMÄT? Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Naantali Janne Juvakka.
Seminaarin kokoava puheenvuoro LasSe –hankkeen päätösseminaari Kehittämispäällikkö Arja Hastrup.
/hp Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v Lähde: Tilastokeskus Muut menot 0,81 mrd. € Investoinnit 4,70 mrd. € Muut toimintakulut.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2015
Projektisuunnitelma vuodelle 2017
TYÖEHTOSOPIMUS JA TYÖMARKKINAJÄRJESTÖT
YHTEISTYÖSSÄ ON VALOVOIMAA
Huom. Yksityisten Työnantajien EK muutti sääntönsä Ei tee enää Tupoja / Keskitettyjä -Ei neuvottele palkoista → Sovitaan Liittotasolla • Tavoitteena:
Kuntaliiton kehittämistoiminnan vaikuttavuus
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2016
TYÖMARKKINAJÄRJESTÖT
Monitoimialainen työnantajaedunvalvoja kuntakonsernissa Henkilöstökysymykset yhtiöittämisessä Toimitusjohtaja Vesa Laine
Henkilöstötyöryhmän väliraportti
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2017
TULOPOLITIIKKA KERTAA YH1 -Työehtosopimus → Yleissitovuus
Esityksen transkriptio:

Kunta-ala ja muut työmarkkinasektorit Kunta Valtio Yksityinen tilastolappu2006.ppt

Kunnallinen henkilöstö Sosiaalitoimi 25,7 % Kiinteistöt 2,3% Yleishallinto 3,7 % Kaavoitus ja yleiset työt 4,4 % Sivistystoimi 26,8 % Liike- ja palvelu- toiminta 4,5 % Terveyden- huolto 30,9 % Järjestystoimi 1,7 % tilastolappu2006.ppt

KUNNALLINEN TYÖMARKKINALAITOS (osa Kuntaliittoa) Kunta (416 kpl) Kuntayhtymä (228 kpl)

Työmarkkinajohtaja KVTES -alue Sosiaali- ja terveys- Opetus- Tekninen sektori Viestintä Kv.asiat Selvitykset Yhteis- toiminta Palvelulaitosten työnantajayhdistys

KUNNALLINEN TYÖMARKKINALAITOS (KT)  osa Kuntaliittoa  47 henkeä  KT:n valtuuskunta (11 poliittisin perustein valittua jäsentä) päättää työ- ja virkaehtosopimuksista

KT  Tehtävät  neuvottelee ja sopii palvelussuhteen ehdoista  antaa suosituksia tuloksellisuudesta, työelämän laadusta  edistää kuntatyönantajien etuja valtiovaltaan päin ja EU-tasolla  kehittämistoiminta  työnantajapalvelut: tiedotus, koulutus, neuvonta, oikeusapu,

Kunnan palvelutuotanto Henkilöstöstrategia Esimiestyö Yhteistoiminta Kuntakonsernin johto Palvelustrategia tuloksellisuus tyytyväinen kunnan asukas Ostopalvelut KT -Sopimukset - Edunvalvonta - Yhteistoiminta -Kehittäminen

Työmarkkinatoiminta ja henkilöstöjohtaminen KT Järjestöt KT:n toiminnot Neuvottelut Muu edunvalvonta Yhteistoiminta Kehittäminen Sitoutuminen/moti- vaatio Osaaminen/vastuu Joustavuus/muutos -kyky Työhyvinvointi/ elämän hallinta SHRMSHRM Kunta- taso HR-tuotokset TULOK- SELLISUUS

KT:n toiminnan itsenäisyys  Kunnat ovat työnantajina sidottuja KT:n tekemiin sopimuksiin (KT:n valtuuskunta, joka on poliittinen elin, hyväksyy)  Virka- ja työehtosopimuksia ei ole tarpeen viedä valtiovallan hyväksyttäväksi  Korostaa KT:n vastuuta sopimusten taloudellisista vaikutuksista  KT:lla omat jäsenmaksutulot, Kuntaliitto vahvistaa KT:n budjetin

Miksi valtakunnallisia työ- ja virkaehtosopimuksia? Mahdollisuus - hallita ja hillitä palkkakehitystä - kehittää palkkausjärjestelmiä -tuloksellisuus - turvata työrauha - ohjata ja koordinoida palvelussuhteen ehtoja - ehkäistä kuntien välistä epätervettä kilpailua - sitouttaa palkansaajat Yksittäinen kunta - on työnantajana heikko, suhteessa hyvin järjestäytyneeseen ay-liikkeeseen - erit. pienet kunnat tarvitsevat ulkopuolista asiantuntemusta

Tulopoliittinen vai liittotason ratkaisu?  Tulopoliittinen sopimus (kaikki työmark- kinoiden keskusjärjestöt ja valtiovalta)  Valtion ja työmarkkinakentän etujen yhteensovittaminen  Koko kansantalouden kantokyky huomioon  Yhteinen linjaus suuriin uudistuksiin (verotus, eläkkeet, koulutus jne.)  Tasoittaa eri toimialojen palkkakehitystä – solidaarisuus  Yksityinen – ja julkinen sektori

