Lapsen puheen ja kielen kehitysvaikeudet

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sijamuodot Sanataituri 5 & 6.
Advertisements

TAITOTASO 5 = TAITAJAN TAIDOT
Kysy kysymys parilta. Vastaus on tekstissä s
Asiakkaan ja potilaan kohtaaminen
Vihdin seurakunnan ilta
Helppoa ja ymmärrettävää suomea
Ilon kautta tavoitteisiin Eveliina Pöllänen
LanguageMaid Kielten oppimiseen ja opetukseen Itsenäiseen käyttöön Opettajan työvälineeksi.
Viivästynyt kielen kehitys
Lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen 1.luokalla
Kognitiivinen kehitys
Oppiminen ja oppimisvaikeudet
Jenna, Marika, Iiris. Esiintymismuodot: • Kielen äännerakenne epäselvä, metalingvistiset vaikeudet • Vaikeudet ääntämisessä, kirjoittamisessa, lukemisessa.
SLI Poikkeava tai viivästynyt puheen kehitys
Listening comprehension
Puheterapia / Riihimäen seudun terveyskeskus
Luetaan! Kota-projekti, Diat laati Maija-Liisa Halme-Briedis.
Lupa tulla näkyväksi Kemissä
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
Oppimisvaikeudet.
Ensimmäiselle luokalle Paattisten kouluun syksyllä 2010.
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
Persoonallisuus Biologinen perusta.
Kielellinen erityisvaikeus
Kielellinen erityisvaikeus SLI
Todennäköisen käsite alakouluikäisille
Oppimisvaikeudet kehityksen riskitekijöinä
Todennäköisyyslaskennan alkeet ennen esikoulua
Ohjelmistotekniikka - Tenttiin valmistautumisesta Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite.
miten teet rytmisoittimen ilmapallosta ja sanomalehtipaperista
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
o Oppiminen on mm:  Kuullun ymmärtämistä  Äänien erottamista kuulon avulla  Esineiden tunnistamista eri aistien avulla  Lorutusta ja riimitystä.
Lukivaikeus.
Kuinka paita ja peppu olettekaan! Pariskuntien välistä leikkimielistä kisailua siitä, kuka tunteekaan kumppaninsa paremmin. Toteutetaan kyselemällä tavalla.
VERSOLAn etusivu Työnhakukeskus 2.4. Sen lauluja laulat kenen leipää syöt?/ Suomalainen pomo 2.5. Hiki laiskan syödessä?/ Tauolla työkavereiden.
IN ENGLISH THIS POWER POINT PRESENTATION IS IN ENGLISH TO BE SEEN IN
OPPIMISVAIKEUDET Ylivoimaisesti yleisin oppimisen vaikeus on luki-vaikeus. Sen vaikea muoto on dysleksia. Noin 10 % koulutulokkaista tarvitsee yksilöllistä.
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
2.2 Yksittäiset äänteet 2.2 Yksittäiset äänteet – Äänteiden esittelysivut – Äänteiden esittelysivut Karaoketeksti
Kuvat ja tukiviittomat opetuksen tukena
Kielen kehitys sosiaalinen tausta vaikuttaa kielen kehitykseen =käytetty puhetapa satujen lukeminen, keskustelu lapsen kanssa  kielellinen taso konkreettiset.
1-3-vuotiaan vuorovaikutus
PERUSOPETUKSEEN VALMISTAVA OPETUS ESIKOULUSSA
S2-opetus esiopetuksessa
Kielestä ja sen tehtävistä Sari Toivakka, Kauhavan lukio 1.
Erityistä tukea tarvitsevan ohjaaminen Helena Sorsa.
TURVALLINEN HOITOYMPÄRISTÖ 0-6 VUOTIAAT. 0-6 v. lapsille  ei pieniä esineitä, koska lapsi voi tukehtua  ulkona aidat, ettei lapsi karkaa  luotettavat.
YHTEISTYÖ VANHEMPIEN KANSSA Erityisopettajien koulutus HyLa2/Kaste Marja Hämäläinen puheterapeutti, FM Hyvinvointitoimiala Turun kaupunki
Esimerkkejä lapsen kasvun ja kehityksen arviointi- ja seurantamenetelmistä Petra Suonio 2011.
Näkövammaisen lapsen vuorovaikutuksen ja puheenkehityksen tukeminen NKL Lasten kuntoutus Riitta Laakso Maria-Liisa Punkari
Kielellisen kehityksen tukeminen Ruut Ruokonen 2013.
Tutkimattomia kieliä on yhä!.  Miten paljon kieliä maailmassa puhutaan?  Mikä on maailman puhutuin kieli?  Miten paljon puhujia on arabian kielellä?
L ASTEN JA NUORTEN KIELELLINEN ERITYISVAIKEUS S PECIFIC LANGUAGE IMPAIRMENT SLI Petra Suonio 2012.
Lapsen kanssa toimiminen Riitta Laakso/Arja Marila Lasten kuntoutus.
Puhumista, kuuntelemista, lukemista, kirjoittamista?
TUKIVIITTOMAT JA KUVAT KOMMUNNIKOINNIN TUKENA
Reformaatio ja pyhäkoulu
Nominien taivutus Hänelle/Häneen annettiin palkinto.
KPL 8 Tiedonkäsittely edistyy muiden opastamana
Kielen kehityksen avainkohdat
Suomi 2A
Suomi 1B Maanantai 29. elokuuta 2016.
Kielitietoisuus.
Kielitietoisuus.
Työmuistitesti Näet seuraavaksi 20 sanan listan.
Marja-Kristiina Lerkkanen
Arviointi Vsop-opetuksessa
Sisältöalueet esiopetuksessa
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Kielellinen erityisvaikeus
Esityksen transkriptio:

