Barents-Parents Lapin yliopiston harjoittelukoulu.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Suomalainen koulu ulkomailla syntyneen opettajan silmin
Advertisements

Opiskelijat työmarkkinoilla vuonna 2011 Ympäristöasiantuntijoiden Keskusliitto Lokakuu 2011 Real Stats Oy.
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
KIEKURA Turun Kielitivolin koulutusristeily BIENVENUE !
Oppilaanohjauksen kehittäminen Oulun kaupungin perusopetuksessa Kehittämistyötä ohjaa moniammatillinen ohjausryhmä, jossa on edustajat.
Teknologia ja liikunnanopetus oppimisympäristöhankkeissa
Tervetuloa abiturienttien vanhempainiltaan
ISOverstaan kouskuttamispäivä
JOUSTAVUUTTA JA TOIMINNALLISUUTTA KOULUUN
Kyselyyn vastasi:Espoo 23/25 Kirkkonummi3/4 Kauniainen0/1 Ilman jatko-opiskelupaikkaa jääneet nuoret Kesäkuu Espoo146 Kirkkonummi20 3 koulua, joissa kaikki.
Monikulttuurisuus opetuksessa
Monikulttuurisuustaitojen kehittäminen Tornion kouluyhteisössä
Monikulttuurinen nuorisotyö Porvoon kaupunki Nuorisopalvelut
Moku- hankkeesta resurssikeskukseen
Samran Khezri Turun yliopisto Kasvatustieteen aineopinnot
Romanioppilaiden perusopetuksen kehittäminen Kouvolassa
Inno- opettajat ja pääkaupunkiseudun teknologiapolku
Päihde- ja mielenterveystyö kehittäminen Lahden perusterveydenhuollossa Tiina Saarinen Kehittäjä-päihdetyöntekijä, sairaanhoitaja AMK Välittäjä 2009 –hanke,
Oma ala, oma paikka, oma tulevaisuus!
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
Keskuspuiston ammattiopisto Ava - koulutus
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Huoltajat oppilaan ohjauksen tukena Toplake-hanke Opetusministeriön rahoittama Tavoitteena mm.: Koti ja koulu yhteistyössä kaupungin ja koulun.
Turun perusopetuksessa
Kiviniityn koulu Kelpo –hanke 2010 –  Kysely opettajille koulutustarpeista ja sen mukaisesti kohdennettu koulutuksia. Koulutuksia ollut omassa.
Viikko 14 (2. – ) Maanantai: (2.4.) -9B: Pankkivierailu (lähtö klo 9.45) Tiistai: (3.4.) -9.LK: Ammattistarttiin tutustuminen ilmoittautuneille.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Liikkuminen oppimisen ja yhteisöllisyyden tukijana peruskoulussa
Hakeminen Päivähoidon laatukriteerit
Samran Khezri Tampereen yliopisto Kasvatustieteen syventävät opinnot Koulutuksen laatu ja vaikuttavuus
Perusopetuksen oppilaat 2014 Generated on :03.
Joensuun normaalikoulun opetussuunnitelmatyö
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
MUUTOKSESSA MUKANA Monikulttuurisuushanke 9/2008 – 1/2011 Maaseudun Sivistysliitto Pohjois-Suomen aluekeskus.
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Perusopetuksen ryhmäkoko
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
Johtokunnat Hallinto- ja johtosäännön 8 §:n mukaan koulutuslautakunnan erityiseen ratkaisuvaltaan kuuluu nimetä johtokuntien jäsenet vanhempainkokousten.
Oulun kaupunki: oppilaanohjauksen kehittäminen Oppilaantuntemus oppimisen ja ohjauksen rakennuspuina Työelämä perusopetuksen oppimisympäristönä.
Yleistä koulunkäyntiin liittyen
Toimintaa Raportti eNorssin kevätseminaarissa Pasi Hieta Osallistava koulu.
Kollegavalmennuksen sovellus toisen asteen koulutuksessa Elina Lehto Tampereen Ammattiopisto.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Seminaarin tavoitteet Murmanskissa joulukuu 2010 Mare Rantaniemi ja Natalia Strelskaja Projektipäälliköt.
YHTEISTYÖN HAASTEET JA OPPILASHUOLTO MAAHANMUUTTAJATYÖSSÄ Rehtori Auli Vasara, koulukuraattori Tuija Mäkinen ja sosiaalityöntekijä Pirjo Kainulainen.
Viikko 12 (19. – ) 7.LK TET-VIIKKO Maanantai: (19.3.) -9.LK tukarit: Suunnittelupalaveri klo Tiistai: (20.3.) -6A ja 9D: Ympäristömessut.
Viikko 13 (26. – )4.JAKSO ALKAA Maanantai: (26.3.) - Tiistai: (27.3.) -8.LK: Tutustuminen Eseduun klo Keskiviikko: (28.3.) -Rästikoe.
Yhteisöllisen ohr:n huomioitava
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
Joustavat opetusjärjestelyt Siilitien peruskoulu
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
Perhetyö Lammin vastaanottokeskuksessa
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
MONIKULTTUURISUUS SUOMESSA 6 op
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
OPPIVA OPS –prosessi Turun perusopetuksessa 2014 – 2015 OPPIVA OPS /VÄNNI Palvelun tuottajat: PRO koulutus ja konsultointi sekä Rondo Training.
Samran Khezri Kieliparlamentti, Helsinki
LUOKANOHJAAJAKOULUTUS
Tervetuloa vesoon! Maahanmuuttaja luokassani – vinkkejä käytäntöön
Työpaja 2: KansainväliSYYSpäivät Lahti Tiina Sarisalmi.
ME-hengen kehittäminen
Yhteiseen vanhempainiltaan!
OPS-PROSESSI Ulla Ilomäki-Keisala luokanlehtori Helsingin yliopiston
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
KOTOUTTAMISPERHELUOKKA
Laaja-alainen arviointi
Lukuvuosi [Lisää vuosi] Koulun nimi Opettajan nimi Luokka-aste
Esityksen transkriptio:

Barents-Parents Lapin yliopiston harjoittelukoulu

Tavoitteet vuodelle • Kalenterin ”kokeiluversio” opettajien käytössä heidän kohdatessaan vanhempia • Osallisuutta tukevia muita toimia • Swot-analyysin hyödyntäminen • Monikulttuurisuus-kahvilan ja -kalenterin hyödyntäminen opiskelijoiden ohjauksessa • Tutustuminen Rovaniemen maahanmuuttajien tukiverkostoihin

HANKKEEN TAVOITTEET Osaamme ottaa huomioon perheiden monikulttuurisuuden haasteet sekä yksilö- että yhteisötasolla. Lukuvuonna (opettajakunta) ● Monikulttuurisuus- vertaistukiryhmä kokoontuu tarvittaessa ● Swot-analyysi opettajakunnalle ● Tutustumiskäynti Oulun Koskelan kouluun =>tiedotus opettajakunnalle ● Monikulttuurisuuden ja interkulttuurisuuden haasteita koulussa (koulutus, Lapin kesäyliopisto) ● Toukokuu 2009, opettajakunnan keskustelutilaisuus maahanmuuttaja- oppilaiden arvioinnista

Lukuvuonna (opettajakunta)  Monikulttuurinen koulu: Mistä kotosin? (koulutus, Lapin yliopisto) (3 lehtoria)  Arviointikoulutus – Opetushallitus (3 lehtoria)  Kodin ja koulun välinen yhteistyö - koulutus (1 lehtori)

Lukuvuonna  Monikulttuurisuusvalmennus(TESO- koulutus)koko opettajakunnalle; kouluttajina Tiina Lappalainen ja Tuuli Gustafsson (Moninet)  Monikulttuurinen perhe – kuinka kohdata eri kulttuureista ja uskonnoista tulevat perheet (3 lehtoria)  Syyslukukauden aikana kulttuurivierailut luokissa  Viikko 40 monikulttuurisuusviikko ”Maailma kylässä”

HANKKEEN TAVOITTEET Osaamme ottaa puheeksi perheen kanssa koulunkäynnin kannalta merkitykselliset asiat tarkoituksenmukaisessa järjestyksessä. Lukuvuonna (perhe)  Käsikirjan tekemisen aloitus (kalenteri)  Kalenterin syyslukukauden työversio jaettu opettajakunnalle kokeilukäyttöön elokuussa 2009

