FACE TO FACE HANKE -loppuraportti

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

KEKE-ARVIOINTIA JA TEEMOJEN ÄÄNESTYS Toukokuussa 2013 toteutetun kyselyn tulokset Kuva: Kekepuu elokuussa 2013.
Jumalan kanssa.
. Rauman freinetkoulu.
Kalenterit ja ajanhallintaohjelmat Sanna, Laura, Nelli, Pilvi, Anne-Mari, Emilia, Suvi, Katariina, Elsa, Veera, Marjo-Riikka, Monika LUKO 1B.
Toimintaohjeet opelle
AKTIIVISEMPI ARKI Työpohjat oman arjen tarkasteluun.
Hetken kuluttua, sinulle avautuu taian maailma...
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Katso Aitolasta lisää:
Opettaja ja tunteet.
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Kuvakäsikirjoitus.
SUULLINEN HARJOITTELU
Taide on terapiaa! Jorma Heikkinen Tsemppi talo,
Keskuspuiston ammattiopisto Ava - koulutus
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
Hyvinvointia koulun liikunnalla Etätehtävä Tavoite: Opiskelija soveltaa kurssin ” Hyvinvointia koulun liikunnalla” tietoja omaa koulua kehittävän projektin.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Elämänkulku- lapsi ja nuori keskiössä
Tässä kerron ja näytän, mitä minä olen tehnyt ATK tunnilla 9lk:lla.
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Tutkimusosasto Mitä ja miksi? Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia nuorilla on täystyöllisyysmallista ja työvoimatalossa työskentelystä.
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
Ajatuksia oppimisesta
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
Vinkkejä koko koulun ASPnet- profiilin kirkastamiseksi ml. toimintakulttuuri Työpaja 3.
Visio tulevaisuuden koulusta Challenges in Schools Kansainvälisyys- ja osallisuushanke kouluille 2008/09.
Maahanmuuttajan työssäoppimisen ohjaamisen erityispiirteet
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
Case-tehtävä Metsäprojekti päiväkodissa
Taidot taskuun -tunnit Tapanilan ala-asteella
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
AKTIIVINEN KOULUPÄIVÄ IDEAIMURI. Ideaimuri –työskentelyn teema: HYVÄ KOULUPÄIVÄ LUOSTARIVUOREN KOULUSSA JA MITEN VOIMME SITÄ EDISTÄÄ?
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
Farkut kiertoon -projekti tekijä: Nina Kivimäki Munkkiniemen yhteiskoulu 2008.
A SIAKASPALVELUKOULUTUS Antin kalvot M ITEN KEHITTÄÄ ASIAKASPALVELUA ? Kehittämistä voi lähestyä kahdesta suunnasta 1. Organisaation Miten luomme.
VOIKUKKIA vertaistuki-
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Iida Salminen & Laura Päärni, VAKA-12C
Markus Talvio Quest-kouluttaja, tutkija, luokanopettaja Lions Quest tunne- ja vuorovaikutustaitojen ohjelmien laatukriteerien valossa
Satu Lehto Vähän liikkuville koululaisille suunnattujen liikuntakerhojen toiminta koululaisten ja opettajien kokemana Turun Koulut.
Silmän käyttäytymisen tutkimus ja sovellukset Veikko Surakka Tampere University Computer Human Interaction Group.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
ATK-työt.
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Toimintaohjeet opelle
Pedagogisen toimikunnan 11. kokouksen muistio
Projektin toiminta 1. Koordinaatiohankkeen laajentuminen - Vierailu uusiin hankkeisiin kevään 2012 aikana -”Vanhojen hankkeiden” tilanteiden koordinointi.
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
Teema tarkoittaa:  Elämässä ja arjessa selviytymistä  Hyvinvointia ja terveyttä  Omasta ja muiden turvallisuudesta huolehtimista eri tilanteissa, myös.
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
PERUSOPETUKSEEN VALMISTAVA OPETUS ESIKOULUSSA
"En olekaan ainoa, jolle on tapahtunut tämmöistä” Lapsiperheiden suruleiri kuoleman kohdanneiden perheiden tukena Tarja Huttunen ja Hanne Malkki Espoon.
OPAS MEDIAKASVATTAJALLE Mediakasvatus esi- ja alkuopetusikäisten lasten arjessa Hanna Martinviita, Saara Pasanen ja Anna Ristaniemi.
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
4. MONO-päivä Klo
Pedagogiset aineopinnot lv Tietotekniikka
Ohjelmointi ja laiteympäristö Rovaniemi
Kohtaamisia pelimaailmassa
Hyvä vanhemmuus (/Pia Salo 2014)
SADUTUS Ruut Ruokonen 2013.
Lapsen oikeuksiin ja tietoon perustuva toimintakulttuuri
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Katja Ihamäki & Paula Olkkonen
Esityksen transkriptio:

FACE TO FACE HANKE -loppuraportti *Moniarvoisuuden kohtaaminen *Me-you-us *Media mukana Kuluneen syksyn aikana Riihenmäen yläkoulussa Mäntsälässä on oppilaiden kanssa tutustuttu tunteisiin

Ja verrattu niitä Tansanian Morogoron koulun oppilaiden tunteisiin ja arvoihin

Projektissa, jossa yhteistyötä on tehty Humanistisen Ammattikorkeakoulun ja Tansaniasta Morogoron kansainvälisen koulun kanssa. Tunteita ja omaa ja toisen elämää ja kulttuuria tutkittiin monenlaisin harjoituksin.

IDEA Hankkeen nimi kuvaa ideaa face- oppia tuntemaan itsensä facing- oppia tuntemaan toisia * face to face- olla valmis kohtaamaan asiat sellaisena kuin ne tulevat Itsetuntemuksen ja toisen ymmärtämisen kautta, paikasta, ajasta, tilanteesta tai yhteyden muodosta riippumatta eli moniarvoisesti.

Moniarvoisuuden kohtaaminen Projektin tavoitteena oli moniarvoisuuden kohtaamisen ja suvaitsevaisuuden tunnistaminen omassa kulttuuri-identiteetissä. Tunnistamisessa käytettiin yhteistä kieltä ja kohtaamista ilman kieltä. Kielitaidon lisäksi siis tutkittiin ja kokeiltiin erilaisia kommunikaation mahdollisuuksia, kuten sanatonta viestintää ja medialukutaitoa. Hankkeen aikana tavoitteena oli oppia tuntemaan itseään ja omia tapojaan reagoida eri tilanteisiin, ilmaista asioita ja tunteita, mutta ilman verbaalista kieltä. Projektissa tutkittiin, mitä nähdään esim. lehdistä ja kuullaan ympäristöstä.

Projektin työkaluina tai tarkastelun kohteena olivat tunteet ja omien tunteiden tunnistaminen

Tansania tutuksi –päivä 4.9.2008 Projektin aikana koko koulun oppilaat osallistuivat Tansania tutuksi – teemapäivään, jonka olivat suunnitelleet Humanistisen ammattikorkeakoulun opiskelijat Hanna Manninen ja Katri Peräaho, jotka olivat kesällä 2008 työharjoittelussa Morogoron koulussa Tansaniassa osana oman lopputyönsä kehittämishanketta.

Yhtenä päivän aiheena oli Unicefin2008-2009 taksvärkkikeräyskohde http://www.unicef.fi/paivatyokerays TANSANIAPÄIVÄ\Tansania tutuksi päivä POWER.ppt

Oppilaat tutustuivat toiminnallisin menetelmin toimintapisteissä elämään Tansaniassa -mitä maksaa -mistä asioista en luopuisi - ylpeydenaiheita -tulevaisuuden haaveita -elämän vaikuttajia -leikkejä

Opettajien koulutus Osana hanketta oli opettajien koulutusiltapäivät, joissa teimme samoja tunneharjoituksia, kuin oppilaiden kanssa kansainvälisenä lapsen oikeuksien päivänä. Näin harjoitusten ohjaaminen oli luontevaa, kun opettajalla oli omakohtainen kokemus tunneharjoituksista.

Kansainvälinen lapsen oikeuksien päivä 20.11.2008 – tunteet esiin Kansainvälisen lasten oikeuksien päivänä keskityttiin tunteisiin. Jokainen luokanvalvoja ohjasi omaa luokkaansa koko päivän tehden erilaisia tunneharjoituksia

Hankkeen aikana tavoitteena oli oppia tuntemaan itseään ja omia tapojaan reagoida eri tilanteisiin, ilmaista asioita ja tunteita, mutta ilman verbaalista kieltä. Projektissa tutkittiin, mitä nähdään esim. lehdistä ja kuullaan ympäristöstä.

