Toimitusjohtaja Mikael Aro 14.11.2012 VR-konserni ja Venäjä Toimitusjohtaja Mikael Aro 14.11.2012
Yhteisellä matkalla 150 vuotta Ensimmäinen säännöllinen junayhteys Helsinki— Hämeenlinna maaliskuussa 1862 Valtionrautatiet muokkasi Suomen taloutta, sosiaalista rakennetta ja kulttuuria Matkustajien ja tavaran määrä raiteilla kasvoi Höyry vaihtui dieseliin ja sitten sähköön Valtionrautatiet lakkautettiin 1995, VR perustettiin
Monipuolinen palveluyritys Vastuullisesti tuotetut matkustuksen, logistiikan ja infrarakentamisen palvelut Pääasiassa Suomessa mutta myös Venäjällä ja Ruotsissa 100 % Suomen valtion omistama Yli 10 000 ammattilaista
Matkustajaliikenteen Venäjä-toiminta: Allegro-liikenteen kasvu ja Moskovan liikenteen kehittäminen Allegro - nopeajunayhteys Helsingin ja Pietarin välillä Liikennöinti alkoi joulukuussa 2010 Liikenteen aloittaminen edellytti mittavia ratainvestointeja sekä Suomessa että Venäjällä Matka-aika keskustasta keskustaan 3,5 tuntia 4 päivittäistä lähtöä kummastakin kaupungista Matkustajamäärien kasvu yli 40 % vuonna 2011 (yli 300 000) 2012 matkustajamäärä tulee olemaan yli 350 000
Junapalvelut yht. 344 matkustajapaikkaa seitsemässä vaunussa 1. ja 2. luokan vaunut ravintolavaunun palvelut lapsille uutuutena Venäjän-junissa leikkitila kuuden hengen seurueosasto varattavissa, neljän hengen istuinryhmiä erilliset paikat lemmikkien kanssa matkustaville sekä pyörätuolimatkustajille, esteetön WC ja invanostin rahanvaihto ja tax free -palautuspalvelut ilmastointi, sähköpistoke kaikilla paikoilla savuton juna suomalais-venäläinen henkilökunta huippunopeus on 220 km/h
VR Transpointin Venäjä-toiminta Koko Venäjä ja IVY-maat Rekkakuljetukset, konttikuljetukset, terminaali- ja jakelupalvelut Suunnitellut trailerkuljetukset Junakuljetukset
VR Transpointin kansainväliset rautatiekuljetukset: uusia kuljetusvirtoja ja toimintaympäristön muutoksia Suomen ja Venäjän väliset rautatiekuljetukset muodostavat noin 30 % VR Transpointin rautatielogistiikasta Vienti ja tuonti Transito vahvassa kasvussa Venäjän WTO-jäsenyyden vaikutukset varsinkin puuntuontiin Uusien vaihtoehtoisten kuljetusreittien tarjonta Suomen ulkomaankauppakuljetuksiin Rikkidirektiivin päästörajoitusten vaikutukset?
Trailer-junahanke Traileri-kuljetusten organisointi Suomesta Moskovaan Pitkä, monivuotinen prosessi Venäjällä ei vielä valmista lainsäädäntöä kansainvälisille yhdistetyille kuljetuksille Kokonaishinnan tulisi olla kilpailukykyinen Venäjän rautatiet tilaamassa omaa erikoisvaunukalustoa
VR Transpointin maantielogistiikka Venäjällä: orgaanista kasvua Kansainväliset rekkakuljetukset Suomen ja Venäjän välillä Noin 500 rajan ylittävää kuljetusta kuukaudessa Asiakkaina suomalaisia viejiä ja tuojia Asiakaskohtaisesti paikallisjakelupalveluja
VR tutkii yhdessä RZD:n, Suomen aluehallintojen ja Karjalan tasavallan kanssa uusia junayhteyksiä Sovittu, että selvitetään yhteisesti aluehallintojen ja kaupunkien kanssa matkustajapotentiaali Keskeisenä hankkeiden toteuttamisessa on markkinapotentiaali eli uusille yhteyksille löytyy riittävästi matkustajia Uusien junayhteyksien edellytyksenä ovat aina markkina-analyysit ja teknis-taloudelliset kannattavuuslaskelmat VR:llä pääpaino Allegro-liikenteen ja Moskovan liikenteen kehittämisessä
Imatrankosken rajanylityspaikan avaaminen kansainväliselle tavaraliikenteelle Venäjän rautatiet on rakentamassa uutta tavararataa Pietarin ja Viipurin välille linjalle Losevo-Kamennogorsk –välille Uuden tavararadan arvioitu valmistusajankohta on vuoden 2013 aikana Uudelta ratalinjalta on suora yhteys Svetogorsk-Imatrankoski –rajanylityspaikalle Osa Suomen ja Venäjän välisestä tavaraliikenteestä voisi siirtyä kulkemaan sen kautta Vainikkalan sijasta Suomen hallitus teki syksyllä periaatepäätöksen Imatra-Luumäki kaksoisraiteesta sekä ratavälin parantamisesta Imatralta Venäjälle Suunnittelu toteutetaan vuoteen 2015 mennessä Kaksoisraide rakennetaan vuosina 2016-2020 Suomen ja Venäjän raja-asemat ja ratalinjat tulisi varustella siten, että laajamittaisempi liikennöinti rautateitse olisi mahdollista Tähän toivotaan myös Venäjän valtion ao. viranomaisten myötävaikutusta ja rahoitusta
VR Groupin tulevaisuuden tavoitteet Tulevaisuuden strategisia tavoitteita Venäjä entistä tärkeämpi osa VR Groupin liiketoimintaa Kannattavaa kasvua orgaanisesti Keskitytään ydinosaamiseen Kasvua noin 5% vuodessa Tulevaisuuden kasvu erityisesti: matkustajaliikenne transitoliikenne rautateitse maantielogistiikka