Lukuvuonna (perhe)  kalenterin esittely vanhempainillassa  palautetta kalenterista maahanmuuttajaperheen äidiltä ja opettajilta  kalenterin kehittäminen palautteen pohjalta  Kalenterin kokeilukäyttö vanhempien tapaamisissa

Lukuvuosi  Käsikirja valmiiksi kevätlukukaudella 2011  Kolme te taa vanhemmille; ”Koulu tutuksi” kevätlukukaudella

HANKKEEN TAVOITTEET Osaamme ohjata koulussamme opetusharjoittelua suorittavia opettajaopiskelijoita huomioimaan maahanmuuttajaperheiden opetuksen ja kasvatuksen tukemisen tarpeita. Lukuvuonna  klo Monikulttuurisuuskahvila opettajaopiskelijoille  klo 15 – 16 Monikulttuurisuuskahvila opettajaopiskelijoille  Opiskelijoilta pyydettiin kysymyksiä etukäteen.

Lukuvuonna  Monikulttuurisuuskahvila  Monikulttuurisuuskahvila  Opiskelijoilta pyydettiin kysymyksiä etukäteen  Opiskelijoilta kerättiin palautetta jälkikäteen  Kahvila toimintatapana vakiintunut, sisältöä kehitetty ja kehitetään palautteen pohjalta

Lukuvuonna  Monikulttuurisuuskahvila; asiantuntijavieraana Tuuli Gustafsson (Moninet)

HANKKEEN TAVOITTEET Osaamme huomioida perheiden kotoutumista tukevat tukiverkostot sekä työskennellä heidän kanssaan. Lukuvuonna (verkostot)  Tukiverkostoyhteistyö opettaja- ja perhekohtaista

Lukuvuonna (verkostot)  Neuvottelu Compa - hankkeesta Mare Rantaniemen kanssa  Compa - hankkeen matka Montsegorskiin (1 lehtori)  Maahanmuuttotoimiston avajaiset Postitalolla (2 lehtoria)  Vierailu Maahanmuuttotoimistoon (2 lehtoria)  Moku-vuoden tapahtumien suunnittelu  yhteistyössä verkostoryhmien kanssa

Lukuvuosi (verkostot)  Kulttuurivierailujen, TESO - koulutuksen ja Monikulttuurisuuskahvilan sekä ”Maailma kylässä” - monikulttuurisuusviikon suunnittelua yhdessä Moninetin työntekijöiden kanssa.  Yllä olevien tapahtumien toteuttaminen yhteistyössä Moninetin työntekijöiden (ja asiakkaiden) kanssa.

Reflektointi - seuraavan syklin suunnittelu palautteen pohjalta Suunnitelman tekeminen maahanmuuttajien vanhempien ja henkilökunnan kanssa -alkukartoitus henkilökunnalle, huoltajille ja oppilaille -yhteistyö sidosryhmien kanssa - täydennyskoulutus Suunnitelman toteutus -toimintamallien kirjaaminen käsikirjaksi - toiminnan dokumentointi– valokuvat, videotallenteet, päiväkirjamerkinnät, kokousmuistiot, jne. Evaluointi -palautteen kerääminen maahanmuuttajaoppilaiden vanhemmilta, henkilökunnalta ja sidosryhmiltä

Jatkosuunnitelma vuodelle  Kodin ja koulun välisen yhteistyökalenterin työstäminen painokuntoon  Moku-kahvilan kehittäminen  Swot-analyysin hyödyntäminen  Lukuvuonna 2010 – 2011 koulumme painopistealueena tulee olemaan monikulttuurisuus  tarkoituksena on yhdistää kaikki Compa-hankkeen tavoitteet  toiminnassa olisivat mukana vanhemmat, opettajaopiskelijat, opettajat ja sidosryhmiä mahdollisuuksien mukaan  toteuttaa monipuolisia moku-tapahtumia lukuvuoden aikana

Kouluyhteisö - opettajakunta - oppilaat Opettaja- opiskelijat Verkostot Koti Mitä Compa - hankkeella on saavutettu? • Sidosryhmien kohtaaminen • Monikulttuurisuustaitojen kehittyminen, rohkeus kohdata uusia haasteita • Positiivisten kokemusten kautta moninaisuuden arvostaminen • Yhteistyöllä osaamme paremmin tukea oppilaiden koulunkäyntiä