HYMIÖT: :-). Tavalliset iloiset kasvot :-)) HYMIÖT: :-) Tavalliset iloiset kasvot :-)) Hyvin onnelliset kasvot :-> Voimakkaampi kuin edellinen :-] Ilmaisee lupsakkuutta :-D Ilmaisee lupsakkaa iloa :-( Normaali surullinen :-(( Hyvin surullinen :-< Erittäin surullinen :-[ Pitkästynyt :-[[ Erittäin pitkästynyt :-C Tosi surullinen :C Erittäin surullinen >:-( Ärsyyntynyt :-Q Ilmaisee hämmennystä :-@ Hämmentynyt :-s Sanaton 8-o Järkyttynyt :-/ Epäileväinen :-I Välinpitämätön XD Nauraa riemukkaasti ;-) Iskee silmää :-y Hymy :-* Suutelu :-X Suukko :-9 Nam! :-P Näyttää kieltä! :`-( Itkee :-O Huutaa hämmästyksestä! :-() Huutaa kovaa! :-V Huutaa :-{ Anteeksi kuinka? Tunteiden tunnistamisessa käytettiin yhteistä kieltä ja kohtaamista ilman kieltä. Kielitaidon lisäksi siis tutkittiin ja kokeiltiin erilaisia kommunikaation sanatonta viestintää ja medialukutaitoa. :-[ XD

Harjoituksissa pyrittiin tunnistamaan omia tunteita ja pohdittiin esim Harjoituksissa pyrittiin tunnistamaan omia tunteita ja pohdittiin esim. mikä väri kuvaa mitäkin tunnetta, millaisia muistoja ja tarinoita nousee mieleen tiettyyn tunteeseen liittyen. Kun näin oltiin löydetty kosketus omiin tunteisiin, tutkittiin myös sitä, näkyvätkö tunteet lehtikuvissa ja miten. Tunteiden lukutaitoon pyrittiin ilman turhaa puhetta. PERUSTUNTEET Viha Suru Pelko Nautinto Rakkaus Yllätys Inho Häpeä

Rafaelin tarina Unicefin hyvän tahdon lähettiläs Rainer Kaunisto toi oman näkökulmansa tunteisiin Rafaelin tarina – nukketeatterin välityksellä. Koskettava tarina AIDS:iin sairastuneen kenialaisen pojan elämästä ja ajatuksista nosti esiin tunteita, joita peilata omaan elämään.

Päivän päätteeksi syntyi kaikista koulun oppilaista kuvataideteos, jossa on jokaisen oppilaan ja opettajan kasvokuva ja seassa vastaavat kuvat Morogoron koulun oppilaista. Yli neljäsataa kasvokuvaa, joista tutkia tunteita.

FACE – FACING – FACE TO FACE opas Kaikista projektin harjoituksista koottiin opas, jonka avulla toimintamalli on toteutettavissa uudestaan ja sovellettavissa erilaisiin kouluihin ja ympäristöihin pienistä lapsista aikuisiin saakka. Toiveemme on, että tämän oppaan harjoituksia teemme yhdessä alakoululaisten kanssa niin, että meidän oppilaamme ohjaavat harjoituksia alakouluilla (tähän kuva oppaasta ja linkki meidän sivuille)

Projektista prosessiksi Projekti jatkuu Unicef-kerhossa ja osittain myös eri oppiaineissa, kun jatkamme tunteiden tutkimista lehdissä. Työn alla on tarkastella tunteita lehtijuttujen takana usean eri maan sanomalehdissä. Lehtikuvamateriaalin tutkimisen jälkeen kuvataan vaihtoehtoisia lehtikuvia tunteet mielessä pitäen. Yhteisprojektin aikana saimme luotua ystävyyskoulusuhteen Morogoron kansainväliseen kouluun, joten maailmankansalaisuutemme on askeleen lähempänä henkilökohtaista kohtaamista FACE TO FACE. Yhteydenpito iltapäiväkerholaisiin jatkuu valokuvien ja lehtikuvien tutkimisen kautta Myös yhteistyö Humanistisen ammattikorkeakoulun kanssa jatkuu.

Iltapäiväkerholaisia Morogorossa ja Mäntsälässä

Arviointia Syksyn aikana huomasimme, että tunteiden tutkiminen ja niistä puhuminen ei ole helppoa. Olemme vasta alussa tällä tiellä. Nykypäivän koulussa ei ole aikaa pysähtyä ja kuunnella. Lapsen päivän aikana luokanvalvojilla oli 6 tuntia aikaa keskittyä oman luokkansa oppilaisiin ja yhdessä heidän kanssaan tutkia omia ja toisten tunteita. Haluamme jatkaa tätä prosessia. Harjoitusten tekeminen ensin opettajien kanssa auttoi idean ja koko hankkeen viemistä koko koulun tasolle. Omakohtainen kokemus helpotti harjoitusten vetämistä Vanhemmilta saatu palaute rohkaisi: ” Hieno homma tuo eilinen koulupäivänne! Kiitos!” Toisen ihmisen kohtaaminen aidosti tunteidenkin tasolla vahvistaa yhteisöllisyyttä ja toisen huomaamista ja huomioimista.