Lapsen puheen ja kielen kehitysvaikeudet Puheterapiaklinikka Nelly Leipakka 9.4.2014 Aamukahvit ja asiaa

Puheen ja kielen normaali kehitys Prenataalinen kausi:prosodiset piirteet, äänimaailma Esikielellinen kausi: syntymä-12kk, itkuäänet, eriytymätön ääntely, kujertelu, jokellus Sanahahmojen kausi: 12-18kk, ekat sanat, matkiminen, sanajäljitelmät Systemaattisen fonologian kehityksen kausi: 18kk-4v: äänteiden avulla voidaan muuttaa sanan merkitystä, äänteiden erottavien piirteiden oppiminen, muoto ja merkityssisältö. Huulio, kieli, oraalimotoriikka! Fonologisen viimeistelyn kausi: 4v-6v: kielellinen tietoisuus, eriytynyt leuka ja kieli, motorinen kontrolli ja koordinaatio.

Fonologiset prosessit 1,5-5v Redublikaatio (täydellinen tai osittain tavurakenteen kahdennus): haha po. raha, tato po katso Assimilaatio (äänteen samankaltaistuminen): tutta po tukka, mamppu po lamppu Typistymä (lyhentyminen): til po silta Metateesi (äänteet vaihtaa paikkaa): hirtaveho po virtahepo, ovala po orava, sasket po sakset Kontaminaatio (sekoittuu): maasi (lapsi yhdistää vaasin ja maljakon) Omissio (puuttuu): enkaat po renkaat, unta po lunta Substituutio: vasala po vasara, koila po koira Sijaispidennys: kuukku po kurkku

