Barents-Parents Lapin yliopiston harjoittelukoulu
Tavoitteet vuodelle • Kalenterin ”kokeiluversio” opettajien käytössä heidän kohdatessaan vanhempia • Osallisuutta tukevia muita toimia • Swot-analyysin hyödyntäminen • Monikulttuurisuus-kahvilan ja -kalenterin hyödyntäminen opiskelijoiden ohjauksessa • Tutustuminen Rovaniemen maahanmuuttajien tukiverkostoihin
HANKKEEN TAVOITTEET Osaamme ottaa huomioon perheiden monikulttuurisuuden haasteet sekä yksilö- että yhteisötasolla. Lukuvuonna (opettajakunta) ● Monikulttuurisuus- vertaistukiryhmä kokoontuu tarvittaessa ● Swot-analyysi opettajakunnalle ● Tutustumiskäynti Oulun Koskelan kouluun =>tiedotus opettajakunnalle ● Monikulttuurisuuden ja interkulttuurisuuden haasteita koulussa (koulutus, Lapin kesäyliopisto) ● Toukokuu 2009, opettajakunnan keskustelutilaisuus maahanmuuttaja- oppilaiden arvioinnista
Lukuvuonna (opettajakunta) Monikulttuurinen koulu: Mistä kotosin? (koulutus, Lapin yliopisto) (3 lehtoria) Arviointikoulutus – Opetushallitus (3 lehtoria) Kodin ja koulun välinen yhteistyö - koulutus (1 lehtori)
Lukuvuonna Monikulttuurisuusvalmennus(TESO- koulutus)koko opettajakunnalle; kouluttajina Tiina Lappalainen ja Tuuli Gustafsson (Moninet) Monikulttuurinen perhe – kuinka kohdata eri kulttuureista ja uskonnoista tulevat perheet (3 lehtoria) Syyslukukauden aikana kulttuurivierailut luokissa Viikko 40 monikulttuurisuusviikko ”Maailma kylässä”
HANKKEEN TAVOITTEET Osaamme ottaa puheeksi perheen kanssa koulunkäynnin kannalta merkitykselliset asiat tarkoituksenmukaisessa järjestyksessä. Lukuvuonna (perhe) Käsikirjan tekemisen aloitus (kalenteri) Kalenterin syyslukukauden työversio jaettu opettajakunnalle kokeilukäyttöön elokuussa 2009
Lukuvuonna (perhe) kalenterin esittely vanhempainillassa palautetta kalenterista maahanmuuttajaperheen äidiltä ja opettajilta kalenterin kehittäminen palautteen pohjalta Kalenterin kokeilukäyttö vanhempien tapaamisissa
Lukuvuosi Käsikirja valmiiksi kevätlukukaudella 2011 Kolme te taa vanhemmille; ”Koulu tutuksi” kevätlukukaudella
HANKKEEN TAVOITTEET Osaamme ohjata koulussamme opetusharjoittelua suorittavia opettajaopiskelijoita huomioimaan maahanmuuttajaperheiden opetuksen ja kasvatuksen tukemisen tarpeita. Lukuvuonna klo Monikulttuurisuuskahvila opettajaopiskelijoille klo 15 – 16 Monikulttuurisuuskahvila opettajaopiskelijoille Opiskelijoilta pyydettiin kysymyksiä etukäteen.
Lukuvuonna Monikulttuurisuuskahvila Monikulttuurisuuskahvila Opiskelijoilta pyydettiin kysymyksiä etukäteen Opiskelijoilta kerättiin palautetta jälkikäteen Kahvila toimintatapana vakiintunut, sisältöä kehitetty ja kehitetään palautteen pohjalta
Lukuvuonna Monikulttuurisuuskahvila; asiantuntijavieraana Tuuli Gustafsson (Moninet)
HANKKEEN TAVOITTEET Osaamme huomioida perheiden kotoutumista tukevat tukiverkostot sekä työskennellä heidän kanssaan. Lukuvuonna (verkostot) Tukiverkostoyhteistyö opettaja- ja perhekohtaista
Lukuvuonna (verkostot) Neuvottelu Compa - hankkeesta Mare Rantaniemen kanssa Compa - hankkeen matka Montsegorskiin (1 lehtori) Maahanmuuttotoimiston avajaiset Postitalolla (2 lehtoria) Vierailu Maahanmuuttotoimistoon (2 lehtoria) Moku-vuoden tapahtumien suunnittelu yhteistyössä verkostoryhmien kanssa
Lukuvuosi (verkostot) Kulttuurivierailujen, TESO - koulutuksen ja Monikulttuurisuuskahvilan sekä ”Maailma kylässä” - monikulttuurisuusviikon suunnittelua yhdessä Moninetin työntekijöiden kanssa. Yllä olevien tapahtumien toteuttaminen yhteistyössä Moninetin työntekijöiden (ja asiakkaiden) kanssa.
Reflektointi - seuraavan syklin suunnittelu palautteen pohjalta Suunnitelman tekeminen maahanmuuttajien vanhempien ja henkilökunnan kanssa -alkukartoitus henkilökunnalle, huoltajille ja oppilaille -yhteistyö sidosryhmien kanssa - täydennyskoulutus Suunnitelman toteutus -toimintamallien kirjaaminen käsikirjaksi - toiminnan dokumentointi– valokuvat, videotallenteet, päiväkirjamerkinnät, kokousmuistiot, jne. Evaluointi -palautteen kerääminen maahanmuuttajaoppilaiden vanhemmilta, henkilökunnalta ja sidosryhmiltä
Jatkosuunnitelma vuodelle Kodin ja koulun välisen yhteistyökalenterin työstäminen painokuntoon Moku-kahvilan kehittäminen Swot-analyysin hyödyntäminen Lukuvuonna 2010 – 2011 koulumme painopistealueena tulee olemaan monikulttuurisuus tarkoituksena on yhdistää kaikki Compa-hankkeen tavoitteet toiminnassa olisivat mukana vanhemmat, opettajaopiskelijat, opettajat ja sidosryhmiä mahdollisuuksien mukaan toteuttaa monipuolisia moku-tapahtumia lukuvuoden aikana
Kouluyhteisö - opettajakunta - oppilaat Opettaja- opiskelijat Verkostot Koti Mitä Compa - hankkeella on saavutettu? • Sidosryhmien kohtaaminen • Monikulttuurisuustaitojen kehittyminen, rohkeus kohdata uusia haasteita • Positiivisten kokemusten kautta moninaisuuden arvostaminen • Yhteistyöllä osaamme paremmin tukea oppilaiden koulunkäyntiä