Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja Anne Laajaniemi 30.3.2007 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

OPS-TYÖSKENTELYÄ LUOKISSA pe klo
VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
AINA KANNATTAA YRITTÄÄ vinkkejä yrityksen ja koulun yhteistyöhön.
JOUSTAVUUTTA JA TOIMINNALLISUUTTA KOULUUN
Kokemuksia historiakerhosta
Innovatiiviset opetuskäytänteet ja opetusteknologian pedagogiset haasteet Juho Norrena projektitutkija Agora Center
 Johdanto  YouTube  YouTuben hyödyntäminen  Yhteenveto.
TURUN KOULUJEN 6. LUOKAN OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN KÄYTTÖTAITOKARTOITUS KEVÄT 2005 TOP-KESKUS Turun opetustoimi 2005.
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Joensuun normaalikoulun opetussuunnitelmatyö
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
VANHEMPAINILTA 8 lk Ke
9.Lk Biologian laborointikurssi
Vinkkejä koko koulun ASPnet- profiilin kirkastamiseksi ml. toimintakulttuuri Työpaja 3.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog LUKION PÄÄTTÄNEIDEN KYSELYN TULOKSET Kokkola
VINKKEJÄ JA IDEOITA LUKION KEMIAN 1. KURSSIN TOTEUTUKSEEN
Yhteistyö lukion ja elinkeinoelämän välillä. Vesijärvi-kurssi §Lahden valvonta- ja ympäristökeskus l asiantuntijat l materiaalia l laitteistoapua.
Taidot taskuun -tunnit Tapanilan ala-asteella
Yritysvierailumalli Versowood
OPISKELIJAKYSELY Tulokset Toisen asteen yhteys - hanke.
Siivikkala, Metsäkylä, Viljakkala Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Monipuolista alakoulun kemian opetusta.
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
Oppilaan sukupuoli ja fysiikan opetuksen työtavat Jari Lavonen Opettajankoulutuslaitos
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Multi- ja hypermedia historian ja yhteiskuntaopin opiskelussa Peik Niemi TITU, Tietotekniikan tutkimusinstituutti Jyväskylän yliopisto MULTIMEDIAN MONET.
Poimintoja Sanomalehti opetuksessa -kyselystä. Kartoitimme Sanomalehtien Liitossa opettajien kokemuksia sanomalehden opetuskäytöstä, Sanomalehtiviikosta.
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
MOLEKYYLIMALLINNUS KEMIAN OPETUKSESSA:
Tytöt teknologian taitajiksi

OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
Linkit SisällysRAOTROK RAOTROK- wiki RAO, Metallisosaston esittely Kartta, Googlemaps Linkki koulun sivulle, Wilmaan jne Ajankohtaista KalenteriSyötteenlukija.
Matemaattisesti lahjakkaan oppilaan eriyttäminen alkuopetuksessa
Vuoden 2011 toiminta alkaa tammikuussa Joensuussa yhteistapaaminen Esitellään mestariluokat Keskustellaan toiminnasta Työpajatoimintaa.
Myllypuron yläaste Tervetuloa!
– GISEL-hanke 1 Lomakekysely oppilaille fysiikan opiskelusta Kalle Juuti Jari Lavonen Opettajankoulutuslaitos.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Ennakkotietämys esiin! Fysiikan ja kemian pedagogiikan perusteeet (mat/fys/kem suunt.) Syksy 2014 Kari Sormunen.
Uudistuuko kemian opetus? Marja Montonen MMO Kemian opiskelijat yleissivistävässä koulutuksessa Ympäristö ja luonnontieto (1- 4) opp.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Pedagogisen toimikunnan 11. kokouksen muistio
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
Teema tarkoittaa:  Elämässä ja arjessa selviytymistä  Hyvinvointia ja terveyttä  Omasta ja muiden turvallisuudesta huolehtimista eri tilanteissa, myös.
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hatanpään koulun tuettu perusopetus ja ohjaus (TUPO) Arto Nieminen ja Merja Wahra.
Lähiympäristön metsä - projekti Suunnittelu: Liisa Ansala, Kati Reinikka & Anette Valtanen.
Turvallisuusosaaminen, saako sitä koulun penkiltä? Eero Peiponen Kemira Chemicals Oy
Toimi koulullasi vaikka näin Kerro muille hallituksen/valtuuston jäsenille kaupunkikokouksen valmisteluista eli käy saamasi materiaali läpi Yhteistyössä.
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
Kemia 1ov sosiaali- – ja terveysala
Kyselylomakkeen tekeminen
Yhteistyö lukion ja elinkeinoelämän välillä
TET =Työelämään tutustuminen
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja
Cern-tiedeopetusprojekti Vieremän Lukiossa
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
I AINEET YMPÄRILLÄMME Kemia on … Aineen eri muodot Maailmankaikkeus
TET =Työelämään tutustuminen
Yritysvierailumalli Versowood
VARHAISKASVATTAJA LUO TURVALLISEN KASVU- JA OPPIMISYMPÄRISTÖN
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
Yhteistyö lukion ja elinkeinoelämän välillä
Ruokakasvatusta yhdessä
Esityksen transkriptio:

Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja Anne Laajaniemi Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta

Taustaa  Lukuvuonna Kemian opetuksen keskus on järjestänyt OPH:n rahoittaman täydennyskoulutuskurssin: ”Eväitä kemian teknologian opettamiseen”.  Kurssille osallistui 35 kemian opettajaa eri puolilta Suomea.  Kurssilaisten toiveena oli mm. löytää keinoja yritysyhteistyöhön.

Yhteistyöstä kurssilla todettua  Mahdollisuus yhteistyöhön on hyvin paikkakuntakohtainen.  Lukiolaisille vierailu- ja yhteistyökohteita löytyy melko helposti.  Peruskoululaisille on vaikeampi saada yhteistyökumppaneita.

Malli 1: Erilaiset ammatit  Taustalla toive toimintatavasta paikkakunnalle, jossa ei ole kemian alan yrityksiä.  Kartoitetaan ammatteja, joita esiintyy koulujen ympäristössä.  Oppilaat käyvät haastattelemassa esim. parityönä mahdollisimman erilaisissa ammateissa toimivia ihmisiä selvittääkseen ammatissa tarvittavaa kemiaa ja sen teknologiaa.  Tavoitteena lisätä oppilaiden ja opettajan tietämystä kemian merkityksestä eri ammateissa ja ehkä myös vaikuttaa ammatinvalintaan.

Malli 2: Kemiaa lähiympäristön yrityksissä  Tavoitteena on kysellen saada tietoa kemiallisista yhdisteistä, joita eri yritykset käyttävät usein.  Selvitetään esimerkiksi seuraavaa:  käytetty yhdiste  yhdisteen arkipäivän nimi - kemiallinen ” oikea nimi”  mihin yhdistettä käytetään ja kuinka usein  millaisia välineitä yhdisteen käsittelyssä käytetään  mitä ongelmia / vaaratilanteita käytössä on sattunut/ voi sattua  kuinka käytetystä yhdisteestä päästään turvallisesti eroon  millaista tietoa firman mielestä työntekijällä pitäisi olla

Malli 3: Korumetallit  Tavoitteena tutustuttaa oppilaita, erityisesti tyttöjä metallien kemiaan uuden lähestymistavan kautta.  Aiheena on korumetallit.  Sopii pienellekin paikkakunnalle.  Oppilas valitsee kotoa tarkasteltavan korun ja käy sen kanssa kultasepänliikkeessä selvittämässä esim.  mitä materiaaleja  mahdollisia työtapoja  materiaalien hintoja jne.

Malli 4: Vierailu palolaitokselle  Tutustumiskohteena paloasema.  Sisältää palopäällikön opetustuokion.  Selvitetään palamista ja sen edellytyksiä.  Sammutusharjoituksia.

Malli 5: Perinteisiä yhteistyömalleja  Yläasteella voidaan toteuttaa vierailu lähialueen kemian alan pienyrityksessä.  Nähdään, miten kemia ilmenee esim. raaka-aineessa, valmistusprosessissa, tuotteen jalostamisessa ja markkinoinnissa sekä ympäristönsuojelussa.

Malli 6: Vierailijat koululla  Tarkoituksena on käyttää ulkopuolisia ihmisiä kertomassa kemian oppitunnilla oppilaille kemian tietojen ja taitojen käytöstä teknologiassa ja merkityksestä omassa työssään. Tämän voisi toteuttaa joko yläasteella 9 lk:lla tai lukion 1 lk:lla yhteistyössä opojen kanssa. Täten voisi vertailla oppilaiden ennakkokäsityksiä ja todellista tilannetta. Tällä vuorovaikutustapahtumalla voisi ehkä olla motivoiva vaikutus opiskelijoiden kemian jatko-opiskeluun.

Villejä ideoita Jos vierailu ei onnistu, voidaan  hyödyntää yrityksen verkkosivuja  pyytää yrityksen edustajaa vastaamaan oppilaiden kysymyksiin esim. sähköpostitse  käyttää yrityksen esittelyvideoita opetuksessa  käyttää yrityksen muita julkaisuja opetuksessa (lehdet, esittelylehtiset ym.)