Lapsen puheen ja kielen kehityksen häiriöt * ÄÄNNEVIRHEET: tunnetuimpia ja lievimpiä puheen häiriöitä, tavallisimpia virheet /s/- ja /r/-ääneissä, korjaantuvat yleensä harjoittelulla. ESKARIT! * VIIVÄSTYNYT PUHEEN JA / TAI KIELEN KEHITYS: kielenkehitys alkaa myöhään ja on hidasta, kielelliset taidot kauttaaltaan jäljessä. Puhe epäselvää, äännejärjestelmän virheitä, sanavarasto niukka, puheen ymmärtäminen voi olla vaikeaa, kielioppi kypsymätöntä. Lapsen oletetaan "ottavan kiinni" ikätoverinsa. HUOM! LATE TALKERS! * DYSFASIA ELI KIELELLISEN KEHITYKSEN ERITYISVAIKEUS: puheen tuotto tai ymmärtäminen. Eriytynyt kielen osataitojen heikkous, ennakoi heikompaa kuntoutumista kuin viivästynyt puheen / kielen kehitys, vaikuttaa koulumenestykseen ja sosioemotionaaliseen kehitykseen, usein myös muita vaikeuksia. *PUHE-ELINTEN MOTORIIKAN HÄIRIÖT (DYSARTRIA, DYSPRAKSIA) * ÄNKYTYS JA SOKELLUS: puheen sujuvuuden häiriöitä, puheenoppimisiässä voi olla ohimenevää takertelua ja sanojen toistelua, mutta mikäli sujumattomuutta jatkuu pidempään, puheterapeutin tutkimus sekä perheen ja lähiympäristön ohjaus on tarpeen

Häiriöitä.. * PUHUMATTOMUUS: MUTISMI JA AUTISMI * KUULOVAMMAT: kuulovamma aiheuttaa lapselle vaikeusasteesta riippuen äännevirheitä, puheen- ja kielenkehityksen viivästymistä tai vaikea-asteisena estää koko puhekielen kehittymisen. huom! liimakorva * ÄÄNIHÄIRIÖT : syynä yleensä virheellinen äänenkäyttötapa, jatkuva voimakas äänenkäyttö saattaa aiheuttaa ongelmia, kuten äänihuuliturvotusta, kyhmyjä tai polyyppeja, joiden yleisoireena on käheys * LUKU- JA KIRJOITUSHÄIRIÖT * HUULI- JA SUULAKIHALKIOT

Artikulaatiovirheet Äänteiden puuttuminen/korvautuminen tavallista 1-6- vuotiailla ja kuuluu normaaliin puheen ja kielen kehitykseen. Kuuleeko äänteen? Missä sanoissa se on? Oikea paikka. Harjoittelu pelin avulla. Sitten yksi sana ja laajentaminen. Joka päivä harjoiteltava. R->d, de, den, dn, frikatiivi, r K-> anga:nenästä kiinni. Attaa:puulastalla kielenkärki alas Sadsii, dss, dss, aads, iids. Pillillä viikset.

Arviointi Mitä 3 vuotiaan tulisi osata? Kettu-testi Värit: pun, sin, kel ja lukumäärät 1-3 Nimeäminen: korkea ja matalafrekvenssisiä sanat Ymmärtäminen:kysymykset Toimintaohjeiden noudattaminen Kertova puhe: illatiivi (kouluun), partitiivi (kirjaa), inessiivi (tuolissa), adessiivi (laiturilla) elatiivi (kalastamasta), ablatiivi (laiturilta) genetiivi (ketun), monikko (kukkia) Lausepituus 2-3 sanaa

Milloin puheterapiaan (Siiskonen, Aro & Lyytinen, 2003: 127) 1-vuotiaat Lapsi ei seuraa ympäristöään eikä pyri vaikuttamaan siihen Lapseen on vaikea saada kontaktia Lapsella on vähän kommunikatiivisia eleitä Lapsen jokeltelu on vähäistä tai yksipuolista

2-2,5 vuotiaat Lapsella vähän kommunikatiivisia eleitä Lapsella ei ole lainkaan sanoja Lapsi ei osaa noudattaa lyhyitä käskyjä Lapsen leikki ei sisällä symbolisia toimintoja Lapseen ei saa kontaktia Erityisesti ymmärtämisen vaikeudet yhdistyneenä suvussa esiintyviin kielellisiin vaikeuksiin ovat syy tarkempaan seurantaan.