Liittotasolla tehdään sitovat sopimukset  KT tekee kunta-alan pääsopijajärjestöjen kanssa virka- ja työehtosopimukset  Edellisen sopimuskauden aikana yhteinen palkkakehitysseuranta, arvio kuntatalouden kehityksestä ja palkankorotusvarasta, yhteiset työryhmät  Kuntatyönantajan tavoitteet

Paikallinen sopiminen kunta-alalla  Laaja mahdollisuus sopia poikkeamisesta valtakunnallisesta sopimuksesta  Tarjoaa mahdollisuuden joustoihin paikallisten olosuhteiden/kunnan taloudellisen tilan mukaan

/hp 14 Kuntien ja kuntayhtymien ulkoiset tulot v Kiinteistövero ym. 2,4 %, 0,73 mrd. € Käyttötalouden valtionosuudet 16,4 % 5,07 mrd. € Muut tulot 4,7%, 1,45 mrd. € Toimintatulot yht. 26,9 %, 8,30 mrd. € Ulkoiset tulot yhteensä 30,86 mrd. euroa Lähde: Tilastokeskus Verotulot yht. 46,2 %, 14,26 mrd. € Lainanotto 5,8 %, 1,79 mrd. € - Muut toimintatulot 6,9 %, 2,14 mrd. € - Yhteisövero 3,8 %, 1,16 mrd. € -Kunnallisvero 40,1 % 12,37 mrd. € - Myyntitulot 15,3 % 4,72 mrd. € - Maksutulot 4,7 %, 1,44 mrd. €

KT:n toiminta-ajatus  KT edistää kunnallisen palvelutuotannon sekä työnantaja- ja henkilöstöpolitiikan tuloksellisuutta ja kilpailukykyä.  KT luo sopimus- ja muulla toiminnallaan edellytykset sille, että kuntatyönantajien palveluksessa on osaava, motivoitunut henkilöstö tuottamassa kustannustehokkaasti laadukkaita ja vaikuttavia palveluja.

KT:n strategiset tavoitteet  Työmarkkinoiden häiriöttömän toiminnan turvaaminen  Kuntatyönantajien aseman vahvistaminen  Kuntien tuloksellisuuden parantaminen  Osaavan työvoiman saatavuuden varmistaminen  KT:n palvelutoiminnan kehittäminen

Työmarkkinoiden häiriöttömän toiminnan turvaaminen  Tuloksellinen neuvottelu- ja sopimustoiminta  Työrauhasääntelyn toimivuus  Suojelutyövelvoitteen laajentaminen  Neuvottelu- ja sopimusjärjestelmä  Ennakoidaan ja minimoidaan työmarkkinahäiriöiden riskejä  Toimiva pääsopimus  Toimivat yhteistyösuhteet

Kuntatyönantajan aseman vahvistaminen  Vuorovaikutussuhteiden hallinta  Yhteistyö kuntaliittokonsernin sisällä  Yhteistyö muiden työnantajajärjestöjen kanssa  Yhteistyö paikallisten kuntatyönantajien kanssa  Edunvalvonta valtiovallan suuntaan  Muut sidosryhmäsuhteet  KT:n mediasuhteet  Työnantajakuvan vahvistaminen  Paikallisten luottamushenkilöiden ja esimiesten työnantaja-aseman selkeyttäminen  Kuntatyönantajan asema kolmikantayhteistyössä

Kuntien tuloksellisuuden parantaminen  Strategisen henkilöstöjohtamisen kehittäminen  Työelämän kehittäminen ja verkostoyhteistyö  Suositusten kehittäminen tukemaan kuntien muutosta  Joustava sopimusjärjestelmä  Palkitsemis- ja palkkausjärjestelmän kehittäminen  Työaikajärjestelmien kehittäminen  Paikallisen neuvottelutoiminnan tukeminen  Sopimusten yksinkertaistaminen  Maltilliset työvoimakustannukset  Paras-hanke  Palvelussuhteen ehtojen yhdenmukaistaminen  Yhteistoimintajärjestelmien toimivuuden varmistaminen  Kuntatyönantajien alueellisen yhteistyön kehittäminen

Osaavan työvoiman saatavuuden varmistaminen  Työvoima- ja koulutustarpeita koskevan ennakoinnin ja edunvalvonnan kehittäminen  Vaikuttaminen henkilöstön kelpoisuusehtoja, mitoitusta ja rakenteita koskeviin normistoihin  Edistetään henkilöstön osaamisen, työkyvyn ja -halukkuuden ylläpitämistä kunnissa  Kunta-alan työpaikkojen ja tehtävien houkuttelevuuden parantaminen  Työperäisen maahanmuuton hyödyntäminen

KT:n palvelutoiminnan kehittäminen  Keskittyminen ydintoimintoihin  Toimintatapojen kehittäminen  Työnantajapalvelujen kehittäminen ja yhteistyö Kuntaliitto-konsernissa  Osaamisen ja resurssien turvaaminen  Uuden viestintä- ja tietotekniikan hyödyntäminen  PTY:n aseman selkeyttäminen ja vahvistaminen

Työnanantajakeskus- järjestöt (EK, KT,VTML, KTML ) Palkansaajakeskusjärjestöt (SAK, STTK,AKAVA) Kunnallinen työmarkkinalaitos Kunta-alan pääsopijajärjestöt Kuntatyönantaja Paikalliset neuvottelu- ja sopijapuolet Palkansaaja TUPO Tes, ves Paikall.sop.

