Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Päärataseminaari Hotelli Presidentti, Helsinki

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Päärataseminaari Hotelli Presidentti, Helsinki"— Esityksen transkriptio:

1 Päärataseminaari 19.4.2018 Hotelli Presidentti, Helsinki
Antti Suvinen Hankintajohtaja Stora Enso Metsä

2 Stora Enson raaka-aine ja tuotekuljetukset rautateillä
Esimerkiksi Stora Enson Pohjois-Suomen tehtaat tarvitsevat puuraaka-ainetta n. 5 milj. m3 vuodessa => m3 / vrk. (350 vrk:ta) 5 junaa = m3 130 puutavara-autoa = m3 (n. 10 min välein saapuu auto tehtaalle) Stora Enson tehtailta lähtevät tuotekuljetukset rautateitse ovat vuosittain yli 2 miljoonaa tonnia Yhteydet satamiin (erityisesti HaminaKotka) ovat keskeisimpiä Stora Enson tehtaille saapuvat kotimaiset raakapuun rautatiekuljetukset ovat vuosittain n. 3,5 miljoonaa tonnia Raakapuukuljetukset kehittyneet viimeisen kymmenen vuoden aikana keräilyliikenteestä yhä enemmän kokojunakuljetuksiin ja kehitys tulee jatkossa lisäämään säännöllistä rautatieliikennettä Rautatiekuljetusvirtoja: Puuraaka-aine Tuotekuljetukset Saha Sellu-, paperi- ja pakkauskartonkitehdas

3 Rataverkon ja raideliikenteen kehittäminen
Uusien investointien lisäksi myös olemassa olevan teollisuuden kuljetustarpeet tulevat olemaan nykyistä korkeammalla tasolla => kokonaisliikenne kasvaa Tuleva regulaatio lisää rautatiekuljetuskapasiteetin tarvetta Myös henkilöliikenne samaan aikaan kasvussa Pääradan kehittäminen: Kaksoisraide myös Ylivieska – Oulu välille, tai jopa Kemiin saakka, koska etelästä Kemiin tulevien rautatiekuljetusten merkitys kasvanut Muiden rataosuuksien merkitystä ei saa unohtaa Kaksoisraiteita ja ohituspaikkoja tarvitaan myös esim. Imatran ja Kotkan seudulla Esim. Kainuun ja Ilomantsin seutujen rautatiekapasiteetti raakapuukuljetuksiin on jo nyt puutteellinen HCT (High Capacity Transport) –käytävät tukemaan ja täydentämään rautatiekuljetusta

4 Stora Enson odotukset raideliikenteelle
Kustannustehokkuus Kuljetusmuotojen välinen kustannuskilpailukyky ei ole ”luonnonvakio” Rautatiekuljetukset verot ja käyttömaksut eivät saa lisääntyä Kilpailu rataverkolle on tervetullutta, mutta se ei saa johtaa kustannusten nousuun ja rautatiekuljetuksen kustannuskilpailukyvyn heikkenemiseen Sähköistämisinvestointien kustannusvaikutus Raakapuun terminaaliverkoston kehittäminen Kestävyys & Turvallisuus Stora Enso sitoutunut kasvihuone- kaasupäästöjen vähentämiseen 31%:lla tuotettua sellu-, paperi- ja kartonki- tonnia kohti vuoteen 2030 mennessä Yhteiskunnan ohjauksen ja regulaation merkitys Rataverkon investointien seurattava kehityksen mukana (esim. sähköistämisinvestoinnit) Rata infran kunto ja kunnossapitoon panostaminen ovat paitsi toimitusvarmuus- ja ympäristö- mutta myös turvallisuusasioita Vastuut ja yhteensovittaminen usean rautatieoperaattorin toimintamallissa tulee olla selkeää Toimitusvarmuus Rataverkon suorituskyky ja toimitusvarmuus muodostuvat monesta tekijästä Ratapihat/vaihtoalueet ahtaita (kasvaneet kuljetukset, myös henkilöliikenne). Mussalon ratapihan kapasiteetti on jo todellinen ongelma! Tieverkon, mukaan lukien alempi tieverkko, kunto on ratkaiseva myös esim. raakapuun syöttöliikenteen kannalta Vaunukapasiteetti tällä hetkellä riittämätön => vaunuihin tulee investoida nopeasti ja riippumatta kaluston omistusjärjestelyistä! Ulkomaisen vaunukaluston tilapäinen käyttömahdollisuus Myös veturi- ja henkilöstöresurssit turvattava kuljetussuoritteen kasvaessa Rautatiekapasiteetin tarve kasvaa! 13/4/2018


Lataa ppt "Päärataseminaari Hotelli Presidentti, Helsinki"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google