3 vuotiaat Lapsella on suppea tuottava sanasto (tulisi olla satoja useista sanaluokista) Sanojen äänneasu selvästi puutteellinen, ulkopuolinen ei saa lainkaan puheesta selvää Lapsi ei taivuta sanoja lainkaan Lapsi nimeää väärin, käyttää paljon omia sanoja Lapsi ei noudata kaksiosaisia ohjeita tai hän ymmärtää niitä väärin Lapsella on toiminnanohjailun ongelmia tai vuorovaikutustaitojen ongelmia

4 vuotiaat ja sitä vanhemmat Kun lapsi on änkyttänyt yli 3kk Kun ääni on pitkään käheä Runsaasti fonologisia prosesseja (5+) tiukat sanamuodon rajoitukset (ei osaa taivuttaa sanoja) homonyymit (samalla sanalla usea merkitys) pysyvästi virheelliset morfologiset rakenteet, kieliopin vaikeudet ero ymmärtämisessä ja tuotossa riippuvuus para- ja ekstraverbaaleista keinoista viestiä. KÄYTTÄYTYMISEN PULMAT

Harjoituksia:ymmärtäminen Välineet: 10 esinettä esim. 2 autoa, 3 eriväristä legoa, autopesula tms rakennus, nukke, avaimet, nukensänky, puhelin. Anna yksiosaisia ohjeita esim. ”Laita auto talliin” Käytä sijainti- ja suuntakäsitteitä esim. päällä, alla, eteen, viereen Anna moniosaisia ohjeita (keskittyminen ja kuulomuisti) esim. ”Laita legot päällekäin ja auto sänkyyn ” Värien opettelu esim. kysellen lelujen,vaatteiden värejä Kertominen esim. Asettele tavarat ja pyydä lasta kertomaan, mitä esineitä on sijoitettu mihinkin Ohjeen antaminen. Lapsi voi antaa aikuiselle ohjeita, joiden mukaan aikuinen toimii Lukumäärät ja laskeminen, esim. ”Sano sinä kolmelle esineelle paikka, niin minä sanon kahdelle.”, ”Kuinka monta tavaraa olet nyt laittanut?”, jne. Vihjeiden perusteella arvaaminen (päättely, keskittyminen, kuunteleminen) esim. ”millä voi soittaa mummille?”, jne. Muistin harjoittamista (KIM-leikki)

harjoituksia Kuvien nimeäminen ja luokittelu (yläkäsitteet, ryhmät) (kirjat, kortit..) Alias: nimeäminen, kuvasta kerronta, vihjeiden antaminen, arvaaminen Arvaa Kuka?: Anna lapselle 5 hahmoa. Lapsi nostaa yhden hahmon ja antaa tuntomerkin (mies, nainen, hattu, silmälasit..). Sinä arvaat ja kaadat tyypin. Kun annat itse vihjeitä ja lapsi arvaa peli muuttuu ymmärtämisharjoitukseksi Choko: luvut, vuorottelu Muistipelit: nimeäminen, muisti, vuorottelu, kuvien luokittelu Kimble: lukumäärät, värit, äänteet (den den den) kauppaleikki, kapteeni käskee, laiva on lastattu, laulut, lorut Aistiharjoitukset: tuntoaisti (esim. makaronin seasta etsitään kuulia), sukkien seasta pikkuautoja, legojen seasta popkorneja…yhdistä myös syötävät/ei syötävät! kuulo (äänipeli kahdesta kuvasta/esineestä), maku (maistiaiset ja kuvat). Suujumppa: esim pilli, ilmapallot, höyhenet, pullo jossa vettä, lautanen, nonparelleja…Puhalletaan pillillä veteen, puhalletaan höyheniä kilpaa, nonparellien syöminen lautaselta pelkällä kielellä.. Kielen ja huulion liikkeet.

Paineet pois puheentuotosta Alkutavu: Alkutavu tai sanahahmokin riittää! Jos lapsi sanoo ”le”, kehu häntä ja sano sana loppuun ”leijona”. Nimetkää kirjasta kuvia alkutavuilla. Äänteitä saa puuttua, yritys on tärkein! Vaikeat sanat kan-at-aa pil-ko-a. Esim ham as hal ja. /r/ saa olla /l/ siihen ei puututa. Pilkkominen eri asia kuin tavutus, kaksoiskonsonantit katoaa esim kynttilä kyn ti lä.

Harjoitukset löytyy arjesta!

Kiitos!