LUVALLISET POISSAOLOT

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vanhempien ja ryhmänohjaajien yhteistyö
Advertisements

KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma KiVa Koulu ei ole ohimenevä ”projekti”, vaan pysyvä toimintatapa kiusaamisen.
Puuttuminen perusopetuksen oppilaan tupakointiin.
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma Kehitetty Turun yliopistossa Opetusministeriön rahoituksella.
Oppilaiden hyvinvointi ja kiusaamisen vastainen työ Taivallahden peruskoulussa Vanhempainilta
RUNOSMÄEN KOULUN YTE-SUUNNITELMA
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
Salassapito – Mitä saan kertoa kenelle ja miksi
Lastensuojelun asiakkaat (kriteeri: lapsen kasvu/kehitys tai terveys vaarassa, välitön ls-tarve) vanhemman/huoltajan päihteiden käyttö (lapsen hoito vaarantuu,
TURVALLISUUS JA HYVINVOINTI KOULUSSA
Uusi oppilashuoltolaki ja muutokset koulussa
Älä kiusaa Kiusaamista on, kun oppilas joutuu toistuvasti ja systemaattisesti toisten tahallisen, kielteisen toiminnan kohteeksi. Nimittely, pilkkaaminen,
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Yhteistyötä lapsen hyväksi
JOKELAN YLÄKOULUN KYSELY HUOLTAJILLE Aiheena koulukiusaaminen Lukuvuosi 2012 – 2013, yhteensä 89 vastaajaa.
Meidän koulu Keskustelua wilma-merkinnöistä, järjestyssäännöistä ja perusopetuslain muutoksesta.
Johtokunnat Hallinto- ja johtosäännön 8 §:n mukaan koulutuslautakunnan erityiseen ratkaisuvaltaan kuuluu nimetä johtokuntien jäsenet vanhempainkokousten.
Oppilaalle annettava tuki ja vastuuhenkilöt Turun perusopetuksessa
Yleistä koulunkäyntiin liittyen
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Väkivaltatilanteissa toimiminen ja tilanteiden käsittely
Tehtävätunnit – miten korvata jälki-istunto kasvatuksella?
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
TUPAKOINTI KOULUAIKANA
Kuraattorin näkökulmia Simo Säippä
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Joutsenon koulu on KiVa-koulu
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
HILTULANLAHDEN KOULU Koulukiusaamisen käsittelymalli.
Moision päivähoitoyksikkö Kiusaamisen ehkäisy suunnitelma.
Ensimmäinen KAIKKI IHAN KAIKKI vanhempainilta. Kaikki ihan kaikki toiminta.
 Tiilimäen päiväkodin toiminta-ajatuksena on luoda turvallinen, lämmin sekä kodinomainen ilmapiiri. Haluamme luoda lapsen itsetunnon myönteistä kehitystä.
Oppilashuoltolain mukaiset oppilashuoltokäytänteet ja luokanohjaan tehtävät Metsokankaan koulussa HYÖDYNNETTY OPPILASHUOLLON KÄSIKIRJAA SEKÄ LUOKANOHJAAJAN.
NUOREN SISÄINEN KAMPPAILU LAPSEN MAAILMA -lyhytjänteisen toiminta - leikin ja holhouksen suoman turvallisuuden maailma NUORI AIKUISEN MAAILMA - pitkäjänteinen.
Kiusaamisasioiden käsittely Kaustisen perusopetuksessa
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Oppilaan hyvinvointi - yhteinen asiamme
OPPILASHUOLLOLLINEN POLKU
RAUMAN KAUPUNGIN KOULUPSYKOLOGIEN TYÖNKUVA
Vanhempainilta Tervetuloa!
PERUSOPETUKSEN OPPILASHUOLTO
Meidän koulu Keskustelua wilma-merkinnöistä, järjestyssäännöistä ja perusopetuslain muutoksesta.
Huoltajakysely2017 Jynkänlahden koulu
Keskustelua wilma-merkinnöistä ja järjestyssäännöistä
KASVATUSKESKUSTELU = KAKE
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä Nummenpakan koulu.
Kasvatuskeskustelu- ja rangaistuskäytänteet
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Yhteistoiminnallinen kokous
Toimivan oppilaskunnan hallituksen valinta – kuinka temppu tehdään?
Meidän koulu Keskustelua wilma-merkinnöistä, järjestyssäännöistä ja perusopetuslain muutoksesta.
Vaalit
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto
Alakoulusta yläkouluun
TOIMINTAMALLI KESKUSTELU MAHDOLLISUUKSIEN MUKAAN OPPILAAN KANSSA
SUUNNITELMA KIUSAAMISEN EHKÄISEMISEKSI Nilakan yhtenäiskoulussa
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Oppilashuoltolain mukaiset oppilashuoltokäytänteet ja luokanohjaan tehtävät Metsokankaan koulussa HYÖDYNNETTY OPPILASHUOLLON KÄSIKIRJAA SEKÄ LUOKANOHJAAJAN.
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN
Yhteinen monialainen asiakas-suunnitelma
KP OTE Opinnoista töihin
Poissaolojen seuranta / poissaoloihin puuttuminen
Opettajalla huoli Ilmoitus- velvollisuus poliisille
KOULUTERVEYDENHUOLLON TEHTÄVÄT Oppilaan terveyden ja hyvinvoinnin
7. luokkien vanhempainilta
Oppilashuoltolain mukaiset oppilashuoltokäytänteet ja luokanohjaan tehtävät Metsokankaan koulussa HYÖDYNNETTY OPPILASHUOLLON KÄSIKIRJAA SEKÄ LUOKANOHJAAJAN.
Työhyvinvointia varhaiskasvatuksessa
Esityksen transkriptio:

LUVALLISET POISSAOLOT PERIAATE: TYÖELÄMÄN PELISÄÄNNÖT: AINA ILMOITUS POISSAOLOSTA 1. HUOLTAJA ILMOITTAA poissaolon kouluun välittömästi 2. KOULUN AIKUINEN MERKITSEE ilmoituksen poissaolotaululle 3. LUOKANVALVOJA/-OPETTAJA SEURAA tilannetta oppilaskohtaisesti 4. ETUKÄTEEN TIEDOSSA OLEVAT POISSAOLOT ILMOITETAAN luokanvalvojalle/ -opettajalle tai aineenopettajalle, joka merkitsee ne poissaolotaululle etukäteen 5. MIKÄLI LUVALLISIA POISSAOLOJA ON HUOLESTUTTAVAN PALJON ottaa luokanvalvoja/-opettaja yhteyttä kuraattoriin tai terveydenhoitajaan, tällöin kuullaan myös oppilasta ja huoltajaa 6. LUVAN ANOMINEN: 1-3 päivää: luokanvalvoja/-opettaja yli 3 päivää – 2 viikkoa: kirjallisesti rehtorilta yli 2 viikkoa: kirjallisesti sivistysjohtajalta

LUVATTOMAT POISSAOLOT LUOKANVALVOJA/ -OPETTAJA SEURAA LUVATTOMIA POISSAOLOJA OPPILASKOHTAISESTI (jos huoli oppilaan luvattomasta poissaolosta herää, kertoo aineenopettaja asiasta luokanvalvojalle/-opettajalle) 2. LUOKANVALVOJA/ -OPETTAJA ILMOITTAA LUVATTOMISTA POISSAOLOISTA KOTIIN JA KOULUKURAATTORILLE/TERVEYDEN- HOITAJALLE. Tällöin kuullaan myös oppilasta ja huoltajaa. 3. JOS POISSAOLOJA ON SÄÄNNÖLLISESTI, ASIA TUODAAN OPPILASHUOLTORYHMÄN KÄSITELTÄVÄKSI 4. LUOKANVALVOJA/-OPETTAJA, KURAATTORI, TERVEYDENHOITAJA SEURAAVAT poissaoloja ja pitävät yhteyttä huoltajaan PERIAATE: TYÖELÄMÄN PELISÄÄNNÖT: AINA ILMOITUS POISSAOLOSTA