Kunta-alan neuvotteluosapuolet KuntatyönantajatPääsopijajärjestöt Kunnallinen työmarkkinalaitos edustaa työmarkkinoilla 416kuntaa ja 198 kuntayhtymää Kunta-alan unioni JHLJYTY Tekniikan ja Peruspalvelujen Neuvottelujärjestö KTN Kuntien Tekniset Laivanpäällystöliitto TerveydenhoitajaliittoMeto Toimihenkilöiden neuvottelujärjestö TNJ TehySuper Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO LääkäriliittoOpetusalan ammattijärjestö Eläinlääkäriliitto Hammaslääkäriliitto Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia Henkilöstö ( ) pääsopijajärjestöittäin: Kunta-alan unioni 47 %, JUKO 26 %, TNJ 23 % ja KTN 4 %. tilastolappu2006.ppt

Kunnallisen työmarkkinalaitoksen toimintasuunnitelma 2007  KT:n toimintavuotta 2007 leimaa erityisesti kaksi asiaa: oman toiminnan ja palvelujen kehittäminen sekä neuvottelut uusista kunnallisista virka- ja työehtosopimuksista.  Tavoitteena on laadittavan KT:n strategian pohjalta kehittää sopimuspolitiikkaa, edunvalvontaa, kuntatyönantajien palveluja ja yhteistyötä kuntaliittokonsernin kanssa.  Kunta- ja palvelurakenneuudistusta tuetaan koulutuksen ja neuvonnan avulla. Kuntatyönantajan tarpeita ja tavoitteita toimintojen yhdistämis-, kilpailuttamis-, ostopalvelu- ja yksityistämistilanteissa selvitetään ja opastetaan eri tekijöiden huomioon ottamiseen. Muutostilanteissa KT edistää työnantajien ja henkilöstön yhteistyösuhteita kunnissa ja valtakunnan tasolla sekä palvelee henkilöstöstrategioiden laadinnassa.

KT:n toimintasuunnitelma jatkuu…  Kunta-alan työvoimatilanne ja ennakoitu eläkepoistuma määrittävät toimintavuoden keskeisiä tavoitteita: kehitetään kunta-alan työvoimatarpeiden ja -kapeikkojen ennakointia, parannetaan edellytyksiä tyydyttää paikallisia ja yhteistyöalueiden tietotarpeita, edistetään kuntatyönantajien yhteistyötä henkilöstöstrategioiden ja kehittämistavoitteiden laatimiseksi. Tavoitteena on edistää tehtävien uudelleen organisointia palvelutarpeiden mukaan ja ikääntyvien työssä jaksamista, vaikuttaa kelpoisuusehtojen uudistamiseen ja koulutuksellisiin tavoitteisiin työelämän tarpeiden pohjalta.

…jatkuu…  KT valmistautuu tulopoliittisiin neuvotteluihin ja neuvotteluihin kunnallisista virka- ja työehtosopimuksista. Tavoitteena on edistää tuottavuus- ja tuloksellisuushyötyjen aikaansaamista ja parantaa kuntatyönantajien kilpailukykyä. Palvelussuhteen ehtojen ja kannustavan palkkausjärjestelmän kehittämistä jatketaan ja työ- ja virkaehtosopimuksia selkeytetään ja yhtenäistetään.  Yhteistyössä kuntakonsernin muiden osien kanssa KT kehittää ja tukee johtamis- ja esimiestyötä, henkilöstötyötä, tehtävien uudelleenorganisointia ja työyhteisöjen hyvinvointia edistäviä toimia. Kuntien ja kuntayhtymien käyttöön kehitetään tuloksellista henkilöstöjohtamista edistäviä toimintamalleja. KT palvelee kuntia jatkamalla tutkimusavusteista tuloksellisuuden, henkilöstöjohtamisen ja työelämän laadun kehittämistä työelämän kehittämisverkostojen avulla.

…jatkuu  Eurooppa-tason edunvalvonnassa painotetaan kuntatyönantajien intressien huomioon ottamista EU-tason säädösvalmistelussa, työmarkkinasopimusten tekemisessä, työelämän kehittämiseen ja työmarkkinatoimintaan vaikuttavia yhteisön hankkeita valmisteltaessa. EU edunvalvontaa harjoitetaan kotimaassa osana muuta edunvalvontaa ja Euroopan tasolla etenkin CEEPin ja CEMRin kautta.  Kehitetään viestintää ja vuorovaikutusta kuntakentän kanssa.