4. KOULUN HENKILÖKUNNALLA ON LASTENSUOJELULAIN MIELENTERVEYS 1. VARHAINEN PUUTTUMINEN: - Opettaja tai joku muu havaitsee tai oppilas itse ottaa puheeksi huolestuttavan asian 2. ASIA OTETAAN PUHEEKSI Lapsen/nuoren kanssa Vanhempien kanssa Kollegan kanssa Terveydenhoitajan tai kuraattorin kanssa 3. TERVEYDENHOITAJA TAI KURAATTORI ottaa tarvittaessa yhteyttä lääkäriin tai perheneuvolaan, joiden kautta asiaa hoidetaan eteenpäin terveydenhoitaja tai kuraattori tuo asian tarvittaessa esille oppilashuoltoryhmässä - asiaa koskevat yhteydenpidot kirjataan ylös 4. KOULUN HENKILÖKUNNALLA ON LASTENSUOJELULAIN MUKAINEN ILMOITUSVELVOLLISUUS (40§) Lastensuojeluilmoitustapauksissa luokanvalvoja/-opettaja ottaa yhteyttä oppilashuoltoryhmän jäseneen, joka vie asian eteenpäin Ennen lastensuojeluilmoituksen tekemistä asiasta ilmoitetaan aina huoltajalle PERIAATE: tietoa annetaan vain sille henkilölle, joka sitä tarvitsee salassapitovelvollisuutta noudattaen

KIUSAAMINEN (akuutti/ei-akuutti) OPETTAJA/AIKUINEN 1. NÄKEE KIUSAAMISEN (akuutti) - Puuttuu kiusaamiseen välittömästi lopettamalla tilanne - Tilanteen näkijä ottaa tilanteesta vastuun 2. KUULEE KIUSAAMISESTA (ei-akuutti) Ilmoittaa asiasta kuraattorille/oh-ryhmän jäsenelle OPPILAS 1. NÄKEE KIUSAAMISEN (akuutti) - Ilmoittaa opettajalle/aikuiselle kiusaamisesta välittömästi 2. KUULEE KIUSAAMISESTA (ei-akuutti) - Ilmoittaa asiasta koulun opettajalle/ aikuiselle KIUSAAMISTILANTEEN SELVITTELY 1. MITÄ ON TAPAHTUNUT? aikuinen ottaa selvittelyyn mukaan tarvittaessa luokanvalvojan/ opettajan, kuraattorin/oppilashuoltoryhmän jäsenen - selvitetään kiusaamistilanteen osapuolet 2. KESKUSTELU KIUSAAJAN/KIUSATUN KANSSA avoin ja rauhallinen keskustelu kaikkien osapuolten kanssa erikseen (osapuolten näkökannat esiin) - osapuolten kanssa keskustellaan vielä yhdessä, jotta tilanne rauhoittuu 3. SOVITTELU JA SEURAAMUKSET (vastuun portaat –mukaan, liitteenä) 4. SEURANTA sovitaan, kuka seuraa tilannetta jatkossa sovitaan, mitä seuraa, jos kiusaaminen jatkuu tarvittaessa otetaan yhteyttä huoltajaan selvittelyn kulku kirjataan ja asiasta tiedotetaan rehtorille, oh-ryhmälle ja luokanvalvojalle/ -opettajalle PERIAATE: VARHAINEN PUUTTUMINEN = KAIKKEEN PUUTUTAAN -jokainen kouluyhteisössä toimiva -pienimpäänkin painimiseen, suunsoittoon yms., koska ulko- puolinen ei voi tietää, onko kyseessä leikki vai totinen toiminta JOKAISELLA ON OIKEUS TURVALLISEEN OPPIMISYMPÄRISTÖÖN KOULUSSA (29§)

TYÖYHTEISÖN HYVINVOINTI = KOULURUOKAILU Hyvät tavat PERUSOPETUKSEN TURVAAMINEN JÄRJESTYSSÄÄNNÖT: Välituntivalvonta Hyvät tavat Työrauha KOULUN YHTEISHENKI OPETUKSEN ERITYINEN TUKI LUOKKAYHTEISÖ: Luokanvalvojat/-opettajat Tukarit Oppilaskunta PERINTEET LIONS QUEST TYÖYHTEISÖN HYVINVOINTI = KOULUN ARKI FYYSINEN KOULUYMPÄRISTÖ: Viihtyisä piha Asianmukaiset kalusteet ja välineet Siisteys TÄYDENNYS- ja LISÄKOULUTUS KOULUTERVEYDEN- HUOLTO ja KURAATTORI TEHY-/TYKY- TOIMINTA VERKOSTOYHTEISTYÖ: Srk, nuorisotoimi, lastensuojelu, poliisi, harr.järjestöt, muu ympäröivä yhteisö YHTEISTYÖ HUOLTAJIEN KANSSA TIEDONKULKU KEHITYSKESKUSTELUT ESIMIEHEN KANSSA